גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות ני"ע מסמנת את הדיווחים של חברות הביומד בבורסה

רשות ני"ע מעוניינת להעביר הנחיות הקשורות לאופן גילוי המידע בתחום, שמהוות תקדים בעולם ■ חלק מהחברות טוענות כי הן פוגעות בתחרות ומטשטשות את הסיכון שבהשקעה על מה הצדדים יתפשרו ועל מה תתעקש הרשות?

אין ספק שכל חברה ציבורית מחויבת לגלות למשקיעיה מידע, שיאפשר להם לאמוד את הסיכויים והסיכונים בה, אך האם היא גם צריכה להיות מחויבת לספק מידע על המתחרים, לנתח מספרית את רמות הסיכון בה או להימנע מדיווח של מידע אמיתי אם הוא עלול לבלבל משקיעים פחות מנוסים?

אלו הם חלק מהשינויים שמעוניינת רשות ני"ע לבצע בחובות הדיווח של חברות הביומד הבורסאיות, ושמעוררים את התנגדותו של איגוד החברות הציבוריות. התקנות החדשות פורסמו כטיוטה ב"מפת הדרכים של רשות ני"ע", שהיא התוכנית האסטרטגית של הרשות.מדובר בתקנות ייחודיות לתחום הביומד שגם מהוות תקדים בעולם. הרשות רואה בהן צורך בשל משום שהתחום מורכב, אין הרבה אנליסטים בארץ שמתמחים בו, והחברות ברובן מציעות "חלום" שרק לאחר שנים יתגלה הסיכוי להתממשותו.

החברות מצדן טוענות כי אלה גזירות שחברה ציבורית אינה יכולה לעמוד בהן, וכי גילוי היתר עלול אף להזיק. לטענתן, התקנות יבריחו חברות ציבוריות מהבורסה דווקא בתקופה שבה היא מנסה למשוך חברות מו"פ. רשות ני"ע מצדה טוענת כי הבורסה צריכה חברות שניתן לנתח אותן, שכן ללא אנליזה מהימנה, ההשקעות בחברות אלו יפחתו.

לאחרונה הגיש פורום החברות הציבוריות, באמצעות עו"ד רועי ריבון ויובל הורן ממשרד הורן ושות', את השגותיו על טיוטת התקנות, וכעת ממתינים לתגובת הרשות. נציין כי ההתכתבות בין הצדדים מעידה כי השיחות נעשות ברוח טובה.

הצדדים נפגשו באחרונה והרשות החליטה לבחון מחדש שיקולים של עלות-תועלת. הרשות כנראה תוותר על חלק מהדרישות, למרות שהבנקאים והאנליסטים ביקשו גילוי רב יותר. בדוחות 2012 רוב החברות כבר יישמו חלק ניכר מהתקנות החדשות, כמו אופן הצגת הנתונים, אבל על הנושאים הבאים הן לא יוותרו בקלות.

חובת גילוי נתונים

לעיתים חברה מפרסמת הודעה על הסכם הפצה למשל, ללא הערכה מספרית שתאפשר להבין כמה הוא מהותי. הרשות מבקשת לפרסם נתונים מספריים רבים מהסכמים אלה, ולפרט לגבי נקודות היציאה מהם. "הגילוי מוגזם ודורש חשיפה של נתונים שפוגעים בתחרותיות ובפעילות העסקית", אומר אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, "לעיתים קרובות הצד השני להסכם אוסר על פרסום המידע, משום שזה עלול לפגוע בו".

"הכללים של היום כבר דורשים גילוי מעבר למה שהחברות אוהבות", אומר גורם המקורב לתחום, "הן מתקשרות ומשכנעות את הרשות לאשר להן לא לגלות, והיא בדרך כלל מאשרת".

לדברי עו"ד הורן, שכתב את מכתב ההתנגדות: "אם יש פרקטיקה כזו כתורה שבעל פה, הרי שהיא צריכה להיות חלק מן התקנות. גם ככה דרישה כזו להחלטה מקדמית (פרה-רולינג) לגבי כל דיווח על עסקה יכולה לעכב את הפעילות של החברות". על סעיף זה הרשות כנראה תיאלץ להתפשר.

האחדת צורת דיווח

כיום אין בהירות בשוק לגבי מהם בדיוק ניסוי יעילות או עסקת מסחור. הרשות שואפת להאחדת מונחים וצורת הדיווח בטבלאות. "יש חברות שחיות מהעמימות הזו", אומר גורם המקורב לתחום, "לעיתים הן מקבלות הגדרה פרטנית של ניסוי קליני, ומעדיפות לתת הגדרה כללית. הן יודעות מתי ניסוי אמור להסתיים, ולא בהכרח מפרסמות זאת כי למשקיעים זה ייראה רחוק". זהו כנראה הסעיף שבו החברות יצטרכו לוותר.

מידע על השוק ואומדנים של תרחישים עתידיים

טיוטת תקנות הגילוי מחייבת את החברות לאסוף מידע רב על השוק, כמו מיהם המתחרים, המחירים הצפויים וגובה השיפוי הביטוחי הצפוי. "לא כל החברות בשלבים הראשוניים יודעות, או צריכות לדעת, את הפרטים הללו לגבי כל מוצר, במיוחד לפני שהושגה לו הוכחת היתכנות", אומר פלטו, "עלות איסוף הנתונים הללו היא עומס לא סביר על החברות".

החברות גם נדרשות לפרסם אומדנים לגבי סבירות תרחישים עתידיים, למשל טווח הכנסות מהסכמי תמלוגים. "אף אחד לא באמת יכול לאמוד את זה", אומר פלטו, "הצהרה כזו עלולה להטעות את המשקיע ולגרום לו לחשוב שהסיכון שלו מגודר, דווקא במקום שבו הוא חי וקיים".

"היופי של הבורסה הוא שכל אחד מנתח את הסיכונים והסיכויים אחרת", אומר המקורב לתחום, "התקנה הזו מובילה את כולם לכיוון מחשבה אחד, שהוא לאו דווקא נכון. אם רוצים לתת ערך יחיד לכל תרחיש עתידי - אפשר כבר עכשיו לסגור את הבורסה".

רשות ני"ע טוענת כי האומדנים ממילא נמצאים בסעיף התחייבות למדען הראשי".

"רשימה שחורה" של אירועים אסורים לפרסום

הרשות הגדירה רשימה של אירועים שבעיניה אינם מהותיים, ולכן עדיף שהחברות יימנעו מפרסום הודעות לגביהם, כנראה כדי לא להלהיב את המשקיעים ללא הצדקה. בין האירועים: הצגה בכנס, פרסום מאמר בכתב עת מקצועי, הגשת בקשה לאישור תרופת יתום וטיפול חמלה. "עבור חברות מסוימות, אירוע כזה אינו מהותי, ועבור אחרות הצגה בכנס חשוב היא עניין מהותי", אומר ריבון. הורן מוסיף כי "אם הרשות חושבת שחברה מסוימת מדווחת יתר על המידה, היא יכולה לפקח עליה אופן נקודתי". הורן מציין כי התקנות מפלות את תחום הביומד ללא סיבה מול חברות אחרות.

"החברות הגדולות בעד התקנות"

"רוב החברות הגדולות בעד התקנות. לדעתן הן מבדילות בין חברות מוצלחות למדשדשות", אומר הגורם, "החברות הבינוניות והקטנות חוששות, אולם הן חוששות יותר מהרשות ולכן לא מעוניינות להתנגד. לדעתי, הטיוטה הזו תתממש. אנחנו כבר שומעים חברות קטנטנות שמדברות על רישום דואלי בבורסה זרה, על כל העלויות הכרוכות, רק כדי שיוכלו לדווח שם, לפי הכללים הנוחים. זה יעלה להן הרבה כסף, ויפגע בפעילות הבורסה כאן".

סלע המחלוקת

עוד כתבות

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; אפל משיקה דגמי טאבלט חדשים

הנאסד"ק עולה ב-0.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח: ארה"ב מעכבת משלוח של שני סוגי פצצות מדויקות כדי להעביר "מסר לישראל"

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים