גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעקבות חשיפת "גלובס": מאחורי המו"מ למכירת אבן קיסר

אבן קיסר היא מקור ההכנסה העיקרי של קיבוץ שדות ים, ויש שיגידו גם מקור לגאווה אדירה ■ הגיוני, טבעי ולגיטימי שהקיבוץ ירצה להכניס את המילה "אקזיט" ללקסיקון שלו ולהמיר מניות במזומן, הרבה מזומן

1. סוגיית המוכר. הידיעה על המו"מ שמנהל קיבוץ שדות ים למכירת חלק או כל החזקותיו באבן קיסר, שנחשפה אתמול ב"גלובס", היא מפתיעה ולא מפתיעה באותה עת.

מצד אחד,אבן קיסר, שהונפקה לראשונה בשוק ההון האמריקני רק במארס האחרון, מוגדרת כחברת צמיחה שעדיין רחוקה מלומר את המילה האחרונה שלה. למרות שהיא קיימת כבר 25 שנה, החברה רק מתחילה לדגדג עכשיו את הפוטנציאל האדיר של שוק משטחי הקוורץ, וההיגיון הפשוט אומר שלא כדאי למכור עכשיו גרעין שליטה בחברה שכזו.

מצד שני, אותו היגיון פשוט, שהוא למעשה ההיגיון של בעל השליטה בחברה - קיבוץ ולא קרן הון סיכון או בעל מניות פרטי - לא יכול להתעלם מהאופן שבו קיבוצים אחרים מוכרים חברות שגדלו בין שעריהם, מתעשרים בעשרות עד מאות מיליוני דולרים, ומהרצון פשוט להצטרף לחגיגה.

אבן קיסר היא מקור ההכנסה העיקרי של קיבוץ שדות ים, ויש שיגידו גם מקור לגאווה אדירה. לאחר 25 שנות פעילות, ובעידן שהוא יותר קפיטליסטי מאשר סוציאליסטי, הגיוני, טבעי ולגיטימי שהקיבוץ ירצה להכניס את המילה "אקזיט" ללקסיקון שלו, ולהמיר מניות במזומן. הרבה מזומן.

אבן קיסר נסחרת כרגע לפי שווי של 482 מיליון דולר, ומכיוון שלקיבוץ יש החזקה של 56.1% שווי מניותיו בחברה עומד על 270 מיליון דולר או כמיליארד שקל (לא כולל פרמיה שיקבל אם וכאשר מכירה אכן תתבצע). מול "קופון" שכזה, ועל רקע תעשייה קיבוצית שרק הולכת ומדלדלת מנכסיה, לא פלא שהקיבוץ שוקל לממש חלק או את כל החזקותיו בחברה. זו הצעה שקשה לסרב לה.

2. סוגיית העיתוי. אפילו העיתוי בו מתחיל המו"מ למכירת גרעין השליטה בחברה אינו ממש מפתיע. כאמור, אבן קיסר הונפקה בנאסד"ק במארס השנה. במסגרת ההנפקה, גייסה החברה רק לקופתה 84.3 מיליון דולר, וביטלה הצעת מכר חלקית של הקיבוץ ושל קרן טנא, בעלת מניות מיעוט (24%).

באותו הזמן, נזכיר, וול סטריט לא ממש התלהבה מאבן קיסר, והחברה נאלצה לחתוך 27% משוויה כדי להפוך לציבורית, ואילו בעלי השליטה נאלצו לחכות לתקופה טובה יותר.

לפי חוקי רשות ני"ע בארה"ב, כל חברה (למעט יוצאות דופן) שמבצעת הנפקה ראשונית בוול סטריט (IPO), כפופה לתקופת חסימה של 180 יום (Lock up period). דהיינו, חצי שנה שבמהלכה לבעלי העניין בחברה אסור למכור מניות.

מועד פקיעת תקופת החסימה של אבן קיסר חל כבר בספטמבר, כך שחצי השנה שלה כבר חלפה. לכן, לא מפתיע שהמו"מ שמנהלים הקיבוץ וקרן טנא במקביל, מתרחש בימים אלו, כשאבן קיסר סוגרת שבעה חודשים כחברה ציבורית, ובעלי העניין בה כבר לא כבולים לתקופת החסימה.

3. סוגיית הקונה. לפי מה שנודע ל"גלובס", הרוכשות הפוטנציאליות של החזקות הקיבוץ וקרן טנא הן קרנות השקעה זרות, דוגמת פרמיירה ואולי אפילו אייפקס. מפתיע? לא ממש. הקיבוץ, כפי הידוע, לא ימכור את כל החזקותיו, וזה אומר שישנו סיכוי קטן שמשקיע אסטרטגי אחר (דוגמת מתחרה של החברה) ייכנס כקונה. האופציה שנותרה, אם כן, היא של משקיע פיננסי, ובעת הנוכחית זה בעיקר אומר קרנות השקעה זרות, חלקן קרנות פרייבט אקוויטי שרק מחפשות היכן להרוויח.

ממש כמו הכניסה של אייפקס לבזק, או הכניסה האפשרית של חיים סבן לפרטנר, או אפילו הכניסה של קרן פורטיסימו למפעל פניציה, נראה כרגע כי אבן קיסר תקבל לזרועותיה בעל מניות פיננסי, ששוב ינסה לגזור קופון ענק, ולהוכיח לנו שסוציאליזם יכול לחיות די טוב בצד הקפיטליזם.

4. סוגיית המחיר. נכון לרגע זה עדיין לא ברור לפי איזה מחיר יימכר גרעין השליטה באבן קיסר. המניה נסחרת כרגע לפי מחיר של 14.9 דולר, ויש הערכות כי המחיר ינוע בין 17 ל-19 דולר למניה.

17 או 19 דולר למניה - אין מי שלא יעשה כאן קופה. הקיבוץ עצמו, שעמל על החברה במשך רבע מאה, ייפגש כנראה עם לפחות חצי מיליארד שקל (בהנחה שימכור מחצית מהחזקותיו), מה שאומר שמאות חברי הקיבוץ יוכלו להפוך למיליונרים. קרן טנא תיפגש כנראה עם עשרות מיליוני דולרים, ותוכל למנף את פורטפוליו ההשקעות שלה.

אך הסיפור של הצפת הערך הוא דווקא זה של ציבור המשקיעים, ושל מי שרכש מניות של אבן קיסר במסגרת ההנפקה. כשזו הונפקה, נזכיר, טענו כאן כי לא מדובר בכישלון. ניתן להגדיר הנפקה ככזאת רק כשנה לאחר שבוצעה, ולפי התשואה שהיא משיגה מהרגע שבו הפכה לציבורית. אבן קיסר הונפקה לפי מחיר של 11 דולר למניה, וכבר עכשיו, לפני מכירה בפועל, כל מי שהשקיע בהנפקתה הרוויח 35%. מו"מ למכירה לפי 17 או 19 דולר למניה - שהידיעה עליו תקפיץ כנראה את המניה עם פתיחת המסחר היום בוול סטריט - ישקף תשואה עוד יותר גבוהה. וזה לא כישלון. זו הצלחה. הצלחה גדולה.

המספרים של

עוד כתבות

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

סיורי עששיות - מיער אודם לשמורת חוף השרון / צילום: מיכל גיגי - בשביל היער

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי f-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע