גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקלות מס לתאגידי הענק? "זו חוצפה, להשתין מהמקפצה"

מומחי מס חלוקים בשאלה האם על משרד האוצר לתת הקלות מס נוספות לתאגידי הענק כמו אינטל, טבע, צ'ק פוינט ועוד ■ "כולם ידעו את כללי המשחק; הטענות שלהן - הגזמה פרועה. הם רוצים לשלם אפס מס, וזה מקומם"

המחלוקת המחודשת על מיסוי הרווחים הכלואים של חברות רב-לאומיות מיותרת, טוען עו"ד משה שקל, ממומחי המס המובילים בארץ.

"יש לפרש את החוק נכון, ואז הוויכוח אם להקל על החברות בהוראת שעה מיוחדת מתייתר", הוא מסביר. "אם חברה משתמשת בכסף להמשך פעילות, כולל הקמת חברות-בנות בחו"ל, זו לא חלוקת דיבידנד, וזה לא צריך להיות חייב במס".

דבריו של שקל נאמרים על רקע חשיפת "גלובס" אתמול (ב'), שלפיה במשרד האוצר וברשות המסים שוקלים לצאת ב"מבצע" שבמסגרתו יינתנו הקלות מס לחברות המעוניינות להוציא לחו"ל כספים שהרוויחו.

הוויכוח המחודש על מיסוי הרווחים הללו ניצת באחרונה על רקע מחלוקות שנתגלעו בין רשות המסים לחברות הגדולות במשק. האחרונה שבהן נוגעת לאינטל, המעוניינת להוציא כסף מהארץ כדי להשקיעו בהקמת מפעל חדש באירלנד, כפי שנחשף ב"גלובס".

כיום, חברות המעוניינות להוציא מהארץ את רווחיהן צריכות לשלם מס בשיעור שנע בין 15% ל-30%. כעת שוקלים שר האוצר יובל שטייניץ ומנהל רשות המסים דורון ארבלי להוציא הוראת שעה שבמסגרתה יוותרו על חלק מהמס.

אלא שלטענת מומחי מיסוי מובילים, המחלוקת אינה צריכה להיות בשאלה אם לתת לחברות הללו הטבה נוספת, אלא בשאלה אם מלכתחילה היה צריך לדרוש מהן את שיעורי המס שנדרשו.

לדברי שקל, "התפיסה שהכסף כלוא אינה נכונה. החברות האלה יכולות לעשות בו שימוש בהשקעה בחברות-בנות. מי שהפך את הכסף לכלוא היא רשות המסים, שמבקשת מס גם על פעולות כאלה".

עו"ד פנחס רובין, ראש משרד גורניצקי ושות', מסכים עם שקל. "מס הכנסה טוען שאם חברה ישראלית רוכשת חברה זרה, כשיש לה כספים כלואים, זה כאילו היא חילקה אותם כדיבידנד, ובעלי המניות שלה הם אלה שרכשו את החברה הזרה. אבל זה משחק של כאילו. זאת לא האמת המשפטית. האמת המשפטית היא שחברה הרוכשת נכס או חברה זרה הולכת בדרך המלך. אין בכך תכנון פתלתול, ואין חבות מס בישראל".

גם לדברי עו"ד זיו שרון, מומחה מס בולט בשוק, חלק גדול מהוויכוחים שמתקיימים היום עם רשויות המס הוא על השקעות של אותן חברות בחברות-בנות שלהן. "את זה החוק מעולם לא אסר, ויש פה ניסיון של רשות המסים להתעשר שלא כדין".

גם בהנחה שהפרשנות הזאת תתקבל, מוסיף שרון, הוראת השעה המתוכננת תהיה ראויה. "אם החברות הנהנות מחוק עידוד השקעות הון לא מושכות את כספן וממשיכות להשקיע אותו בחברות שלהן, ישראל לא רואה שום מס, והחברות עצמן נשארות עם הכסף. שר האוצר אומר, אם אני אפחית את אותו נטל המס - אותן חברות יצליחו לשחרר את הכסף, ומצד אחר אוצר המדינה יראה מזה כסף. מה עדיף, להיות צודק אבל לא לראות מזה שקל? לא, עדיף להיות חכם. זה סוג הוראת השעה שאליה חותר שר האוצר, שבעיניי יש בה היגיון פרקטי".

"הגזמה פרועה"

עורכי הדין המובילים בתחום המס, כמי שמייצגים את אנשי העסקים הגדולים, אינם ממהרים לנקוט עמדה המנוגדת לעמדת לקוחותיהם, שלפיה "מגיע להם לשלם פחות מס". עם זאת, עורך דין מוביל אחד מוכן להודות, בלי להזדהות בשמו, כי בקשת החברות להקלה נוספת היא "חצופה".

לדבריו, "זה ממש להשתין מהמקפצה. אני הייתי מאוד מהסס לתת לחברות הללו את ההקלה שמתכנן שר האוצר, אחרי ששנים רבות כולנו ידענו שהמצב המשפטי הפוך, ושבשלב מסוים הן יצטרכו לשלם מס. זה בעצם מעודד את כולם להמתין בתור עד שהמדינה תקל עוד יותר. זה נראה לי לא יפה ולא ראוי. זה הופך אותנו לרפובליקת בננות.

"כבר היו מבצעים שנתנו 'חנינת מס', ונתנו אפשרות לאנשים להביא כספים מחו"ל ולחלק דיבידנדים מחו"ל עם כל מיני הנחות. אפשר לעשות את זה גם היום, אבל יש לי חמצמצות בפה מהעניין הזה, כי כולם ידעו את כללי המשחק, והיום הם למעשה אומרים 'אנחנו רוצים ליצור כללים חדשים'".

עורך דין מוביל אחר אומר כי הטענה של חלק מהחברות כי הן לא ידעו שיחויבו במס היא בגדר בדיחה. "הבוקר קראתי שאלישע ינאי, לשעבר נשיא מוטורולה ישראל, אמר שאם מוטורולה הייתה יודעת שהיא תחויב במס על-פי חוק העידוד, היא לא הייתה משקיעה בישראל ומקימה מפעלים בפריפריה. זה לא רציני. רואי החשבון ועורכי הדין ידעו. איזו מן טענה זו? זו פשוט הגזמה פרועה. בפועל, הם רוצים לשלם אפס מס, וזה מקומם".

נשיא איגוד לשכות המסחר: להגיע להסדר רדיקלי עם החברות, ולהכניס למדינה 25 מיליארד שקל

"אין מנוס מלהגיע להסדר רדיקלי עם חברות הענק ולאפשר להן להוציא מהמדינה כספים, אך יש להבטיח זאת באמצעות הגדלה מסיבית של הכנסות המדינה ב-25 מיליארד שקל. הסדר כזה ישרת את האינטרסים של הכלכלה וישים סוף לפרשה הזו" - כך אומר היום (ג') נשיא איגוד לשכות המסחר ולשעבר הממונה על הכנסות המדינה, אוריאל לין, בהתייחס לתוכנית משרד האוצר לתת הקלות מס מפליגות לחברות רב-לאומיות המבקשות להוציא את ההון שלהן מישראל.

הפרשה נחשפה כאמור ביום חמישי האחרון ב"גלובס", עם פרסום הידיעה על המשא-ומתן שמקיים האוצר עם ענקית השבבים האמריקנית אינטל, על הקלות מס נרחבות בהיקף של מיליארדי שקלים.

לדברי לין, הוראת החוק הייתה מלכתחילה שגויה, שכן לא נקבעה מסגרת זמן של העלאה אוטומטית של מס החברות אם הרווחים לא יושקעו מחדש בכלכלת המדינה.

"מדובר במקרה קלאסי של כשל בין הוראות החוק לבין המציאות. התפיסה המרכזית הייתה כי ההנחות המפליגות במס החברות שניתנו על-פי החוק נועדו לכך שרווחי החברות יושקעו מחדש בכלכלת המדינה ולא יוצאו מישראל לכיסיהם הפרטיים של הבעלים. המשקיעים הזרים היו מודעים להשלכות החוק והיטיבו לדעת שאין מניעה למשוך דיבידנד בכפוף לתשלום מס של 25%, ולכן אין להם בסיס בסיס מוסרי וענייני לבוא תביעות כלפי המדינה", אמר.

מחלוקות המס הגדולות

עוד כתבות

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?