גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתעניינים בפיתוח תרופות? עסקת מסחור היא האקזיט החדש

מנכ"לים מחברות בולטות בתחום פיתוח התרופות דנו בפאנל של חברת גלברט כהנא בנושא עסקאות המסחור, שנחשבות כיום לשיטה העיקרית לייצור ערך חברה ■ מתי ענקית תרופות הופכת ממתחרה לשותפה, והאם מסחר דואלי עוזר לייצר עסקאות טובות יותר?

בעולם פיתוח התרופות, אקזיט נחשב כיום לאירוע נדיר יחסית, ועסקאות מסחור הפכו לשיטה העיקרית לייצור ערך לחברה צעירה.

השבוע קיבלנו דוגמה לעסקת מסחור מעניינת ולהיקפים שאליהם הן יכולות להגיע. חברת כיאזמה הפרטית קיבלה 65 מיליון דולר מהענקית רוש, ועשויה לקבל עד 600 מיליון דולר וסכומים נוספים בתמלוגים. אם אכן ייכנס מלוא הסכום, עסקה זו תהיה גדולה מכל אקזיט שרשמה עד היום חברה ישראלית בתחום.

לחברת תרופות קטנה, עסקת מסחור היא לרוב עניין אטרקטיבי - הכסף שמשולם נכנס לקופה, ומשמש לפיתוח מוצרים נוספים שלא מוסחרו. כך, תומכת העסקה ליציבות החברה, לשרידותה ולפוטנציאל העתידי שלה. מצד המשקיעים שלה הסיפור קצת שונה. הכסף לא מגיע אליהם מיידית, והם תלויים בכך שהעסקה תגרום לעלייה בשווי המניה. אך עסקאות מסחור הן מורכבות והמגוון שלהן רחב, ולכן לא תמיד קל לדעת כיצד לתרגם אותה לשווי חברה. בנושא הזה ואחרים הקשורים לעסקאות מסחור דנו המשתתפים בפאנל, שנערך ע"י חברת קשרי המשקיעים גלברט כהנא, בהנחייתו של ערן גבאי, סמנכ"ל החברה.

מהי עסקת מסחור?

תחילה הגדירו המשתתפים מהי עסקת מסחור. זמי אברמן, מנכ"ל חברת תאי הגזע פלוריסטם, סיכם זאת בקצרה. "עסקת מסחור אמיתית היא כזו שעובר בה כסף", אמר. עם זאת, פנינה פישמן, מנכ"לית חברת כן פייט המפתחת תרופות למחלות דלקתיות, הדגישה כי יש לתת תשומת לב לא רק לכסף שעובר מיידית עם חתימת העסקה, אלא גם לתשלומים עתידיים ולהתאמתם לעסקאות אחרות באותו השלב והתחום. "עסקה המבוצעת למשל אחרי שלב II של הניסויים הקליניים, והתמלוגים בה קטנים מ-4%, היא נמוכה באופן חריג", ציינה פישמן.

רוב החברות מנסות לחתום על עסקאות מסחור בשלב מוקדם בחייהן, כך הן מעבירות לשותפה את מלוא האחריות למוצר, או מצליחות להביא אותו לניסויים מתקדמים, ואז מנסות להגיע לעסקה גדולה יותר.

זאב וייס, משנה למנכ"ל אינטק פארמה המפתחת את גלולת האקורדיון לשחרור מושהה של תרופות במעי, ציין כי: "פנו אלינו חברות שרצו לממן פיתוח בתחומים שעליהם תמיד חלמנו, אבל לא נכנסנו אליהם בגלל משאבינו המוגבלים. גם אם בעתיד נשיג מכך רק תמלוגים, הרי שתמלוגים של כ-7% משוק של מיליארד דולר, כמעט ללא השקעה מצדנו, יכולים להיתרגם לערך חברה של מעל מיליארד דולר.

"בנוסף", הוסיף וייס, "העבודה עם החברות הגדולות בשלבים מוקדמים יחסית, משמעותה ליישר קו עם שיטת העבודה, רמת הבדיקה והרגולציה וצורת החשיבה שלהן. זה מקדם את החברה בצורה דרמטית".

אולם, משתתפי הפאנל ציינו כי עד שהעסקה לא חתומה, הצד השני אינו שותף, אלא מתחרה. נדב קדרון, מנכ"ל חברת אורמד המפתחת גלולת אינסולין הניתנת בבליעה, סיפר כי: "תאגיד פארמה ביקש שנעביר דוגמה של הגלולה שפיתחנו. חברה צעירה אחרת הזהירה אותנו וסיפרה שגם ממנה ביקשו להעביר מוצר, והתאגיד העתיק ממנו רעיונות. בגלל זה לא היינו העברנו את המוצר והעסקה לא יצאה לפועל".

"גם לנו הייתה חוויה דומה", סיפר אברמן, "לאחר שמו"מ עם תאגיד לא יצא אל הפועל, שמענו שהם מנסים לפתח משהו דומה. שלחנו מכתב אזהרה והם הפסיקו את הפעילות". הוא ציין כי כיום החברה חושפת את האסטרטגיה הפטנטית שלה רק בשלב שבין החתימה על תנאי העסקה לבין סגירתה. "כך יש להם אפשרות לסגת אם משהו לא בסדר, אבל אנחנו כבר די משוכנעים שהם רציניים", אמר.

"אנחנו חושבים שצריך להיחשף עד הסוף" טענה פישמן, "יהיה קשה לבצע עסקה אם לא תיתן לשותף לבחון את הטכנולוגיה לעומקה".

אברמן ציין סיכון נוסף בהסכמי מסחור, שקשור להשקעה של השותפה במניות החברה. "זה נותן לה יתרון בחברה, ואז משקיעים אחרים לא רוצים להיכנס. למשל אותנו, בגלל שאנחנו חברה ישראלית, היו שואלים אם כבר חתמנו על הסכם עם טבע, או במילים שלהם: 'אתם כבר שפוטים של טבע?'. אין לנו הסכם איתה, אבל זה מעיד על אופן החשיבה".

"במו"מ עדיף להיות חברה פרטית"

שלוש מתוך ארבע החברות שהשתתפו בפאנל נסחרות בארה"ב. גבאי העלה את השאלה אם הדבר משפר את הסיכוי להשיג עסקה.

פישמן: "שוק ההון האמריקאי חושף אותנו לשותפות פוטנציאליות, והאנליזה המומחית שם נותנת למשקיעים ביטחון". וייס ציין כי דווקא עסקאות מסחור פחות מושפעות מהבורסה שבה נסחרת החברה, או מהערכות האנליסטים. "לתאגידים יש אנליסטים, מדענים ואנשי שיווק שלהם", אמר, "אין בהכרח קשר בין מה שהם יחשבו על החברה למה שחושב עליה השוק".

מה שכן משפיע, כך מסכימים כולם, הוא החוסן הפיננסי של החברה. ככל שהחברה לחוצה יותר כלכלית, כך כוחה במו"מ מול התאגיד יורד. "היו מקרים קיצוניים שהחברות הגדולות ניצלו את העובדה שהחברה הצעירה שמולן היא בורסאית", סיפר וייס, "הם חתמו עסקאות, מחיר המניה של החברה הצעירה עלה, ואז חברת הפארמה ביטלה את העסקה והמחיר צנח מתחת למה שהיה לפני החתימה. זמן קצר לאחר מכן, חברה בת של אותו תאגיד קנתה את המוצר כשהמניות היו ברצפה".

"ואז שואלים אם כדאי להיות חברה ציבורית", אמר אברמן, "לדעתי, לצורכי המו"מ עדיף להיות חברה פרטית, אבל בזכות כך שאנחנו ציבוריים גייסנו עד כה 130 מיליון דולר. איזה גורם פרטי היה יכול לתת לנו סכום כזה?".

"גם אנחנו גייסנו מקרנות הון סיכון, שהשקיעו בנו 8 מיליון דולר והיו בטוחות שמיד אחר כך עושים עסקה", סיפרה פישמן.

אברמן מציע לקבל הצעות מכמה גורמים. "זה לא עניין של להרים טלפון, אלא תהליך ארוך ומורכב. בניית עסקה יכולה לארוך גם שלוש שנים. אנחנו דואגים לייצר את הקשרים בשלב מוקדם, כך שבעת הצורך נוכל להרים את הטלפון הזה".

עסקאות המסחור

עוד כתבות

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות