גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארגונים בעולם הפסידו השנה 3.5 טריליון דולר בגלל מעילות

סקר בינלאומי ניתח 1,400 מקרי הונאה שנעשו ב-94 מדינות וחשף ממי צריך וכדאי להיזהר ■ את המקום הראשון והמפוקפק בטבלת המועלים קוטפים אנשי מחלקות הכספים והנהלת החשבונות ■ ואיזה ענף סופג את מרב העקיצות?

"עבריינות תעסוקתית" מוגדרת כ"ניצול מכוון של מקום העבודה לצורך תועלת אישית מהנכסים או מהמשאבים של הארגון, ובכלל זה הונאות, מעילות, גניבת ידע, קבלת שוחד ועוד".

הגוף שחוקר את תחום העבריינות הזאת הוא "הלשכה העולמית לבוחני הונאות" Association of) certified fraud Examiners), האיגוד המוביל בעולם להכשרה ולהדרכת גופים במטרה למנוע הונאות ומעילות.

הלשכה, שעורכת מדי פעם סקרים נרחבים בתחום ההונאות, פרסמה סקר שנתי, שבחן את מקרי ההונאה שהתרחשו בעולם בשנת 2012. הסקר, שמבוסס על כ-1,400 מקרי הונאה שהתרחשו ב-94 מדינות, הוא המקיף והמקצועי ביותר בעולם.

מהסקר, שמתפרסם לראשונה ב"גלובס", עולה כי ארגונים בעולם הפסידו השנה סכום-עתק של 3.5 טריליון דולר בגלל הונאות ומעילות - 5% מהיקף הכנסתם. לשם השוואה, מהסקר הקודם שבוצע ב-2010 עלה כי ההפסד הכולל מהונאות הסתכם ב-2.9 טריליון דולר.

היקף ההפסדים הממוצע שנגרם לארגונים מעבריינות תעסוקתית הסתכם ב-140 אלף דולר. מרבית המעילות הן בהיקף של עד 200 אלף דולר, אך עם זאת, אחוז גדול מאוד של המעילות (20%) הן בהיקף של יותר ממיליון דולר.

מדובר בירידה בהיקף הממוצע של מעילה לעומת הסקר הקודם ב-2010, שהיה 160 אלף דולר, וכן בירידה במעילות הגדולות, כאשר ב-2010 - 25% מהמעילות היו בהיקף של יותר ממיליון דולר.

סוג הארגון שנפגע

הסקר הבינלאומי בדק איזה ארגונים נפגעים מהונאות יותר מאחרים. מהסקר עולה כי ב-40% מהמקרים מדובר בארגונים פרטיים, 28% מהנפגעים הם חברות ציבוריות, 16.8% גופים ממשלתיים, ו-10.4% מלכ"רים.

בהתחשב בהיקף הכספי של הפעילות בחברות פרטיות, מתברר כי ארגונים אלה חשופים לעבירות יותר מכל סוג אחר של ארגונים. עוד עולה מהסקר כי מרבית העבירות בוצעו בארגונים שבהם יש פחות מ-100 עובדים (31.8% מהמקרים), לעומת 20.6% מהמקרים בארגונים שבהם יש יותר מ-10,000 עובדים.

הענף שבו התרחשו המספר הרב ביותר של עבירות הוא ענף הבנקאות והשירותים הפיננסיים, עם 16.7%; אחריו - הגופים הממשלתיים והציבוריים, עם 10.3%; ענף הכרייה מוביל בנזק הממוצע שנגרם לארגונים - 500 אלף דולר; לעומת ענף החינוך, שבו הנזק הממוצע היה כ-36 אלף דולר "בלבד".

סוגי ההונאות

מניתוח סוגי ההונאות מצטיירת תמונה המתארת את האופן שבו עובדים מועלים בכספי החברה. בארצות-הברית, ב-25.1% מהמקרים ההונאה נגרמה כתוצאה משחיתות. הונאות בתחום הבילינג (חיוב) היוו 26.1% מהמקרים; הונאות שכר קרו בפחות מ-12% מהמקרים, על אף שתשלומי שכר נעשים בכל חברה.

רו"ח עופר אלקלעי, מומחה לחקר מעילות ושותף בפירמת הביקורת החקירתית אלקלעי-מונרוב, אומר כי בארה"ב, בניגוד לישראל, החליטו להילחם בנחרצות בתופעת השחיתות. לאחרונה חתם שם הנשיא ברק אובמה על יוזמת חקיקה להגנה משמעותית על עובדי ציבור 'מלשינים', שיובילו לחשיפת שחיתויות והונאות במגזר הציבורי.

לדברי אלקלעי, "באמצעות החוק החדש קל יהיה יותר להעניש מנהלים בשירות הציבורי שינסו להתנכל לעובדים שחשפו שחיתות. לעומת זאת, בישראל המצב חמור יותר. חושפי שחיתויות נחשבים ל'מלשינים'. את השוני בגישה ובתפיסה רואים כבר בשם שניתן בישראל לקו החם - 'מלשינון', בעוד בארה"ב השם הוא פשוט - 'HOT LINE'.

"עד כמה המצב חמור בארץ ניתן לראות ממחקר שהראה כי מבין 15 מקרים של עובדים שפוטרו מעבודתם בעקבות חשיפת שחיתות, ב-13 מקרים דחה בית המשפט את התביעות להחזרתם לעבודה, ורק בשני מקרים הוחזרו עובדים כאלה לעבודתם".

מקרי שחיתות לפי אזורים גיאוגרפיים

הניתוח של מקרי השחיתות לפי אזורים גיאוגרפיים נועד לסייע לארגונים לקבל מידע אודות אזור מסוים בטרם התרחבותם לאזורים חדשים. בארצות-הברית דווח על המספר הרב ביותר של מקרי שחיתות (195). עם זאת, מקרים אלה מהווים 25.1% בלבד מסוגי ההונאות. באסיה, שיעור מקרי השחיתות מהווה 51% מכלל סוגי ההונאות.

הסקר בחן גם את ההשפעה של קיום מגוון בקרות שונות בחברה על היקפי המעילות בארגונים. השוואה בין הארגונים אשר נקטו "בקרות מונעות" ובין אלה שלא עשו כן, מוכיחה את האפקטיביות של הבקרות המונעות המבוצעות בחברות. כמו כן, מהסקר מתברר גם אילו מן הבקרות אשר ננקטו הן האפקטיביות ביותר, ואיזו בקרה הפחיתה את היקפי ההונאות והתרמיות אשר התבצעו בארגון.

פעולת הבקרה אשר מקטינה במידה בולטת ביותר את היקף המעילה הממוצע בארגון היא עריכת ביקורת של ההנהלה, Management Review. בקרה כזו מקטינה את הנזק הממוצע ב-45.9%.

לדברי רו"ח אלקלעי, "במסגרת הסקר מיפו הסוקרים את תהליכי העבודה של הארגון ובחנו את האפשרות להתרחשות של מעילה בעבודה. בכל תרחיש נבחנו מספר פרמטרים, בהם: טיב הבקרות למניעת המעילה, נאותות תהליכי העבודה, והנזק המקסימלי שיכול להיגרם לארגון כתוצאה מהמעילה.

"שקלול הפרמטרים הנ"ל ומתן ניקוד לכל תרחיש איפשרו לארגון לזהות את התרחישים שבהם הסיכון למעילה ולנזק משמעותי גדולים יותר, ולהיערך לביצוע תוכנית עבודה רב-שנתית לצמצום החשיפות שהתגלו.

"בקרות אחרות אשר חצו את ה-40% בשיעור הפחתת היקפי ההונאות הן תוכנית תמיכה בעובדים ו-'קו חם', תוכנית שלפי המחקר הייתה אחת הבקרות הפשוטות והיעילות ביותר".

תפקיד מבצע העבירה

מהסקר עולה עוד כי האלמנט אשר משפיע באופן הבולט ביותר על היקף הנזק לארגון, נובע מתפקידו של מבצע העבירה בתוך הארגון. הנזק שנגרם לארגון מעבירה של מנהל או של בעל מניות הוא גבוה פי 9.5 מהנזק שגורמת עבירה של עובד רגיל בארגון - 60 אלף דולר לעובד מול 573 אלף דולר למנהל או לבעל מניות.

הדרג הניהולי הבכיר של הארגונים ביצע 159 הונאות מבין המקרים שנסקרו במחקר, אשר הגיעו לנזק בהיקף ממוצע של 500 אלף דולר למקרה הונאה. הדרג הניהולי הזה אף הגיע אל המקום השלישי בתדירות הביצוע של הונאות ותרמיות.

את המקום הראשון בהונאות כובשים אנשי מחלקות הכספים והנהלת החשבונות - עם 293 מהמקרים, בהיקף כספי ממוצע של 183 אלף דולר למקרה הונאה.

במקום השני נמצאים אנשי מחלקת המבצעים עם 232 מקרים, בהיקף כספי ממוצע של 100 אלף דולר. במחלקה המשפטית היו 8 מקרי הונאה בלבד, אך עם היקף כספי ממוצע של 180 אלף דולר.

לדברי רו"ח אלקלעי, השיטות הנפוצות של מעילות על-ידי אנשי כספים בארגון הן גניבת תקבולים מלקוחות וכן רישומים של מתן הנחות, זיכויים או חובות אבודים, ואף גלגול היתרות בין כרטיסים שונים של לקוחות עד שקיים קושי לבדוק את מצב היתרות.

במקרים רבים מתגלה כי גניבת כספים התאפשרה על-ידי רישום זיכויים בכרטיסי ספק, או שימוש כפול בחשבוניות של הספק וגניבת התשלומים שנועדו לספק. גם שינוי פרטי חשבון הבנק של הספק לפרטי חשבון בנק של מקורבים היא שיטה נפוצה, וכך גם גניבת כספים של לקוחות ומשלוח אישורי יתרות כוזבים ללקוחות, וכן גניבת כספים מחשבון הבנק וביצוע התאמות בנק כוזבות.

הסקר מצא גם קשר ישיר בין הוותק של העבריין בעבודה ובין היקף הנזק אשר נגרם לארגון. ככל שתקופת עבודתו של העובד בארגון ארוכה יותר - כך הנזק עולה. עובד עבריין שהועסק מעל 10 שנים בארגון גרם לנזק ממוצע של 229 אלף דולר, לעומת נזק ממוצע של 25 אלף דולר לעובד שנמצא בארגון פחות משנה.

לדעת עורכי הסקר, הדבר נובע משתי סיבות. הסיבה הראשונה היא שככל שהעובד נמצא יותר זמן בארגון, הוא מתקדם בסולם הדרגות, והדבר מאפשר לו ביצוע עבירות בהיקפים גדולים יותר; הסיבה השנייה - האמון בעובד הולך וגדל עם התמשכות עבודתו. מתברר כי אמון הוא מרכיב מרכזי בביצוע עבירות.

ומה בעניין עבירות של מגדר? הסקר מראה כי שיעור העבירות אשר מבוצעות על-ידי גברים גבוה בהרבה מאשר שיעור העבירות שמבצעות נשים: 65% גברים לעומת 35% נשים. נתון זה הוא הגיוני למדי, כי גברים נתפסים כהרפתקנים יותר וכמעורבים יותר בהימורים, בהלוואות בשוק האפור וכדומה; ואילו נשים נתפסות כשמרניות יותר.

בהתאם, קיים גם פער גדול בין היקף הנזק שנגרם על-ידי גברים לעומת נשים: 200 אלף דולר נזק ממוצע של גברים, לעומת 91 אלף דולר נזק ממוצע של נשים. ההסבר שנתנו לכך עורכי הסקר - גברים מאכלסים יותר תפקידים בכירים, דבר אשר משפיע על היקף המעילות שהם מסוגלים לבצע.

רוב עושי העבירות - בגילאים 41-45

מהסקר עולה עוד כי קיים קשר בין גיל העובד לבין נטייתו לבצע מעילות בארגון שבו הוא מועסק. מרבית העבירות בוצעו על-ידי עובדים בגילאים 41-45 (19.6%), ורק מיעוט מהעבירות בוצעו על-ידי עובדים בני יותר מ-60 (3.1%), או על-ידי עובדים מתחת לגיל 26 (5.8%).

כן נמצא קשר ישיר בין הגיל להיקף הנזק: ככל שהגיל עולה, כך עולה גם היקף הנזק. הנזק שנגרם על-ידי עובדים בני 51-55 - 600 אלף דולר - היה גדול פי 24 מהנזק שנגרם על-ידי עובדים מתחת לגיל 26 (25 אלף דולר).

עוד נמצא כי ככל שההשכלה עולה, כך עולה גם היקף הנזק. על אף ש-25.3% מהעבירות בוצעו על-ידי עובדים ללא השכלה אקדמית, הנזק הממוצע שנגרם על-ידי בעלי השכלה גבוהה - 300 אלף דולר - היה פי 4 יותר גדול מהנזק הממוצע של עובדים חסרי השכלה אקדמית (75 אלף דולר).

יצוין כי השכלה היא אחד המרכיבים בקביעת עמדת מבצע העבירה. ככל שהשכלה גבוהה יותר, סביר כי העובד יהיה בעמדה בכירה יותר, ולכן גם גדלה האפשרות לביצוע עבירה בהיקף ניכר יותר.

ממצא נוסף מהסקר הוא שמרבית מקרי המעילות בוצעו על-ידי עובד אחד בארגון (58%). עם זאת, במקרים של שיתוף-פעולה בין מספר עובדים בארגון, היקף הנזק שנגרם לארגון היה פי 2.5 - 100 אלף דולר בממוצע לעבירה של עובד בודד, מול 250 אלף דולר לשיתוף-פעולה. ל

דברי עורכי הסקר, ממצא זה הגיוני, כי שיתוף-פעולה בין גורמים בארגון מביא לנטרול הבקרות אשר מסוגלות לאתר עבירות, כגון הפרדת תפקידים.

עבריינים רבים נוטים לחזור ולבצע פשעים, אולם ככל שמדובר בעבירות הונאה ותרמית בארגונים, המצב שונה. מממצאי סקר ההונאות הבינלאומי עולה כי במרבית מקרי ההונאה (87.3%), למבצע העבירה לא היה עבר פלילי. רק ב-5.6% מהמקרים הייתה למבצע העבירה הרשעה פלילית קודמת, ואילו ב-5.9% מהמקרים הוגשה נגד מבצע העבירה תלונה בעבר, אולם הוא לא הורשע.

גילוי המעילה: המלשינון מוכיח את עצמו

אחת השאלות המעניינות ביותר היא - כיצד התגלו העבירות שבוצעו בחברות. מסקר ההונאות הבינלאומי עולה כי השיטה הנפוצה ביותר לגילוי העבירות - כ-43% מהמקרים, בהפרש גדול מיתר השיטות - היא באמצעות מידע שהתקבל מגורמים שונים: עובדים, לקוחות וספקים (ראו גרף).

ממצאי הסקר תומכים בדרישות סעיף 301 של חוק סרביינס-אוקסלי ("SOX") על הצורך בהקמת מערך דיווח אנונימי ("קו חם") של תלונות עובדים בדבר אי-סדרים בארגון.

חשוב לציין כי קבלת מידע היא גם הדרך הזולה ביותר לגילוי עבירות, לאור העלות הנמוכה של הקמת קו חם בארגון. ב-7% מהמקרים התגלו העבירות במקרה, וב-14.4% מהמקרים גילוי ההונאה התברר בעקבות הביקורת הפנימית שנעשתה בחברה.

הממצאים העיקריים

* ארגונים בעולם מאבדים כ-5% מהכנסותיהם בשנה עקב מעילות בעבודה. מדובר בהפסדים של 3.5 טריליון דולר. זאת, לעומת 2.9 טריליון דולר בסקר הקודם שבוצע ב-2010.

* מעילה ממוצעת מסתכמת ב-140 אלף דולר. עם זאת, 20% מהמעילות גורמות לארגון נזק של יותר ממיליון דולר.

* המעילה הטיפוסית מתגלית כשנה וחצי אחרי תחילת ביצועה.

* רוב המעילות התגלו בעקבות הלשנה של עובדים אחרים.

* מעילות בדרגים של בעלי סמכות גבוהה גרמו לנזקים בשיעור גבוה יותר. ממוצע הנזק על-ידי בעלים היה 573 אלף דולר; על-ידי מנהלים - 180 אלף דולר; ועל-ידי עובדים רגילים - 60 אלף דולר.

* הנזקים בשיעור הגבוה ביותר נגרמו בגין מעילות שבוצעו על-ידי עובדים ותיקים.

* 87% מהעובדים שהואשמו במעילות היו ללא עבר פלילי.

מעילות

דרכי הגילוי

היקף המעילות

עוד כתבות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

מניה בשפל ושלל צרות: מה צפוי בדוחות הענקית "שנתקעה מאחור"

טסלה, שצפויה להציג את תוצאותיה הכספיות הערב, איבדה כ-40% ממחיר המניה שלה מתחילת השנה ● האנליסטים בוול סטריט חוזים כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר