גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיסה לשום מקום

עולם התעופה האזרחית בטלטלה, וגם חברות שהצטיינו משלמות מחיר כבד

ענף התעופה האזרחית נמצא בעין הסערה של הוריקן מעשה ידי אדם, הגורם למתחים בין מדינות, מייצר מיזוגים בין חברות תעופה המתאחדות כדי לשרוד, ומביא גם את המצליחות שבהן להתמודד עם המציאות החדשה שנכפתה עליהן בדרכים שנויות במחלוקת.

חברת התעופה האמריקנית ג'ט בלו (JET BLUE), שהוקמה לפני כ-12 שנה, פיתחה קונספט שיווקי מנצח, וכבר שנתיים לאחר מכן, בשנת 2002, ולאחר נפילת מגדלי התאומים, בלטה בתוצאות העסקיות המצוינות שלה, בעת שחברות תעופה רבות כמעט קרסו.

העמידה הדייקנית בלוח הזמנים, המחירים הזולים ושירות הלקוחות המרשים היוו משב רוח רענן בענף, שהיה אז שמרני למדי. אך באחרונה משהו לא טוב עובר על החברה. שורה של אירועים טראומתיים מיקדו את תשומת-לב הציבור למצבה המדרדר של החברה.

לפני מספר שבועות, לחרדתם של נוסעים רבים, התמוטט נפשית קברניט מטוס החברה מניו-יורק ללאס וגאס, ונאלץ לנחות בדאלאס שבטקסס.

כמה חודשים קודם לכן נחתה בטעות טיסה של החברה מפלורידה בניו-יורק, בשדה-תעופה בקונטיקט. כ-100 נוסעים הוחזקו במטוס במשך 7 שעות, בלי יכולת לצאת, ללא מים או מזון, עם תאי שירותים סתומים בגלל שימוש יתר.

בטיסה אחרת מפיטסבורג ל-JFK בניו-יורק, החלה דיילת לריב עם נוסעים מיד לאחר הנחיתה, כשהיא מציגה יכולת ראויה בתמהיל קללות עסיסי, וסיימה בכך שפתחה את מסלול גלישת החירום של המטוס.

מקום אחרון בעמידה בזמנים

החברה, שבמשך שנים הייתה מדורגת במקום הראשון, מוצאת את עצמה במקום האחרון בדירוג של 15 חברות התעופה בפרמטר של עמידה בלוח זמנים, ובמקום התשיעי במספר התלונות של נוסעים למשרד התחבורה האמריקני.

הסיבה העיקרית להתדרדרות זו היא שהקונספט שפותח לפני 12 שנה, והיה מבוסס על שילוב מנצח של מחירים זולים ושירות לקוחות מעולה, קרס. שכן אז מחיר הדלק עמד על 71 סנט לגלון, ואילו כיום הוא עבר את רף ה-3 דולרים לגלון, מה שטרף את קלפי השיווק של חברת התעופה. כתוצאה מכך מייצג כיום מחיר הדלק כ-71% מהיקף הגידול בהוצאות התפעול של חברת התעופה, כך שעל כל דולר של גידול בהוצאות, 71 סנט מיועדים לדלק.

נוצר מצב שככל שגדל מספר הנוסעים בג'ט בלו - כך נכנסת החברה לבור הוצאות גדול יותר, שכן היא עדיין ממשיכה במדיניות של מחירי טיסה זולים.

כדי להוסיף עוד שמן למדורת ההוצאות, מנהלי החברה המשיכו באסטרטגיית ההתרחבות, על-ידי הוספת יעדי טיסה חדשים, זאת כאשר חברות התעופה האחרות סוגרות קווי טיסה ונוקטות צעדי חיסכון רבים. רק בשנה שעברה הגדילה החברה את היקף פעילותה ב-7%.

לכאורה, כאשר מתבוננים בנתונים של ג'ט בלו מצבה הכספי הוא לא רע בכלל, שכן היא סיימה את השנה שעברה ברווח נקי של 86 מיליון דולר, וקופת מזומנים של 1.2 מיליארד דולר. אך כאשר בוחנים את ביצועי המתחרים רואים עד כמה חשוב היתרון לגודל.

כל אחת מהחברות הגדולות, דלתא ו-UAL, מציגות רווח נקי של 800 מיליון דולר ומעלה, ומבינות כי את היתרון לגודל צריך לתרגם למיזוגים. כך התאחדו יונייטד, קונטיננטל, דלתה ונורתווסט, וכן גם US Airways ו-Northwest, מה שהופך את התעופה האזרחית למשחק של גדולים.

בין כל אלה בולטת חברת התעופה SOUTHWEST, שיודעת בכל זמן נתון להיות לפחות צעד אחד לפני האחרות. לפני כשבוע המריא משדה-התעופה של העיר בולטימור מטוס חדש של החברה, בואינג 737-800, המיועד לטווחים בינוניים, ואשר קיבל את הכינוי "מטוס הנוחות". זאת, מאחר שחברת התעופה המבוקשת בדקה במשך שנתיים 20 פרופילים פיזיים של בני אדם, רזים, בעלי משקל, רגליים ארוכות ועוד, כאשר התוצאה היא, על-פי דוברי החברה, מטוס ל-175 נוסעים המייצג נוחות מרבית לכלל הנוסעים.

מס ירוק

עולם התעופה האזרחית משתנה במהירות כאשר נוסף למיתון במדינות המערב ולעליית מחירי הדלק הפוגעת כמעט בכל חברות התעופה, נכנס לאחרונה לתמונה גורם בעייתי נוסף. דווקא עתה, באחת מתקופות המיתון הקשות באירופה והעלייה הדרמטית במחיר הדלק, החליט האיחוד האירופי כי "המגמה הירוקה" היא לפני כל דבר, וגרם על-ידי כך לסכסוך קשה בין האיחוד האירופי למדינות כמו סין, הודו ורוסיה, לביטול עסקאות ענק אצל יצרנים אירופאים, ואיום בפעולות תגמול שעלולות לגרום לקריסה של חברות תעופה אירופאיות ואחרות. הכול החל כאשר האיחוד האירופי קיבל בינואר השנה החלטה מנוגדת לכל היגיון, שקבעה כי חברות התעופה ייכללו גם הן בתוכנית ה-ETS EU.

תוכנית ה-ETS EU היוותה צעד חשוב במגמה הירוקה, כשהושקה בשנת הפריחה הכלכלית 2005, וקבעה מכסות פחמן (גז החממה) לכל מפעל, מוסד, וגורם כלשהו הפולט פחמן. כללי ה-ETS קובעים כי כל עוד מסגרת המכסה נשמרת, משלם הגורם הפולט עבור כל טון פחמן אגרה מסוימת.

כיום מחיר האגרה הוא 6 דולר לטון פחמן, אך גלישה מהמכסה מקפיצה את המחיר ל-100 דולר לטון. ההכנסות של מס "ירוק" זה הגיעו בשנה שעברה להיקף של כ-100 מיליארד דולר, והוא בעל חשיבות רבה לכלכלה האירופית.

המשמעות של צירוף חברות התעופה לתוכנית ETS היא כי כל המראה ונחיתה של מטוס אזרחי בשדה תעופה כלשהו, באחת מ-27 מדינות האיחוד, וטיסה מעל המרחב האווירי שלהן, מחייבת דיווח מפורט של כמות פליטת הגז הפחמני ותשלום אגרה על-פי היקף הפליטה. זו הסיבה העיקרית למהומה שהתעופה האזרחית לא ידעה כמוה.

מעצמות חיצוניות לאיחוד, כמו הודו וסין, כבר הודיעו כי הן הטילו איסור מוחלט על חברות התעופה שלהן לציית לתוכנית ה-ETS מבית היוצר של בריסל. סין הגדילה לעשות, וכדי לתת תוקף משמעותי יותר להחלטתה, הקפיאה הזמנה של 55 מטוסי איירבוס מצרפת בהיקף של 14 מיליארד דולר. איירבוס הצרפתית כבר הודיעה כי מאבק זה יגרום לפיטורים של 2,000 עובדים. חברות התעופה האמריקניות החלו לפעול נגד החלטת האיחוד האירופי באמצעות הליכים משפטיים.

ואכן, ההחלטה "הירוקה" של האיחוד האירופי התקבלה בזמן הפחות מתאים, כאשר חברות התעופה נאבקות בעלייה מואצת של מחירי הדלק, ואינן מוכנות להיכנע לתוכנית, אשר לא רק תחייב אותן לשלם קנסות על פליטת יתר של גז פחמן, אלא גם להקים מערכות יקרות שינהלו את ההתחשבנות עם האיחוד האירופי.

האתגרים של חברות התעופה

* עלייה מתמדת במחירי הדלק: מחיר הדלק משקף כיום כ-71% מהגידול בהוצאות התפעול של החברות.

* כישלון אסטרטגיית ההתרחבות: הוספת יעדי טיסה חדשים נמצאה כלא רווחית.

* "המגמה הירוקה": כל המראה ונחיתה באיחוד האירופי מחייבת דיווח של כמות פליטת הגז הפחמני ותשלום אגרה בהתאם.

הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com

עוד כתבות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן