גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"שמיים פתוחים": "טיסה ללונדון רק ב-150 דולר"

גורמי תעופה מסבירים איך ההסכם ישפיע על הכיס שלכם ■ וגם: למה לאייר ברלין יש 9,000 עובדים על 187 מטוסים ובאל על 6,000 עובדים על 38 מטוסים?

אין בישראל מומחה לכלכלת תעופה. לא באמת, לא אובייקטיבי. אם יש, הוא לא מועסק וממומן על-ידי אל-על - הרי לא ברור מיהו. התשובות לשאלות הללו נאספו מגורמים שונים, בעלי אינטרסים רחבים ומנוגדים, המכירים היטב את הענף.

- הסכם שמיים פתוחים עם האיחוד האירופי מבוסס על השוואת זכויות טיס בין מדינות. באיחוד 27 מדינות עם הרבה חברות, ישראל מדינה אחת עם חברת תעופה אחת בינונית-גדולה יחסית לישראל ושתיים קטנות. איזה "פייט" הן יכולות לתת מול האירופיות?

"עולם התעופה השתנה בשנים האחרונות, והוא מורכב מכמה פורמטים חדשים. יש חברות תעופה רגילות, פעם קראו להן חברות סדירות, כמו אל-על. הן טסות ליעדים קבועים, בימים קבועים ובשעות קבועות. הטיסה תצא בזמנה אם המטוס מלא או ריק. הן מציעות ארוחה, השירות בסטנדרט קבוע וגבוה, ויש להן מועדוני לקוחות. אל-על היא חברה כזו.

"בשני העשורים האחרונים חדרו לשוק חברות מסוג אחר: חברות הלואו-קוסט, עלות זולה - ההוצאות התפעוליות שלהן זולות, עלות הטיסה לחברה זולה, ומזה נגזר מחיר זול לכרטיסים. המושבים צפופים, שדות התעופה שמהם מתופעלות הטיסות הם משניים, בדרך-כלל מרוחקים, השירות בסיסי, וכל דבר מעבר לטיסה עולה כסף.

"מבחינת סדר העבודה הן מתנהלות היום כמו הסדירות, תדירות קבועה, שעות קבועות. לצדן פועלות חברות הלואו-פייר. אלה חברות ותיקות, ישנות, שמציעות טיסות שעלות ההפעלה שלהן גבוהה יחסית ללואו קוסט, אבל מחירן ללקוח יחסית זול. לואו-קוסט ולואו-פייר טסות לאן שהאינטרס הכלכלי המיידי מוביל אליו. העלות של הטיסה שלהן זולה. למשל ארקיע וישראייר.

"לעומתן, אל-על, כחברה סדירה, משקיעה משאבים רבים ובונה את עצמה לטווח ארוך. כשהיא מחליטה לפתוח קו חדש, זה עולה לה כמה שנים של בנייה והרבה מאוד הוצאות עד שהיא מצליחה לייצר רווח.

"סוג נוסף הוא חברות הצ'רטר של פעם, שבעיקרון מרגע החתימה על הסכם שמיים פתוחים, הן כבר לא רלוונטיות במתכונת הקודמת, שהרי בין כה וכה כל חברה יכולה לטוס לאן שתרצה. יש לציין כי חברות כמו ארקיע וישראייר שלנו מבססות את המודל הכלכלי שלהן לא רק על רווח מהטיסה, אלא גם מחבילות הנופש שהן מוכרות".

- מהן "בריתות התעופה", וממה נובע כוחן הרב והמתגבר?

"ברית היא איגוד של חברות תעופה מכל העולם שעד לפני כ-3 שנים הציעו ללקוח רשת נתיבים בינלאומיים, מערכת מסחרית, קוד-שרינג מסועפת וצבירת נקודות אחידה ומרוכזת ללקוח המתמיד.

"יש 3 בריתות בעולם: 'וון וורלד' (עולם אחד) - שהמרכזיות בה הן אמריקן איירלין ובריטיש איירווייס; 'סטאר אלאינס' (ברית הכוכבים) שמובילות לופטהאנזה וקונטיננטל שהתאחדה עם דלתא האמריקנית; ו'סקיי טים' (צוות שמיים) שמובלת על-ידי אייר פראנס וק.ל.מ. לפני 3 שנים החלו הבריתות לשדרג ולחזק את מערכות היחסים ביניהן, הכול באישור רשויות ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי ושל הממשל הפדרלי האמריקני.

"חברות בתוך הברית לא מתחרות זו עם זו, הן מנהלות מרכז רווח ומרכז מכירות אחד לכולן. אגב, בארץ זה נחשב עבירה על חוק ההגבלים העסקיים. בפועל, כל ברית עובדת כאילו היא חברה אחת. זה גורם, להערכת רוב המומחים בעולם, לשינוי תמהיל התעופה העולמי.

"זה אומר שבעולם החדש יהיה מקום רק לבריתות תעופה, לחברות הלואו-קוסט ולחברות הלואו-פייר. זה אומר שחברות בסדר הגודל של אל-על ובפורמט הטיסות המסוים שלה לא יחזיקו מעמד לאורך זמן.

"הן ייעלמו מהמפה, וזה בלי קשר להסכם עם האיחוד האירופי. והן כבר נעלמות. חברות כמו אל-על שהצטרפו לאחת הבריתות נבלעו על-ידי החברות הגדולות בברית. אוסטריאן איירליינס וסוויס השוויצרית נכנסו לקשים, נרכשו ונבלעו על-ידי לופטהאנזה הגרמנית. איבריה הספרדית נרכשה על-ידי בריטיש איירווייס הבריטית. זה הפורמט של עולם התעופה הנוכחי".

- ארקיע וישראייר, איזה סיכוי יש להן? חברות קטנות מאוד, כמו ישראייר וארקיע, אינן מאיימות, ולכן הן ישרדו, כמובן אם יתנהלו נכון כלכלית.

"בעיקרון שום דבר רע לא הולך לקרות להן. הן קטנות יחסית, הן מבוססות יותר על מכירת חבילות, הן מרוויחות יותר על מלונות מאשר על הטיסות. עם זאת, הן יצטרכו לוותר על החלום, שככל הנראה בין כה לא היה מתגשם, להפוך לחברות סדירות.

"הן יתמקדו ביכולת שלהן להיות חברת תיירות שמוכרות חבילות נופש עם אוטובוס מעופף צמוד, מטוס. כמו חברת תומס קוק הוותיקה מאוד, שלא תצא לטיסה אם לא תרוויח מחבילת התיירות שבה. אצלה הטיסה היא אמצעי, לא מטרה".

- מחירי הטיסות באמת יירדו?

"בתחילת שנות האלפיים שילם תייר ישראלי יותר מ-1,000 דולר על כרטיס טיסה ללונדון בקיץ במחלקת תיירים. המחיר ירד בשנים האחרונות ל-600-700 דולר, וזה בשיאים הכי גבוהים של השנה. פתיחה מלאה של השמיים תביא את רמת המחירים ביעד כמו לונדון ופריז ל-400-500 דולר בתקופות השיא. וזה יפה. בחורף זה יצנח גם ל-150-200 דולר".

- האם אל-על ידעה על השיחות עם האיחוד? האם הופתעה מההסכם?

"אל-על מודעת לשיחות מאז 2006, היא הייתה מעורבת בכול. כך גם אמר אתמול שר התחבורה".

- האם אל-על יכלה להכין עצמה לשמיים הפתוחים? למה לא עשתה את זה?

"אל-על מצויה בקיפאון מסחרי, ועם עלויות הפעלה כבדות ביותר שהיא לא מתמודדת איתן. החברה לא שינתה את הפורמט המסחרי שלה מאז הייתה חברה ממשלתית, למעט פתיחת הקו לאילת ופתיחת קו לסאן-פאולו ברזיל וסגירתו לאחר כשנתיים, כי הקו לא התרומם, ומחירי הדלק הכריעו. החברה לא טיפלה עד היום בהסכמי העבודה שלה, ואכן נכונה העובדה שאמר אתמול ישראל כץ. לאייר ברלין יש 187 מטוסים וכ-9,000 עובדים, לאל-על 38 מטוסים ומעל 6,000 עובדים. זה הסיפור".

- מה תצטרך אל-על לעשות כדי להתחבר לאחת הבריתות הגדולות?

"לאל-על יהיה קשה להצטרף לאחת מ-3 הבריתות בשל החרם הערבי, לכן עליה לחשוב על פורמט מסחרי אחר. מעבר לזה, היא חייבת להתייעל, חייבת לעבור מהפכה כוללת, מסחרית, כלכלית, כוח-אדם, תשתיות, ולאו דווקא ללכת אל המקום הקל ביותר שהוא החלפת צי המטוסים. לאל-על יש צי סביר, וזו בהחלט לא הבעיה הגדולה שלה".

- האם אל-על נפגעת בשל הוצאות ביטחון גבוהות במיוחד?

"הוצאות הביטחון גדלו בכל העולם מאז פיגוע הטרור בבנייני התאומים. לחברות ולשדות תעופה. לצד התדמית הטובה של אל-על כחברה בטוחה, יש לציין כי אל-על גם נפגעת כתוצאה מהביטחון הזה, שכן תיירים לא יהודים, וגם ערבים ישראלים, בוחרים לא לטוס בה בשל השאלות החודרניות וההתנהלות הלא הולמת של הבודקים הביטחוניים בשדות התעופה בארץ ובעולם.

"הנושא הזה כפוף לשב"כ, ואל-על מוגבלת בהשפעה עליו. הסכם עם האיחוד והשיחות בממשלה הן הזדמנות לאל-על לדרוש בחינה מחדש של כל פורמט האבטחה של מטוסיה".

- העלות הישירה של הביטחון עומדת על 120 מיליון דולר לכל 3 החברות, הרוב לאל-על. המדינה מממנת 70% והתחייבה ל-80% עם החתימה. אל-על טוענת כי נותרת לה עלות בפועל של מעל 30 מיליון דולר בשנה.

"האוצר לא רצה אף פעם 100% או 97%, שכן אז השב"כ, שקובע את הפורמט ואת העלות, עלול להתחיל לעבוד ללא כל מגבלה תקציבית. גם המספר 30 מיליון דולר זקוק לבדיקה, מחוץ לאל-על.

"צריך לציין כי יש טענה שמכיוון שאל-על היא מתפעלת הביטחון עבור השב"כ, ל-3 חברות התעופה, הרי היא לצורך העניין מונופול בכפייה. כפו עליה לטפל בביטחון כל המטוסים בישראל.

"אפשר שהיא יודעת לנצל את זה לטובתה, אפשר שהיא גם מפקיעה מחירים. כלומר כשהיא מטיסה את מערך אבטחה, וזה הרבה כרטיסים בשנה, היא אולי מחייבת במחיר היקר ביותר. כך שמבחינה זו זה כנראה עוד סעיף רווח".

*** הכתבה המלאה - במהדורה המודפסת של "גלובס"

אל על

עוד כתבות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה