גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מונעים מנציג שירות לקוחות לחולל את המשבר הבא?

בעולם של רשתות חברתיות, שירות הלקוחות של החברה הוא המפתח שלה לשביעות-רצון הצרכנים ■ 6 טיפים לניהול משבר מול לקוח

כשהמוזיקאי דייב קרול העלה ליו-טיוב את הסרטון "United Breaks Guitars", שתיאר את השירות המחפיר שקיבל מנציגי חברת התעופה יונייטד אירליינס לאחר שהגיטרה שלו נשברה במהלך טיסה, הוא לא האמין שהסרטון יזכה ליותר מ-12 מיליון צפיות ביו-טיוב.

נציגת השירות שטיפלה בנושא מול קרול לא חלמה שכתוצאה מהתנהלותה תצנח מניית החברה בכ-10%, שמחקו כ-180 מיליון דולר משווי השוק של החברה, ושהחברה תיקלע לאחד המשברים הגדולים בענף התעופה.

לא בטוח שנציגת השירות אשמה לבדה במהומה שנוצרה. אחרי הכול, היא פעלה על-פי תכתיבים של מנהליה, ולא בכל ארגון מותירים לנציגי השירות הפעלת שיקול-דעת או גמישות.

יתרה מכך, בקרב חלק מהחברות נציגי השירות רואים בתפקיד תחנת מעבר, בין אם בגלל תגמול נמוך או רצון להתקדם לתפקיד הבא ורמת המחויבות שלהם לארגון וללקוחותיו נמוכה. ארגונים שמשכילים לטפח את נציגי השירות מרוויחים גם לקוחות מרוצים.

כבר לפני שנתיים פרסמה חברת RightNow האמריקאית מחקר שהצביע על כך ש-82% מהצרכנים הפסיקו לרכוש מוצרים או שירותים בשל שירות לקוחות לקוי, ו-79% שיתפו את חבריהם בחוויות שליליות עם שירות לקוחות.

נתונים אלה הם צפויים. אך נתון מפתיע אחר מצא כי רק 22% מהלקוחות שפרסמו תגובה שלילית במדיה החברתית על שירות לקוחות, זכו לקבל תגובה מהחברה.

מאז פרסום המחקר נולדה וגוועה המחאה החברתית בישראל ובמדינות אחרות, שהותירה אחריה צרכנים חכמים יותר, סלחנים פחות והרבה יותר דיגיטליים, המחייבים את החברות להצטיין לא רק באיכות המוצרים שהן מוכרות, אלא גם בתהליך השירות לפני ואחרי המכירה.

איך מונעים מנציג שירות לקוחות לחולל את המשבר הבא?

1. היו זמינים עבור הלקוחות. מענה בזמן אמת הוא תודעת שירות בסיסית בעידן שמנוהל דרך רשתות חברתיות. נציגי יונייטד איירליינס חזרו אל קרול עם התנצלות והבטחה לפיצוי רק שבוע לאחר עליית הסרטון לאוויר.

2. נטרו את הרשת וצרו זירות של החברה עבור תלונות. הלקוחות מדברים על החברה בכל מקום - אל תשאירו את התלונות תלויות באוויר ללא מענה. צרו זירות דיגיטליות משלכם, שבהן תקבלו הזדמנות להעביר מסרים חיוביים, מה שיגרום ללקוחות לרכז את תלונותיהם בהן ולא ברחבי הרשת. זה יאפשר לכם להיחשף מהר לתלונות ולטפל בהן מהר, וללקוחות זה ייתן הרגשה שמישהו מקשיב להם.

3. דעו כי אתם חשופים ועומדים באופן קבוע לשיפוט הקהל הרחב. ב-2006 הסעירה את ארה"ב שיחה מוקלטת של נציג חברת AOL עם לקוח בשם וינסנט פררי, שביקש להתנתק מהשירות, אך למרות תחנוניו נענה בשלילה. הקלטת השיחה עלתה לבלוג של פררי ומשם זלגה אל כלי התקשורת. יום למחרת פוטר נציג השירות, ונשלח מייל ממנכ"ל החברה לכל העובדים: "בכל אינטראקציה עם לקוחות, הניחו כי השיחה עשויה להתפרסם ברשת". 7 שנים אחרי, הטכנולוגיה מתקדמת יותר, הלקוחות מתוחכמים יותר והציטוט של מנכ"ל AOL תקף יותר מתמיד.

4. אל תזלזלו בלקוחות ומצאו עבורם פתרון יעיל. לא מספיק להיות קשוב ואכפתי ובו-בזמן להשיב את פני הלקוח ריקים. מצאו פתרון התואם, עד כמה שניתן, את ציפיותיו. בטווח הרחוק תמצאו שמנעתם משבר שהיה מוביל אתכם להפסדים גדולים בהרבה, וזכיתם בלקוח נאמן שמפיץ את הבשורה בקרב מעגל הקרובים אליו, בעיקר ברשתות החברתיות.

5. דברו עם הלקוחות ולא מעליהם. גם אם בסופו של דבר מצאתם פתרון הולם, טון השיחה והיחס ללקוח מהווים גורם מהותי בתפיסתו את החברה. מממצאי ה-US national survey עולה כי 14% מהלקוחות נוטשים חברות בגלל איכות המוצר, בעוד ש-68% מהם נוטשים בגלל היחס של נותן השירות.

6. נהלו את הסיכון מבעוד מועד. מפו את הממשקים של נציגי השירות עם הלקוחות, וכן את התרחישים האפשריים בהתאם לאופי החברה והמוצרים או השירותים שהיא מציעה. בהתאם לכך, עליכם ליזום נוהלי שיחה חדשים המבוססים על הקשבה אמיתית והבנה של הלקוח.

אם חברת הסלולר הצרפתית Bouygues Telecom הייתה מכינה את הקרקע, ייתכן שהיה נמנע המשבר הגדול שחוותה באוקטובר 2012, לאחר שחייבה לקוחה שהחליטה לעזוב בסכום הדמיוני של 11,721 טריליון אירו. נהלי החברה חייבו את נציג השירות לחייב לקוחות בהתאם לסכום המופיע על צג המחשב, ולא הותירו לו מקום לשיקול-דעת. לאחר שהסיפור פורסם בעיתונות ברחבי העולם, התברר בבדיקה חוזרת כי חלה טעות ברצף האפסים, והחיוב הנכון עומד על 117.21 אירו בלבד. ניהול הסיכון מראש, ויצירת פתיחות מחשבתית בקרב עובדי מחלקת השירות, היו מונעים את הנזק התדמיתי העצום שנגרם לחברה.

* נעמה שלו היא מנהלת אסטרטגיה בחברת יחסי הציבור שלום תל-אביב; זמיר דחב"ש הוא שותף בחברה.

עוד כתבות

קשת טעמים / צילום: באדיבות קשת טעמים

לקבל את המשכורת באמצע החודש: המהלך המפתיע של קשת טעמים

מכללת גל נבחרה להוביל את תוכנית "צומחים" לחוסן תעסוקתי, התוכנית כוללת ייעוץ אישי למעסיקים וסדנאות לעובדים ● הסטארט-אפ Payro מודיע על שיתוף פעולה עם קמעונאית המזון קשת טעמים, שתאפשר לעובדיה למשוך עד 2,000 שקל או  30% משכרם במהלך החודש

שר המשפטים ויו''ר ועדת השרים לענייני חקיקה, יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

השרים אישרו את הצעת החוק להחלשת היועמ״שים במשרדי הממשלה

הצעת החוק, שעלתה לוועדת השרים לחקיקה בראשות שר המשפטים יריב לוין, מבטלת את הכפיפות של היועמ"שים במשרדים ליועצת המשפטית לממשלה, וקובעת כי הם יידרשו לפרסם תזכירי חוק לפי דרישה ישירה של השר במשרד ● ועדת השרים לחקיקה אישרה כי הקואליציה תתמוך בקידום הצעת החוק, בניגוד לעמדת היועמ"שית

בית חולים לחולי נפש שלוותה / צילום: איל יצהר

תוכנית משרד הבריאות: תוך עשור מהיום לא יהיו בתי חולים פסיכיאטריים עצמאיים בישראל

משרד הבריאות הודיע היום כי בעקבות המלצות ועדת ירקוני, יחל מהלך להטעמת בתי החולים הפסיכיאטריים בתוך בתי החולים הכלליים ● תוך שנה כבר צפויים שני בתי חולים פסיכיאטריים להיקלט בבתי חולים כלליים, והמשרד צופה כי תוך עשור המהלך יושלם

אלעד טנא / צילום: אריק סולטן

במקום אבי משולם: אלעד טנא מונה לעורך העל בידיעות אחרונות

אלעד טנא ימונה לתפקיד עורך העל של ידיעות אחרונות וב-Ynet במקום אבי משולם, שמילא את התפקיד בשנתיים האחרונות ● טנא, מגיע לאחר כשנתיים בתפקיד העורך הראשי של "מקור ראשון"

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

אנבידיה יוצאת להשקעת ענק בישראל. כל הפרטים

אנבידיה מתכננת להקים קמפוס חדש בצפון הארץ שיעסיק אלפי עובדים חדשים ● לפי ההערכה החברה תוציא עד 500 מיליון שקל על רכישת הקרקע ועוד כ-1.5 מיליארד שקל על בניית הקמפוס החדש ● מדובר באחת מעסקאות הנדל"ן הגדולות ביותר בישראל שנוהלה אי פעם על ידי חברת טכנולוגיה זרה

דיון בוועדת החוקה, בראשותו של ח''כ שמחה רוטמן / צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת

התיקון לחוק החוזים כמודל לאיחוי לאומי

התיקון לחוק החוזים ראוי להיחשב כמודל לחקיקה ממלכתית ומאחדת, בתקופה של קיטוב הולך וגובר ● כל אחד מתתי־ההסדרים שנקבעו בחוק הוא פרי פשרה מהותית, המשלבת בין עמדות המחנה השמרני לבין עמדות המחנה הליברלי ● מהתיקון עולה הקריאה הרעננה ביותר לישראל של 2025: גם כשאנו חלוקים – אנו מסוגלים להסכים

מייסדי רובינהוד. מימין: ולדימיר טנב, ובאיג'ו באט / צילום: ap, Mark Lennihan

וול סטריט סוף סוף מתגמלת את החברה של שני האאוטסיידרים שהפכו למיליארדרים

אפליקציית המסחר האמריקאית רובינהוד הגיעה לוול סטריט בסערה לפני כארבע שנים וספגה כישלון חרוץ ● סאגת מניות ה"מם" סיבכה את החברה עם הרגולטורים, היא נזקקה למיליארדי דולרים לערבויות ואף הגיעה לסף פשיטת רגל ● אבל מאז השפל ההוא, המניה זינקה ביותר מ־1,300%, הרווחים רק גדלים, והמוניטין השתקם

חן ומוטי ריכטר, זכייני פאפא ג'ונס ישראל / צילום: אלדד נמדר

מנכ"ל פאפא ג'ונס מתרחב להולנד וטוען: "וולט הורסים את תחום המסעדנות"

מוטי ריכטר, שמשמש כזכיין רשת הפיצות בארץ, יפעיל מעתה גם את 15 סניפיה בהולנד, עם תוכנית להגדיל אותם ל–50 סניפים תוך חמש שנים ● בארץ הוא מתכנן לוותר על משלוחי וולט ● תגובת וולט: "בזכות וולט ופלטפורמות דומות, לעסקים קטנים יש גישה ליכולות שבעבר היו זמינות רק לרשתות הגדולות כמו פאפא ג'ונס"

נתב''ג / צילום: Shutterstock

ההצעה והסערה: האם מי שנתקעו בחו"ל בזמן המלחמה יקבלו פיצוי של עד 450 דולר ליום?

ועדת הכלכלה היתה אמורה לדון במתווה לפיצוי הישראלים שנתקעו בחו"ל במבצע "עם כלביא" ● על הפרק: מתווה שמציע החזרי הוצאות לינה ומחיה שיכול להגיע אף ל-450 דולר לנוסע ● אז למה ההצעה לא עלתה לדיון ומי יפצה את הנוסעים?

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ, לאחר חתימתו על ''החוק הגדול והיפה''  ב־4 ביולי / צילום: Reuters, Ken Cedeno

כשהוא חוגג את הצלחותיו בקונגרס ואיש אינו עומד בדרכו: טראמפ ייפגש עם נתניהו

כשהוא כול־יכול ומושא הערצה, טראמפ חוגג את הצלחותיו  הוא בז ליריבים ולמבקרים, ואומר: "הם שונאים אותי ואני אותם" ● הוא ממשיך את הסתערותו על כל מוקדי הכוח העצמאים, בהם הבנק המרכזי ומערכת המשפט ● רה"מ ישראל יודע שהנשיא לא הזמין אותו כדי להתווכח

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים החמירה את הכללים ועוררה סערה: "עלולה לגרום לתאונות מס רבות"

תזכיר חוק חדש של רשות המסים קובע שמי ששהה בארץ למשך 75 יום בשנה - ייחשב לתושב לצרכי מס וכלל הכנסותיו בישראל ובחו"ל ימוסו ● המהלך צפוי להשפיע לרעה על ישראלים ברילוקיישן ותושבי חוץ שמרבים לבקר בארץ ● מהם עיקרי השינוי ואילו השלכות יהיו לו על תכנון מס עתידי? ● גלובס עושה סדר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

כך ניצחה ממשלת בריטניה את המשפחה של סבתא כוכבה בקרב על דירה בירושה

ביהמ"ש קבע שתלוש שכר בו הופיע מרכיב "בונוס" אותו המעסיק לא ידע להסביר, הינו תלוש שכר פיקטיבי ● ביהמ"ש השלום בירושלים דחה תביעת בני משפחה שטענו לזכויות דיירים מוגנים וזכות בעלות בדירת מגורים ● בעל עירב את אישתו בעסקי החברה, האם היא זכאית לחלק ממנה בגירושים?

רונן עקביה, מנכ''ל בית וגג / צילום: יח''צ נימקו

ביקושי יתר בגיוס האג"ח הראשון של חברת בית וגג

חברת ההתחדשות העירונית שבה מחזיק יעקב שחר מגייסת כ-105 מיליון שקל, לאחר זינוק של 42% במניה בשנה האחרונה ● החברה צופה רווח גולמי עתידי של מעל 1.6 מיליארד שקל בפרוקיטים שהיא מקדמת

הזדמנות לבנות מחדש / צילום: איל יצהר

מי אחראי על המקלטים ועוד כמה דברים שכדאי לנו לדעת מראש על התמגנות

מתי מקלטים ציבוריים נפתחים ● מה קורה אם מתנהלים בהם פעילויות בעת שגרה ● האם מותר לזרוק חפצים ממקלט בבית משותף ● והאם חייבים להכניס כל אחד ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד  

הניו יורק טיימס: זה "מחיר הניצחון" שישראל משלמת על המלחמה באזור

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: חמאס נתון ללחץ מתושבי הרצועה "שדורשים הקלה מהמשבר",  המדינה המפתיעה עם יותר מאלף פעילי חיזבאללה, וכך המלחמה באיראן "החלישה את מעמדה של ישראל בעולם" ● כותרות העיתונים בעולם

עמית סגל / צילום: אריק סולטן

אחרי שבע שנים בידיעות אחרונות: עמית סגל עובר לישראל היום

הפרשן הפוליטי של חדשות 12 צפוי להצטרף לשורת הכותבים של מוסף סוף השבוע החדש של העיתון, לאחר שבע שנים במהלכן החזיק טור במוסף לשבת של ידיעות אחרונות ● מוקדם יותר היום, פורסם כי העורך הראשי של מקור ראשון, אלעד טנא, יעבור להיות עורך העל בידיעות אחרונות

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבנקים רוצים לחלק יותר דיבידנד ושני בעלי שליטה ייהנו מכך במיוחד

עם עודפי הון של 27 מיליארד שקל, הבנקים מעוניינים שבנק ישראל יעלה את שיעור הדיבידנד המשולם לבעלי המניות מדי רבעון מ־40% ל־50% ● מהם הנימוקים בעד ונגד המהלך, מהי עמדת המפקח על הבנקים והאם ומתי הוא ייצא לפועל?

זוהר לוי, מבעלי סאמיט ו'בעל הבית' החדש בפז / צילום: באדיבות סאמיט

בין פז לניו יורק: רואה החשבון שהקים אימפריית נדל"ן בחו"ל מסמן יעד רכישה חדש

אחרי שהסיט את פעילותה של סאמיט מגרמניה לארה"ב, והפך לבעל המניות הגדול בפז, לוטש זוהר לוי עיניים לנכסי חברת הנדל"ן האמריקאית דה זראסאי, שנקלעה למשבר חוב ● האם הצפת הערך הבאה של מי שיצר לעצמו הון של כ־2 מיליארד שקל בשני עשורים, תגיע משוק הנדל"ן של ניו יורק, שעד כה לא האיר לו פנים?

סא''ל איתי זמיר / צילום: פיקוד העורף

הקצין ששלח לנו התרעות של פיקוד העורף: "יש הבדל בין רקטה מעזה לבין מה שמגיע מאיראן"

עשרות אלפי התרעות שוגרו לציבור במהלך 12 ימי הלחימה מול איראן, בעוד מוקד פיקוד העורף טיפל בכמיליון פניות אזרחים ● ההתמודדות, אומר סא"ל איתי זמיר, שאמון על מערך ההתרעה, הייתה מוצלחת - אך "אי אפשר לנוח על זרי הדפנה" ● לאן נעלמה ההנחיה המקדימה, אילו לקחים הופקו מהמערכה - ומה מתוכנן לעשור הבא

ישי דוידי / צילום: כדיה לוי

מעצמה ביטחונית: המניות שהציפו לפימי רווחים של כ־3 מיליארד שקל

בפחות משנה מימשה קרן ההשקעות מניות בחמש חברות תעשייה ביטחוניות שבשליטתה תמורת מיליארד שקל וברווחים עצומים ● איתות למשקיעים? הקרן נותרה עם החזקה משמעותית בחברות