גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תוכנית מציאות: הצצה לתנאי ההעסקה של עובדי הריאליטי

שעות העבודה בלתי נגמרות, שבועות ארוכים בלי לראות את המשפחה, מאמץ פיזי שוחק, חוסר ביטחון תעסוקתי ותשלום שכר בשוטף פלוס 60 ■ עובדי הסקטור הטכני של הפקות הטלוויזיה יוצאים עתה למאבק על זכויותיהם

אין בכתבה הזו ניצול מחפיר או סיפור על עובדים רעבים ללחם. כל המרואיינים כאן מבקשים להדגיש שהם לא בכיינים ולא מסכנים. הם רק מבקשים להפנות את תשומת-הלב למגזר נשכח בתעשיית הטלוויזיה, שתנאי ההעסקה שלו הולכים ומורעים משנה לשנה, תנאים בלתי שגרתיים מלכתחילה ולא מקובלים בשוק העבודה הישראלי.

אנשי המקצועות הטכניים, מי שמרגישים בתחתית שרשרת המזון של התעשייה, לא מוכנים לשתוק עוד והם מתכננים לצאת למאבק על זכויותיהם. זה קורה רגע לפני שתחל עונת הריאליטי בטלוויזיה שלנו, הז'אנר שלדבריהם מפר את התנאים המקובלים.

קרוב ל-1,000 עובדים רשומים מרכיבים את הסקטור המכונה "טכני" בישראל - צלמים, תאורנים, מאפרות, מלבישות, עובדי במה, מעצבים אומנותיים ואנשי סאונד. לדבריהם, בשוק ההפקה הישראלי מגלגלים לפתחם את המשבר הכלכלי.

"הפקות הריאליטי זו הפרנסה שלנו, אבל הסיזיפיות בעבודה הזו היא מה ששוחק", אומר מ', צלם ותיק. הוא החל את עבודתו בתעשייה בצמוד להפקות הריאליטי הראשונות שנעשו כאן, והוא היה מצוות הצילום של תוכניות כמו "פרויקט Y", "רצים לדירה", "השגריר" ו"הדוגמניות". "לפני שנים, התנאים היו מאוד הגיוניים והמפיקים עמדו בתקציבים. ב'רצים לדירה' שולמו תוספות על עבודה בלילה, על שבתות ושעות נוספות ואורך היום היה נורמלי".

היום, יותר ויותר מפיקים משנים את תנאי ההעסקה. "מה שמפריע לי זה שאין גבול. התנאים הולכים ונשחקים משנה לשנה. באה מפיקה, מזמינה אותי לעבודה ואומרת, תשמע, יש לי תוכנית אבל לא אוכל לשלם לך שעות נוספות. אני לא מבין איך זה עובד".

רוב אנשי הצוות בהפקות, ככולם, הם עובדי פרילנס. אלה מוזמנים לא אחת לעבודה מרגע לרגע. "אם אלה פרויקטים ארוכים, יודעים עליהם לרוב מראש אבל יש לא מעט מצבים שמתקשרים בעשר בלילה ושואלים אם אתה פנוי מחר. אתה חי בחוסר ודאות תמידי. היו לי מצבים שבשבת לא היה לי כלום ביומן ולמחרת הכל התמלא", אומר עידן אור, מנכ"ל ארגון אק"ט, המאגד את העובדים הטכניים ועוזר צלם במקצועו.

אור מנהל היום את הדיאלוג מול גופי השידור בתקווה שיסדירו את המתרחש בהפקות הריאליטי. לדבריו, המפיקים מנצלים את העובדה שמדובר בחוזים אישיים, ומכניסים תנאים חדשים לפי כל הפקה. כך למשל, בהפקת "היפה והחנון" של חברת ההפקה "אבוט המאירי" עבור ערוץ 10, מבקשים לשלם לעובדים שוטף פלוס 60, כלומר חודשיים לאחר ביצוע העבודה. "לאדם שמשלם את שכר הדירה, את הגן לילד זה כמעט בלתי אפשרי. וצריך לזכור שבזמן שהוא עובד בעבור הפקה מסוימת הוא לא יכול לעבוד בשביל אף אחד אחר", אומר אור.

הסיבה שכל עובד מוגבל לעבודה אחת בלבד, היא שעות העבודה. החוזה של "היפה והחנון", שהגיע לידי "גלובס", מדבר על יום עבודה של 13 שעות ביום, לא כולל הנסיעה הביתה מירושלים, שם מצטלמת התוכנית - שזו תהיה על חשבון העובד. החוזה גם מדבר על 9 שעות מנוחה בין יום צילום אחד לאחר, עם אפשרות להפחתה ל-6 שעות מנוחה בלבד, ללא תשלום. מדובר בהפקה שנמשכת כ-40 יום. גם את שעות ארוחת הצהריים אפשר להזיז בקלות ללא תשלום.

"אני בן 30, ללא משפחה, והמבוגרים בתעשייה אומרים לי לעזוב כבר עכשיו. אני לא יודע אם כשיהיו לי ילדים אני אסכים לעבוד בתנאים האלה", אומר ד', איש סאונד, "השיטה של שוטף פלוס 60 היא מוות. צריך לשלם עם הכסף הזה שכר דירה. יום העבודה מוגדר לרוב בחוזה כ-13 שעות, אבל זה לא אומר שזה באמת 13 שעות. זה אומר שאחרי זה מתחילות השעות הנוספות".

- תאר לי את יום העבודה שלך.

"אתה עומד עם ציוד של 12 ק"ג עליך, ואתה יכול למצוא את עצמך מארוחת הבוקר ועד ארוחת הצהריים ללא יכולת לצאת לנוחיות או להציץ בטלפון לראות אם הוזמנת לעוד עבודה. בצהריים יש הפסקה של 45 דקות וכך תמשיך עד הערב, עם הפוגות רק כשעוברים לוקיישן או סצנה".

לדבריו, "מי שנצמד רק לתוכניות ריאליטי ולא עשה תוכניות מסוג אחר, ספג מכה מאוד גדולה והיו אנשים שלא עבדו כמה חודשים. אין רצף עבודה פה. ב'עמוד ענן' התעשייה הושבתה. גם במחאה, וגם בהקפאה בערוץ 10, ובמשברים לא הייתה עבודה. אתה לא יודע איך תיראה השנה. המלחמה הבאה, לא עלינו, זו לא השבתה של שבועיים. ואז ביטוח לאומי לא מכיר בי כמובטל".

אור מספר שאנשיו נאלצים להמר על איזו עבודה לבחור, לפי חוסנו של המציע. "זה קורה המון, שפתאום דוחים הפקה בשבועיים והפסדת עבודה בגלל זה. זה קרה הרבה עם ערוץ 10 כשהוא היה במשבר. אנשים לא ידעו אם לקחת עבודה או לא, כי חששו שיבטלו ואז נתקעת בלי עבודה כי ויתרת על משהו אחר.

"החוזה שלנו מכסה שלושה ימים של ביטול, אבל זה לא מפצה על כלום. בין הדברים שאנחנו מנסים לייצר זה שינסו לתכנן. אנחנו מבינים שגם הם במצוקה, המפיקים, אבל הם צריכים להבין שיש לזה עלויות ואם הם יהיו אחראים כלפינו, אולי יבטלו פחות".

ואכן, לכאורה, המשכורות החודשיות נראות טובות. הן נעות בין 13-20 אלף שקל ברוטו לעובדים רגילים וצלמים בכירים מרוויחים אף יותר מ-30 אלף שקל בחודש. אך אסור ללכת שולל אחר המספרים. "יש לי חודשים עם חמישה ימי עבודה בלבד בחודש והיה לי בשנה האחרונה חודש של יומיים עבודה בלבד", אומר מ'. "פעם החלטתי שאני מנסה ודוחף את עצמי וזה לא עוזר, אני מחכה שיתקשרו אליי. אני יחסית עסוק אבל יש לי חברים שישבו בבית חודשים. עם שלושה ימים בחודש אתה לא יכול לפרנס משפחה. בחודשים שאתה עובד, אתה יוצא לחודש של 'מילואים', אתה חוזר הביתה לישון ולא רואה את הילדים".

כך למשל, בהפקה אחרת של "אבוט המאירי" שהצטלמה באחרונה בערבה, "הכפר", שמיועדת לערוץ 10, זועם אור זועם על חברת ההפקה, שכן החוזים שחתמה עם העובדים לא עברו את בדיקת האיגוד ודרשו תנאים בלתי שגרתיים. "ההפקה הגדירה שבוע עבודה של 6 ימים, ללא התחייבות על איזה יום יהיה חופשי, כך שהעבודה בשבת זוכה לאותם תנאים כמו ביום חול. העובדים התחייבו להיות שם במשך חודש שלם, ללא יכולת לחזור הביתה במהלכו. אמנם שילמו לאנשים 30 אלף שקל בחודש, אבל כשאתה פורט את זה אתה רואה שזה לא סכום גדול. זו עבודה פיזית בחום ובקור ובלי לראות את המשפחה יותר מחודש, ואין שום סיבה שככה יתנהלו הדברים".

מצד שני, לדברי ד', "מי שיש לו להאכיל ילדים לא ייקח את הסיכון של לוותר על העבודה הזו".

יותר שעות, פחות שכר

"הוויכוח הוא לא על כסף, הוא על התנאים", אומר הצלם מ'. "אורכו של יום העבודה, למשל. אתה יוצא בשעה לא שעה וחוזר בשעה לא שעה". כך, באחרונה ביקשה הפקת "הרווק" של ניהול פלוס וערוץ 10, לקבוע יום עבודה של 16 שעות, ולאחר התערבות אק"ט, יום העבודה קוצר בחוזה ל-13 שעות. מ' אומר, כי "יש הרעה עכשיו גם בשכר, ולא ברור לי למה זה קורה. יש תוכנית שעשיתי את העונה הראשונה שלה, את העונה השנייה והנה עכשיו אני עושה את העונה השלישית ומורידים לי בשכר ומעלים לי את שעות העבודה".

אור מנסה להבין למה בדיוק זה קורה. "אני הולך למפיקים ושואל למה הורעו התנאים, והם אומרים שאין מה לעשות, יש משבר והורדה של 30% בתקציב. אני הולך משם אל גוף השידור, והם אומרים שלא הורידו דבר".

- אתה אומר שהמפיקים מרמים אתכם?

"נוצר קונפליקט כשאף אחד לא נמצא איתנו בשקיפות על המצב הכלכלי. ההסכמים בין הזכיינים לבין חברות ההפקה לא גלויים, ובכל זאת אומרים לנו 'תהיו חלק מספיגת המשבר'. אבל אף אחד לא אומר לנו מה הנתונים הכספיים האמיתיים. אם אין שקיפות ואין דברים ברורים, אנחנו לא ניתן שייקחו אותנו כמובן מאליו. אנחנו נעשה פעולות כדי להסדיר את זה".

אור מבקש לשנות את ההסכמים הבסיסיים של תנאי העסקת העובדים ובו-זמנית, להוביל חקיקה שתכיר בסקטור. "המפיקים מבינים היום שנכון יותר להתנהל מול גוף, אק"ט, מאשר מול כל אדם בנפרד. יש לנו הסכם שנחתם עם המפיקים, עם קשת ועם ערוץ 10. ההסכם הזה הוא עוגן והוא מגדיר את אורך יום העבודה, את השעות הנוספות. אבל הקושי הגדול הוא הפקות הריאליטי. בגופי השידור לא מתערבים אבל המפיקים מבקשים להחיל תנאים שונים על הריאליטי. אני מוכרח לומר שעד עכשיו לא השתכנעתי למה. למיטב הבנתי אין שם פחות תקציבים מבדרמה, ואין שום סיבה שז'אנר עליון יעמדו בזה והז'אנר התחתון יקבל את הפרס".

הצופים בבית, שרואים את המתמודדים בתוכניות הריאליטי השונות, לא לוקחים בהכרח בחשבון שיחד איתם רצים גם אנשי צוות עם ציוד כבד. כך למשל, בתוכנית "המירוץ למיליון", עם כל זוג שמטרטר במשך שלושה שבועות סביב העולם, יש גם איש תוכן וצלם על כל ציודו. "'המירוץ למיליון' זה דוגמה טובה מבחינתי להפקה שממחישה את ההבנה שלנו שצריך להתאים את עצמך לתוכן ולפרויקט הספציפי. אין אפשרות לבנות חוזה שידבר על הפסקות ותנאים. אתה גומר יום צילום של שעות ופתאום הזוג מדלג ליעד הבא, אתה חייב לטוס איתם, אין מה לעשות. בסך-הכול בהפקה הזו (של רשת, ל"א) מאוד דאגו לצלמים ודאגו שהם לא יעבדו קשה מדי".

- זה בא לידי ביטוי גם בתגמול על המאמץ?

"אנשי הצוות שם מרוויחים פחות מאשר בהפקות אחרות. חד-משמעית. המפיק אומר 'בגלל שלי זה עולה המון, אז אין כסף'".

- גם ב"הישרדות" אני מניח שזה מאמץ פיזי קשה לאנשי הצוות. הם צריכים להיות בכושר לפחות כמו המתמודדים.

"ב'הישרדות' לשמחתי, הטבע מכתיב את אורך היום. אי-אפשר לצאת לים ולחזור בחושך. הוא מקציב משמרות של חצי יום, של 12 שעות".

- ועדיין אנשים נוסעים לחודשיים-שלושה לקריביים ונשארים שם?

"מנסים לסגור איתם כל מיני סכומים גלובליים, שבפרקטיקה יוצא שליום מרוויחים פחות ממה שהם יעבדו כאן. דיברתי עם כל מיני מפיקים בעולם והם מספרים על תגמול שונה על כל נסיעה ויציאה מהארץ, וגם על-פי אורך ההיעדרות".

- העניין הוא שזה מה שהופך את ההפקות הישראליות לכל-כך אטרקטיביות בתמחור שלהן, כי אנשי הצוות בחו"ל מאוגדים ומרוויחים יותר. אתם יותר גמישים?

"לא גמישים, אבל מנסים להגמיש אותנו כל הזמן בטיעון שהז'אנר מחייב. בעיני זה שטות גמורה. אומרים שתוכן שלא צולם לא קרה ומצלמים הרי בעשרות אחוזים יותר חומר גלם ממה שמשתמשים בפועל לעשות את התוכניות. מצלמים ומצלמים. בסוף, מתוך מאות שעות, מגיעות למסך 6-8 שעות חומר גלם ביום. יש לך סדר גודל של 1,500-2,000 שעות חומר גלם בשביל לערוך 45 דקות. זה מטורף. אין שום סיבה בעולם לדבר הזה. שיחסכו שם".

בימים אלה מתנהל אור מול חברת ההפקה "קופרמן", המבקשת לשלם לעובדים בשתי הפקותיה - "רמזור" ו"שחקן זר" - רק חודש וחצי לאחר סיום העבודה. בקשת, לדבריו, קשובים. בראשית מאי תעלה על מסך קשת העונה החדשה של "האח הגדול", בהפקת החברה.

"ב'אח הגדול' זה המחשה קיצונית של עד כמה האנשים שלנו הם עובדי קבלן. קשת עושים תוכנית פריים טיים, שנתנו אותה לחברת הפקה - קופרמן. אבל קופרמן מזמינים עובדים מאולפני ג.ג. ואז ג.ג. שוכרים אנשים לעבודה למשך שלושה חודשים, הופכים אותם לשכירים, במשכורת של שכיר, ומשלמים להם משהו כמו 5,000 שקל לחודש, בעבור עבודה של 10 שעות ביום. אחרי שלושה חודשים, כשנגמרת ההפקה, מפטרים אותם".

- ומה לגבי התנאים?

"אין להם כלום, לא חייבים להפריש להם פנסיה, לא פיצויים והם לא זכאים לדמי אבטלה. אתה צריך לעבוד 180 יום, כדי לעבוד במקום ברצף, כדי שתהיה זכאי ללכת לביטוח לאומי לקחת דמי אבטלה. זה יוצא לאנשים לשלם איזה 250 שקל למשמרת של 10 שעות, כולל נסיעות".

- אז אם מי אתה מדבר על זה?

"כשאני בא לקשת, אומרים לי דבר עם קופרמן וכשאני פונה לקופרמן הוא שולח אותי לג.ג".

מבט על החוזים שעליהם חותמים העובדים מגלה גם סעיף שנמצא רק בתוכניות ריאליטי - הסכם הסודיות. כך למשל, הפקת "הרווק" איימה על מי שידליף מהמתרחש על הסט סכום פיצוי "מוסכם מראש", של 250 אלף שקל. לא פחות.

ד' ו-מ', כמו גם אחרים ששוחחנו עמם, לא רוצים להזדהות. הם מספרים על עובדים שהוחרמו בהפקות שונות בגלל שהלינו בעבר על תנאיהם.

"נעשה סוג של ציד אחרי זה על-ידי המפיקים", אומר ד', "זו תעשייה קטנה והבנאדם נכנס לאי-נעימויות". אור ממשיך ואומר, כי זו הסיבה שבגללה העובדים לא מסרבים לעבודות או לתנאי עבודה. "אין להם ברירה. זה שוק ריכוזי, קטן, ומי שמעז להעיר מסומן אישית ולא רוצים לעבוד איתו אחר-כך. לא רק זה, גם דואגים ללכלך את שמו ולהגיד שהוא 'בעייתי'".

תגובות

מקופרמן הפקות נמסר: "מפתיעה אותנו הפנייה משום שתנאי התשלום של אנשי הצוות בהפקות 'רמזור' ו'שחקן זר' הנם שוטף 45 מביצוע העבודה והגשת החשבוניות ולא מרגע סיום הפרוייקט. תנאים אלו הינם כמקובל בשוק ונקבעו בתיאום עם איגוד העובדים בקולנוע ובטלוויזיה (אק"ט). נוסף על כך, ישנם מקרים רבים בהם אנשי צוות מבקשים ומקבלים מקדמות, עוד בטרם החלו הצילומים".

מאבוט המאירי נמסר: "בתקופה שבה תעשיית הטלוויזיה במשבר, זה לא ברור מאליו שהפקות חדשות יוצאות לדרך ומצטלמות. מוסר התשלומים בהפקות אלה הוא המוסר המקובל בתעשיה כולה".

מניהול פלוס נמסר: "חשיפת סוד מתוך הפקה עשוי להסב נזק של מיליוני דולרים לגוף השידור, שגם 250 אלף שקל לא יכסו. אני בטוחים שהצוות העובדים אתנו אינם חושפים סודות מתוך ההפקות, ועל כן גובה הפיצוי, אינו רלוונטי גם כך".

משאר הגורמים המוזכרים לא נמסרה תגובה עד כה.

עוד כתבות

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי