גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברה על הכוונת: טלדור ממציאה את ה-IT מחדש

טלדור, אחת משחקניות ה-IT המובילות בארץ, מתאימה עצמה לשינוי שעובר השוק שבו היא פועלת, ולא רק על ידי רכישות חכמות

שוק ה-IT הישראלי (Information Technology) רחוק מלהיות סקסי, לפחות מבחינה תקשורתית. זהו שוק יציב וסולידי, שלא מרבה לשנות את פניו, אך כזה שמגלגל מדי שנה מחזור של מיליארדי שקלים, ומעסיק אלפי עובדים.

בישראל, למרות גודלה היחסית קטן, יש לא מעט חברות IT, וכולן מתחרות כמעט על אותם לקוחות, ונותנות - פחות או יותר - את אותם שירותים. כך, נוצר שוק מאוד תחרותי שפוגע בשולי הרווח התפעולי של רוב השחקניות, ולכן מאלץ כל אחת מהן לנסות לבדל עצמה מהמתחרות. טלדור, אחת מאותן שחקניות IT מובילות, מנסה לעשות זאת. זהו סיפורה.

מה החברה עושה

לטלדור (Taldor), שהוקמה לפני 26 שנה כ"אלול מערכות מחשבים", ועברה לפני 9 שנים לשליטת קבוצת DBSI, יש שני תחומי פעילות עיקריים. הראשון, תחום המערכות, ובמסגרתו מספקת החברה שירותי תוכנה ופתרונות מחשוב בתחומי ה-IT דרך ביצוע פרויקטים והספקת שירותי ייעוץ מקצועי, וכן מיקור חוץ תפעולי (BPO - Business Process Outsourcing). כמו כן, תחום המערכות כולל הפצה בישראל של מערכות ERP ומערכות CRM על ידי החברה של יצרנים זרים (כמו SAP, אורקל ומיקרוסופט).

תחום הפעילות השני הוא תחום התקשורת והתשתיות, ובמסגרתו מספקת החברה פתרונות תקשורת נתונים ותשתיות בתחומי ה-Data Center. כמו כן, תחום זה כולל פתרונות לשירות עצמי (כגון עמדות ATM, עמדות מידע ועמדות להפקדת צ'קים בסניפי בנקים).

התחום הראשון (ראו טבלה) אחראי לכמעט 59% מסך הכנסות החברה, ואילו התחום השני ליתר, 41%. בגלל מרכיב התוכנה שבו, תחום המערכות הרבה יותר רווחי מתחום התקשורת והתשתיות, ואשתקד הוא ייצר לחברה רווח תפעולי של 21.2 מיליון שקל לעומת 10.9 מיליון שקל במקרה של תחום התקשורת והתשתיות (66% ו-34% בהתאמה).

במקרה של טלדור, 80% בקירוב מהכנסותיה נובעים מלקוחות ממשלתיים, תאגידים בנקאיים וגופי ביטחון (בעיקר השב"כ והמוסד). ל-20% הנותרים אחראי המגזר הפרטי, בעיקר חברות טלקום וחברות הייטק. לדברי אריה רימיני, מנכ"ל החברה מזה קרוב לארבע שנים, נתון זה מהווה יתרון וחיסרון באותה עת.

"היתרון טמון בכך שמול לקוחות ממשלתיים או בנקאיים נוצרות מערכות יחסים ארוכות טווח, וזה האופי של טלדור: לחפש לקוחות עימם אפשר לייצר מערכת יחסים ארוכת טווח, ולא כזו של שנה-שנתיים. לקוח שמוכן להישאר איתי לאורך זמן, יקבל ממני מחיר טוב יותר - דהיינו נמוך יותר - כי אני לא בוחן את התרומה ממנו רק לאורך שנה אחת. מצד שני, זהו החיסרון. המחיר הנמוך יותר יוצר רווחיות נמוכה יותר שמאלצת אותי להתייעל כל הזמן, ולדאוג לאופטימיזציה כמה שיותר גבוהה של השירות שאני נותן, הן עבורי והן עבור הלקוח שלי".

אופי הענף והתחרות בו

כפי שציינו בתחילת דברינו, שוק ה-IT הוא שוק מאוד תחרותי. טלדור מתמודדת מול חברות דוגמת מטריקס, מלם-תים, נס ו-וואן. תחרות זו הופכת לאגרסיבית יותר ככל שעובר הזמן, ומאלצת כל אחת מהשחקניות בענף לחשוב מחוץ לקופסה, ולפעמים להמציא עצמה מחדש. במקרה של טלדור, פירוש הדבר הוא "לתת ללקוח פתרון מקצה לקצה שיענה על כל צרכיו, החל מהטכנולוגיים וכלה בתפעוליים", אומר רימיני.

"לכן, מעבר לכל הפעילויות שלנו, אנו מתרכזים בפעילות ה-BPO, פעילות שמתאפיינת בחוזים ארוכי טווח, ואין בה עדיין דריסת רגל של המתחרות העיקריות שלנו".

BPO, מיקור חוץ תפעולי, פירושו מיקור חוץ המשלב בין פעילות מערכות ה-IT לתהליכים עסקיים של הלקוח. שירותים או פרויקטים בתחום זה דורשים הקמה, ניהול ושילוב של מערכים לוגיסטיים בארגון הלקוח המבוססים על מערכות IT, כשהחברה מקימה עבור הלקוח את המערכת ואף מאיישת אותה בכוח האדם הדרוש לשם הפעלתה. בתחום זה נחלקת פעילות החברה לשלושה תתי תחומים: הראשון, ניהול פרויקטים, הן של גופים ממשלתיים וציבוריים והן של גופים פרטיים; השני, פרויקטי סריקת מסמכים וטיוב נתונים, והשלישי, פרויקטי GIS (Geographic Information System, מערכת מידע גיאוגרפי או ממ"ג).

"תחום זה נותן לנו עוצמה פרויקטלית", אומר רימיני. "וזה מה שמבדיל את טלדור משאר השחקניות בשוק ה-IT המקומי".

תחזית לעתיד

לדברי רימיני, שוק ה-IT משתנה, אומנם לאט אך משתנה. "אנו חווים חילופי דורות בתעשיית ה-IT וזה אומר שהלקוח רוצה לקבל מהספק שלו ערך מוסף הרבה יותר גבוה. השינוי הזה מתרחש לאט כי עדיין מדובר בשוק זהיר, אך כזה שהלקוחות בו זקוקים לפתרונות שיסייעו להם לחסוך כמה שיותר בטווח הארוך, ולחסוך באופן חכם, כלומר להגדיל השקעה ב-IT כדי להקטין עלויות שוטפות לאורך זמן. מגמה זו מעידה על בגרות של שוק ה-IT".

רימיני מקווה כי ב-2013 תעבור החברה רף הכנסות של מיליארד שקל (לעומת 751 מיליון שקל אשתקד) , הן באמצעות צמיחה אורגנית והן באמצעות רכישות נוספות, ואילו הרווחיות התפעולית תשתפר ותעבור רף של 6% (לעומת 4.3% אשתקד).

"טלדור ממוצבת היטב כדי להרוויח מהכיוון אליו פונה שוק ה-IT", מסכם רימיני.

"Glasshouse התאימה לתפיסה שלנו"

קונסולידציה היא חלק בלתי נפרד משוק ה-IT. חברות קטנות נרכשות על ידי גדולות, בעיקר כאלו שמיצו את הצמיחה בתחומי פעילותן העיקרית, וטלדור אינה יוצאת דופן. מתחילת השנה ביצעה החברה שתי רכישות משמעותיות, לאו דווקא בעלותן כמו בהשפעתן על עתיד החברה.

הרכישה השנייה, שהושלמה במאי, היא זו של Glasshouse, חברה פרטית שלמעשה ריכזה את הפעילות הישראלית של Glasshouse העולמית. Glasshouse מספקת קשת רחבה של פתרונות ושירותים בתחום תשתיות ה-IT, כשעיקר התמחותה הוא בתחומי אחסון וגיבוי, תכנון רציפות עסקית (BCP), והתאוששות מאסון (DRP), בסיסי נתונים, פתרונות BI ועוד. תמורת Glasshouse שילמה טלדור 6.8 מיליון דולר.

"Glasshouse התאימה לתפיסה שלנו של מתן פתרון מקצה לקצה", אומר רימיני. לדבריו, רכישה זו ממצבת את טלדור כאינטגרטור החזק בשוק, וצפויה להכפיל את כמות הלקוחות של החברה במגזר התקשורת והתשתיות. "למעשה, אין כרגע גוף כזה בארץ, בעל התמחות ב-Data Center, כמונו", מדגיש רימיני. לדבריו, "Glasshouse, כמו החברה הראשונה שרכשנו השנה (ראו מסגרת נפרדת, ט.צ.), עדיין לא מיצתה את מלוא הפוטנציאל שלה, ואני מאמין ביכולת של טלדור להשביח אותה". Glasshouse מונה כ-200 איש.

רכישת 3BASE - כששוק העבודה החרדי פוגש את החילוני

את מסע הרכישות השנתי שלה החלה טלדור ברכישה מעט שונה מהרגיל, זו של 3BASE, בוטיק טכנולוגי המתמחה במתן פתרונות מתקדמים בסביבת WEB וענן באמצעות - לפחות כרגע - כ-150 מתכנתות חרדיות. 3BASE, שנרכשה תמורת 4.5 מיליון שקל, מתמחה בטכנולוגיות קוד אינטרנט וקוד פתוח, ונחשבת לחברה המתקדמת בישראל בתחום ה-Big Data. לדברי רימיני, "טלדור חיפשה חברה שהיא פרויקטלית, ולכן 3BASE התאימה לנו. כמו כן, החומר האנושי המרכיב אותה, דהיינו מתכנתות חרדיות, הוא ברמה מאוד גבוהה".

3BASE הוקמה על ידי שני מתכנתים, חובשי כיפה סרוגה, שהבינו כי יש מחסור משמעותי של אנשי פיתוח בשוק התעסוקה החילוני, ולכן פנו לשוק התעסוקה החרדי, ממנו קל יותר לגייס עשרות אנשי פיתוח. "רק באחרונה גייסנו 23 מתכנתות נוספות. אם הייתי פונה לשוק התעסוקה החילוני, אולי הייתי מצליח לגייס מתכנת אחד או שניים." אומר רימיני. "כך, יש לי כוח אדם איכותי, צעיר, נאמן - כי הנשים החרדיות פחות מדלגות בין מקום עבודה אחד לשני - ובכמויות גדולות יותר".

החל ממועד הרכישה ועד סוף יוני, 3BASE תרמה כ-551 אלף שקל לרווח הנקי המאוחד של טלדור, ו-4.5 מיליון שקל למחזור ההכנסות המאוחד.

tali-z@globes.co.il

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק