גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

90% מהישראלים: שמיים פתוחים יוזילו את הטיסות

סקר מיוחד ל"גלובס" מגלה כי הישראלים מאמינים שבקרוב יטוסו בזול ■ השביתה, שהשאירה אותם תלויים בין שמיים וארץ, ערערה את אמונם בחברות התעופה הישראליות, ו-70% לא מאמינים שיוכלו לסמוך עליהן במקרה של ביטול טיסה

יוזיל או לא יוזיל? אחת ההבטחות של אדריכלי הסכם "שמיים פתוחים" לנוסע הישראלי - הסכם שנחתם עם 27 מדינות האיחוד האירופי ואושר בתחילת השבוע (א') על-ידי ממשלת ישראל - היא שמחירי כרטיסי הטיסה ליעדים שונים באירופה יוזלו משמעותית. זאת, הודות לתחרות שתגבר עם יישום ההסכם באפריל 2014.

רובו המכריע של הציבור הישראלי - כ-90%, מאמין שתהיה הוזלה במחירים, אך אין תמימות דעים לגבי היקפה: כמחצית חושבים שפתיחת השמיים תוזיל רק במעט את מחירי כרטיסי הטיסה עבור הנוסע הישראלי, ו-36% מאמינים שההסכם יוזיל מאוד את התעריפים. כ-10% בלבד סבורים כי המחירים לא ישתנו, ומיעוט מבוטל של 1.5% חושבים שהמחירים יתייקרו.

הנתונים הללו עולים מסקר מיוחד שערך עבור "גלובס" מכון המחקר מידע שיווקי סי.איי בהנהלת נעם רז ומירב שפירא. הסקר נערך באינטרנט בקרב מדגם מייצג של 513 נסקרים מהמגזר היהודי.

שיעור התמיכה בהסכם פחות גורף, אך יחסית גבוה: 61% מהציבור תומכים בהסכם "שמיים פתוחים" כפי שהוא, מתוך אמונה או תקווה שפתיחת השמיים לכל חברת תעופה אירופית שתחפוץ לנחות בארץ הקודש ללא כל מגבלה של מספר מושבים ומספר טיסות - תביא לא רק להוזלה במחירים, אלא גם לשיפור ברמת השירות שהציבור יקבל מחברות התעופה הישראליות (59% סבורים כך).

לא בטוח שאותם 60% התומכים בהסכם, הסבורים כי הוא ישפר לדעתם את רמת השירות של חברות התעופה - אכן מבינים את כל התמונה.

גורמים בענף התעופה מדברים על כך שההסכם יפתח את השמיים בעיקר לטיסות זולות, שבינן לבין רמת שירות גבוהה לא תמיד יש קשר - דבר שעלול, בשם התחרות הגוברת בנישה הזו, להוריד את רמת השירות המוצעת כיום, כפי שסבורים רק כ-15% מהנשאלים בסקר.

כוונת הגורמים בענף בסוגיית רמת השירות של החברות הזולות נוגעת בעיקר לעובדה שחברות הלואו-קוסט שטסות ויטוסו לישראל אינן נתונות לפיקוח של הגנת הצרכן, וחוקי המדינה בנושא זה אינם חלים עליהן. זאת משום שלחברות לואו-קוסט - בניגוד למרבית חברות התעופה הזרות הסדירות - אין בישראל נציגות, והחוק חל רק על חברות שיש להן נציגות בישראל.

נזרקו לכלבים?

לאור הנתונים, נעם רז, מנכ"ל מידע שיווקי סי.איי ויועץ בתחום חוויית הלקוח, סבור כי ההסכם הוא ניצחון מוחץ לממשלה החדשה וממצב אותה כדואגת לצרכן הישראלי.

"הממשלה, לדעת רבים, עשתה את המעשה הנכון כדי להביא להוזלת מחירים ולשיפור ברמת השירות בטיסות - יותר תחרות, יותר שירות ופחות מחיר", הוא אומר.

במהלך השביתה של חברות התעופה הישראליות השבוע נתקעו אלפי נוסעים בארץ ובחו"ל. רבים מהם התלוננו על כך שהחברות הישראליות "זרקו אותם לכלבים" ולא באמת דאגו להם: לא לטיסות חלופיות, לא ללינה בבתי-מלון ולא לאוכל ולשתייה בהמתנה הממושכת ומורטת העצבים בשדות תעופה ברחבי העולם. רבים גם לא מצאו נחמה בהבטחה של החברות להחזר כספי מלא לנוסעים שלא נמצאה להם טיסה חלופית.

הסקר משקף היטב הלך רוח זה: למעלה מ-70% מהציבור בישראל איבד אמון בחברות התעופה הישראליות בעקבות אירועי הימים האחרונים, ולא סומך עליהן שייתנו לו מענה הולם במקרה של שביתה או ביטול או עיכוב טיסה מסיבות אחרות.

"אישור ההסכם הוא כישלון לחברות התעופה, שנתפסות כגוף שקשה לסמוך עליו כשמשהו משתבש", אומר על כך רז.

תחושת חוסר האמון החזקה ביותר נמדדה בקרב האוכלוסייה הצעירה עד גיל 40 ובקרב חילונים, שם אובדן האמון מורגש בכ-80% מהאוכלוסייה. רק 30% השיבו כי הם מרגישים שיש להם על מי לסמוך בחברות התעופה הישראליות במקרה של שביתה, עיכוב או ביטול טיסה.

להגנתה טענה חברת אל-על כי על אף הרצון והניסיונות, לא ניתן היה לאתר טיסות חלופיות פנויות בחברות התעופה הזרות, למעט בודדות, בשל הביקושים האדירים - שלא לדבר על הזינוק שנרשם כתוצאה מכך במחירי כרטיסי הטיסה.

ומצד שני, אל-על העמידה לרשות הנוסעים שטיסתם לאילת בוטלה (בסך-הכול 16 טיסות הלוך-חזור) אוטובוסים ללא תשלום. זאת בניגוד לישראייר, שהעמידה אוטובוסים בתשלום, ובניגוד לארקיע שכלל לא טרחה להציע את השירות הזה.

במהלך השביתה בוטלו כ-60 טיסות של אל-על הלוך ושוב, וכ-13 אלף נוסעים נתקעו בארץ ובחו"ל. רק כ-2,000 מנוסעי החברה הצליחו לצאת ליעדם, בזכות מספר טיסות שאושרו בוועדת חריגים של הסתדרות העובדים לאחר שהוגדרו טיסות הומניות או חירום, וכן מספר לא ברור של נוסעים שמצאו בכוחות עצמם טיסות חלופיות.

על-פי הערכות בענף, השביתה הסבה לאל-על נזק כספי ישיר המוערך בכ-2 מיליון דולר.

בארקיע הודו כי לאור המצוקה האמורה, הם כלל לא ניסו לאתר חלופות. ישראייר, לעומת שתי החברות האחרות, הצליחה להוציא במהלך השביתה 5 טיסות סדירות לחו"ל, בזכות אישורים שקיבלה מוועדת החריגים בהסתדרות, שאישרה גם לאל-על ולארקיע להוציא מספר טיסות מצומצם. טיסה אחת היא נאלצה לבטל.

את כל טיסותיה לאילת, ישראייר - שרק טייסיה מאוגדים בוועד עובדים, והם אלה ששבתו - לא הצליחה להוציא במהלך השביתה.

יצוין כי ביום שבו שבתו הישראליות (ב'), שבתה גם חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה, וליתר דיוק עובדיה שהשביתו את כל טיסות החברה, כולל אלה לישראל וממנה, בדרישה לשפר את תנאי שכרם.

בנציגות לופטהנזה בישראל טענו כי למרבית נוסעי החברה שהיו אמורים לטוס עמה ביום השביתה מישראל ליעדים שונים בגרמניה נמצאו טיסות חלופיות, הודות לעדיפות שנתנו חברות תעופה אחרות המשתייכות לקבוצת לופטהנזה כמו סוויס, אוסטריאן וברסלס איירליינס, וכן הודות לעדיפות שנתנו חברות תעופה אחרות דוגמת טורקיש איירליינס, החברות בברית התעופה "סטאר אלייאנס" שבה חברה גם לופטהנזה.

אל-על, יש לציין, לא מצליחה להתקבל כחברה באף אחת מבריתות התעופה הגדולות.

סליחה שמלווה בכרטיס בונוס

ומה באשר לאוכל וללינה בבתי-מלון? לטענת חברות התעופה, מאחר שמדובר בשביתה שיזמה הסתדרות העובדים ולא ההנהלות של החברות, הן אינן מחויבות לתת סעד שכזה לנוסעים וגם לא פיצוי על עוגמת-נפש.

האם טענה זו חוקית? כלל לא בטוח. "שביתה מייתרת רק את עניין הפיצוי ולא את יתר הדברים - כך על-פי חוק שירותי תעופה המגדיר פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה", מסבירה עו"ד סלעית קולר, ראש מדור ליווי משפטי במועצה הישראלית לצרכנות. "חברות התעופה פטורות ממתן פיצוי, אך מחויבות על-פי החוק לספק לנוסעים אירוח בבית-מלון, אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר ממה שתכנן הנוסע, וכן אוכל ושתייה החל מעיכוב של שעתיים - גם במקרה של שביתה או השבתה מוגנת. כמו כן, הן מחויבות לתת החזר כספי מלא או כרטיס חלופי לבחירת הלקוח".

עם או בלי קשר ללשון החוק, אל-על פרסמה למחרת השביתה התנצלות ללקוחותיה: "מצטערים. מודים לכם על ההבנה ואורך-הרוח שגיליתם בימים קשים שעברו על כולנו ומעניקים לכל מי שטיסתו בוטלה ולא קיבל מענה - שובר לכרטיס בונוס לאחד מיעדנו לאירופה". ההטבה, נציין, לא כוללת תוספת דלק ומסי נמל.

אסטרטגיית ההתנצלות וכרטיס הבונוס לא נולדה בחלל ריק. הנזק התדמיתי שנגרם לאל-על עקב השביתה הוא הטריגר.

"במהלך השביתה נגרם נזק תדמיתי לאל-על", מודה דוד מימון, סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים בחברה. מאידך אומר מימון: "גם אין לי ספק שעם ישראל אוהב את אל-על, וההחלטה שלנו להעניק כרטיס בונוס למי שנפגע מהשביתה כבר זוכה לאלפי לייקים של לקוחות מרוצים בפייסבוק".

וכדי להמתיק עוד יותר את הגלולה המרה, אל-על מתכוונת לצאת ביום ראשון הקרוב במבצע שבמסגרתו תציע מחירים אטרקטיביים למספר יעדים במהלך מאי-יוני. כך, אומר מימון, תציע החברה כרטיס טיסה הלוך ושוב לניו-יורק ב-999 דולר, מחיר המשקף הנחה של עד 20%.

המטרה הושגה?

השביתה הייתה חסרת תקדים בהיקפה הן מבחינת מספר החברות השותפות לה אל-על, ארקיע וישראייר; הן מבחינת מספר הטיסות שבוטלו - בינלאומיות ופנימיות; והן מבחינת הזמן שהיא נמשכה (מיום ראשון בשעה 5:00 בבוקר ועד ליום שני בשעה 23:00).

המטרה הייתה לטרפד את אישור ההסכם, אך תקווה זו התחלפה ככל שנקפו השעות בתקווה אחרת, שלבסוף התממשה: "להסתפק" במימון גבוה יותר בהוצאות הביטחון - ב-97.5% במקום 70% כיום ו-80% כפי שהיו אמורות לקבל במסגרת הסכם שמיים פתוחים - מימון שיעלה לקופת המדינה 130 מיליון דולר בשנה; ובמקביל להושיב את נציגי הממשלה לדיאלוג לצורך "התאמות נוספות", כגון הקלות בסוגיית הגבלים עסקיים בהתקשרויות בין חברות התעופה הישראליות.

מדובר בהטבות שיש הסבורים כי אותן ניסו חברות התעופה להשיג מלכתחילה, מתוך הבנה ברורה וידועה מראש שאת השמיים אי-אפשר לסגור בעידן גלובלי.

שמיים

שמיים

עוד כתבות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין