גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה יוצא לי מפייסבוק?

זו אינה השאלה הנכונה. כדאי שתשאלו: מה המותג שלי רוצה שייצא מפייסבוק?

גרטנר, אחת מחברות המחקר הגדולות בעולם, שחררה לאחרונה דוח עם נתון שגרם להרבה מנהלי שיווק ומומחי מדיה חברתית להיכנס להתקף חרדה. הדוח גילה כי 50% מהחברות ברשימת צמרת ה"Fortune 1,000", החברות הגדולות בארה"ב, לא יראו השנה החזר משמעותי על ההשקעה שלהן בזירות המדיה החברתית. למתקשים בחישוב, מדובר ב-500 מהתאגידים הגדולים בעולם, שלא יניבו רווח מעמודי הפייסבוק, הטוויטר והיו-טיוב שלהם, יחסית להשקעה הגדולה בהם.

אם הנתון הזה גורם לכם להרים טלפון זועם אל סוכנויות המדיה החברתית והפרסום שלכם, אולי כדאי שתניחו את השפופרת. הסיבה לליקוי ב-ROI (Return On Investment), מסבירים בגרטנר, לא נעוצה בזירות המדיה החברתית עצמן, אלא דווקא באסטרטגיה השיווקית של התאגידים שמנהלים אותן.

"אחד הדברים החשובים הוא לדעת מה אתה מנסה להשיג", מסביר סקוט נלסון, אנליסט בגרטנר שמתמחה באסטרטגיות מדיה חברתית לתאגידים. "להיכנס לזירת המדיה החברתית רק בגלל שכל השאר עושים את זה זו לא אסטרטגיה".

אבל בואו ניקח צעד אחד לאחור: באבק שהותירו המותגים הגדולים בנהירתם אל המדיה החברתית, נשארו מנהלי המותגים עם שאלת מיליון הדולר: "מה יוצא לי מהפייסבוק הזה?". כפי שראינו מהנתונים של גרטנר, רובם עדיין לא יודעים להשיב עליה.

הסיבה העיקרית לבלבול נובעת אולי מכך שבעולם החברתי יש יותר מהגדרה אחת של ROI. בעולם הפיזי, לעומת זאת, ישנה נוסחה ברורה ופשוטה לחישוב ה-ROI: הפחיתו את עלות ההשקעה מתוך הרווח הסופי של ההשקעה וחלקו את התוצאה בעלות ההשקעה, כדי לקבל תוצאה מספרית יפה. ברשתות חברתיות, לעומת זאת, הנוסחה מסתבכת: איך מגדירים רווח, והאם המטרה היא תדמיתית, מכירתית, שיווקית או אולי בכלל יחצנית?

התשובה לשאלה כמובן משתנה מארגון לארגון. גם אם באופן אינטואיטיבי נראה לנו שהגברת כמות המכירות היא המטרה העיקרית של כל העסקים בתחום החברתי, זו אינה המציאות בשטח.

סקר של אתר Chief Marketer מגלה כי רק 25% ממנהלי השיווק ציינו את הגדלת המכירות כמטרה שעל-פיה יגדירו הצלחה במדיה החברתית. הרבה מעל יעד זה נרשמו יעדים כגון "כמות הזמן שמשתמש מבלה עם תוכן ממותג" (30%); "כתיבה והפצה של תוכן ממותג" (39%); ומעל הכול - "מספר האוהדים/עוקבים בעמוד" (60%).

אם אתם חלק מאותם 25% שמגדירים את ה-ROI שלכם במונחי הגברת מכירות, העניין בהחלט בר-ביצוע, כפי שיספרו לכם, למשל, בפררו, יצרנית מותג-העל נוטלה. בכריסמס 2011 יצאה החברה בקמפיין ששילב פרסומות טלוויזיונית, שרצו במשך 6 שבועות, לצד קמפיין מודעות מפולח היטב, שרץ במשך שבועיים בפייסבוק ועודד משתמשים להיכנס לעמוד של נוטלה ולהשתתף בתחרות נושאת פרסים.

לאחר סיום הקמפיין בדקה החברה את יעילות המדיות השונות באמצעות GFK, חברת המחקר הגדולה באירופה, וגילתה כי 15% מהמכירות המוגברות יוחסו למודעות הפייסבוק - אחוז גבוה משמעותית לעומת הקמפיין הטלוויזיוני.

הדוגמה של נוטלה מביאה אותנו לסוג אחר של מדידת ROI במדיה החברתית: חיסכון בכסף מול מדיות אחרות. מיותר לציין כי עלותן של מודעות הפייסבוק מתגמד לעומת עלות הקמפיין הטלוויזיוני.

כך שהכול מתחבר, בסופו של דבר: כמות האנשים שתגיעו אליהם בדרך זולה יחסית למדיות אחרות, תתורגם למכירות רבות יותר.

מחקר חדש של פורסטר, שאומד את "הערך הכספי" של כל אוהד פייסבוק, מלמד אותנו כי אוהדי בסט ביי ברשת החברתית הם בעלי סבירות גבוהה פי שניים לרכישת מוצרים חברה מאשר גולשים אחרים. ואם הנכונות קיימת, מדוע לא לספק לאוהדים דרך קלה יותר לרכישת המוצרים?

אחת הדרכים הטובות ביותר להגביר מכירות היא לפתוח בעמוד הפייסבוק שלכם חנות לקניות אונליין. הגולשים לא חוששים מכך, להפך. דוח המדיה החברתית של נילסן ברבעון השלישי של 2011 מגלה כי 70% ממשתמשי המדיה החברתית קונים אונליין - 12% יותר מגולשים כלליים.

לכן, בפעם הבאה שאתם שואלים "מה יוצא לי מפייסבוק?", כדאי שתשאלו קודם "מה המותג שלי רוצה שייצא מפייסבוק?". לאחר שעניתם, תוכלו לבנות אסטרטגיית שיווק שמתאימה להגברת מכירות, חיזוק המותג או חיסכון בעלויות מול זירות אחרות. לאחר מכן תוכלו למדוד את הצלחתכם בפרמטרים רלוונטיים.

השקעת משאבים בנוכחות המדיה החברתית שלכם היא דבר הכרחי, השקעה בהבנת התוצאות של המשאבים האלה הכרחית הרבה יותר.

הכותב הוא מנכ"ל refreshing.co.il - סוכנות לשיווק ופרסום בזירות דיגיטליות.

עוד כתבות

ערן וינטרוב, מנכ''ל ארגון לתת / צילום: שלומי מזרחי

האם דוח העוני של "לתת" מציג מציאות כלכלית מעוותת?

דוח העוני האלטרנטיבי של "לתת" מציג עליות חדות בעלויות המחיה - אך מאחורי המספרים מסתתרת מתודולוגיה שמבלבלת בין הוצאה לבין מחיר ● חלק מהרכיבים כלל לא מודדים יוקר מחיה, אלא צריכה בפועל של אוכלוסיות מסוימות, מה שמוביל לכשלים בולטים ולהצגת הנתונים בצורה מטעה

מגדל / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה בישראל: מגדל גייסה 100 מיליון דולר לאג"ח כהגנה מפני רעידות אדמה

בעקבות חשש מרעידת אדמה בישראל בשנים הקרובות, חברת הביטוח "מגדל" ביצעה מהלך יוצא דופן כשהנפיקה בבורסת ברמודה בחו"ל אג"ח לא סחירות, כהגנה מפני מקרי קטסטרופה ● זהו הגיוס הראשון מסוגו על ידי חברת ביטוח ישראלית, שמוסיף שכבת הגנה נוספת מעבר לביטוחי המשנה המסורתיים

פערי שכר / אילוסטרציה: Shutterstock, Ink Drop

ישראל במקום הרביעי מהסוף: פערי השכר בין נשים לגברים לא הצטמצמו בשני העשורים האחרונים

הדוח, שנערך על ידי ד"ר אלינה רוזנפלד, מראה כי בקרב שכירים ושכירות בעלי תואר ראשון בגילאי 64-25 המועסקים במשרה מלאה, הפערים בשכר מגיעים ל-36% ● בעוד מדינות ה-OECD הצליחו לצמצם פערים והגיעו לממוצע של 11.4% בין השכר החציוני לגברים ונשים, ישראל דרכה במקום ונותרה עם פער של 20.8% לפי חישוב הארגון, לנתוני 2022

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנון מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הישראלית שנפלה ב־27% ויוצאת מהמדד היוקרתי הזה בוול סטריט

שינויים בוול סטריט: חברת טכנולוגיית השבבים סיוה תיפרד ממדד S&P SmallCap 600 ● בעוד כשבועיים צפויות שלוש מניות להיכנס למדד S&P 500, לאחר שזינקו מתחילת השנה

מושגים לאזרחות מיודעת. סקר כוח אדם / צילום: Shutterstock

אתה גר בדירה בבעלותך? כך השאלה הזאת משפיעה על כל המדינה

מצב שוק העבודה משפיע על קבלת ההחלטות הכלכליות החשובות ביותר • כיצד הוא משתקף בפני קובעי המדיניות? • המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

השקל מתחזק מול הדולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

השקל מתחזק היום בחדות מול הדולר. אלו הסיבות

השקל נסחר קרוב לשפל של 3.5 שנים ומתחילת החודש הוא המטבע החזק ביותר בעולם ● הורדת הריבית הצפויה בארה"ב מול היציבות היחסית פה מגדילה את פער הריביות לטובת ישראל ● גורם נוסף הוא נתון הגירעון הממשלתי, שהפתיע לטובה ומהווה אינדיקציה לאיתנות המשק ● האם התחזקות נוספת תביא את בנק ישראל להתערבות בשוק המטבע?

ניתוח חברה | אל על / צילום: יח''צ

אל תתנו לאחוזים לבלבל אתכם - השווי של אל על משקף תמחור נמוך מאי פעם

המשקיעים חוששים שסיום המלחמה יוביל לתחרות שתפגע בתוצאות של חברת התעופה, אך ספק אם זו תגיע בקרוב ● השווי בבורסה אמנם גבוה היסטורית, אלא שבשקלול קופת המזומנים הגדולה ושווי הנכסים, מדובר בתמחור הפעילות הנמוך בתולדות אל על ● האם הוא מוצדק? ● מדור חדש

ביה''ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן / צילום: רמי סיני

החברה הקטנה שרוצה לממן למנכ"ל לימודים במעל 100 אלף שקל לשנה

אולמד סולושנס מעוניינת לממן למנכ"ל החברה, פרופסור עוז שפירא, לימודי תואר שני באוניברסיטה רייכמן ● עלות שכרו השנתית צפויה להגיע לכ-1.5 מיליון שקל

רג'פ טאייפ ארדואן, נשיא טורקיה / צילום: ap, Achmad Ibrahim

טורקיה החלה להזרים כוחות לצפון סוריה. ישראל צריכה לדאוג?

ע"פ דיווחים ברשתות הכורדיות, טורקיה החלה להזרים כוחות לצפון סוריה ● ברקע, סירובם של הכורדים להשתלבות מלאה בממשלה שמנהיג א-שרע ● האם המהלך ישמש "אליבי" לנוכחות צבאית טורקית מובהקת בצפון סוריה?

אזור המשרדים של בני ברק. מה קורה ליתרון התחרותי במציאות? / צילום: Shutterstock

30 קומות שוממות מתוך 40: מגדלי המשרדים החדשים מוכנים, אבל השוכרים לא באים

למרות הסטנדרט הגבוה והנגישות התחבורתית, שיעורי התפוסה בערים שמחוץ לתל אביב בירידה ● הנסיעות הארוכות, האווירה אינה מושכת צעירים וההיצע הגדול מרחיקים את השוכרים

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מובילאיי מפטרת כ-200 עובדים, הרוב מישראל

החברה מפטרת כ-5% מכח האדם שלה, רוב המפוטרים יהיו בישראל, ויגיעו מחלקים שונים בחברה ● מובילאיי: "החברה תפעל לתמוך בעובדים המושפעים ובמקביל תמשיך לגייס למשרות הנדרשות למימוש תוכניותיה ארוכות הטווח"

ולדימיר טנב, מנכ''ל רובינהוד / צילום: ap, Mark Lennihan

"הוא הקים מעין כת": הכירו את הגורו העולה של ההשקעות המסוכנות בוול סטריט

ולאד טנב, שמוביל את פלטפורמת המסחר המקוון אותה ייסד עם שותף לפני 13 שנה, בגיל 25, מקפיד להפוך את מצגות החברה לשואו ואת לקוחותיה לחוד החנית של המסחר האקזוטי ● עם מועדון מעריצים הולך ומתרחב, טנב הבין את הפוטנציאל בסוחרים פעילים ואגרסיביים, בדרך להכניס את האקסטרים להשקעות המיינסטרים

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters

טראמפ חושש מרכישת הענק של נטפליקס. האם הוא יתערב?

בסוף השבוע נטפליקס הכריזה על רכישת חטיבת האולפנים והסטרימינג של וורנר ברדרס, וכעת דונלד טראמפ מביע חששות: "גודלן המשותף יכול להוות בעיה" ● הנשיא האמריקאי אף ציין כי הוא יהיה מעורב באופן אישי בהחלטה אם לאשר את העסקה

רכישת הענק של נטפליקס (בעיגול: טד סרנדוס, מנכ''ל נטפליקס) / צילום: Reuters, USA TODAY Network

רכישת הענק של נטפליקס: החשש בשוק, המתחרה הגדולה ואיך זה יעבוד

נטפליקס הודיעה על כוונתה לרכוש את אולפני וורנר ברדרס תמורת 72 מיליארד דולר ● בדרך היא תיקח על עצמה חוב של כמעט 11 מיליארד דולר, תצטרך לשכנע את הרגולטור, ולהחליט כיצד יעבוד השירות המשולב

פקקים / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

ה-OECD החמיא על התוכניות לצמצום הפקקים. הבעיה: הקידום תקוע

דוח חדש של ה־OECD על ישראל מדגיש את הבעיה של עומס התנועה, ומשבח את הממשלה על כוונתה להטיל אגרת גודש ומס נסועה ● אלא שהרפורמות נתקלות בשורת התנגדויות ומחלוקות בין המשרדים השונים ● בינתיים, אין להכנסות משני המהלכים זכר בתקציב 2026

מימין: תומר וינגרטן, נדב צפריר, חגי אלון / צילום: שלומי יוסף, יח''צ, צילום מסך יוטיוב

החברה הישראלית שמנייתה זינקה פי 56 תוך שבעה ימי מסחר

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● חברת אבטחת הסייבר סנטינל וואן נפלה בכ-14% אחרי שפרסמה דוחות ● צ'ק פוינט יצאה להנפקת איגרות חוב להמרה בהיקף של עד 2 מיליארד דולר ● וגם: חברת SMX, שפיתחה טכנולוגיה לסימון מוצרים וסחורות, המריאה בפתאומיות פי 56

כריסטיאן נולטינג עם דורון אברבוך, מנכ''ל דויטשה בנק ישראל / צילום: יח''צ

מנהל ההשקעות של דויטשה בנק ביקר בישראל. זה מה שהוא חושב

מנהל ההשקעות של דויטש בנק הציג בפני לקוחות מובילים את תחזית שוקי ההון של הבנק לשנת 2026 ● בנק מרכנתיל משיק כרטיס אשראי שמעניק 10% ברשתות מזון נבחרות ● מנהלי התעשיות הביטחוניות ויזמי טכנולוגיה נפגשו בכנס הגילדה השנתי ● וזה הצעד השיווקי החדש של פרטנר tv+ ● אירועים ומינויים

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

בפה אחד: ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של החברה הישראלית

ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של V-Wave הישראלית, שרק לפני כשנה עשתה אקזיט ● רק לפני כחודש מונה ראש תחום תרופות ב-FDA אך הוא סיים את תפקידו לאחר חילוקי דעות עם בכירים בארגון ● החברה הישראלית שפיתחה מערכת לשיקום ממשיכה בגל הרכישות ● הפיתוח שיאפשר לנטר באופן לא פולשני צהבת יילודים ● וזו הזוכה בתחרות איתור טכנולוגיות להתמודדות עם סרטן השד ● השבוע בביומד