גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"תקציבים נשארים במשרדים הגדולים רק מכוח האינרציה"

מעמדתו כשותף במשרד פרסום קטן, איש הקריאייטיב גיא גורן תוקף את הגווארדיה הוותיקה בענף, טוען כי במשרדים הגדולים יש מחסור באנשי קריאייטיב מנוסים, ומסביר למה הוא לא מאשים את עצמו בכישלון של קיקה, שהייתה לקוח שלו

בשנה האחרונה מדברים רבות על ואקום בענף הפרסום, שנוצר כתוצאה משינויים פרסונליים, מבניים ומקצועיים במשרדי פרסום גדולים, שיוצרים צורך במשרדים קטנים שיפרצו למעלה.

את הסימנים לשינוי ניתן היה לראות בשני אופנים: האחד, אנשי הדור הצעיר, בעיקר אנשי קריאייטיב, בחרו לעזוב משרות בכירות של שכירים במשרדים גדולים, לטובת שותפויות במשרדים קטנים. השני - תקציבי פרסום, לעיתים משמעותיים, יצאו ממשרדים גדולים ומצאו דרכם למשרדים קטנים.

לפני שבועות ספורים הופתעו בענף לגלות כי לקוח גדול כמו סיטרואן מעביר את תקציב הפרסום שלו למשרד פרסום קטן - פוקס-גורן-גלעדי. באופן פרדוקסלי, היה זה בדיוק באותה תקופה שלקוח אחר של המשרד - קיקה, נקלע למשבר מתוקשר.

מי שהוביל את הקו הפרסומי של קיקה ומי שאמור לעשות זאת עתה גם בסיטרואן הוא איש הקריאייטיב גיא גורן, שהצטרף למשרד לפני כשנתיים כשותף.

גורן החל את דרכו במשרדים קטנים ובינוניים כמו צ'סמריו וזרמון-גולדמן, אך התפקיד המשמעותי הראשון שלו היה בראובני-פרידן, שם עבד כ-5 שנים - חלקן כמנהל קריאייטיב ראשי יחיד. לאחר שפרש, הוא הצטרף לפוגל-אוגילבי שהיה כבר אחרי שיאו אבל עוד לפני היציאה מהעשירייה המובילה. הוא הגיע בשלהי ימיו של רענן סעד כמנכ"ל, ונחשב ל"בן האהוב" של דוד פוגל, שאף נתן לו עם הזמן 10% ממניות המשרד. את הלקח הראשון שלו על חוסר ההתאמה שיש לעתים בענף, בין ביצוע העבודה ליכולת להביא תקציבים, הוא למד שם.

הצעות מפתות

"ההחלטה ללכת לפוגל נבעה מהשם שהיה לפוגל בענף כמשרד משפחתי שנותן המון במה לקריאייטיב", הוא נזכר. "הגעתי לשם כדי להחזיר את אותה רוח קריאטיבית שתמיד הייתה למותג פוגל. אבל התפקיד קיבל משמעויות נוספות עם הזמן, מתוך כך שלא היה מי להביא תקציבים ולקחת את המשרד קדימה.

"אחרי שהמנכ"לית, תמר יסעור (היום מנכ"לית לאומי קארד, עב"ל), עזבה, חיפשתי פרטנר. אני יודע לייצר את מה שאני יודע ברמה האסטרטגית והקריאטיבית, והייתי צריך מישהו שיכול לגם לפתוח את הדלתות במקומות אחרים. ברגע שיסעור עזבה נוצר ואקום, ולא הייתה שום קונסטלציה שמאפשרת את הצד השני הזה שהגדרנו. משכתי תקופה מאוד ארוכה מתוך אמונה שזה יגיע. כשעבר הזמן, וגיליתי שכנראה לא עומד להגיע הפרטנר שלי, חיפשתי אותו במקום אחר.

"היום אני מרגיש שונה ביכולת שלי אבל חייב להיות מישהו שמצליח למצוא חיבור עם לקוח. לא יעזור אם אעשה את הקריאייטיב הכי טוב".

גורן עזב את המשרד, החזיר ללא תמורה את מניותיו ושקל את דרכו. עזיבתו עוררה עניין בתעשייה, והוא קיבל הצעות מפתות, בעיקר מהמשרדים הגדולים. "מלבד אחד", הוא נזכר בחיוך, "קיבלתי הצעות מכל המשרדים בעשירייה המובילה".

- למה בחרת במשרד קטן?

זיהיתי שזה סוף עידן, שהענף לא יכול להישאר כמו שהיה. אנשים מאוד חזקים מנסים לגרום לאיזשהו מצג-שווא, שהעשירייה תישאר לנצח אותה עשירייה. ידעתי שיש רגע שבו גדעון עמיחי, יורם באומן, אילן שילוח ואחרים ימכרו וייקחו צעד אחורה, ודברים נוספים יקרו.

"היה ברור שיש שינוי. זה גם בגלל הגיל - אותם אנשים עושים את זה כבר 30 שנה. צריך להיות מאוד נאיבי כלקוח בשביל לחשוב שהפרסומאי שלך בגיל 60, אחרי 30 שנה, עם יאכטה ומיליונים בבנק, באמת יישב ב-22:00 בלילה לפצח לך את הקמפיין.

"לקוחות יבינו לאט-לאט שזה לא באמת קורה. יש פה סוג של אשליה. לא אזכיר שמות, אבל כמנהל קריאייטיב הייתי במצגות בפני ראשי המשק, כשעומד הבעלים של משרד הפרסום ואומר להם לפני הפרזנטציה, 'חבר'ה, עבדנו מאוד קשה, הדברים שמוצגים נעשו אחרי המון חשיבה', ואני אומר לעצמי 'הוא חזר מהיאכטה אתמול בערב. הוא עוד לא ראה בכלל את הקמפיין'.

"אז לאותם פרסומאים יש המון ניסיון, ויש לי המון כבוד אליהם, אבל אני יכול גם להעיד על עצמי שבגיל 60 אני לא מתכוון לשבת במשרד ב-12 בלילה לפצח קמפיין, או לא לישון בלילה בגלל של קמפיין של 1.5 מיליון שקל".

- בכל זאת, מכל התקציבים שעברו משרד, הרוב עבר למשרדים גדולים אחרים.

"נדרש הרבה אומץ להעביר תקציב למשרד קטן, אבל זה קורה. סיטרואן בחר בנו, משרד צעיר, אחרי הרבה פגישות, כי הוא ראה את העבודה שאנחנו עושים, ובמקרה הזה חלקם עבדו אתי בעבר בצ'מפיון מוטורס. הם זוכרים סרט שאני כתבתי לפני 10-12 שנה לסיטרואן, ומאז עשיתי עבודות לסקודה, לוולבו ולמיצובישי. אני עושה עכשיו קמפיין, ואפשר לשאול אותי אפילו על הטקסט במודעה".

- תראה מה קרה כשעמיחי לקח צעד אחורה.

"המציאות הישראלית שונה מכל העולם. בעולם הכוח נמצא במותג. בפרסום בישראל החיבור הוא לאדם, לדרך שלו, לכריזמה. היום, התקציבים נשארים במשרדים הגדולים רק מכוח האינרציה. אבל איפה היום מותג כמו לקסוס? בכץ-צדר-קפלן. בנק איגוד בחר ב'לעומק התודעה', ופרטנר בחרה בברוקנר-נטע-יער, שלא היה אז משרד גדול.

"במשרדים הגדולים יש ואקום בכל הקשור לאנשי קריאייטיב. אנשים כמוני, כמו ספי שקד, דיויד אדלשטיין, אסי שביט, עופר יער, שהם בעלי ניסיון רב בתחום - אף אחד מאיתנו לא במשרדים הגדולים. אין שם באמת פיגורות קריאטיביות שיכולות למלא את החלל הזה.

"הלקוח יצטרך לבחור אם הוא הולך למישהו מהגווארדיה הוותיקה, שיש לו את הניסיון אבל הוא לא יעשה את העבודה, ותחתיו יש מישהו עם שנתיים ניסיון שהוא זה שיעשה את הקמפיין - או שהוא ילך למישהו עם 15 או 17 שנות ניסיון ולא 30, שבאמת עושה את הקמפיין, מישהו שלא פוגש אותך רק במכרז אלא יהיה בכל פגישה".

גושפנקא מקצועית

אחרי עזיבת פוגל, גורן חבר לאדי פוקס ועמית גלעדי, שניהלו משרד פרסום קטן שנקרא פוקס אנד פרנדס. גלעדי, מנכ"ל המשרד, שימש קודם לכן כמנהל לקוחות בשלמור-אבנון-עמיחי, ופוקס, איש ארט, שימש בשורת תפקידים במשרדים כמו שלמור-אבנון-עמיחי וראובני-פרידן (שם עבד עם גורן). הגעתו של גורן הוסיפה למשרד גושפנקא קריאטיבית מקצועית.

- חשוב לך להיות בין המשרדים הגדולים?

"אני מקווה שההגדרה של גדולים תשתנה. באחד מהראיונות שהיו לי ישבתי מול מישהו שהיה בזמנו במקום 6 בדירוג משרדי הפרסום. 'בוא אליי, אני הולך להכפיל את כל מה שאתה מרוויח', הוא אמר לי - הצעה מאוד מפתה, וכבר הרווחתי לא מעט. שאלתי אותו למה מישהו במקום 6, עם לקוחות מרוצים, במומנטום חיובי, רוצה לשלם סכומים כאלה על מנת להביא אותי. התשובה שלו הייתה 'כי אני אומלל. אני קם אומלל והולך לישון אומלל. עד שלא אכנס לחמישייה, אני אהיה אומלל'. זה אחד הדברים שנצרבו בי.

"התחרותיות שיש לאנשי הפרסום, לפיגורות עצמן, באגו של אנשים, היא דבר אבסורדי שאין לו שום הגיון. אני לא אהיה באותו מאבק. אני לא מסתכל על עופר יער, ספי שקד ועל ניסים מויאל כעל תחרות, אני לא מקווה שהם יפלו. אני באמת חושב שהאנשים האלה מוכשרים. אני מקווה שהם יצליחו וגם אני אצליח.

"אם אהיה מקום 7 או 12 או 9 או 15 פחות מעניין אותי. מעניין אותי תמהיל הלקוחות, האתגר שיהיה לי, ובסופו של דבר מעניין אותי לקבל מחמאות שאומרות 'עשית עבודה מדהימה'".

"יש כמות מסוימת של טעויות שאפשר לסלוח עליהן"

לאדי פוקס ועמית גלעדי, שותפיו של גורן במשרד הפרסום, יש ייחוס משפחתי חשוב: קשר משפחתי למשפחת נוסבאום, מבעלי קבוצת אשטרום. התקציב המשמעותי הראשון שהמשרד קיבל הוא תקציב קיקה, רשת הרהיטים שקרסה באחרונה, שבה מחזיקה קבוצת אשטרום ב-15%.

כשגורן נשאל על קבלת התקציב, הוא משיב: "למשפחת נוסבאום יש 25% באשטרום, ולאשטרום יש 15% בקיקה. זה אומר שיש מישהו עם 85%, שהוא זה שבאמת היה צריך לקבל החלטה. צריך להכיר את משפחת נוסבאום כדי להבין עד כמה האנשים האלה לעולם לא מכתיבים כלום. אם הם עוזרים, זה תמיד תחת האמירה 'תראה אותם, ורק אם הם הכי טובים - תיקח אותם'. חובת ההוכחה תמיד עלינו".

- בדיעבד שגיתם בקיקה?

"לא. היו לנו רק שני קמפיינים. הראשון גרם למה שהוגדר אז בתקשורת 'פניקיקה' - המוני אדם הגיעו לפתיחה וגם הרבה ימים אחרי. אין פה ספק לגבי ההצלחה ברמה הזאת. הבעיה הייתה שאותם אנשים נתקלו ממש בכניסה בסט מצעים ב-4,000 שקל ובספה ב-60 אלף שקל.

"מתוך המעט שלא ברחו וצעקו 'יקר', אלה שניסו להזמין הבינו שהם צריכים להמתין 3 חודשים. מתוך המעט שהזמינו היו כאלה שלא קיבלו את המוצר אחרי 3 חודשים. אלה שלא ביטלו את ההזמנה, הם נתקלו בשירות לקוחות שלא עמד בעומס. אחרי חודש היה באזז מאוד שלילי. כדי לתקן את זה צריך היה הרבה כסף וזמן. ולא היה לא את זה ולא את זה".

- לא חשבתם להסביר בפרסום שלא מדובר בדברים זולים?

"הקמפיין דיבר על חנות של 'כל האפשרויות' אך למרות המגוון והגודל, ציפו שקיקה תהיה אטרקטיבית במחיר. קיקה הייתה צריכה להיות 'בסט ואליו פור מאני'. כלומר, גם אם מוכרים רהיט איכותי מעץ מלא, הוא עדיין אמור להתחרות במחיר. היו שם בעיות טכניות, כמו למשל שהכניסו המון מותגים ישראליים פנימה. ישראלי שרואה מוצר של ניופאן, פותח זאפ ומאוד קל לו להשוות, ואז הוא מוצא שזה יקר. זה לא יוקרתי. זה יקר.

"צריך להבין - שכשמשרד הפרסום נכנס לתמונה, כבר הוזמנה סחורה, הייתה אסטרטגיה, אחרי מחקרים שנעשו. גם אנחנו וגם אחרים אמרו כבר אז, מסיבה פשוטה, ש'יקר' ו'זול' זה לא אותו קהל. אם אני קונה ספה ב-50 אלף שקל, אני רוצה לקבל שירות ברמה מסוימת, באופן אינטימי וקטן, בטח לא כשכל עם ישראל לידי. אם אני קונה זול, אני לא רוצה לראות ספה ב-60 אלף שקל. לכן הייתה אולי טעות מרכזית של 'תפסת מרובה לא תפסת'.

"היו גם בעיות של שירות לקוחות וסחורה. כל זה טבעי ברשת שרק נפתחת, העניין הוא שיש כמות מסוימת של טעויות שאפשר לסלוח עליהן".

- הם חייבים לכם כסף?

"כן. נפגענו כמו כולם. לא בסכומים שמאיימים על קיום המשרד. אני מקווה שנראה את הכסף".

עוד כתבות

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא הגיע לגיל 55. ואז הקים את החברה החשובה ביותר בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלו בחברה

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א ביומד מזנק בכ-2%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.1% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?