גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הגבלת עמלות הפרסום תביא לסגירת משרדים ולפיטורים"

הצעת החוק לשקיפות והגבלת כוחן של חברות המדיה נופלת על ענף הפרסום בתקופה שבה עוגת הפרסום מצטמקת ■ איך מרוויחים היום כסף שלא באמצעות עמלות היתר, והאם הכנסת תצליח לטרוף את הקלפים של משרדי הפרסום?

עד לפני עשור היו עמלות היתר הסוד של עולם הפרסום שאיש לא העז לעסוק בו בגלוי. מאז זרמו הרבה מים בנהר, ודקות פרסום בטלוויזיה - הנושא שפעם היה טאבו מוחלט - הפך לסוד גלוי בהחלט.

אנשי השיווק והפרסום מכירים היטב את הנוסחאות ושוחים בכל המספרים, ובכל זאת אחת לתקופה מסוימת בוחר מישהו - בדרך-כלל פוליטיקאי או איש ציבור - לשלוף את הנושא מהנפטלין, כדי לקבל, בין היתר, מספר לא מבוטל של כותרות.

הפוליטיקאים שבוחרים כעת להציף את הנושא מחדש הם חברי הכנסת יוליה שמאלוב-ברקוביץ' וכרמל שאמה-הכהן, שמתעתדים להגיש לוועדת השרים הצעת חוק בנושא עמלות היתר והשקיפות של ההתקשרות מול מפרסם פרסומאי ומדיה. ההצעה נופלת על ענף הפרסום בתקופה שבה הפרסומאים עוברים ממילא ימים קשים בעקבות הצטמקות עוגת הפרסום.

המנכ"לים של איגוד השיווק ואיגוד חברות הפרסום שנפגשו עם שמאלוב-ברקוביץ' ושאמה- הכהן בסוף השבוע האחרון התרשמו כי הם נחושים מאוד להוביל את המהלך צעד קדימה. הצעת החוק, כפי שהם גיבשו אותה, עשויה להביא לשינויים דרמטיים בשוק ואולי לטרוף את הקלפים כפי שהם מחולקים כרגע על השולחן.

אבל כדי להבין את ההשלכות צריך להבין איך עובד השוק באמת. בעבר קיבלו משרדי הפרסום שני סוגים של עמלות: מה שמכונה "עמלה מסורתית" - עמלה שבתחילת הדרך עמדה על כ-15% ובהדרגה הלכה ונשחקה עד שנעלמה כולה; ו"עמלת יתר" - עמלה נוספת ששילמה המדיה למשרד הפרסום על היקפי הפרסום.

עם השנים, לאחר שנושא עמלות היתר יצא לאור, החלו המשרדים וחברות המדיה להחזיר חלק משמעותי מעמלות היתר חזרה למפרסם או לגלם אותה כהנחה שבאה לידי ביטוי במחיר נמוך לנקודת רייטינג.

הכסף הגדול של העמלות היה ועודנו בעיקר בטלוויזיה. אבל עם השנים התחלף הכוח של המפרסם הגדול בכוח אחר - הכוח של חברת המדיה. מתוך הבנה שגודל הוא כוח, הלכו והתגבשו חברות מדיה חזקות שייצגו, כל אחת מהן, מספר גדול של מפרסמים ומשרדי פרסום.

התגמול הפך להיות עבור נפח פרסום - הכסף הכולל שמביאה החברה לטלוויזיה ולא עבור לקוח. למעשה סביר להניח כי מפרסמים גדולים כמו שטראוס, סופר-פארם או המשביר לא יצליחו ללא קשר לגודלם להשיג את התנאים המסחריים שישיגו עבורם חברות מדיה כמו יוניברסל, יוניון או זניט.

להפוך את התהליך לשקוף

בהמשך הלכה והתפתחה שיטת רווח נוספת, לא אצל כל השחקניות בשוק אלא רק אצל חברה או שתיים שהן הגדולות ביותר: הרווח על הפער שבין קניית זמן האוויר למכירתו.

מדובר בהתנהלות מתוחכמת שבה החברה רוכשת זמן אוויר לפי המחיר שניתן לה - לא למפרסם, היא רוכשת בעצמה את זמן השידור ומחלקת אותו בין לקוחותיה - ולא במחיר שווה. כל לקוח ישלם מחיר אחר בהתאם להסכם ולאינטרס שיש לחברת המדיה.

יודגש כי לא תמיד הדבר משחק לרעת הלקוח: גודלן של החברות הנוהגות כך ומדיניות הזכייניות מאפשרת להן לקבל מחירים הנמוכים משמעותית מהשוק, כך שחלק ניכר מלקוחותיהם ישלמו למרות הכול מחיר אטרקטיבי.

בשוק, כפי שהוא בנוי היום, יש שחקנית אחת גדולה ודומיננטית במיוחד: יוניברסל מקאן, שמחזיקה על-פי ההערכות 30%-35% מהיקף הפרסום בטלוויזיה. בקבוצת מקאן זיהו לפני כולם את החשיבות של תחום המדיה והפכו לשחקן משמעותי כבר לפני למעלה מעשור.

רק בהמשך הפנימו בתעשייה את הקשר בין גודל לכוח, והחלו לקום חברות נוספות כמו יוניון (של WPP ,y&r ישראל, JWT וכדומה) מדיה קום של אדלר-חומסקי ו-TMF (גיתם, יהושע, דרורי-שלומי-שקד ויורו).

ובחזרה להצעת החוק: שמאלוב-ברקוביץ' ושאמה-הכהן מנסים באמצעותו לא רק להגביל את עמלת היתר באחוז מקסימלי ולהפוך אותה שקופה ללקוח, אלא גם להגביל את כוחן של חברות המדיה, תוך קביעה כי חברה לא תוכל להחזיק יותר מ-18% מהיקף הפרסום של מדיה מסוימת. בנוסף הם דורשים כי המפרסם יהיה חלק מכל התקשרות של הפרסומאי.

"חקיקה היא לא הדרך"

הצעת החוק מתגלגלת בימים שבהם ששוק הפרסום מתחבט בעצמו בנושא שיטת התגמול למשרדי הפרסום, וחלק ניכר מהשחקנים בו מקווה לייצר מודלים הדומים יותר למודלים המקובלים בחו"ל, כמו ריטיינר חודשי קבוע הלוקח בחשבון את מספר השעות המושקעות בלקוח וכמות כוח-האדם העוסק בו.

בכירים בענף הפרסום מודים כי שיטת התגמול שקיימת היום בעייתית ברמה הכלכלית לרוב הענף, אבל עם זאת רחוקים מלהאמין כי חקיקה היא הדרך הנכונה לתיקון.

כך למשל הפרסומאי איל חומסקי, שאיש לא יחשוד בו שהוא נמנה על חובבי מקאן, סבור כי חקיקה כזאת מוליכה את שוק הפרסום לאבדון: "מדובר בהצעת חוק לא כלכלית ולא מוסרית", הוא אומר. "ההגבלה של העמלות תביא לסגירה של משרדים ולפיטורים המוניים. זאת הגבלה שאין לה תקדים - מחוקק שמתערב בגובה העמלות בין גופים פרטיים. זה פשוט מטורף".

בהתייחס לכוונה להגביל את נתח השוק של חברת מדיה ל-18% במדיה, הוא אומר: "בשוק הפרסום והמדיה צריכים להיות הגבלים עסקיים כמו בכל השווקים התחרותיים - הממונה על ההגבלים הוא זה שצריך לקבוע כיצד תתנהל חברה עם אחוזים גבוהים בשוק. הוא זה שצריך לקבוע שיש מי שמנצל את כוחו ומייצר כשל שוק. זה תפקידו - לא תפקיד המחוקק. אבל לקבוע שרירותית 18%? למה לא 23%? מי קובע ועל סמך מה?

"בסופו של דבר העסק צריך להיות תחרותי, וזה שאמצעי המדיה לא יודעים להתנהג מול גורם שיש לו עוצמה, זאת בעיה של המדיה. אם יש משהו לא כשר, צריך לבדוק אותו, אבל לא בדרך של חקיקה".

חומסקי מאמין כי הסיטואציה הקיימת היום בשוק היא פועל יוצא של כישלון ניהולי של המדיה, ואומר כי "המדיה ושלוחיה מנסים כעת לגלגל את הכישלון הניהולי שלהם על הפרסומאים. אני לא נגד גיבוש מודל תגמול חדש, כבר היום יש לקוחות שאנחנו עובדים איתם בשיטה שבה אנחנו מחזירים להם את כל עמלת היתר, והם משלמים לנו ריטיינר בגובה של סדר גודל של 22%, ואז התשלום לא תלוי בהוצאה במדיה. אבל כיוון של חקיקה? ממש לא".

אחד הבכירים בתעשייה אומר כי "עמלת היתר אינה הבעיה. החוק שמציעים יחסל את המשרדים הקטנים, כי יוניברסל לא תוכל לקנות להם, והם לא יוכלו להתחרות או להרוויח. אני מאמין שהמחשבה לשנות את השוק היא נכונה, אבל הביצוע לא נכון, ובמקרה הנוכחי גם לא מהמניעים הנכונים".

גורמים אחרים נשמעים מיליטנטיים בהרבה: "החוק הזה יעבור על גופותינו", אומר אחד הבכירים, "מבחינת משרדי הפרסום זאת מלחמה לחיים ולמוות, כי אם החוק יעבור, אנחנו יכולים לסגור את המשרדים".

בכיר אחר אומר כי "חלק ניכר מהחקיקה, כמו כל נושא איסור הבלקים (קנייה מרוכזת של חברת המדיה), אלה דברים שכלל לא ניתנים לאכיפה. חקיקה בנושא העמלות יכולה לגמור לחלוטין חלק מהמשרדים, אבל יכול להיות בזה דבר אחד טוב: לקוחות אולי סוף-סוף יאמינו למשרדי הפרסום ויהיו מוכנים לדבר על תגמול אחר", הוא מסכם.

עיקרי הצעת החוק

* הגבלת עמלת היתר לאחוז מקסימלי והפיכתה לשקופה בעיני הלקוחות.

* הגבלה של 18% על היקף הפרסום של חברה במדיום מסוים.

* חברות מדיה לא יוכלו לקנות מדיה מבלי שיהיה מאחוריהן לקוח.

חוקים לא יצילו את השוק / פרשנות

מדיה היא תחום קשה להבנה. למעשה, הבורות שמפגינים לא אחת אנשי שיווק בתחום זה שבו הם משקיעים כל-כך הרבה כסף מדהימה את האנשים בתחום. על הבורות הזאת מנסים לרכוב אחת לכמה שנים אינטרסנטים שונים, שמאמינים כי עצם הזכרת המונחים "עמלות יתר" או "שקיפות" יצליחו לצייר אותם במקרה הטוב כלוחמי צדק וחופש.

אבל הבורות איננה סביב עמלות היתר. העמלות הן משהו גלוי שמונח על השולחן, נושא לדיון במשא-ומתן מסחרי ומכרזים. הבורות קשורה למרקם הכוחות של הענף. עמלות היתר הם כבר מזמן לא הבעיה של תחום הפרסום והמדיה. למעשה, בחלק מחברות המדיה הגדולות עיקר הכסף לא מגיע מהעמלה אלא מהרווח על הפער שבין עלות קניית זמן האוויר למכירתו.

היכולת להשיג זמן אוויר זה היא פונקציה של גודל, כוח ותעוזה. הענף הפך להיות ריכוזי מאוד, והעובדה שיש בו גורם אחד כה דומיננטי (יוניברסל מקאן) היא בעיה לכל מי שהוא לא מקאן ובני בריתו.

אבל המדיה והפרסומאים יכולים להאשים רק את עצמם: אילן שילוח היה פשוט חכם וצפה קדימה יותר מרוב המתחרים שלו. הוא שם דגש על המדיה ובנה יחידת קומנדו שאי-אפשר להתחרות בה. החברה שלו יודעת להרוויח במקום שאחרים לא יודעים, ויש לה מספיק כוח על הזכיינים, שמסיבותיהם בחרו עם השנים לשתף איתו פעולה במקום למתן את כוחו.

רוב הלקוחות שלו וגם של אחרים לא רוצים שקיפות. הם רוצים מחיר טוב וכוח במדיה, ואת כל זה כנראה שהם מקבלים. ואם שילוח עושה על זה כסף בדרך, כנראה שזה ממש לא מטריד אותם.

גם למדיה היה נוח במשך שנים רבות לשתף פעולה עם שחקן שידע כמעט בכל רגע נתון להביא להם כסף כשהיה צריך ולמלא להם את הלוח בפרסום בזמנים שאחרים כשלו.

אבל כשהשוק הולך ומתכווץ, הכול צף למעלה ביתר עוצמה. שוק הפרסום והמדיה נמצא היום בבעיה קשה, וחוץ מהשחקן הגדול, נראה כי הרוב אוכלים מרורים.

אבל לא חוקים יצילו אותו - בוודאי לא כאלה שיהיה בלתי אפשרי לאכוף. ההצלה תלויה בקומונסנס של השוק ובתעוזה של השחקנים. דברים ישתנו אם הזכיינים יגדלו שרירים ויזכרו שבישראל יש רייטינג שבשווקים אחרים אפשר רק לחלום עליו, ולכן הכוח והאחריות על המחיר וחלוקת העוגה בידיים שלהם ולא של אף אחד אחר.

הם ישתנו אם משרדי הפרסום יילחמו על שיטת תגמול אחרת או לפחות ישלבו כוחות כדי ליצור כוחות נגד למי שמוביל עליהם באופן כה בוטה בשיטה הנוכחית. והם ישתנו אם המפרסמים יבינו שהעובדה שהפרסומאים צעקו "זאב זאב" כל השנים לא אומרת שבסוף הזאב לא בא וכעת השיטה מאיימת לטרוף אותם.

אם כל זה לא יקרה, בסוף לא יהיה מנוס מהתערבות רגולטורית. אבל לא של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' וחבריה, אלא של הממונה על ההגבלים העסקיים, שהוא זה שייאלץ בסוף להוציא את הערמונים מהאש עבור כל אלה שנתנו לתחום להגיע אל סף התהום.

עוד כתבות

עבד אל־פתאח א־סיסי, נשיא מצרים / צילום: ap, Jacquelyn Martin

חזית חדשה נגד ישראל: היוזמה המצרית להקמת כוח ערבי משותף

מהפכה במזרח התיכון? אלפי חיילים יגויסו - ויגנו על כל מדינה שתותקף ● על פי דיווחים מעזה, תושבים החלו להתפנות ממבנים שצה"ל צפוי לתקוף בקרוב ● מיליונים נכנסו לממ"ד, צה"ל הודיע שיירט טיל בליסטי; לא דווח על נפגעים או נזק ● זוהראן ממדאני, המועמד הדמוקרטי בבחירות לראשות עיריית ניו יורק, אומר: "נתניהו הוא פושע מלחמה. אם הוא יגיע לניו יורק הוא ייעצר" ● 48 חטופים - 708 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

טיילור רובינסון, החשוד ברצח צ'ארלי קירק / צילום: Reuters, EYEPRESS

דיווח: טיילור רובינסון, בן 22 מיוטה - הוא החשוד ברצח צ'ארלי קירק

"אני מקווה שהוא יקבל עונש מוות", אמר הנשיא האמריקני לאחר שהודיע כי ככל הנראה נעצר המתנקש, והוסיף כי לא צפה בסרטון הירי: "לא כך רציתי לזכור אותו" • מקור אישר לרויטרס את דברי טראמפ: החשוד נמצא במעצר של כוחות הביטחון ביוטה • בניו יורק פוסט דיווחו: החשוד ברצח קירק - טיילר רובינסון, בן 22 מיוטה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ננעל בשיא, וורנר ברדרס דיסקברי זינקה בכ-16%

הבן של לארי אליסון רוצה לרכוש את וורנר ברדרס ● כלכלנים מעריכים שבמחצית השנייה של 2025 תחל האטה בכלכלה הבריטית ● חברת התחבורה החכמה ויה (Via Transportation) הישראלית החלה להיסחר הערב בניו יורק ועלתה בכ-7%

חדשות מענף הרכב / צילום: יח''צ

החל מ-150 אלף שקל: האירופאים מנסים לתת פייט לסינים עם דגם הרכב הזה

שוק הרכב המקומי נערך לגל רכבים סיניים חדשים שהוצגו בתערכה הבינלאומית בגרמניה ● דיפאל, BYD, צ’רי והונגצ’י עם דגמים חשמליים והיברידיים ● פולקסווגן משיקים דגם חדש של סקודה כתגובה אירופית ● השבוע בענף הרכב

טקס החתימה על הסכמי אברהם בוושינגטון / צילום: ap, Alex Brandon

המסחר פרח, הפוליטיקה דרכה במקום: הנורמליזציה במבחן המציאות

הסכמי אברהם שנחתמו בספטמבר 2020 היוו מפץ במזרח התיכון, וסימנו עידן של שלום, השקעות זורמות ונורמליזציה שתתרחב למדינות האזור ● האמירותים הפכו לשותפי סחר מהותיים ומרוקו התחמשה בנשק כחול־לבן, אבל הרחוב הערבי זועם והמלחמה בעזה לצד דיבורים על סיפוח מערערים את יסודות ההסכמים ● החזון תלוי בתחזוקה שקטה וזהירה ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

חברת נייקי משנה את הסלוגן–just do it, מה הסלוגן שיחליף אותו? / צילום: Shutterstock

אחרי 40 שנה חברת נייקי משנה את הסלוגן Just do it. מה יהיה במקומו?

מה שמו המקורי של השחקן מייקל קיטון, מהי החברה הראשונה שהקים המיליארדר ביל אקמן, ובכמה נמכרה חרב האור המקורית של דארת' ויידר בסרטים "האימפריה מכה שנית" ו"שובו של הג'דיי"? ● הטריוויה השבועית

פארק עתידים בתל אביב / צילום: רון איילון, הדמיה Allin

המגדל החדש בת"א שיקבל מימון של 700 מיליון שקל מבנק הפועלים

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה תקנות חדשות המהוות רפורמה מקיפה בתחום הבטיחות באתרי בנייה ● פארק עתידים תל אביב חתם על הסכם ליווי פיננסי עם בנק הפועלים, למימון הקמת מגדל הדגל החדש של הפארק ● וגם: רוטשטיין קונה 43 דונם לבנייה למגורים ממושב בדרום ● חדשות השבוע בנדל"ן

בכיר חמאס ח'ליל אל-חיה / צילום: ap, Khalil Hamra

דובר חמאס אישר: "משפחת אל חיה נפצעה בתקיפה בקטאר"

דובר חמאס קיים הצהרה, לראשונה אחרי המתקפה בדוחא: "התנאים שלנו לא ישתנו" ● תיעוד ראשון של אליזבט צורקוב ששוחררה מהשבי בעיראק ● רכב צבאי נפגע מפיצוץ מטען על גדר המערכת בטולכרם ● התגובה הדיפלומטית של קטאר: בדוחא צפויה להתכנס בשבוע הבא פסגת חירום ● גוברת ההערכה שבכירי חמאס שהו בווילה בקטאר, אך טרם ברור מה עלה בגורלם ● 48 חטופים - 706 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה בתל אביב ננעלה בירידות חדות אך סגרה שבוע חיובי

מדד ת"א 35 ירד בכ-1% בניגוד למגמה בעולם ● מחלבות גד מזנקת בכ-17%, מה שמביא אותה לשווי של 1.1 מיליארד שקל ● השקל מתחזק מעט, 3.33 שקלים לדולר ● האינפלציה בארה"ב עומדת על 2.9%, כצפוי ● וגם: שלושה בנקי השקעות מרכזיים העלו תחזיות ל-S&P 500

בכיר חמאס ח'ליל אל-חיה / צילום: ap, Khalil Hamra

התקיפה בקטאר: נבדקת האפשרות - בכירי חמאס כלל לא שהו במבנה

ניסיון חיסול בכירי חמאס בדוחא: גוברת ההערכה שאיש מבכירי חמאס לא חוסל • שרי החוץ של צרפת, בריטניה וגרמניה פרסמו הצהרת גינוי משותפת לתקיפת צה"ל בדוחא • 48 חטופים - 707 ימים בשבי - עדכונים שוטפים 

מימין: המפיק חיים סלוצקי, מנכ''ל רשת 13 אמיליאנו קלמזוק, הבמאי והיוצר גלעד טוקטלי, סמנכ''ל התוכן והשיווק של HOT אורי גל ויוצר הסדרה עמרי אסנהיים / צילום: ענת מוסברג

בהשתתפות גלנט וכוכבי: רשת 13 ו-HOT8 יצרו סדרת דוקו על ה-7.10

רשת 13 ו-HOT8 ערכו הקרנת בכורה לסדרת הדוקו "מה קרה לצה"ל", העוסקת באירועי ה-7 באוקטובר, בסינמה סיטי גלילות ● חברת נמלי ישראל ו‑SeaNovation משיקים קול קורא ליזמים וסטארט-אפים, במטרה לפתח טכנולוגיות חדשניות לשיפור היעילות התפעולית בנמלים ● קבוצת פז משנה את שם אחת מתחנות הדלק שלה ל"מודיעין הראל - דרך צור", על שם החייל צור אברהם ז"ל, שנפל בקרב בדרום רצועת עזה ביוני 2024 ● אירועים ומינויים

בכמה נמכרה דירה המיועדת לפינוי בינוי בגבעתיים? / צילום: דסקל רוזנפלד

בכמה נמכרה דירה ברחוב כצנלסון בגבעתיים המיועדת לפינוי בינוי?

ברחוב כצנלסון בגבעתיים, נמכרה דירה בבניין משנות ה־60 שנמצא בתהליך פינוי-בינוי, בשטח 100 מ"ר ב־2.59 מיליון שקל ● "התמורות המתוכננות גדולות: הדירה הזו אמורה לקבל תוספת של 22 מ"ר + מרפסת שמש, שתי חניות ומחסן" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

דניאל רמות, מנכ''ל ויה (Via) / צילום: יח''צ

החברים מתלפיות הנפיקו הלילה חברה בניו יורק: ״לקח לנו חמש שנים להשיג לקוח״

חברת התחבורה הציבורית הדיגיטלית ויה, שהוקמה על ידי דניאל רמות ואורן שובל, צפויה להתחיל להיסחר הערב בבורסת ניו יורק לפי שווי של מיליארדים ● בריאיון לגלובס מספר רמות על הפיבוט הגדול מה-B2C למכירת טכנולוגיה לערים וממשלות, על הדרך הממושכת לשכנע את המשקיעים, ועל החזון להפוך ל"מוח הדיגיטלי" של התחבורה הציבורית בעולם

בנייה / צילום: Shutterstock

ירידה חדה בהיקף העסקאות של זוגות צעירים בשוק הדיור

מעורבות הזוגות הצעירים ברכישת דירות בשוק החופשי ירדה ל־45% בלבד, לעומת 53% אשתקד ● ירידה של כ־10% במכירות לעומת 2024, אף שבחודש יולי נרשם זינוק נקודתי אחרי דעיכת המלחמה ● בשוק המסובסד נמשכת מגמת הביקוש הגבוה להגרלות דירה בהנחה

קוראת בקפה / אילוסטרציה: Shutterstock

קוראת בקפה שהורשעה בעבירות מס נשלחה ל-18 חודשי מאסר

הנאשמת עסקה בין 2009-2016 במתן שירותי קריאה בקפה ובקלפים ומכירת קמעות, ומעיסוקה זה צמחה לה הכנסה כ-2 מיליון שקל, שהופקדה בארבעה חשבונות בנק שונים שלא היו בבעלותה ● תשלם גם קנס בסך 100 אלף שקל ● ביהמ"ש: "הפגיעה בערכים המוגנים היא בעוצמה גבוהה"

הית' לדג'ר וג'ייק ג'ילנהול מגישים בטקס פרסי גילדת שחקני המסך, 2006. עליהם האוסקר דילג / צילום: Reuters, Mario Anzuoni

"הר ברוקבק" חוגג 20: הסרט ששם לראשונה זוגיות גברית על המסך בלי להתנצל

הדרמה ההומוסקסואלית הראשונה במימון אולפן גדול פירקה לגורמים את מיתוס הקאובוי ואת מודל הגבריות המקובל ● הוליווד לא הייתה מוכנה להעניק לו אוסקר בזמן אמת, אבל המהפכנות שלו מהדהדת עד היום

VOYAH COURAGE 2025 / צילום: יח''צ

זה רכב אופטימלי למי שמחפש ממדים, אבזור ותחכום ועוד במחיר נמוך

הקרוס-אובר החשמלי קוראז' של וויה, מותג הפרימיום של דונגפנג, מציע ממדים חיצוניים ופנימיים מכובדים ואבזור מקיף ● הטווח רק ממוצע לפלח ונוחות הנסיעה בינונית, אבל תמחור פתיחה אגרסיבי מציב אותו גבוה ברשימת התמורה ● מבחן דרכים

גיא פלכטר, מייסד שותף ומנכ''ל חברת הסייבר סולה / צילום: ויקטור לוי

הוא עשה אקזיט של 300 מיליון דולר. לחברה החדשה שהקים הוא כבר הולך לדרוש הרבה יותר

כשגיא פלכטר לא התקבל לרפואה למרות פסיכומטרי של 754, הוא פנה לעולם הסייבר ● את החברה הראשונה שהקים מכר לפאלו אלטו, אבל המעבר למעמד של שכיר הקשה עליו ● החברה שייסד לאחר מכן זכתה להשקעה של מיליונים ממיקרוסופט ● "היום אם יציעו לי 300 מיליון על סולה - זה לא רלוונטי" ● שיחה קצרה עם מנכ"ל סולה

בודקים את המיתוס. החצב כלל לא מסמן את בוא הסתיו / צילום: 11asaf - ויקיפדיה

החצב כלל אינו מסמן את בואו של הסתיו

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: הפרח התמיר הפך לסמל של התחלות חדשות וחילופי עונות, אבל לא ממש בצדק

מבצע למכירת דירות חדשות. אותה עסקה? / צילום: דרור מרמור

הקבלנים מציגים: הפתרונות היצירתיים לירידה במכירת דירות חדשות

קצב מכירת הדירות החדשות נמצא בשפל, גם בהתבוננות היסטורית, ועל אף שמבצעי המימון המפורסמים של 2024 עדיין כאן - הקבלנים מנסים רעיונות יצירתיים נוספים כדי למשוך רוכשים ● אילו מבצעים מוצעים כיום בשוק, ומתי נראה ירידת מחירים בפועל? "מנסים לעשות הכול לפני שזה יקרה"