גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכיר באוצר: "יש היגיון במיסוי דלק כעונש; מי שמזהם - משלם"

לא מאמינים שהבנזין יישאר מעל 8 ש'? תאמינו ■ מצפים שהמדינה תפחית מנטל המס על הבנזין? אל תבנו על זה ■ ד"ר שראל, הממונה הטרי על כלכלה והכנסות המדינה באוצר, סבור כי המדינה אינה אשמה בהתייקרות מחירי הבנזין

מחיר הדלק צפוי לזנק בסוף השבוע ביותר מ-50 אגורות לליטר ולחצות את קו ה-8 שקלים. ההתייקרות הזו מסעירה את הכותבים ואת המגיבים בפייסבוק, באתרי החדשות ובשאר הפורומים הציבוריים והתקשורתיים. "סוחטים אתכם - ואתם שותקים", כתב אתמול ב"גלובס" בעל הטור יוסי פרנק ואף השווה את "הפרופגנדה הממשלתית" על מחירי הדלק למכונות התעמולה של משטרים קומוניסטיים.

ד"ר מיכאל שראל, הממונה הטרי על כלכלה והכנסות המדינה באוצר, סבור שההתקפות על המיסוי על הדלק מבוססות ברובן על אי הכרת העובדות לאשורן. הוא מאמין כי המיסוי הגבוה על הדלק מוצדק מבחינה כלכלית וחברתית וכי המדינה אינה אשמה בהתייקרות מחירי הבנזין. נכון, המדינה מרוויחה מההתייקרות ולא מעט, אך שראל עדיין משוכנע כי זו תהיה טעות קשה להשתמש ברווח כדי לצמצם את ההתייקרויות.

שראל ראוי לנקודת זכות על הסכמתו להתראיין בנושא כה רגיש. סוגיית המיסוי על הדלק היא נושא שאף שר אינו מעז לדבר עליו - אלא אם הוא קורא להפחתת המיסוי, כמו שר האנרגיה ד"ר עוזי לנדאו.

"המיסוי על הדלק לא השתנה"

תוצאות סקר עולמי שערכה לאחרונה סוכנות בלומברג תדלקו את הזעם הציבורי: מחיר הבנזין בארץ הוא מהגבוהים בעולם ויותר מ-50% ממנו הם מיסוי שגובה המדינה. מס הבלו מהווה כ-40% ממחיר הבנזין בתחנות הדלק. המע"מ מוסיף 16% ומהשבוע הבא: 17%. המע"מ מוטל גם על מרכיב הבלו, כך שמדובר בכפל מס.

"המיסוי על הדלק לא השתנה מהותית בשנים האחרונות", טוען שראל, "המע"מ מוטל על הבנזין כפי שהוא מוטל על כל מוצר אחר. הבלו עלה מאז 2007 ב-69 אגורות לליטר בסך הכול, שמתוכן 39 אגורות היו כתוצאה מההצמדה של הבלו למדד. כלומר הגידול נטו במס היה 30 אגורות בלבד".

- אבל עדיין נטל המס מקומם וגבוה יחסית למדינות אחרות.

"אני לא מכיר את הבדיקה של בלומברג, אבל מזכיר שההכנסה מבלו לא הולכת לאוצר או לבכיריו ולא מייצרת תועלת אישית. אנחנו במשטר פיסקאלי שיש בו יעד גירעון שתקציב המדינה חייב לעמוד בו. אם נגבה שקל אחד פחות ממס מסוים, נצטרך להשלים אותו במס אחר. המשמעות של כל הפחתת מסים בבלו תהיה העלאת מסים אחרת, ואני לא בטוח שלהעלאת מסים אחרים תהיה השפעה פחות מעוותת ופחות פוגעת באזרחים מאשר להעלאת הבלו".

- כלומר, הבלו הוא מס צודק?

"הבלו הוא מס פרוגרסיבי, למרות שיש מסים יותר פרוגרסיביים ממנו. בדרך כלל משווים את הבלו למע"מ כי שניהם מסים עקיפים ושניהם 'מועמדים טבעיים' להעלאה כשהממשלה צריכה לעמוד ביעדים פיסקאליים. הבלו מס יותר פרוגרסיבי מהמע"מ ונופל יותר על בעלי הכנסות גבוהות. זה בפירוש מס יותר צודק מהמע"מ".

- אתה מזהיר שהורדת הבלו תפגע בהכנסות המדינה אבל בינתיים הכנסות המדינה רק גדלו בזכות התייקרות הדלק.

"ההכנסות מהבלו לא גדלו כי הוא מוטל לפי ליטר. ההכנסות מהמע"מ גדלו, כי המס הוא בשיעור יחסי למחיר".

לדברי ד"ר שראל, התשובה לשאלה בכמה גדלו הכנסות המדינה מהמע"מ תלויה בשנה שאליה משווים. "הצפי ב-2012 הוא להכנסות של 1.63 מיליארד שקל - זה לפני העלייה בשיעור המע"מ", הוא אומר, "ב-2009 למשל מחירי הבנזין היו נמוכים וההכנסות ממע"מ היו 960 מיליון שקל. אז במקרה הזה, שהוא כאמור קיצוני, הגידול הוא של 700 מיליון שקל בשנה. לעומת זאת, ב-2007 גביית המע"מ על הבנזין הייתה 1.32 מיליארד שקל, כך שהפער הוא רק 300 מיליון שקל - שזה אחוז אפסי מהכנסות המדינה ממסים שמגיעות ל-220 מיליארד שקל בשנה".

- אבל למה לא להשתמש ברווח הזה להורדת מחירי הבנזין?

"השאלה היא מהי המדיניות הנכונה. אם נציע להוריד את הבלו ב-300 מיליון שקל בגלל הגידול בהכנסות ממע"מ, נצטרך באותה מידה להעלות את המיסוי על מוצרים אחרים שההכנסות ממע"מ עליהם ירדו, נניח מכשירי טלוויזיה. לנקוט מדיניות שמתערבת במע"מ ומקזזת עליות וירידות בהכנסות ממיסוי על מוצרים אלה ואחרים - זו פשוט לא מדיניות נכונה".

בתפקידו הקודם בשוק הפרטי עסק שראל לא מעט במחירי הנפט ומשום כך הוא אינו מהסס לטעון שחלק ניכר מהזעם בציבור ובקרב הפרשנים הכלכליים - מקורו באי הבנה של שוק הנפט העולמי.

- אז איך ייתכן שמחיר הבנזין באוקטובר 2007 עמד על 5.97 שקל לליטר, כששער הדולר היה דומה להיום ומחיר חבית נפט היה נמוך ב-4 דולר בלבד ממחירה היום? לאן נעלמו 2 שקלים?

"מחיר הבנזין בישראל נקבע על פי בורסת לאוורה (בדרום צרפת) ומושפע בעיקר ממחיר הנפט מסוג ברנט שנמכר באירופה. הפרשנים הכלכליים ואנשי שוק ההון רגילים לבדוק את מחיר הנפט האמריקני, מסוג WTI, שבאמת היה 92 דולר ב-2007 לעומת 96 היום. אבל באותה תקופה עלה מחיר הברנט מ-78.2 ל-115.7 דולר לחבית - שזה פער של עשרות אחוזים".

- אז התפיסה שלנפט יש מחיר עולמי אחיד פשוט לא נכונה. איך אתה מסביר את הפער בין מחירי הנפט האירופי והאמריקני?

"הסיבות לכך יכולות להיות שהמתיחות באיראן משפיעה יותר על השוק האירופי כי הוא נתפס כבעל תלות גדולה יותר בנפט מהמפרץ הפרסי. בנוסף, בארה"ב יש היום עודף גדול של יכולת זיקוק, שמקטינה את המרווחים, ויש ייצור מוגבר של גז טבעי מפצלים".

- גם תעריף החשמל היה אמור לזנק ביותר מ-30% אבל הממשלה פרסה את ההתייקרות על פני 3 שנים.

"יש הבדל מאוד גדול בין המקרים. בחשמל הממשלה ידעה שמדובר במצב זמני ושבעתיד הקרוב, ב-2013, יהיה לנו גז מתמר. היה ברור שמדובר על תקופת ביניים מוגבלת בזמן שהיא לא מאוד ארוכה ולכן היה היגיון לגשר על התקופה הזו באמצעות סבסוד. בבנזין זה ממש לא כך. העלייה האחרונה לא מגדילה את הסיכוי שהמחיר יירד וגם לא שיעלה עוד יותר. במקרה של הנפט העולמי אנחנו לחלוטין לא יודעים אם ההתייקרות היא תופעה זמנית או קבועה ת מבחינה היסטורית.

"לכן, אם המדינה תיכנס להפחתת מסים על סמך הנחה שהשינוי זמני, היא עלולה להיקלע למצב פיסקאלי מאוד לא בריא ובסופו של דבר העלויות עלולות להיות מאוד גבוהות ולהימשך לאורך זמן, כשמבחינה פוליטית כבר לא יהיה קל לסגת מההחלטה (לסבסד את מחיר הבנזין)".

"נכון יותר למסות את הדלק"

ניסיון העבר הקרוב מראה שהפחתות מס על הדלק אינן בלתי הפיכות. רה"מ בנימין נתניהו הפחית ארבע פעמים בשנתיים האחרונות את מחיר הבלו באופן זמני והצליח למנוע ממחיר הדלק לחצות את קו ה-8 שקלים לליטר בנזין בשירות מלא. בכל פעם נעמד האוצר על רגליו האחוריות והתנגד לכל הפחתה בבלו. הסיבה ברורה: כשבכל שנה נמכרים בישראל 3.7 מיליארד ליטר בנזין, כל אגורה פחות בבלו מפחיתה את הכנסות המדינה ממסים ב-37 מיליון שקל בחישוב שנתי. שראל טוען שהורדת הבלו אינה נכונה מסיבות נוספות.

"אנחנו מנסים להגיע למיסוי אופטימלי של מוצרים ושירותים שונים במשק", הוא אומר, "הדלק לתחבורה הפרטית מייצר השפעות חיצוניות שליליות, זיהום אוויר, תאונות דרכים, גודש תנועה וכו'. לכן אנחנו מאמינים שנכון למסות אותו יותר מכמעט כל פעילות אחרת במשק".

- למרות הזינוק במחיר הדלק, צריכת הבנזין לא יורדת. אתם לא מצליחים לגרום לציבור לנסוע פחות. אתם רק מענישים אותו.

"אני לא חושב שנערך עד היום בישראל מחקר אמפירי שבדק את הקשר בין מחיר הבנזין לצריכה, אבל מחקרים בארה"ב מצאו שיש קשר כזה. אני לא פוסל את האפשרות שבישראל ההשפעה פחות חזקה ושאולי יש גם השפעה לשימוש הנרחב בליסינג, אבל גם אם המס לא משנה התנהגות, יש היגיון בהטלת המס כגורם מעניש. הרציונל הוא שמי שמזהם הוא זה שמשלם. זה היגיון דומה לזה שמאחורי הטלת קנסות על מפעל מזהם. גם אם המפעל ממשיך לזהם זו עדיין פעולה חיובית כי היא מאפשרת לממשלה להפחית מסים למפעלים שלא מזהמים והיתר ייהנו מכך. יש בזה גם היגיון חברתי וגם היגיון כלכלי".

מי שלא סובל מהעונש של המיסוי על הדלק הם השרים ופקידי הממשלה הבכירים, שמקבלים רכב מהעבודה. כ-300 אלף איש במדינה זוכים להטבה הזו ונכון להיום אדישים לחלוטין לעלייה במחיר הבנזין. הסיבה: המס שמשלמים מקבלי רכב מהעבודה הוא כאחוז משווי הרכב, ללא קשר לעלויות הנסיעה. התוצאה: ככל שמחיר הדלק עולה כך עולה גם שווי ההטבה.

- איך העובדה שאתם מציגים את המס על הדלק כאמצעי חינוך וענישה מתיישבת עם העובדה שאותה שיטה מתמרצת את מקבלי הרכב הצמוד לבזבז דלק?

"זה נכון בטווח הקצר, אבל לא בטווח הארוך. בעבר כבר היו שינויים במיסוי שהוכנסו על מנת לשקף את העלות האמיתית של הרכב. אני מניח שאם נראה שמחירי הדלק ימשיכו לעלות ונגלה ששווי ההטבה עולה כתוצאה מכך, סביר להניח שנראה שינויים בהתאם בשווי ההטבה הזקופה על רכב צמוד. מעבר לזה אני יודע שיש הרבה חברות שהתחילו לאחרונה להגביל את העובדים בשימוש בדלק במספר הק"מ או כמות הליטרים שהם יכולים להשתמש בהם ומעבר לזה הדלק על חשבונם".

"הסקר של בלומברג לא משקף את המציאות"

בדיקת בלומברג שהראתה כי ישראל נמצאת במקום השלישי בעולם מבחינת גובה מחיר הבנזין אינה משקפת תמונה מדויקת של המציאות, כך טוענים באוצר. על פי דובר האוצר, "הסקר של בלומברג אינו מראה את הנתונים האמיתיים בישראל משתי סיבות. הראשונה היא שבלומברג בחנו בישראל את מחירו של בנזין 98 ולא בנזין 95, שאותו מתדלקים רוב הנהגים. בנוסף, בבלומברג הסתמכו על שער חליפין לא מעודכן, טעות שהעלתה את המחיר היחסי בישראל".

תוצאות הסקר של בלומברג עוררו הדים רבים בתקשורת בישראל. סוכנות הידיעות ערכה מבחן השוואתי ב-60 מדינות בעולם של מחירי הדלק. המדינות דורגו לפי שני מדדים עיקריים: מחיר הבנזין ו"הכאב בכיס" או גובה האחוז מתוך ההכנסה היומית הממוצעת שנדרש לצורך רכישת גלון אחד של דלק. במדד מחיר הבנזין דורגה ישראל שלישית אחרי נורבגיה וטורקיה אך בשל ההכנסה הממוצעת הגבוהה יחסית דורגה ישראל במקום ה-31 במדד ה"כאב בכיס". הבדיקה התבססה על נתוני הבנק העולמי לגבי צריכת דלקים ונתוני ה-OECD לגבי סבסוד דלקים.

"נטל ההוצאה על דלק בארץ גבוה ב-46% מבאירופה"

נטל ההוצאה על בנזין שמוטל על הצרכן הישראלי גבוה ב-46% מהנטל על הצרכן האירופאי הממוצע, כך עולה מבדיקה שערך האנליסט ערן יונגר ממגדל שוקי הון.

מחירי הבנזין בישראל אינם גבוהים ממחירי הדלק באירופה מבחינה אבסולוטית ועומדים על כ-1.5 אירו בממוצע לעומת הממוצע הכלל-אירופי שעומד על 1.8 אירו לליטר.

אך כשמביאים בחשבון את השכר הממוצע התמונה משתנה. "בניגוד לגרף מחיר הדלק שמראה כי מחיר הדלק בישראל באמת אינו גבוה ממחיר הדלק באירופה, השוואה לנתוני השכר הממוצע בכל מדינה מביאה למסקנה שהנטל בישראל אכן גבוה משמעותית", אומר יונגר.

יונגר ערך את ההשוואה בהתאם לתצרוכת הדלק המקומית הממוצעת לרכב העומדת על 139 ליטר לחודש (על פי נסועה ממוצעת של 16,700 קילומטר לשנה) והשווה את אותה כמות צריכה לשכר הממוצע לשכר החודשי הממוצע ולמחיר הדלק בכל מדינה.

השוואת ההוצאה על דלק כאחוז מהשכר מעלה כי ההוצאה על דלק בישראל עומדת על 14.5% בממוצע לעומת הממוצע האירופי העומד על 10%.

המדינה שבה אחוז ההוצאה הוא הנמוך ביותר היא ארה"ב (כ-3%), ולעומת זאת במדינות מזרח אירופה שיעורי ההוצאה גבוהים אף מאלה של ישראל. ואולם המגמה בשנים האחרונות מבשרת רעות: מהבדיקה שערך יונגר עולה כי ההוצאה הממוצעת של משק בית על דלק בחמש וחצי השנים האחרונות עלתה ב-38%.

מחיר הבנזין

עוד כתבות

מייק פומפאו, מזכיר המדינה האמריקאי וראש ה־CIA לשעבר / צילום: Reuters, Nina Liashonok/Ukrinform

המוח מאחורי מדיניות החוץ של טראמפ בראיון בלעדי

מייק פומפאו, מזכיר המדינה האמריקאי וראש ה־CIA לשעבר, היה מעורב עמוקות בעיצוב הסכמי אברהם • בראיון מיוחד לגלובס הוא מדבר על הסיכויים לנורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית, מתייחס ליחסים עם טראמפ, וחושף: "האיראנים עדיין מנסים לחסל אותי"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

חברת בנייה חדשה בדרך לבורסה: עומר הנדסה תנסה לגייס לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל

חברת הבנייה צפויה להצטרף בקרוב לבורסה עם השלמת ההנפקה, שתכלול הנפקת מכר בהיקף של 120 מיליון שקל ● בין הפרויקטים שהוקמו על ידיה: מגדלי בסר ברמת גן, מגדל ART בבני ברק וקניון רמות בירושלים

פרופיל בעלי העסקים בישראל מתבהר / צילום: Shutterstock

שנה לרפורמה שמקילה על עוסקים זעירים: 80% טרם ניצלו את ההטבות

לפי נתוני רשות המסים רוב העסקים הזעירים הם בבעלות צעירים בני 35 ומטה, המרוויחים פחות מ־6,000 שקל בחודש ● עד כה נרשמו קצת יותר מ־100 אלף מהזכאים, רבים מהם מתחת לסף המס ● המהלך הביא לעלייה במספר המדווחים בזכות ההקלות והנגישות שהרפורמה מאפשרת

ח''כ דוד ביטן / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

"תפסיקו להדליף ואני אענה": החקירה הנגדית של ח"כ דוד ביטן יצאה לדרך

במהלך החקירה הנגדית ניסתה התובעת להראות שוב ושוב כי ח"כ דוד ביטן התחמק מלמסור תשובות מלאות על אף שידע אותן ● ביטן, שמואשם בקבלת שוחד לצד עבירות של הלבנת הון והפרת אמונים, טען כי חשש מהדלפות וכי הוא "לא יכול לזכור את כל הפרטים ב-12 שעות חקירה" ● וגם: איך הוא מפרש את המילה "שטינקר"?

הסכמי מתנה / איור: לירון בר עקיבא

אחות נתנה לאח את הדירה שירשו, ואז התחרטה. מה קבע ביהמ"ש?

אחות העבירה לאחיה את כל זכויותיה בנכסים שירשו יחדיו מהוריהם המנוחים ללא תמורה ● לאחר שהאח העביר את הזכויות בנכסים לבתו ללא תמורה, הגישה האחות תביעה נגד אחיה ובתו בטענה כי החוזים היו למראית עין בלבד ● מה קבע בית המשפט?

פיצה / צילום: איל כהן

מהלול המשפחתי לפיצרייה מצליחה: מסעדה שהיא סיפור אהבה לאדמה

הפיצות הן הלב של העסק הנעים והטעים הזה במודיעין, ומלבדן יש פה ביסים פשוטים וטובים שמגיעים בעיקר מחומרי הגלם של האזור

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

הבנקים הגדולים בארה"ב מעריכים: מה יקרה ל-S&P 500 בשנה הבאה?

בנקי השקעות בארה"ב ובעולם מפרסמים את תחזיותיהם העדכניות למדד הדגל האמריקאי - ורבות מהן חיוביות באופן ניכר ● בג'יי. פי. מורגן מאמינים כי ייתכן שה-S&P 500 יחצה את רף 8,000 הנקודות - מה שישקף עבורו אפסייד של מעל 17% ● מנגד, בבנק אוף אמריקה צופים "תשואות צנועות" ומזהירים מפני "כיס אוויר" בתחום ה-AI

ניצול קשישים / צילום: Shutterstock

כשהמטפלת הופכת ליורשת: שני פסקי דין חדשים חושפים טפח מתופעת ניצול הקשישים

בשני פסקי דין שפורסמו לאחרונה פסל ביהמ"ש צוואות בהן עותרים טענו כי מדובר היה בניצול של קשיש ● מומחים מסבירים איך להתגונן ומהן נורות האזהרה

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחד האנליסטים המשפיעים בוול סטריט ממליץ על 10 מניות ומשוכנע: חברות ה־AI עוד יזנקו

בעוד דמויות בולטות כמו סם אלטמן וריי דליו מזהירות מבועה בענף ה-AI, האנליסט דן איבס מציג תמונה אחרת ואופטימית ● בראיון ל-Yahoo Finance העריך שההשקעות בתחום יזנקו למעל חצי טריליון דולר בתוך שנתיים, המליץ על 10 מניות טכנולוגיה מועדפות, וקבע: אין בועת AI

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה חיובית בתל אביב; דוראל זינקה ב-17%, אל על ושופרסל נפלו

ת"א 35 הוסיף 0.5% ות"א 90 עלה ב-0.9%  ● אל על נפלה על רקע ההתקדמות להקמת בסיס ווייזאייר בישראל ● דוראל זינקה לאחר הדוחות, ושופרסל נפלה ● אנבידיה עלתה במסחר אתמול, ואלפאבית ירדה, אך עדיין לא רחוקה מרף שווי השוק של 4 טריליון דולר ● וגם: האנליסט שצופה לאורקל אפסייד של 90%

מנכ''ל וויזאייר ג'וזף וראדי ומירי רגב / צילום: צילום מסך

מנכ"ל וויזאייר בפגישה עם שרת התחבורה: "מתכננים להקים בסיס בישראל באפריל"

בפגישה בין מנכ"ל חברת התעופה ההונגרית ג'וזף וראדי ושרת התחבורה מירי רגב, הודיע המנכ"ל שוויזאייר מתכוונת להקים בסיס כבר באפריל הקרוב ● עם זאת, לא כל הפערים נפתרו והתנגדות ועדי העובדים הישראליים וההסתדרות עשויים להרים קשיים

לב לבייב / צילום: תמר מצפי

המחוזי קבע: חברת היהלומים של לבייב תשלם עשרות מיליונים במס

שנים לאחר שחברת היהלומים ארגנה מחדש את פעילותה בחו"ל ומכרה את חלקה בחברות בארה"ב, קובע המחוזי כי העסקאות ההן יובילו כעת לחיוב מס בישראל

א.ל.מ / צילום: אייל טואג

לא רק בנקים וחברות תעופה: א.ל.מ נכנסת לעולם סוכני ה-AI

רשת מוצרי החשמל משיקה סוכן AI שלומד את העדפות וצרכי הלקוח, משווה דגמים ועונה על שאלות ● מהנדסי ישראל קוראים להאצת פרויקטי תשתיות לאומיים ● סטודיו באובאב יוצא במכירת אמנות פומבית למען נפגעי המלחמה ● וגם: המינויים החדשים של הח"כ ומנהל רשות המסים לשעבר ● אירועים ומינויים

מודעות של כאל, טפחות, בנק לאומי, ישראכרט / צילום: צילומי מסך

הסיבה שהלוואות מפתות עם פרזנטור מחויך דווקא מייצרות אצלנו דחייה

מחקר ישראלי חדש ניתח את הבעות פנים ותנועות העיניים מול פרסומות של בנקים וחברות כרטיסי אשראי וביטוח ● תנאי ההלוואה והסכום התגלו כחשובים בהרבה מהמעטפת השיווקית

עמיר אהרון, מנכ''ל מחלבות גד / צילום: זוהר שטרית, עמית פרבר דניאל לילה סטיילינג

דוח ראשון למחלבות גד לאחר ההנפקה: עלייה במכירות לצד ירידה ברווחים

מחלבות גד החלה להסחר בבורסה בת"א בספטמבר 2025 ● המכירות ברבעון השלישי גדלו בכ-4.2% והסתכמו בכ-185 מיליון שקל, אולם הרווח הגולמי ירד והסתכם בכ-49.7 מיליון שקל, ואילו הרווח הנקי הסתכם ב-11.3 מיליון שקל לעומת כ-13 מיליון שקל ברבעון השלישי אשתקד

יוני חנציס, מנכ''ל דוראל / צילום: תמר מצפי

מה גרם למניית דוראל לזנק בחדות בבורסת ת"א?

מניית דוראל זינקה ביותר מ-17% ביום המסחר, בעקבות התוצאות החיוביות של הדוח שלה לרבעון השלישי של 2025: עלייה של יותר מ-50% בהכנסות, מגוון רחב של פרויקטים עתירי הון בארה"ב, וצפי לביקוש גבוה במיוחד ● בחצי השנה האחרונה מניית דוראל יותר מהכפילה את עצמה

חיילי מילואים בחוף עזה / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

רגע לפני מועד התשלום, מאות קצינים עלולים לאבד מענק של אלפי שקלים

כחלק ממתווה הסיוע למשרתי המילואים, הממשלה הבטיחה לפני כחצי שנה מענקים מיוחדים למפקדים לוחמים עבור שירותם במלחמה ● המענקים, בגובה של עד 20 אלף שקל אמורים לעבור ללוחמים ב-1 בדצמבר, אולם כעת מתברר שעשרות עד מאות מפקדים נשמטו מהרשימה למרות זכאותם ● היום יתכנסו נציגי משרד האוצר ומערכת הביטחון בניסיון לפתור את הסוגייה

גילדת השוחטים בחו''ל חוגגת / צילום: Shutterstock

שכר של 300 אלף שקל בחודש וטיסות בביזנס לכל המשפחה: הגילדה שחוגגת בחו"ל - על חשבוננו

צריכת הבשר זינקה וישראל מסתמכת על יבוא ● אך הרבנות לא ממהרת להכשיר שוחטים שיטוסו לחו"ל וכך יוצא שקבוצה קטנה וסגורה נותנת מענה לעשרות יבואנים ● הם מצדם נאלצים לשלם כל שכר, שמגיע למאות אלפי שקלים בחודש, ולהיענות לעוד גחמות ● בינתיים העלויות מתגלגלות לצרכן

סכר מרכזי באיראן שנפגע מהבצורת / צילום: Reuters, Vantor

כך מייצר המחסור במים במדינות שכנות הזדמנות לגופי אנרגיה והתפלה בישראל

בעוד איראן מתפוררת כתוצאה ממחסור במים, גם ירדן ומצרים בסיכון גבוה להתייבשות, והופכות לתלויות בישראל לאספקת מים ואנרגיה ● מהן המשמעויות הכלכליות שייגזרו מכך, היכן הזדמנויות ההשקעה, ואיך זה יתגלגל עד האג"ח הממשלתיות והדירוג של ישראל

אנה זק ואילנית בקמפיין דיסקונט / צילום: צילום מסך

יד ביד עם הארנק הירוק, הפרסומת של דיסקונט מתברגת במקום הראשון בזכירות

הפרסומת של ביטוח 9 מתברגת במקום הראשון באהדה זה השבוע השלישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● אחרי כוכבה, רמזי ואחרים, גם ניסים מ"קופה ראשית" מקבל קמפיין - עם חברת הביטוח מגדל