גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיקום שוויצרי: הברווזון המכוער של ציריך הפך לרובע תוסס

רובע ציריך מערב היה אזור תעשייה מפויח ומוזנח, ששינה פניו והפך למוקד עלייה לרגל לצרכני תרבות ובילוי, המוסיף שיק חדש לעיר השמרנית ■ דוגמה לשיקום עם השראה

מה הייתם עושים לו עמדו לרשותכם 6 שעות המתנה לטיסת המשך בשדה התעופה של ציריך? בשבילי הייתה זו הזדמנות מצוינת לפגוש את ואנסה חברתי, תושבת ציריך, שהבטיחה: "אקח אותך לאזור הכי חם בציריך, שישבור לך את התדמית שלה כעיר אלגנטית ומאופקת". ועוד פסקה: "לא תמצאי אותו עדיין באף מדריך תיירים!".

בשעת צהריים של יום חול אנחנו מתחבקות בתחנת הרכבת המרכזית כמו בסרטים, ועולות על חשמלית מספר 4, החולפת על פני צריחי כנסיות וגשרים עתיקים. הירידה בתחנה הרביעית היא אות פתיחה ל-5 שעות מרתקות של דילוגים בין טעימות אוכל מקומי, מוזיקה, קניות ותצפיות נוף ברובע ציריך מערב, West Zurich רובע חמש, או כפי שהוא מכונה בעגה המקומית West Zuri. זהו סיפורו של רובע מפויח ומוזנח, הברווזון המכוער של ציריך, ששינה פניו ללא הכר והפך לרובע תוסס, למוקד עלייה לרגל לצרכני תרבות ובילוי, המוסיף שיק חדש לציריך המסורתית.

להפיח חיים חדשים

גבולות הרובע נעים ממסילת הברזל המסועפת שמאחורי תחנת הרכבת ועד גדת נהר לימאט, הזורם מכיוון אגם ציריך וחוצה את העיר לשניים. הרובע כולל את אזור התעשייה הישן של ציריך ואת גשר הקשתות Viadukt, שבמשך כ-100 שנה שימש לשינוע פחם למפעלים וסחורות לספינות הנהר.

שינוי הייעוד מאזור תעשייה מפויח בשולי העיר לרובע בילויים תוסס לא התרחש ביום אחד. במהלך שנות ה-80 ננטשו המפעלים, ובשנות ה-90 החלו לאכלס את המבנים הנטושים מועדוני מוזיקה אלטרנטיבית, גלריות לאמנות מודרנית ואמנים ומעצבים צעירים. אלה שעקרו אז לאזור היו מחלוצי הסצנה התרבותית של העידן הנוכחי, ובכך השתלבו במגמה עולמית: אזורי השוליים בערים מרכזיות בעולם זוכים לעדנה מחודשת, והופכים לאתרי בילוי טרנדיים תוך ניסיון לשמור על כמה שיותר מאפיינים ממורשתם ההיסטורית ומצביונם המקורי. לצד אלה יוצקים גם תוכני תרבות ובילוי ברוח הזמן. כך בנמל המבורג ובסן פרנסיסקו, אך למה להרחיק לקצות העולם אם אפשר לפרגן גם בארץ: תהליך דומה מתרחש בנמלי תל אביב ויפו, במתחם התחנה על הגבול שביניהן, וגם בעיר התחתית בחיפה ובמקומות נוספים.

הנה דוגמה לשיקום שכונות עם השראה: בשנת 1894 הושלמה בניית הוויאדוקט (גשר הנתמך על-ידי קשתות, כמו באמות המים הרומיות), בעמל כפיהם של 6,000 פועלים. בשעתו היה זה גשר מרשים, באורך 550 מטרים ולו חמישים קשתות אבן, אבל עם השנים הוא התיישן ולא עמד עוד בדרישות המאה ה-21, וגם התעשייה המקומית כבר לא נשענת על פחם ועל ספינות נהר.

בהתחלה היה בכוונת עיריית ציריך להרוס אותו, אבל משהתעוררו קולות מחאה מצד תושבים ופעילי שימור, הייתה העירייה קשובה לקולות הללו, ובמקום להרסו הכריזה על תחרות לרעיונות לשיקום הגשר והאזור, ה-Viaduktstrasse. בתחרות זכתה קבוצת האדריכלים EM2N, עם תוכנית יצירתית להפיח חיים חדשים בגשר הישן. הקשתות המוזנחות הפכו לחללי שוק, לחנויות, לגלריות ולבתי אוכל שתענוג לשוטט ביניהם.

באפריל 2010 החלו להיפתח החנויות הראשונות. לא כל חנות יכלה להיפתח שם, שכן הוחלט שתמהיל החנויות ייצור קולאז' של עיצוב אופנה, תכשיטים, רהיטים ואביזרים. באחת החנויות מצאתי תכשיט של איילה בר, האמנית הישראלית מנווה צדק, בין יצירות של אמנים מרחבי הגלובוס. כדי לשמור על תוכנית אחידה, הותירו המתכננים את האבנים המסותתות גלויות, ובחללי הקמרונות הגבוהים נבנו קומות גלריה בקומה השנייה, כאשר מבעד לתקרה השקופה חודר אור טבעי.

ניתן גם לעלות לקומה השנייה של הגשר באמצעות גרמי מדרגות, ולטייל לאורכו. כמחווה לפועלים של פעם שופץ פארק מטופח, ובו פינות פיקניק ומשחק ובית קפה לרווחת התושבים הנוכחיים של השכונה. גם בתי הקפה והמסעדות משתלבים באמירה המיוחדת של האזור.

גולת הכותרת: השוק המקורה

גולת הכותרת של פרויקט הוויאדוקט הוא שוק האוכל, המשתלב ב-26 הקשתות הראשונות, ונפתח בספטמבר 2010. יש לי חולשה לשוקי אוכל וביקרתי ברבים מהם ברחבי העולם, אך מעבר לחזית הזכוכית הנושאת את השלט Markthalle, שוק האוכל המקורה הראשון של ציריך, ציפתה לי חוויה קולינרית שונה. האולם הענק דומה יותר למעדניית גורמה ענקית ויוקרתית - התגשמות הפנטזיה בהתגלמותה לפודי'ס (חובבי הגורמה) באשר הם. מול השוק מגדלי סילו מפלדה, שעליהם מתנוסס השלט המקורי של מבשלת הבירה Lowenbrau שהותקן ב-1890.

השוק פתוח 6 ימים בשבוע, והוא מתוכנן בהשראת שווקים בארצות הים התיכון, אך במקום ירקנים קשי יום בחולצות מוכתמות בבוץ, פגשתי בבעלי דוכנים מעונבים ובזבניות צעירות שיכלו בקלות לטופף על מסלולי הדוגמנות. 25 הדוכנים משתלבים בקשתות האבן החשופות ומעוצבים בחן רב, מציעים מוצרי גורמה מתוצרתם של חקלאים ושל יצרני מזון קטנים משווייץ ומארצות אירופה.

אי-אפשר להחמיץ את דוכן הצדפות (אויסטרים) הטריות שעשו דרכן הבוקר מחוף בריטני בצרפת, ומבעליו שמזמין אותך לפתוח את היום בכוסית יין נתזים לבן. חנות יינות מתגאה באוסף מכרמים מקומיים. ובכל זאת, כדי להרגיש כמו בשוק, אני ניגשת לדוכן של חקלאי כסוף תלתלים, שמגדל פירות אורגניים. הוא מציע טעימה של תות שדה מיובש בשיטת ייבוש טבעית וסודית שפיתח, ושטעמו מתגלה כתמצית של תות מתוק וטרי.

על מדפי מאפיית St. Jakob קורצים לחמים ריחניים שמהם ניתן ליהנות גם במסעדות השוק. מכינים בה כריכים יצירתיים, ומעסיקים בה עובדים בעלי מוגבלויות כחלק ממדיניות המעורבות הקהילתית שהם דוגלים בה.

בצהריים הומה מסעדת השוק (Markthalle Bar-Restaurant) סועדים. מנהלי המסעדה אומרים שהם מקפידים לרכוש חומרי גלם מהדוכנים הסמוכים. אנחנו מתיישבות לארוחה קלה במסעדה האהובה על ואנסה (Im Viadukt Restaurante). אין כמו המלצות של מקומיים.

ואנסה מצביעה על מבנה המורכב ממכולות ישנות. אנו מטפסות בגרם המדרגות עד למכולת הגג, וצופות במשאיות ענק עטויות יריעות צבעוניות. "זוכרת את התיק שחמדת אצלי?", היא אומרת. כאן, לפני 20 שנה בהה צמד האחים פרייטאג מחדרם הצר במשאיות הכבדות החוצות את הגשר הראשי ושאלו את עצמם מה גורל היריעות הצבעוניות שיוצאות מכלל שימוש. זו הייתה ההשראה למותג התיקים המצליח, שכל צעיר שוויצרי גאה נושא איתו.

גם כיום נאמנים האחים לאג'נדה הסביבתית שעומדת מאחורי המותג, הם מעצבים תיקים לנשים ולגברים מיריעות צבעוניות של כיסויי משאיות, מחגורות בטיחות, מפנימיות של צמיגי אופניים, ולאחרונה גם מכריות אוויר, ומקפידים על עיצוב ועל גימור מעולים. החנות שווה ביקור. ארבע קומות, 1,600 תיקים מוצגים במגירות, ואין תיק אחד דומה למשנהו. יקר יחסית. החנות המקוונת נוחה לשיטוט.

מבנה המכולות משתקף בחלונות הזכוכית המבהיקות של Prime Tower, גורד השחקים הגבוה ביותר בציריך ובשווייץ כולה, המתנשא לגובה 126 מטרים. ישן וחדש משתלבים יחד בהרמוניה, גם באזור התעשייה. כדאי לנצל את הכניסה החופשית לתצפית ממרומי המגדל. במתחם ארבע מסעדות, חנויות ודירות מגורים. ממסעדת Cloud בקומה ה-36, שקירותיה בנויים מחלונות זכוכית, נשקף נוף פנורמי מרהיב.

מאזור תעשייה למועדונים

בקרן הרחובות, בקו התפר בין הוויאדוקט לאזור התעשייה, מחדשים את צבעיה הדהויים של יצירת גרפיטי תלת-ממדית, שרואים בה חלק ממורשת המקום. בנייני המפעלים עומדים על תליהם כעדות לעברם היצרני. השלטים מקוריים, ואפילו שמות הרחובות הונצחו (רחוב הטורבינה, רחוב הפועלים ועוד). בכיכר, בחזית המספנה Schiffbau לשעבר, ניצב פסל סביבתי מחלקי מדחפים וממנועי ספינות כמחוות כבוד לעבר.

מול החזות המטופחת של מתחם הקשתות, אזור התעשייה נראה עגמומי ואפור. אבל עם ערב מגיעה שעתם היפה של מבני התעשייה, ומשחקי אור צבעוניים מאירים אותם מתעוררים לחיי הלילה.

תחילה ממלאים הבליינים את המסעדות. אחר כך הם משלבים בילוי במועדון ג'ז או ריקודים, או עולים לתצפית לילית מרהיבה ורומנטית מעל גגות ציריך. באין שכנים שיתלוננו על הרעש, חוקי העזר העירוניים מתירים בילויים סוערים ללא הפסקה. ואנסה מדווחת על אווירה מחתרתית מדליקה בשני מועדוני הלילה האיניים Hive וSupermaket-.

במבנה שבו שכנה בעבר המספנה Schiffbau נמצא כיום מועדון ג'ז בשם Mood , המשמש בית להופעות חיות מהטובות בעיר, ומסעדה מעולה בסגנון איטלקי-צרפתי בשם La Salle. בליל ריחות בית החרושת לסבונים, סירחון המפעל לשריפת פסולת וקצף מבשלת הבירה התחלפו בניחוחות של מאכלים מהמטבח של Les Halles. כמחווה, על הקירות מזכרות ממוסך פיג'ו שבו שוכנת המסעדה. אל תטעו בחזותה החיצונית המשדרת זריקות חיננית. המסעדה מעניקה חוויית בילוי ואוכל מהטובות באזור.

השיפוצים עומדים להסתיים לקראת הקיץ, ובמקום נערכים לחנוכת משכנו החדש של המוזיאון לאמנות מודרנית מיגרוס (Migros). בניין המוזיאון, השוכן במבנים המקוריים ששופצו, משתלב עם מבני הלבנים האדומות כחלק ממתחם עתיר גלריות שבהן עובדים ומציגים אמנים מרחבי העולם. פתרונות אדריכליים מתוחכמים משלבים ישן בחדש.

מועד הטיסה שלי מתקרב. טעמתי על קצה המזלג משהו מסצנת הבילויים החדשה של ציריך, מהגלריות ומהברים המעניינים שצצו באזור והפכו את ציריך מערב למוקד עלייה לרגל, שרבים מוצאים בו משהו גם בשבילם.

עוד כתבות

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; אפל קופצת ביותר מ-3%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● דומינו'ס פיצה קופצת אחרי שפירסמה דוחות שעלו על ציפיות האנליסטים ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?