גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלמנת מיליארדר תקבל מחצית מנכסיו - 900 מיליון שקל

בין הנכסים שתקבל האלמנה: דירת מגורים בלונדון, יצירות אמנות יקרות-ערך, מניות ואיגרות-חוב, כספים בבנקים בארץ ובחו"ל, וכן יאכטה מפוארת ■ מנהל העיזבון של המיליארדר המנוח ניסה למנוע מהאלמנה לקבל את הנכסים

אלמנתו של המיליארדר הישראלי שהלך לעולמו בשנת 2009, תקבל מחצית מהזכויות בנכסי בני-הזוג בשווי של 900 מיליון שקל - כך קבע בית המשפט לענייני משפחה בתל-אביב, שהכריע לטובת האלמנה בתביעה שהגישה לקבלת זכויותיה.

יצוין כי בית המשפט אסר את פרסום שמות הצדדים וכן את פרסום זהות הנכסים של בני-הזוג.

הנכסים שתקבל האלמנה כוללים, בין היתר, דירת מגורים בלונדון, יצירות אמנות יקרות-ערך, מניות ואגרות-חוב, חשבונות בנק בארץ ובחו"ל וכן יאכטה מפוארת, והם יתווספו לזכויותיה הקיימות של האלמנה כיורשת של המיליארדר, שמוערכות ב-350 מיליון שקל.

השופטת שפרה גליק כתבה בפסק הדין כי "בנסיבותיו המיוחדות של התיק שבפניי, נהגו בני-הזוג שוויון בנכסיהם העסקיים כמו הפרטיים, החיצוניים, כמו הפנימיים, בלא כל אבחנה או גבולות. לא הייתה אצל המנוח תחימה בין נושאים עסקיים לנושאים אישיים".

בית המשפט דחה את טענת מנהל העיזבון של המיליארדר, השופט לשעבר עו"ד גל גוטזגן, כי ביום נישואיו לאלמנה, היה המיליארדר עשיר יותר מאשר ביום פטירתו, ולכן האלמנה אינה זכאית לקבל דבר, אלא אף צריכה להחזיר לעיזבון כספים.

בית המשפט קבע כי גוטזגן לא הביא ראיות לכך ומתח ביקורת על התנהלותו. עוד נקבע כי גוטזגן נמנע מהבאת עד שעדותו לא הייתה נוחה לו.

עיזבון בשווי של 1.7 מיליארד שקל

האלמנה והמיליארדר המנוח נישאו בישראל בשנת 1978, ומאז התגוררו חליפות בארץ ובחו"ל. ב-1984 נולדה לבני-הזוג בתם היחידה. במאי 2009 הלך המיליארדר לעולמו והותיר עיזבון בשווי של 1.7 מיליארד שקל. אחרי מותו הגישה האלמנה לבית המשפט לענייני משפחה תביעה, שבה טענה כי כל הזכויות שנצברו על-שם מי מבני-הזוג בשנות הנישואים שייכות להם בחלקים שווים מכוח חוק יחסי ממון והדין הכללי.

מנהל העיזבון, גוטזגן, טען מנגד כי הסדר איזון המשאבים אינו מקנה לאלמנה זכויות בנכסים שהיו שייכים למיליארדר קודם לנישואים, ושלא נרשמו על שמה. לטענתו, ביום נישואיו לתובעת, המיליארדר המנוח היה עשיר יותר מאשר ביום פטירתו; וכשבני-הזוג נישאו, המנוח כבר היה מוערך כאיל-הון וכאחד היהודים העשירים בעולם. לכן, תביעת האלמנה צריכה להידחות.

על טענה זו השיבה האלמנה כי בעת נישואיהם היה בעלה המנוח אמיד אך לא עשיר, וכי הוא הפסיד את רוב הונו במהפכה באיראן ב-1979. לטענתה, רק לאחר הנישואים ועקב השקעה מוצלחת בחברת טבע, זכה בעלה לחדש את הונו ו"לגלגל" השקעות נוספות שנטמעו ברכוש המשותף.

כדי להכריע במחלוקות, דן בית המשפט בפסק דינו באריכות בפרשנות סעיף 5 לחוק יחסי ממון, הקובע כי כאשר מת אדם, זכאי בן-זוגו למחצית משוויים של כלל נכסי בני-הזוג, למעט נכסים שהיו להם ערב הנישואים.

"נישואים הרמוניים וארוכי שנים"

השופטת קבעה כי החוק אינו מגן באופן אוטומטי על נכסים שנצברו על-ידי בן-הזוג ערב הנישואים, וכי השימוש שנעשה באותם נכסים והאופן שבו התנהלו חיי הנישואים ומאפייניהם (נישואים ראשונים לשני בני-הזוג, ממושכים, הרמוניים וכדומה) יכולים להשפיע על הכללתם במסגרת איזון המשאבים.

גליק פסקה כי מאחר שנישואי האלמנה והמיליארדר היו הרמוניים וארוכי-שנים, ומאחר שאלה היו נישואיהם הראשונים, נטמעו הנכסים (הלא רבים) שהיו למיליארדר טרם הנישואים עם אלה שנרכשו לאחר הנישואים, והאלמנה זכאית כי ייכללו באיזון המשאבים. "במקרה יוצא דופן ומיוחד זה, ונוכח אורח החיים של בני-הזוג, הוכח כי הם התכוונו באופן מפורש לשותפות בכלל נכסיהם".

בית המשפט קיבל גם את טענת בא-כוחה של האלמנה, עו"ד שי רייכר ממשרד יגאל ארנון, כי במקרה שבו מתקיימים יחסי נישואים ארוכי-שנים והרמוניים בין בני-זוג, קיימת חזקה שהנכסים שהובאו לנישואים על-ידי מי מהם, שייכים להם באופן שווה.

עוד קבע בית המשפט כי כוונת שיתוף יכולה להיות ביחס לכלל הנכסים ולאו דווקא לגבי נכס אחד, וכי המיליארדר בטח באלמנתו לאורך חייהם המשותפים, נתן בה אמון מלא וראה בה שותפה עסקית לכל דבר ועניין.

בית המשפט הדגיש כי השיתוף בין התובעת למנוח לא היה רק בנכס קונקרטי בודד זה או אחר, וכי מדובר היה בדפוס התנהגות שאימצו להם בני-הזוג.

לאור תוצאת פסק הדין, חייב בית המשפט להחזיר לאלמנה את הוצאותיה המשפטיות בסך 150 אלף שקל.

"התנהלותו לבשה כמה וכמה גרסאות באופן תמוה"

בפסק הדין מתחה השופטת גליק ביקורת על התנהלותו של השופט לשעבר, עו"ד גל גוטזגן, שמונה כמנהל עיזבונו של המיליארדר המנוח, בהתאם לצוואתו. בין היתר קבעה השופטת כי גוטזגן נקט כלפי האלמנה את "עיקרון ההכבדה" ושינה במהלך המשפט את הצהרותיו.

לדברי גליק, "התנהלותו של מנהל העיזבון לבשה כמה וכמה גרסאות באופן תמוה, בעניין הנכסים החיצוניים לפחות".

בין היתר התייחס בית המשפט למסמך משנת 2009 שעליו חתום גוטזגן, שבו הוא פנה לאלמנה וציין כי במסמכים ובעדויות שבידיו יש כדי לתמוך בטענותיה בנוגע לזכויות המגיעות לה מכוח הסדר איזון המשאבים.

בית המשפט תהה אם מדובר בהצהרת-סרק של מנהל העיזבון, או שמא הוא חתם על מסמך זה כדי לקבל הסכמתה של האלמנה לגובה שכר-טרחתו כמנהל העיזבון ומינויו כמנהל עיזבון קבוע.

בית המשפט אף ביקר התבטאויות שהשמיע גוטזגן כלפי האלמנה, והזכיר כי מדובר במי שפועל הלכה למעשה כ"קצין של בית המשפט", כאשר בית המשפט לא מצא כל פגם או פסול בהתנהלותה או בעדותה של האלמנה.

עוד כתבה השופטת כי "היה ניסיון להימנע מהבאת עדותו של עד על-ידי מנהל העיזבון, ודווקא עדות זו היא העדות ששפכה אור על רכושו של המנוח קודם נישואים עם התובעת".

על סמך עדות זו אימץ בית המשפט את טענת האלמנה כי בעלה המנוח לא היה בעל ממון רב בעת נישואיהם, כפי שטען גוטזגן.

עוד כתבות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-12%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%

סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

השופטים בבית הדין לצדק של האג / צילום: Reuters, Piroschka van de Wouw

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו ביקש הארכה מבג"ץ; היועמ"שית: להיערך לגיוס חרדים

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי בשבועות האחרונים נעשה מאמץ אינטנסיבי על מנת לגבש את ההסדר הדרוש, ואכן הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין