גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עו"ד פנחס רובין "שמישהו ייצג אותי? הייתי מייצג את עצמי"

רובין, מעורכי הדין הבכירים בישראל: "אינני מאמין שתוצאת כל משפט היא הצדק והאמת הצרופים, אינני מאמין שהשופט הוא בוחן כליות ולב ויודע תמיד להבחין בין אמת ושקר, ואינני מאמין שכל היושבים מאחורי סורג ובריח יושבים שם בדין"

משפט

- מתי ידעת לראשונה שתהיה משפטן?

"בתקופת השירות הצבאי עברתי קורס חוקרים במצ"ח, שבמהלכו הרצה בפנינו יעקב מלץ, לימים שופט בית המשפט העליון, על מבוא למשפט פלילי. וזה תפס אותי. פתאום גיליתי עולמות חדשים ובלתי מוכרים שסחפו אותי על כנפי הדמיון. ברבות השנים הבנתי שהמציאות עולה על כל דמיון".

- מי היה בעל ההשפעה המעצבת ביותר על אישיותך כעורך דין?

"זו שאלה מורכבת, שכן היו לי תקופות עיצוב שונות לאורך השנים, שהרי אני עוסק בדיסציפלינות שונות של המשפט. דומני שתחילתה של דרך הייתה בהשראתו של נשיא בית המשפט המחוזי הדומיננטי, פרופ' זאב צלטנר המנוח, שיצקתי מים על ידיו כמתמחה בתחילת שנות ה-70. ממנו שאבתי את הביטחון ביכולותיי המקצועיות. הוא היה המנטור שלי בתחילת הפרקטיקה".

- מה העצה הכי טובה שקיבלת בקריירה?

"ההחלטה הטובה ביותר בעיצוב דרכי המקצועית הייתה משסירבתי לעצתו של פרופ' דני פרידמן, דיקן הפקולטה למשפטים דאז, לעזוב את תחום הפרקטיקה ולהתמסר באופן מוחלט לאקדמיה, להרצאות ולמחקר. לא ראיתי את הקריירה שלי מתמצה כשאני ספון בחדרי מחקר, כותב ספרים ומאמרים ומרצה לסטודנטים. יש בכך הרבה ענין ואתגר אינטלקטואלי, אבל רציתי קצת יותר מכך. רציתי את האקשן ואת קצב הפרקטיקה ואתגריה. כעורך דין, כל יום מזמן לנו תחרות אינטלקטואלית חדשה וגשמית.

"אמנם, המשכתי מאז שנים מספר באקדמיה, אך רק במשרה חלקית, כמרצה מן החוץ. גם היום אני מרבה להרצות בפורומים שונים, ולעיתים באקדמיה, אך במינון נמוך ומבוקר. הגם שאני נהנה מכך הנאה צרופה, זמני לא בידי. זמן הוא מצרך מבוקש ומתכלה".

- מה הרגע המאושר ביותר בקריירה שלך?

"אחד הרגעים החשובים והמאושרים בקריירה המקצועית היה הצטרפותי כשותף למשרד גורניצקי, שכבר אז היה מגדולי וממכובדי משרדי עורכי הדין במדינה. מאז אני שם, ועוד ידי נטויה".

- והרגע המאכזב?

"אכזבה רבתי זכורה לי כשהפסדתי את אחד המשפטים הפליליים/מיסויים החשובים ביותר בזמנם, שכונה 'משפט בזל'. לא יכולתי להשלים עם תוצאה משפטית שנראתה לי בלתי מתקבלת על הדעת. היה לי מעין שבר באמונה במקצוע ובכוהני המשפט, הלוא הם השופטים. התוצאה התהפכה בערעור, ואמוני במערכת שוקם".

- באיזה משפט שלא השתתפת בו היית רוצה להשתתף?

"די לי במשפטים המעניינים שהשתתפתי בהם, ואינני מתרפק על כנפי הדמיון של הופעה במשפט שלא נטלתי בו חלק. אינני טיפוס חולמני ולא חסרים לי חלומות של אחרים".

- עם מי היית רוצה לעבוד? ולמה דווקא אתו?

"אני שמח בחלקי ואינני חולם על עבודה עם מי שטרם הזדמן לו לעבוד אתו או במחיצתו. חלומות בהקיץ הם ממני והלאה".

- לו היית שופט, למי היית רוצה להידמות?

"גם זו שאלה היפותטית, אבל אני יכול להתחבר אליה ביתר קלות. דמות המופת לשיפוט עמוק, מגוון ומרשים, בעל רוחב יריעה ואינטלקט מיוחד, הוא ידידי פרופ' אהרן ברק, לשעבר נשיא בית המשפט העליון. אין גדול ממנו בתורת המשפט. לו הייתי שופט, הייתי שמח להידמות אליו ולידיעותיו, אך זו יומרה שקטונתי מלהגשימה".

- את מי היית שוכר לייצג אותך?

"אל תזקוף את תשובתי לחובתי. במספר תחומים, עם כל הצניעות, הייתי מייצג את עצמי. לא מתוך יהירות, חלילה, אלא מתוך שאדם קרוב אצל עצמו. ולא שכחתי את המימרה המוכרת, 'כשעורך דין מייצג את עצמו, יש לו לקוח טיפש'".

- מהו פסק הדין המשמעותי ביותר עבורך?

"רבים הם פסקי הדין המשמעותיים בחיי מדינה וחברה. אזכיר שניים מהם שנחרתו בזיכרוני: האחד הוא פס' דין בעניין בנק המזרחי, שבו קבע בג"ץ את עליונות חוקי היסוד על-פני החקיקה 'הרגילה'. מהלך שמכונה 'המהפכה החוקתית'. מאז, שום דבר במשפט הישראלי כבר לא כשהיה. השיח המשפטי נדד אלי התחרות בין החוקתי לחוקי, כשיד החוקתי על העליונה. נפער גם מתח בין הרשות המחוקקת לבין הרשות השופטת, שעשויה, או עלולה, להפוך את חוק הכנסת ולבטלו מחמת פרשנותה את חוקתיותו. גם השיח בכנסת השתנה והמילים 'חוקתיות' ו'מידתיות' הפכו לחלק משגרת עבודת המחוקק ומבחינתו את עצמו.

"פסק דין מונומנטלי אחר הוא פרשת אפרופים, שבו קבע השופט ברק כי בהבנת ובפרשנות חוזה, יד הכוונה הסובייקטיבית המוכחת של הצדדים לחוזה בזמן אמת יכול שתגבר על לשונו. חיים ומוות שוב אינם ביד הלשון, אלא ביד הכוונה החוזית הסובייקטיבית והמוכחת. להלכה זו קמו עוררין רבים ואין חלקי עימם, אלא עם קומץ מצדדי ההלכה. כך לפני התיקון לחוק החוזים וכך לאחריו".

- האם נאלצת אי-פעם לשקר לבית המשפט?

"אין זו דרכי לשקר. לא בבית המשפט ולא מחוצה לו".

- איזה חטא היית מבצע לו היית יודע שלעולם לא תיתפס ולא תשלם כל מחיר?

"חטא היוהרה" (בבדיחות הדעת).

- מה הדבר הכי מפחיד שיכול לקרות לך בבית המשפט?

"לא הייתי רוצה למצוא את עצמי טוען בפני שופט שאינו מבין את קו הטיעון ואת המאטריה המשפטית. זה 'מפחיד'. השופט אינו חייב להסכים איתי, אבל שומה עליו להבין אותי. מבחנו של סנגור טוב הוא להציג בפני השופט טיעון ממוקד, גם אם מופשט, באופן קליט. אי-הבנתו של שופט את טיעוניי אינה נזקפת לחובת מידת הבנתו של השופט, אלא לחובת קוצר יכולתי להסביר".

- מה הדבר המטופש ביותר שעשית?

"ויהי היום שברוב טיפשותי טלפנתי לביתו של שופט בכיר מאוד שהכרתי היטב, וסיפרתי לו שבהחלטתו בעניין שבו טענתי וזכיתי בפניו, הוא צדק בתוצאת החלטתו אך לא בנימוקיה. הוא אימץ את טיעוני החלש ודחה את טיעוני החזק, תוך שהוא טועה בדין. טלפנתי אליו בתמימות ובטיפשות, כדי שלהבא לא יטעה. הוא כמובן קידם את פניי בצוננים. טיפשותי הדהדה, והדבר המפוקפק היחיד שאני יכול לומר לזכותי הוא, שכוונתי הייתה טובה ושהייתי עדיין עול ימים כעורך דין".

- לו היית יכול לנוע בזמן, באיזו תקופה של המשפט הישראלי היית בוחר לפעול?

"העת הזאת של המשפט הישראלי מאתגרת דיה, ואין לי צורך לתור אחרי תקופות אחרות ולהימצא בהן. זו התקופה שבה צפוי להיערך איזון סביר ומרוסן בין זכויות חברתיות לבין תורות המשפט המסורתי. מצד אחד, לא הייתי רוצה שחוק המשפט הישראלי יהפוך כולו לעבד נרצע ל'זכויות חברתיות', חשובות ככל שתהיינה. ומצד שני, לא פחות חשוב, צריך, כמובן, גם ליתן מענה משפטי להמיית 'מחאת האוהלים'".

- איזו דמות היסטורית היית רוצה לייצג?

"דרייפוס. הייתה זו תקלה משפטית מהדהדת. משפח ולא משפט. גם אני מאשים".

- לו היית פורש כיום מהמקצוע, מה היית עושה במקום?

"התשובה שלי היא, שאינני שוקל פרישה מהמקצוע; אך לו הייתי עושה זאת, הייתי מתפנה לעסוק בתחום האקדמי שדחיתי בשעתי".

- ספר בדיחה על עורכי דין שמצחיקה אותך.

"אני חושב שיש לי חוש הומור בריא, אבל אינני זוכר בדיחות, אפילו לא על עורכי דין, ויש רבות כאלה. אני מסוגל לצחוק מאותה בדיחה כמה פעמים, כיוון שאני שוכח אותה דקה אחרי שצחקתי למשמעה".

אנושיות

- מה מרגש אותך?

"מרגש אותי להימצא בחברת נכדיי הקטנים. התרוממות רוח ורגש, גם אם אינני מתפלש איתם בחול. ומה הפלא? הם הרי הכי יפים, הכי חכמים והכי נהדרים, ואני, כמובן, הכי אובייקטיבי".

- מה גורם לך להרגיש טוב עם עצמך?

"אני מרגיש טוב עם עצמי כשאני בחברת אשתי. טוב זה בלשון המעטה. צריך הייתי לומר טוב מאוד, עם דגש על המאוד. היא תכעס עליי שלקח לי זמן להתאפס ולתקן את עצמי".

- מה מכעיס אותך?

"כשמנסים לרמות אותי או להתל בי. מכעיס אותי גם כשפרקליט, שסמל המדינה תלוי מעל לראשו, מנסה לעגל פינות בפני שופט ושוכח שהוא חייב לייצג את המדינה בהגינות מרבית וביושר".

- על מה אתה מתחרט?

"שלפני שנים רבות טעיתי ותבעתי חבר למקצוע".

ע- ל מה לא תסלח?

"אני טיפוס סלחן. אינני נוקם ונוטר. לעיתים אני לא מתאפק ושמח שמלאכתם של צדיקים נעשית על-ידי אחרים".

- מהי החולשה הכי גדולה שלך?

"חולשתי היא בדל"ת אמות תיחום "מרובעות" עוצמתי. אני בקיא ברזי המשפט לאורך ולרוחב ולעומק, אבל זה בא על-חשבון מיומנויות אחרות שחסרות לי בתחומים כגון מוזיקה, היסטוריה, מדעים ועוד. הייתי שמח להרחיב את אופקיי מעבר למשפט העסקי-כלכלי, אבל עתותיי לא בידיי".

- מה עשוי לשבור את רוחך?

"אינני נשבר בקלות".

- מתי בכית בפעם האחרונה?

"אינני נשבר בקלות, אבל אני בוכה בקלות. אירועים מרגשים מזילים ממני דמעה או שתיים. אפילו בסרטים. בייחוד בסרטים. אשתי סונטת בי שאני בוכה רק בסרטים, ואני משיב לה, ברוך השם, שאין לי סיבה לבכות מחוצה להם".

- מתי צחקת בפעם האחרונה?

- "אני מרבה לצחוק בזוויות הפה, אך לא בקול גדול. לצחוק בכלל וגם על עצמי, אך לאו דווקא מבדיחות".

- מתי שיקרת בפעם האחרונה?

"אינני משקר. גם לא לאשתי. הבנת?"

- למה אתה מתגעגע?

"לנוסטלגיה של ימים עברו. ימי נעוריי בכפר הנוער אלוני יצחק. היו ימים. אבל חלילה לי מלהתלונן על ההווה. אני מברך על כל רגע".

- באיזו אמונה טפלה אתה מאמין?

"אינני מאמין באמונות טפלות. הן נראות לי תפלות. לכן גם אינני מאמין שתוצאתו של כל משפט היא הצדק והאמת הצרופים. אינני מאמין שהשופט הוא בוחן כליות ולב ויודע תמיד להבחין ולחרוץ בין אותות האמת או השקר של עד במשפט. ואינני מאמין שכל היושבים מאחורי סורג ובריח בדין יושבים שם. חוששני שמתי מעט, שאותם ניתן לספור על כף-יד אחת, נקלעו ונכלאו על לא עוול בכפם. כולנו בשר ודם, וטעויות קורות".

- מהו האירוע שהשפיע עליך יותר מכול?

"האירוע המשפיע והמרגש מכולם בימי חלדי הוא נישואיי לאשתי הראשונה והאחרונה. אני יודע שזה לא פופולרי ואפילו מיושן, אבל כזה אני וטוב שכך. קחו דוגמה. שרק יימשך".

- מהו בעיניך האושר המושלם?

"אינני מכיר מושג של אושר מושלם. האושר הוא יחסי ולעולם לא מושלם. הוא תמיד יימדד אל מול הדשא הירוק אצל השכן - ככל שזה יצהיב, כך יגבר האושר (והעושר)".

אנשים

- מיהו גיבור ילדותך?

"ירון זהבי מחסמב"ה. זוכרים? גם תום סויר".

- למי היית רוצה להידמות?

"איזהו עשיר? השמח בחלקו. לכן, אינני רוצה להידמות לאחרים. אני מי שאני, לטוב ולרע".

- לו היית יכול להיוולד מחדש, מי היית רוצה להיוולד?

"בהמשך לתשובה הקודמת, ברור שאינני רוצה להיוולד מחדש וגם לא לשנות את דמותי ואת אישיותי. את הנבל הזה אני מכיר והסתגלתי אליו".

- אם היית קורא מחשבות, את מחשבותיו של מי היית רוצה לקרוא?

"הייתי שמח לקרוא את מחשבות נכדיי הקטנטנים, כל עוד הם קטנים. כשהם יגדלו, כבר אינני בטוח שארצה לדעת מה הם חושבים. זה עלול להביך אותי".

החיים

- מהו הריח או הניחוח האהוב עליך?

"ריח הפופקורן בסרט טוב".

- מהו המאכל האהוב עליך?

"מאכל נוסטלגי שכבר אינו בר-קיימא: גריבן (שומן מטוגן). ממילא אשתי לא תרשה לי לאכול. החיים זה לא פיקניק".

- מהו הצליל האהוב עליך?

"צליליו של אלביס פרסלי".

- מהי הקללה האהובה עליך?

"אינני נוהג לקלל, מה גם שהקללות הן בעיקרן בערבית; לכן איני יודע לאייתן ובקושי להגותן".

- איזה משפט שינה את חייך?

"הרי את מקודשת לי בטבעת זו, כדת משה וישראל".

- בעבור מה תסכן את חייך?

"אסכן את חיי עבור משפחתי ועבור מדינתי".

- מה חסר לך בחיים?

"חסר לי זמן. למי לא?"

- כיצד היית רוצה למות?

"מי מדבר על למות? לא רוצה למות. בזה אתה רוצה לסיים את 'החקירה הנגדית'? זה אקורד הסיום הפסימי שלך? השתגעת? אילו הייתי יודע שזו שאלתך האחרונה, לא הייתי נענה לראיון".

רזומה

■ בן 64. נשוי (לציפי) +2 ילדים ו-3 נכדים

■ ראש משרד עורכי הדין גורניצקי. מהמובילים במשפט מסחרי. עוסק גם בפלילים (צווארון לבן)

■ ידוע כפרקליטם של שועי ארץ (שרי אריסון, עידן עופר, בני שטיינמץ, יצחק תשובה, אלי הורביץ ז"ל, השר לשעבר יורם ארידור ועוד) ושל גופים כלכליים כמו בנק הפועלים, בזק, פרטנר, הבורסה לניירות ערך, הפניקס ועוד

■ במשך עשור הופיע ברשימת "100 המשפיעים על הכלכלה הישראלית"

עוד כתבות

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

הפגנה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

סקר: המלחמה בעזה שלחה יותר אירופאים להיות פרו-פלסטינים מאשר למען ישראל

סקר חדש של האוניברסיטה העברית חושף כי מחצית מהנשאלים בבריטניה, בצרפת, בגרמניה ובפולין לא שינו את עמדתם בגלל המלחמה, אבל מבין מי שכן – שיעור גדול הרבה יותר הפכו לפרו-פלסטינים ● הישראלים, מנגד, רואים רק בגרמניה "ידידה" אירופית, ברוב דחוק

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו, וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"