גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך סוכל הסדר הטיעון בין הפרקליטות והולילנד פארק

מתווה ההסדר כלל ויתור על זכויות בנייה במתחם הולילנד בהיקף 58 מיליון שקל בתמורה לאי-העמדה לדין, אך מחלוקת פנימית בחברה מנעה את אישור ההסדר

ב-2 בינואר 2012, 3 ימים לפני הגשת כתב האישום בפרשת הולילנד לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, החליט דירקטוריון חברת הולילנד פארק, בעלת הזכויות במתחם הולילנד בירושלים, לאשר ברוב קולות מתווה להסדר טיעון עם הפרקליטות.

ההסדר הושג אחרי משא-ומתן ארוך ומורכב שהתנהל בין בא-כוחה של הולילנד פארק באותה עת, עו"ד ליאור אפשטיין, לבין פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).

אחרי שבועות ארוכים נשמו רוב חברי דירקטוריון החברה לרווחה - הסדר הטיעון שאישרו אמנם כלל בתוכו ויתור על זכויות בנייה במתחם הולילנד בהיקף עצום, שהוערך בכ-58 מיליון שקל; ואולם, התמורה שהבטיחה הפרקליטות הייתה מפליגה לא פחות: אי-העמדתה לדין של החברה באשמה שהיא הייתה שותפה להעברת כספי שוחד לאישי ציבור בתמורה לסיועם בקידום הפרויקט.

ואולם התקוות להסדר החזיקו מעמד זמן קצר מאוד. יומיים אחרי האישור בדירקטוריון, הוחלט בהולילנד פארק לסגת מהסדר הטיעון. בעקבות זאת עומדת בימים אלה החברה לדין, באשמה כי היא הייתה שותפה מלאה לתוכנית העבריינית שאיפשרה את הקמתו וקידומו של פרויקט הולילנד. החברה מואשמת בביצוע עבירות חמורות של מתן שוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות מס והלבנת הון, והיא כופרת בכל האישומים נגדה.

מידע שהגיע באחרונה לידי "גלובס" חושף את הדרמה מאחורי החלטת הולילנד פארק לחזור בה מכוונתה לחתום על הסדר טיעון עם הפרקליטות. לפי המידע, היא כללה עימות חריף בין בעלות השליטה בהולילנד פארק - קרדן נדל"ן שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור; ופולאר השקעות שבשליטת ז'יל פלדמן - ביחס לשאלה אם לאמץ את הסדר הטיעון.

מתברר כי רגע לפני שנחתם ההסדר, סיכלה קרדן נדל"ן את המהלך. עוד מתברר, כי כדי לכפות את רצונה שלא לאשר את ההסכם, הכינה קרדן, באמצעות עו"ד שי פינס, כתב תביעה נגד שותפותיה לשליטה בהולילנד פארק, שאותו התכוונה להגיש לבית המשפט.

ויכוח על פרשנות לתקנון החברה

16 נאשמים עומדים לדין בתיק הולילנד, הנערך בבית המשפט המחוזי בתל-אביב מאז יולי האחרון. 13 מהם הם אנשי עסקים ואישי ציבור, בהם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, וראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, המואשמים כי קיימו מערכת יחסים מושחתת של מתן וקבלת שוחד במיליוני שקלים, במטרה לקדם את הפרויקט. 3 הנאשמות הנוספות הן החברות שהיו שותפות להקמת הפרויקט - הולילנד פארק, הולילנד תיירות והולילנד שרות לנופש.

הולילנד פארק היא החברה היזמית שבנתה את הפרויקט. החברה הוקמה בדצמבר 1999 בידי אנשי העסקים אביגדור קלנר ואמנון ספרן, שעומדים אף הם לדין בפרשה. מטרת הקמת החברה הייתה לרכוש חלק מהמקרקעין במתחם הולילנד מהבעלים המקורי שלה, הלל צ'רני (הנאשם גם הוא בתיק), ולהמשיך לקדם את הליכי התכנון והבנייה במתחם.

הולילנד פארק מוחזקת עד היום על-ידי מספר גורמים עסקיים: 60% בידי חברת פולאר נדל"ן (20% ישירות ו-40% באמצעות קלדש בנייה); 30% בידי חברת קרדן נדל"ן, כיום חברה ציבורית בבעלות ז'יל פלדמן; ו-10% בידי לאומי השקעות.

בשבועות שלפני הגשת כתב האישום נגדה ניהלה הולילנד פארק, באמצעות עו"ד אפשטיין, משא-ומתן אינטנסיבי עם פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), בראשות עורכות הדין אלה רובינק (שפרשה מאז) וליאת בן-ארי (פרקליטת המחוז היום), בניסיון להגיע להסדר שימנע את העמדתה לדין.

ב-2 בינואר 2012 אישר, כאמור, דירקטוריון הולילנד פארק ברוב קולות את מתווה הסדר הטיעון. שני הדירקטורים שמונו מטעם פולאר הצביעו בעד ההסדר, ואילו הדירקטור מטעם קרדן, יורם קרן, התנגד.

בנקודה זו החריפה המחלוקת בין הצדדים, וקרדן החל לפעול לסיכול הסדר הטיעון. בניגוד לדעתה של פולאר ומנכ"לה, אורי שני, חששה קרדן כי להחלטה יהיו השלכות שליליות דרמטיות על החברה.

כדי לכפות על שותפותיה לשליטה בהולילנד פארק את רצונה לבטל את ההסדר, הכין בא-כוחה של קרדן, עו"ד שי פינס, טיוטת תביעה נגד השותפות. טיוטת התביעה, שלא הוגשה בסופו של דבר, הגיעה לידי "גלובס".

לפי הטיוטה, קרדן עמדה לבקש מבית המשפט כי יבטל את החלטת דירקטוריון הולילנד פארק לאשר את הסדר הטיעון עם הפרקליטות, וכי יקבע שהחלטה מסוג זה חייבת להתקבל פה-אחד וללא מתנגדים.

טיוטת התביעה מלמדת כי קרדן סברה כי ההחלטה לאשר את ההסדר התקבלה בפולאר בחוסר תום-לב, משיקולים שאינם ברורים ושאינם לטובת החברה, תוך סטייה מהחלטות קודמות של הדירקטוריון.

לפי הטיוטה, קרדן חששה כי הסדר הטיעון אינו מנקה את החברה לחלוטין, וכי הוא יביא לכך שהיא תוותר על זכויות בסך עשרות מיליוני שקלים, אך לא תקבל כל הבטחה כי תוכל לממש את זכויות הבנייה הנותרות בתוך פרק זמן סביר, או לכך שהועדה המחוזית לתכנון ובנייה לא תפחית את זכויות הבנייה הנותרות במתחם.

"למעשה, נוצר מצב לפיו מתווה הסדר הטיעון המתגבש כוללת ויתורים משמעותיים ומרחיקי לכת מבחינת החברה, ולצד זאת ההסדר אינו מבטיח את המשך פעילות החברה ביחס לזכויות שיוותרו בידה", כתבה קרדן בטיוטת התביעה. עוד נטען כי "נציגי פולאר גיבשו את דעתם לאשר את הסדר הטיעון ויהי מה".

בטיוטת התביעה טענה קרדן כי קודם להצבעה בדירקטוריון הולילנד פארק, טען מנכ"ל פולאר, אורי שני, כי החלטה הרת-גורל מסוג זה חייבת להתקבל פה-אחד. ואולם, לדברי קרדן, לאחר ההצבעה, שינה שני את עמדתו וטען כי לא נדרשת הסכמה של כל חברי הדירקטוריון, וכי היא תקפה גם אם התקבלה ברוב רגיל.

"לאור התנהלות הדירקטורים מטעם פולאר, אין מנוס מהמסקנה כי תחת אשר להפעיל שיקול-דעת עצמאי, גיבשו האחרונים את דעתם טרם ישיבת הדירקטוריון, והישיבה התקיימה למראית עין בלבד", כתבה קרדן.

בנקודה זו הוויכוח בין קרדן לפולאר הפך לוויכוח על פרשנות תקנון החברה. בעוד שפולאר ושני סברו כי אישור הסדר טיעון דורש רוב מיוחד, סברה קרדן כי מדובר בהחלטה העוסקת ב"עניינים מיוחדים", שלפי התקנון מחייבת הסכמה פה אחד.

גרוס קבע: אין זכות וטו

למחרת (ב-3 בינואר 2012), פחות מ-48 שעות לפני שהוגש כתב האישום נגד הולילנד פארק, פנו פולאר וקרדן לפרופ' יוסף גרוס, שנחשב למומחה מספר 1 בארץ בדיני חברות, כדי לקבל את חוות-דעתו לגבי המחלוקת בין הצדדים.

לפי חוות-דעתו, שהגיעה לידי "גלובס", פרופ' גרוס צידד בעמדה של פולאר, לפיה אישור הסדר הטיעון אינו דורש הסכמה פה-אחד. "לא נראה שההסדר המוצע לעסקת טיעון כלול ברשימת 'עניינים מיוחדים' המפורטים בתקנון", קבע גרוס.

לדבריו, מדובר בהחלטה מהותית בחיי החברה, לה השלכות רבות הן לחיוב והן לשלילה, ולכן קרדן חוששת בצדק מאישור הסדר הטיעון, "ואולם, חשש אינו מקנה זכות וטו בהחלטה, לשלילת עמדת הרוב".

קרדן לא השלימה עם עמדתו של פרופ' גרוס והמשיכה להילחם נגד הסדר הטיעון. בעתירה שהכינה לבית המשפט טענה קרדן כי חוות-הדעת של גרוס שגויה, וכי הוא העניק פרשנות מצמצמת מדי לסעיפי תקנון החברה.

נאשמת מספר 16

הדרמה הגיעה לשיאה ב-4 בינואר 2012. הזמן הלך והתקצר, כתב האישום של הפרקליטות בתיק הולילנד כבר היה מוכן, ודירקטוריון הולילנד פארק אמור היה להתכנס פעם נוספת כדי לאשר את הסדר הטיעון הסופי עם הפרקליטות, שעבר שינויים ביומיים שחלפו.

ואולם, קרדן הייתה נחושה שהסדר הטיעון רע לחברה. בסופו של דבר ההסדר לא עבר את האישור הסופי של הדירקטוריון, וכתב האישום שהוגש למחרת כלל את הולילנד פארק כנאשמת מספר 16. בשורה התחתונה, קרדן הצליחה לכפות את רצונה על פולאר.

כיצד הצליחה קרדן לסכל את הסדר הטיעון? הפתרון לשאלה זו אינו ברור דיו. מקורבים לקרדן טוענים כי פולאר השתכנעה בסופו של דבר כי ההסדר אינו טוב לחברה.

מקורבים לפולאר טוענים מנגד כי פולאר המשיכה לתמוך בהסדר, אך התפטרות ברגע האחרון של יורם קרן מדירקטוריון הולילנד פארק יצרה לוח זמנים צפוף, שלא איפשר את כינוס הדירקטוריון כדי לתת גושפנקא סופית להסדר.

כך חזרה בה הולילנד פארק מהסדר הטיעון שיכול היה לחסוך לה הליך שיפוטי ארוך וקשה, שסופו אינו ידוע, ושעשוי היה להביא לציבור דיבידנדים רבים.

עו"ד אפשטיין, שייצג את הולילנד פארק קודם להגשת כתב האישום נגדה, מסר בתגובה: "משפט פלילי הוא 'ממלכה של הזדמניות בנות-חלוף', ורק בסוף אפשר לדעת אם ההזדמנות הייתה טובה או לא". לגופו של עניין מסר אפשטיין כי הוא "לא מאשר ולא מכחיש את האירועים".

עו"ד פינס, שייצג את קרדן קודם להגשת כתב האישום ומיצג את הולילנד פארק במשפט, סירב להגיב.

עוד כתבות

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

לקח קצת זמן, אבל יובל בן נריה יכול להסתכל בסיפוק על החוויה שמקבלים היום באיי

מסעדת העילית היפנית, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי f-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"