הכנסת מתערבת בשוק הפרסום: הצעת חוק להסדרת עמלות היתר

ההצעה, שנידונה היום בוועדת הכלכלה, כוללת מגבלות על חברות המדיה ושקיפות של ענף הפרסום ■ איגוד חברות הפרסום: "הח"כים הגיעו עם החלטות מוכנות"

חברי הכנסת כרמל שאמה-הכהן ויוליה שמאלוב-ברקוביץ' יגישו כבר בישיבת השרים הקרובה את הצעת החוק שגיבשו בנושא עמלות היתר - כך התברר היום (ה') בתום דיון בוועדת הכלכלה שעסקה בנושא.

הצעת החוק תכלול מספר סעיפים, שאמורים להגביל מאוד את כוחן של חברות המדיה והפרסומאים, לא רק בסוגיות כמו גובה העמלה שירוויחו, אלא גם לגבי גודל החברות עצמן ונתח השוק שהן יכולות להחזיק.

רף מקסימלי לעמלה

החוק המוצע דורש שקיפות מוחלטת של ההתקשרויות. בהצעה נכתב כי נדרש שהמפרסם תמיד יהיה בתוך רזי ההסכם של המדיה והפרסומאי ואף יהיה חתום עליו.

עוד נדרש בהצעה שלא תקנה מדיה על-ידי סוחר מדיה בלי שיהיה מאחוריהן לקוח, כלומר שחברות המדיה לא יוכלו לקנות מדיה לעצמן ו"לחלק אותה" מאוחר יותר בין לקוחותיהן.

עוד נכתב בהצעה כי יש להגביל את הגודל של חברת מדיה בשוק (בדיון שנערך היום התייחסה חברת הכנסת שמאלוב-ברקוביץ' באופן ספציפי ליוניברסל מקאן, עב"ל), וכן שנתח השוק של חברת מדיה בכל אמצעי מדיה יעמוד על מקסימום של 18%. בנוסף מציעה החוק לקבוע רף מקסימלי לעמלה.

בדיון שנערך היום בוועדת הכלכלה התעמתו יו"ר איגוד חברות הפרסום, יגאל בראון, ומנכ"לית איגוד השיווק, תלמה בירו, מול שמאלוב-ברקוביץ', שהציגה את הפרסומאים כסוג של מאפיה המאיימת עליה שלא לקדם את כל נושא החוק. שמאלוב-ברקוביץ' טענה בדיון כי פרסומאים מאיימים עליה, וכשנשאלה על-ידי בראון למה לא הלכה למשטרה, השיבה: "יש לי שיטות משלי להתמודד עם זה".

כשביקש בראון לדעת האם יש לה זיקה או קשר לאמצעי מדיה כזה או אחר, הודתה שמאלוב-ברקוביץ' כי יש לה 2.5% בערוץ 9 אבל, טענה כי היא נמצאת מולו בהליכים משפטיים.

"לא הקשיבו לנו ברצינות"

באיגוד חברות הפרסום ואיגוד השיווק נותרו היום בתחושה כי שאמה-הכהן ושמאלוב-ברקוביץ' הגיעו לדיון הנוכחי עם החלטה כתובה מראש, בלי כוונה להקשיב ברצינות למה שיש לאנשי האיגודים להגיד.

"נראה כי המוטיבציה של שמאלוב-ברקוביץ' לטפל בזה קצת גדולה מהערך האמיתי של זה לשוק", אמר בראון. "נתנו לנו הרגשה של 'הבנו, שמענו', וממשיכים עם הצעת החוק שכבר בושלה לפני כן" .

ואילו שמאלוב-ברקוביץ' עצמה איננה חוסכת ביקורת על הפרסומאים: "קיבלתי איומים די גלויים", היא אומרת ל"גלובס", "שאם אמשיך עם קידום החוק, מצבי הפוליטי יהיה בכי רע. אבל אף אחד לא יאיים עליי. אמצעי המדיה פוחדים שיתנקמו בהם, ולכן הם פוחדים להיחשף, אבל כולם אתי".