גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לנער את הפנסיה שלנו

גיל הפרישה נקבע לפני 150 שנה והנה כל הסיבות שבגללן צריך לשנות אותו ■ מדריך ומחשבון פרישה

"קנצלר הברזל", אוטו פון ביסמרק, החליט לפני 150 שנה שגברים יצאו לפנסיה בגיל 65 ונשים בגיל 60. באותן שנים הייתה זו הצעה סוציאלית שכמעט לא היה בה שימוש, שכן אנשים הלכו לעולמם בגיל צעיר יותר. בתקופתנו, תוחלת החיים בעולם המערבי הולכת ועולה, וישנן שנים שבהן מספר המתים יורד באופן אבסולוטי.

לכן, העלאת גיל הפנסיה היא מחויבת המציאות. ביפן, בגרמניה ובברזיל כבר עלה גיל הפרישה ל-67 שנה. בארה"ב אין מגבלה על גיל היציאה לגמלאות. דברי שר האוצר, יובל שטייניץ, בדבר העלאת גיל הפרישה מצביעים על מציאות חדשה, שכולנו חייבים להתמודד עמה.

תוחלת החיים הממוצעת של גבר היא 84 שנה ושל אישה 86 שנה. ב-20 השנה האחרונות עלתה תוחלת החיים בישראל ב-3.3 שנים לגבר וב-3 שנים לאישה. זאת, לעומת עלייה של 2.1 שנים לגבר ו-2.4 שנים לאישה במדינות ה-OECD. קרי, מגמת התארכות תוחלת החיים בישראל גבוהה יותר מאשר בשאר המדינות העשירות, ככל הנראה על רקע העלייה במודעות הציבור לנושאי בריאות, שיפור שירותי הרפואה הציבורית, ואולי החשוב מכול - מגמת השיפור בתנאי העבודה של הציבור.

יותר ויותר אנשים עובדים במקומות עבודה ממוזגים עם תנאים משופרים, על חשבון מקומות עבודה שהיו כרוכים בשהות ממושכת בחוץ או במגע עם חומרים מסוכנים.

בעוד שבעבר הייתה זו פריבילגיה לצאת לפנסיה (כלומר, לעזוב עבודה עם תנאים פיזיים קשים), הרי שהיום ישנם גם יתרונות בהישארות במעגל התעסוקה. מחקרים אף מראים שפרישה מוקדמת עלולה להאיץ תהליכים של ניוון מוחי בשל ירידה בעיסוקים המצריכים התמודדות מנטלית. זאת ועוד, מנתוני הלמ"ס עולה שככל שרמת ההכנסה עולה, עולה גם הפעילות הגופנית ויורדת השכיחות של השימוש בביטוח סיעודי.

אותם שיקולים בריאותיים, שלכאורה יש להשאירם להחלטתו של הפרט, הם בעלי משמעות כלכלית גדולה למשק: כשההכנסה ממשיכה להיות גבוהה, והמצב הבריאותי משופר כתוצאה מהמשך העשייה (כאמור, כשמדובר בעבודות לא פיזיות שוחקות) גם היזקקות לעזרה כלכלית של המדינה יורדת.

ביטול חובת הפנסיה

מה לגבי השוויון בין נשים לגברים? מחקרים מראים שלחץ הדם עולה אצל גברים ככל שגילם עולה, ויורד אצל נשים בכיוון ההפוך.

מדוע, אם כך, דווקא נשים הן אלה שפורשות לפני הגברים? השיקול, אם כך, לא צריך להיות בהחלטות ארכאיות, שתואמות יותר את שנות ה-50 של המאה שעברה מאשר את המציאות בימינו. אם כבר, השוויון צריך להיות במספר שנות הפנסיה הממוצע שמהן נהנים האנשים לפני שהם הולכים לעולמם. וכאן, כידוע, תוחלת חייהן של הנשים ארוכה מזו של הגברים.

איני אומר, כמובן, שנדרוש דווקא מנשים לעבוד שלוש שנים יותר מאשר גברים לפני יציאתן לפנסיה, אבל בהחלט יש מקום לשקול את העלאת גיל הפרישה לכלל האוכלוסייה. ממש כפי ששופטי בית המשפט העליון עובדים עד גיל 70, ניתן לאחר במספר שנים גם את יציאתה של שאר האוכלוסייה לגמלאות.

כמו כל שינוי מהותי, גם זה שלפנינו צריך להיעשות בצורה שקולה והדרגתית, שתאפשר לשוק העבודה ולמשק להכיל אותה. יש להתחיל עוד היום בתהליך שיימשך כ-15 שנה, שבמהלכן יועלה גיל הפרישה של גברים ונשים ל-67, ובכלל תבוטל חובת היציאה לפנסיה, כמו שנהוג כבר בחלק ממדינות המערב.

כך, נשים וגברים המעוניינים בכך, יוכלו לשמור על מקום עבודתם גם עד גיל 70. העלאת גיל הפרישה תמנע את הצורך בהעלאת ההפרשה לפנסיה, שכיום היא מחויבת אקטוארית בשל העלייה בתוחלת החיים.

כמו-כן, חשוב לזכור שיציאה לגמלאות בגיל מאוחר תצמצם את מספר מקומות העבודה שמתפנים עבור הדור הצעיר, מה שעלול להגביר את האבטלה. לכן, במקביל להעלאת גיל הפנסיה, חשוב לתגבר את ההכשרה המקצועית הניתנת על-ידי המדינה, ולעודד אנשים להחליף קריירות לאורך החיים. השינויים הטכנולוגיים לצד העלייה בתוחלת החיים, מביאים להחלפת מקצוע או עיסוק, ממש כמו שאנשים רבים כבר לא נשארים באותה הזוגיות לאורך כל החיים.

והכי חשוב: העלאת גיל הפנסיה מחייבת גם עשייה ושינוי בתחום ניהול כספי הפנסיה. לא עוד חברות ביטוח הנוטלות חלק גדול מפרמיית הביטוח לאורך שנים, שלאו דווקא יכולות להבטיח תשלומי פנסיה לעת זקנה.

מתוקף השינוי יש צורך להקים שתי רשויות פנסיה ממלכתיות, שכל עובד יהיה חייב להצטרף אליהן מהיום הראשון של כניסתו לשוק העבודה. מדוע שתיים? כדי שאפשר יהיה לבחון את ביצועיהן האחת מול השנייה.

רשות הפנסיה הממלכתית לא תהיה כפופה לאוצר או לביטוח הלאומי, לא ניתן יהיה להלאים את הכספים שנצברים בה או לשנות את התנאים, אלא רק באמצעות חקיקה ברוב של 90 ח"כים לפחות. רשות הפנסיה, עם מועצת השקעות משלה, תבחן ותבחר ההשקעות, כולל חשיפה לחו"ל, ותבטיח לחוסך תמורה פנסיונית עם צאתו לפנסיה על-פי תשלומיו לאורך שנים ועל-פי נוסחאות שיעודכנו לפי השינוי בתוחלת החיים ורווחי רשות הפנסיה.

עובד יהיה חייב להפריש לפחות מחצית מההפרשה לפנסיה לרשות הפנסיה, ואת החצי השני יוכל, אם ירצה בכך, להפריש לקופת פנסיה ציבורית או לקופת גמל בשוק החופשי. הפיזור בין רשות הפנסיה לבין קרן הפנסיה יפחית את הסיכון ויבטיח רמת חיים מכובדת לעת זקנה.

הכותב הוא כלכלן בכיר ויו"ר הון ליין

עוד כתבות

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: דוברות מבקר המדינה

המבקר לרה"מ: משרדך לא משתף פעולה בביקורת על המלחמה

רה"מ נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני בלינקן והבהיר בפניו: "נפעל ברפיח" • זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים, לא דווח על נפגעים או נזק • צה"ל תקף בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון • צבא ארה"ב הודיע: הושמד כלי שיט בלתי מאויש של החות'ים בתימן • עדכונים שוטפים

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?