גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טלנסקי: אולמרט התקשר ואמר לי שאחיו במצב כלכלי קשה

טלנסקי זומן ע"י הפרקליטות להעיד במשפט הולילנד כדי לחזק את טענותיה כי אולמרט קיבל כספים באופן לא חוקי ■ יועצו של אולמרט: "מדובר בעד שקרן"

"אהוד אולמרט התקשר אליי ואמר לי שאחיו, יוסי אולמרט, נמצא במצב כלכלי קשה וזקוק לעזרה כלכלית, והוא מבקש אם אפשר לעזור לו" - כך העיד היום (א') איש העסקים היהודי-אמריקני משה (מוריס) טלנסקי במשפט פרשת הולילנד בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

עדותו של טלנסקי התמקדה בתשלום של 30 אלף דולר שהעביר טלנסקי ב-4 בנובמבר 2004 ליוסי אולמרט, אחיו של אהוד אולמרט, העברה שלטענת הפרקליטות נעשתה לבקשתו של אהוד אולמרט.

טלנסקי - שהיה עד התביעה המרכזי במשפטו של אולמרט בבית המשפט המחוזי בירושלים והאיש שגביית עדותו המוקדמת הביאה להתפטרותו של אולמרט מראשות הממשלה ב-2008 - העיד לראשונה במשפט הולילנד, שבו עומד אולמרט לדין באשמה של קבלת שוחד מיזמי פרויקט הולילנד בתמורה לקידום הפרויקט.

טלנסקי זומן על-ידי הפרקליטות להעיד במשפט הולילנד כדי לחזק את טענותיה כי אולמרט קיבל כספים באופן לא חוקי לאורך השנים - בין היתר באמצעות העברת כספים לאחיו יוסי אולמרט, שנקלע למצב כלכלי קשה.

בתחילת הדיון הפרקליטות הציגה לטלנסקי ולבית המשפט 3 מסמכים שמעידים על העברת הכספים מחשבונו בסיטי בנק בניו-יורק לחשבון של יוסי אולמרט בבנק מזרחי ברעננה ב-4 בנובמבר 2004. טלנסקי העיד כי הוא העביר את הכספים לבקשת אהוד אולמרט, למרות שלא היה לו קשר כלשהו ליוסי אולמרט.

בהמשך נשאל טלנסקי על פגישה שנקבעה לו עם אהוד אולמרט, שאמורה הייתה להיערך ב-2 בנובמבר במסעדת "טלהאסה" בניו-יורק.

"מעולם לא שמעתי על מסעדה כזו, ואם יש כזו, היא כנראה לא כשרה, ולא הייתי הולך אליה. לא ידוע לי על כך דבר", אמר טלנסקי.

"מה ידוע לך על פגישה עם עוזרתו של אולמרט, שולה זקן, שנקבעה לך באותו זמן?", נשאל טלנסקי על-ידי התובע, עו"ד יהונתן תדמור. טלנסקי השיב: "שולה זקן נתנה לי את הפרטים איך לבצע את ההעברה ליוסי אולמרט". טלנסקי ציין את מה שכבר ידוע לכל - שמערכת יחסיו עם אהוד אולמרט לאורך השנים כללה סיוע כספי.

"דבריי הוצאו מהקשרם"

בהמשך הדיון נחקר טלנסקי בחקירה נגדית על-ידי סנגורו של אולמרט, עו"ד רועי בלכר. בלכר הקריא בפני טלנסקי אמירות שלו במשטרה (בחקירתו בפרשת הולילנד), שבהן אמר טלנסקי (בניגוד לעדותו היום) כי אהוד אולמרט מעולם לא ביקש ממנו להעביר כספים לאחיו, וכי האחים אולמרט שונאים אחד את השני. "דבריי הוצאו מהקשרם", הגיב טלנסקי.

הסנגור המשיך ושאל: "אנחנו יודעים היום שקיבלת 30 אלף דולר מעמותת 'משורה', ובאותו יום העברת את הכסף ליוסי אולמרט. כלומר, זה היה כסף שלך ולא של אהוד אולמרט, נכון?"

טלנסקי השיב: "זה מעולם לא היה הנושא. אולמרט ביקש ממני להעביר כספים שלי לאחיו. זו לא הייתה הלוואה ליוסי אולמרט, והנחתי שאהוד אולמרט יחזיר לי את הכספים".

"3 שופטים בבית המשפט המחוזי בירושלים קבעו כי מעולם לא הלווית כסף לאהוד אולמרט", הטיח הסנגור בטלנסקי. "אתה טוען שזו פעם ראשונה בכל מערכת יחסיך עם אולמרט שבו נתת לו הלוואה?".

טלנסקי שלל את הדברים. "זו הייתה הפעם השנייה. הלוויתי לאולמרט בעבר עוד 25 אלף דולר. כאן, כאמור, הייתה הלוואה לאחיו, שהוא לקח עליה אחריות", אמר.

"עד שקרן"

אמיר דן, יועץ התקשורת של אהוד אולמרט, מסר בתגובה כי "בכל הקשור לטלנסקי, כצפוי אין חדש תחת השמש, ועדותו היום הפוכה מעדותו במשטרה. כבר הוכחנו כי מדובר בעד שקרן, ובית המשפט כבר אמר עליו דברים קשים וקבע כי קיים קושי לסמוך על עדותו, וכי יש לבחון את דבריו בזהירות".

עדות מוקדמת

נזכיר כי בספטמבר 2008 התפטר אולמרט מתפקידו כראש הממשלה, לאחר שבסוף אפריל 2008 התיר היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, לפתוח בחקירה נגדו על קבלת כספים שלא כדין מטלנסקי ולגבות עדות מוקדמת מטלנסקי בפרשה. בהמשך הוגש נגד אולמרט כתב אישום בגין עבירות מירמה והפרת אמונים שכלל 3 פרשות מרכזיות.

בפרשת טלנסקי (מעטפות הכסף) טענה הפרקליטות נגד אולמרט כי הועברו אליו מטלנסקי שלא כדין כספים במהלך השנים 1993-2002 באמצעות מקורביו, שולה זקן ואורי מסר.

ב-10 ביולי 2012 החליט בית המשפט המחוזי בירושלים פה-אחד לזכות את אולמרט מרוב האישומים נגדו, והרשיע אותו בסעיף אחד בלבד - הפרת אמונים - בפרשת מרכז ההשקעות. אולמרט זוכה בפרשות ראשונטורס, מעטפות הכסף ממוריס טלנסקי והמירמה כלפי מבקר המדינה בנוגע להלוואה שקיבל מידידו ג'ו אלמליח.

בפרשת טלנסקי החליטו השופטים, כאמור, לזכות את אולמרט מכל האישומים. עם זאת, עדותו של מוריס טלנסקי וראיות נוספות הובילו את השופטים לקבוע שורה של ממצאים עובדתיים באשר לכספים שטלנסקי העביר לאולמרט. כך, נקבע כי טלנסקי תרם 2,500 דולר וכן סכומים נוספים למערכת הבחירות של אולמרט לראשות עיריית ירושלים ב-1993, כ-150 אלף דולר לפריימריס בליכוד ב-1999, כ-4,700 דולר מימון שהייה של אולמרט במלון בוושינגטון ב-2005 ועוד.

עוד נקבע כי טלנסקי העביר גם מעטפות מזומנים לאולמרט, הן כ"דמי-כיס" בסך מאות או אלפי דולרים בנסיעותיו של אולמרט לארה"ב, והן כתרומות שהועברו באמצעות זקן לקופת המזומנים שנשמרה אצל עו"ד אורי מסר.

מסקנת השופטים הייתה כי "אף שהונח בסיס ראייתי המצביע על ניגוד עניינים, ניסיונות הסיוע לא התאפיינו בהפעלת סמכות שלטונית, וחרף פגיעה מסוימת בתקינות המינהלית, בטוהר המידות ובאמון הציבור בנושאי משרה, הפגיעה לא היתה בעוצמה הנדרשת להפיכתה למעשה פלילי".

‏בהמשך החליטה הפרקליטות להגיש ערעור לבית המשפט העליון על זיכויו של אולמרט, הן בפרשת מעטפות הכסף ממוריס טלנסקי והן בפרשת ראשונטורס. אם יתקבל הערעור, ואולמרט יורשע בעבירות אלה בעליון, תבקש הפרקליטות לגזור עליו "עונש הולם" בגין הרשעות אלה, לצד בקשתה להחמיר גם את עונש המאסר על-תנאי שנגזר עליו בגין הרשעתו בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות.

עוד כתבות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

אייל בן סימון מימש אופציות של הפניקס בהיקף של 1.65 מיליון שקל

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

מגמה מעורבת בוול סטריט; רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%, שיאומי ב-12%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב