גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ערן מזרחי, המעורב בעוקץ משקיעים, הסגיר עצמו

ערן מזרחי מסביון מעורב בהונאה לכאורה של עשרות לקוחות שהשקיעו דרכו עשרות מיליוני שקלים, בהם עו"ד ואנשי עסקים ■ שני משקיעים ביקשו צו כינוס: "מעלליו מזכירים את מיידוף; הבטיח תשואה של 1-1.5% בחודש וערבות אישית"

ערן מזרחי (40), בעל חברת ההשקעות מסביון, המעורב לכאורה בהונאה של עשרות לקוחות שהשקיעו אצלו עשרות מיליוני שקלים, הסגיר את עצמו היום (ד') לידי משטרת מחוז תל-אביב.

החיפושים אחרי מזרחי, שלפי החשד צבר חובות כבדים למשקיעים ונעלם, נמשכו מספר ימים. כל הניסיונות לאתרו עלו בתוהו, אבל נראה כי הפרסומים הרבים אתמול עשו את שלהם, והבוקר הגיע מזרחי למשטרה ואמר לשוטרים: "אני האיש שאתם מחפשים". המשטרה החלה לחקור את מזרחי.

אתמול (ג') פורסם לראשונה כי מפלג ההונאה במשטרת מחוז תל-אביב חוקר תלונה של משקיעים רבים, בהם אנשי עסקים ועורכי דין, שטוענים כי נעקצו במיליוני שקלים על-ידי מזרחי, שניתק עמם קשר. בדיקת "גלובס" העלתה כי למזרחי אין רישיון השקעות.

השקעה ללא סיכון

בתוך כך, שניים מהמשקיעים שנפלו לכאורה קורבן למעשי ההונאה של מזרחי, ציון לוי ודניאל אידלסון, הגישו הבוקר לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה למתן צו כינוס נכסים והכרזה על פשיטת-רגל נגד מזרחי.

לדברי השניים, שטוענים כי מזרחי חייב להם כ-3.5 מיליון שקל, "מזרחי הונה משקיעים רבים בפרשה מסמרת שיער, הדומה ומזכירה עד מאוד את מעלליו של הנוכל הבינלאומי ברני מיידוף".

"למרבה הצער", כותבים המשקיעים, הפרשה, שמזכירה את פרשת מיידוף, "התרחשה כאן, בארץ הקודש, והותירה משפחות ממוצעות רבות ואנשים מן היישוב בחוסר כל".

באמצעות עורכי הדין פז יצחקי-וינברגר ואיתן ארז, מפרטים המשקיעים בבקשה את שיטת הפעולה של מזרחי ואת הדרכים שבאמצעותן הוא שיכנע אותם ועוד עשרות אנשים להפקיד בידיו עשרות מיליוני שקלים, בתמורה להבטחה כי הוא ישקיע את הכספים וישיג עבורם רווחים גדולים.

לפי הבקשה, מזרחי חייב ללוי יותר מ-1.2 מיליון שקל, ולאידלסון - יותר מ-1.3 מיליון שקל. לטענת השניים, במהלך 2009 מזרחי הציג את עצמו בפניהם כמנהל בית השקעות בשם "ערן מזרחי השקעות ופיננסים בע"מ", ששינה את שמו בשלב מאוחר יותר לשם "סיטדל פיננסים והשקעות בע"מ", ושיכנע אותם להשקיע אצלו את הכספים תוך שטען כי אין סיכון ממשי לכספם.

לדבריהם, מזרחי אמר להם כי ביכולתו לייצר תשואה מובטחת למשקיעים של לכל הפחות 1%-1.5% מדי חודש בחודשו על כספם ואף יותר מכך, וכי הוא ערב אישית לכספים.

על-פי הבקשה, מזרחי אמר ללוי ואידלסון כי את הכספים עליהם להפקיד בחשבון נאמנות שהוא פתח בסניף בנק הפועלים בגבעתיים. לדבריהם, מזרחי הסביר להם כי את הכספים הוא משקיע באמצעות בנק Heritage בשוויץ בחשבון נאמנות, וכי הם עתידים לשוב לחשבון הבנק בגבעתיים, עם התשואות.

עוד הבטיח מזרחי ללוי ואידלסון, וכך הוסכם עימם, כי הם יוכלו למשוך את הכספים או חלק מהם בכל עת, תוך הודעה של 30 יום.

נמלט עם הכספים

לוי טוען כי באוגוסט 2009 התקשר בחוזה עם מזרחי, שבו השקיע את כל חסכונותיו בסך של יותר מ-600 אלך שקל (שערכם כיום, לדבריו, גבוה פי שניים). מזרחי, כך טוען לוי, נתן לו ערבות אישית, בה הוא התחייב לכסות לכל הפחות 93% מסכום ההשקעה במקרה של הפסד.

בדצמבר 2010 התקשר גם אידלסון בחוזה עם מזרחי, במסגרתו השקיע את כל חסכונותיו. הפעם, נטען בבקשה, חתם מזרחי על ערבות עבור אידלסון, שבה התחייב לכסות לכל הפחות 95% מהשקעתו.

בהמשך, נטען בבקשה, שלח מזרחי למבקשים דוחות תקופתיים דרך קבע, שבהם ציין ופירט את התשואות שהשיג עבורם ואת יתרתם בחשבונות.

בנובמבר 2011 נדלקו נורות האזהרה הראשונות אצל המשקיעים. זאת, לאחר שהם פנו למזרחי בבקשות למשוך כספים מחשבונותיהם, אך מזרחי חמק מהבקשות בתואנות שונות בדבר "קשיים תזרימיים", "שינויים ארגוניים'" ו"מיתוג מחדש" ואף טען ל"עיכובים בהעברות".

לאחר מכן, נטען בבקשה, דאג מזרחי לשליחת תכתובת באמצעות גברת בשם אולה נוביזון, "ובכך בכחש ובעורמה הצליח למשוך זמן עד לחודש מארס 2012, אז הוא נעלם לחלוטין מעל פני האדמה, כאשר המשיכות המבוקשות לא התבצעו".

לוי ואידלסון טוענו כי ניסו ליצור קשר עם מזרחי מספר פעמים, אך לדבריהם כל הניסיונות עלו בתוהו. "לא ניתן היה לאתר את מזרחי לא באמצעות טלפון, לא באמצעות דואר אלקטרוני, לא במשרדי החברה, לא בביתו. שיחות המבקשים עם בני משפחתו של מזרחי העלו כי הוא חייב סכומים רבים אף לבני המשפחה שלו, וכי הוא קרס כלכלית לחלוטין ונמלט מאימת נושיו", נכתב בבקשה.

אתמול, נטען, "נחרדו לוי ואידלסון לגלות בסדרת כתבות באתרי האינטרנט כי מזרחי נמלט עם הכספים שלהם ושל משקיעים נוספים, המהווים את מרבית נכסיהם עלי אדמות, והותירם במצוקה קשה ובחוסר כל, רוקן את משרדיו וביתו וניתק כל אמצעי התקשורת עמו".

לדברי המשקיעים, אין כל ספק שמזרחי ביצע סדרת מעשי פשיטת-רגל, בכך שעזב את בית מגוריו ומקום עסקו וחמק מהמשקיעים עם כספיהם.

דיון בכנסת

בעקבות הפרסומים על העוקץ לכאורה שביצע מזרחי הודיעה היום ח"כ פאינה קירשנבאום, יו"ר ועדת המשנה לביטוח ושוק ההון, כי בכוונתה לזמן לוועדה בכירים ממשרדי הממשלה והאקדמיה, במטרה למנוע את ממשקיעים ליפול בפח של יועצי השקעות "מזויפים".

לדבריה, "מקרה העוקץ מחזק את שאני טוענת - כי על הממשלה לגבש תוכנית לאומית לחינוך פיננסי מגיל צעיר, להקצות לכך תקציבים ומשאבים ולחנך נוער מתיכון ועד לאנשים מבוגרים בנושאי תכנון פיננסי והשקעות".

שוקעים ומשקיעים בבוץ

עוד כתבות

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות