גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יו"ר הרכבת היוצא: "נחבר את קריית שמונה ועיר הבה"דים"

אורי יוגב, היו"ר היוצא של רכבת ישראל, בראיון בלעדי ל"גלובס": "אנשים שעובדים בכרמיאל יעבדו בזכרון ובנתניה, ואנשים שגרים בבית-שאן יעבדו במפרץ חיפה" ■ מה השאלה שגרמה לו להתחיל לגמגם?

ב-1 ביוני תסתיים כהונתו של אורי יוגב בדירקטוריון רכבת ישראל. אחרי שלוש שנים סוערות ברכבת, מרגיש יוגב צורך לסכם את פעילותו הציבורית בחברה. את ההישגים, הכישלונות, המאבקים והלקחים. וישנה גם האידאולוגיה, הצד הפחות מוכר של מי שכונה שנים רבות "מר הפרטה" - מדוע השקעה ברכבות עדיפה על השקעה בכבישים ומדוע השקעה בפריפריה חשובה מהשקעה במרכז. פקידי האוצר, שמנסים לטרפד את הרכבות לפריפריה, פשוט אינם מבינים בכלכלה, מסביר מי שהיה הממונה על התקציבים.

בעת שנערך הריאיון לא היה ברור האם יוגב ימשיך לתפקיד ציבורי בכיר חדש. מה שברור היה שהפסיד בקרב על משרה ציבורית נחשקת שאותה רצה: מנכ"ל משרד האוצר. יוגב סומן כמועמד מוביל לתפקיד, אך שר האוצר יאיר לפיד העדיף על פניו את יעל אנדורן. יוגב דווקא מפרגן, למי שנחשבת בעיני רבים לתלמידתו וממשיכת דרכו באוצר.

"היו לי כמה שיחות עם שר האוצר ובסופו של דבר הוא בחר בה", אומר יוגב, "אני מניח שאם הייתי יושב בכיסאו הייתי בוחר בחירה דומה".

- השקפת עולמה באמת דומה לשלך?

"המינוי של יעל מצוין בגלל יכולותיה כמנהלת וניסיונה, ולא בגלל השקפת עולמה. השקפת עולם מובלת בסופו של דבר על ידי ראש הממשלה ושר האוצר".

- והשקפת עולמו של לפיד דומה לזו של נתניהו ושלך?

"דומה מאוד. שניהם מאמינים בכלכלה חופשית וליברלית ושניהם חושבים כמוני, שלממשלה יש משימה לא פחות חשובה והיא לתת רמת שירות גבוהה בתחומים הבסיסיים של שירותי הממשלה, ושהדרך הטובה לעשות את זה היא מצד אחד לעודד צמיחה ומצד שני לייעל את המנגנון הממשלתי".

- אבל לפיד החליט לקצץ מיליארדים בתחבורה.

"תחבורה יבשתית היא הכלי המרכזי לצמצום פערים חברתיים ולביטול המושג פריפריה ולכן בתור לקיצוצים הוא צריך להיות אחרי רוב הסעיפים האחרים. לתחבורה אין סקטור פוליטי חזק מאחוריה - וזו אולי חולשתה".

בשבוע שעבר נכשל האוצר בניסיון נוסף לעצור את רכבת העמק לעפולה ובית שאן ואת קו עכו-כרמיאל. מדובר בשני פרויקטים שנחשבים "לא-כלכליים" ובאוצר, לטענת השר כץ, מוכנים להשקיע כסף רב רק כדי לטרפד אותם.

- אולי תסביר לנו מה ההיגיון הכלכלי בהקמת קו רכבת לבית שאן בהשקעה של 4 מיליארד שקל. תושבי בית שאן הרי לא יתחילו לעבוד בתל אביב.

"אבל אנשים שעובדים בכרמיאל יעבדו בזכרון ובנתניה ואנשים שגרים בבית שאן יעבדו במפרץ חיפה. המודלים של האוצר אינם מביאים בחשבון משמעויות כלכליות שיש למשל להקטנת האבטלה ולחיסכון בעלויות הנובעות מכך לתקציב המדינה. המודל הכלכלי פשוט לא נכון. אפשר להגיד עלי הרבה דברים, אבל בכלכלה אני חושב שאני מבין. במקרה של רכבת העמק, המרכיב של המטענים לא פחות מרכזי. בעתיד, רכבת העמק תתחבר ישירות לתל אביב ויהיו חייבים לחבר גם את קרית שמונה וגם את צומת הנגב ואת אלפי החיילים שישרתו בעיר הבה"דים. אם לא יהיה לזה תקציב, אז בצוק העתים יכול להיות שניתן לעשות את זה באמצעות מימון וביצוע של המגזר הפרטי. אבל עדיין, אין ספק שמבחינת עדיפות לאומית צריך להעדיף את הפרויקטים האלה.

"אם צריך לקצץ מיליארדים בתחבורה - צריך לעשות את זה על חשבון תושבי המרכז ולא הפריפריה. מדינת ישראל נותנת מזה 65 שנה עדיפות מובהקת לתושבי גוש דן על חשבון תושבי הפריפריה - וצריך לשנות את זה".

- יהיו תחנות נטושות, כמו בדימונה.

"דימונה היא דוגמה לאבסורד. לקחו תחנת מטענים שלא נמצאת בכלל בדימונה אלא בחור במדבר. חוץ מהתחנה בדימונה, יש עוד 52 תחנות בישראל. לא פלא שהאוצר לא מצליח להביא אף דוגמה חוץ מדימונה. תחנת להבים, למשל, היא הצלחה מדהימה למרות שגם היא בלב שום-מקום, כי היא נותנת פתרון לאזור שלם. אנשים מגיעים אליה ברכב. מחנים וממשיכים.

בתחום העשייה מונה יוגב ברשימת הישגיו את התקציב לרכישת 151 קרונות דו-קומתיים חדשים ועשרות קטרים. "אם ב-2010 היו 340 רכבות ביום, ב-2014 יהיו כבר למעלה מ-500 רכבות ורובן יהיה בקיבולת הרבה יותר גדולה".

הישג נוסף, לדברי יוגב, הוא הגידול הניכר שנרשם ב-2012 במספר הנוסעים ברכבת - שחצה לראשונה את קו ה-40 מיליון, לאחר שבמשך שלוש שנים קפאה הרכבת על 36 מיליון נסיעות לשנה. "הרכבת הייתה אחד הגופים המוקצים בישראל והיום אנחנו רואים שהציבור נוהר אליה בחזרה. קבענו כיעד להגיע ל-44 מיליון נוסעים בתוך שנה מהיום".

- אפשר לטעון שהגידול בנוסעים הוא רק תוצאה של גידול במספר הרכבות.

"הקפיצה בשנה האחרונה היא שילוב של כמה גורמים: קפיצה בכמות ובאיכות הקטרים והציוד, רפורמה גדולה מאוד שעשינו בחטיבת הציוד הנייד של הרכבת, והשקט המוחלט ביחסי העבודה. מעבר לכך, אי אפשר להתעלם מהמהפכה ברמת השירות. רמת הדיוק של הרכבות היום היא בסביבות 95% לעומת 87% ב-2011 שהייתה רוויית עיצומים, ו-89% ב-2010. 95% זה נתון פנטסטי גם במונחים אירופיים. הבנצ'מרק הבינלאומי לרמת אמינות טובה הוא 92%. יש בקרים שבהם הרכבת מגיעה ל-100% דיוק".

לא מתגעגע לגילה אדרעי

לא קל לתפוס את יוגב מגמגם, אך למרבה ההפתעה זה מה שקורה דווקא בתשובה לשאלה שנשמעת לכאורה פשוטה.

- מי היום יושב ראש ועד העובדים ברכבת?

"שאלה טובה... האמת שאני לא יודע. אני מבין שהיו בחירות אבל למיטב ידיעתי עדיין אין החלטה".

התשובה של יוגב ממחישה כנראה את המהפך שהתחולל במעמדו של הוועד מאז הדחתה של יושבת הראש הכריזמטית, גילה אדרעי, שהפכה לסלבריטי לא מעט בזכות סגנונה הוולגארי והקולני.

יוגב דווקא החמיא בעבר לאדרעי על היותה "ישרה", אבל לא, הוא איננו חש געגועים. "זה היה ועד גרוע שלא הסכים בשום פנים ואופן לתת להנהלת הרכבת לנהל את הרכבת. שום אתיקה ושום חוק לא הפריעו לו. החל מההפגנה האלימה מול הבית שלי שבעקבותיה נעצרו ראשי הוועד והם בלי בושה סגרו את המדינה עד שהגברת שוחררה מהמעצר".

- אדרעי וחבריה השיגו תוספות שכר משמעותיות וקביעות לעובדים. אפשר לומר שהאלימות השתלמה להם.

"ברכבת יש היום הסכם עם גמישות תעסוקתית שהוא בטח הטוב ביותר בחברות ממשלתיות, בעיקר ברמת מנהלים. רצינו שחלק מהתחזוקה, גם הנוכחית וגם העתידית, תיעשה על ידי ספקי הרכבות - והצלחנו בזה באופן מלא. רצינו חברות-בת לנדל"ן ולמטענים שיכולות להפוך את הרכבת לחברה רווחית שאינה נזקקת לחסדי המדינה - וקיבלנו את זה באופן מלא, כולל הסכמה לשליטה פרטית. המטרה הרביעית הייתה לחתום על הסכם קיבוצי חדש שייתן שקט לשלוש ארבע שנים. הסכם כזה אכן נחתם ומאז ראינו התייעלות פנטסטית בתפוקות לעובד.

"תמורת כל זאת הסכמנו לשני דברים: הראשון, הפיכת הקופאיות לעובדות בהסכם הקיבוצי, שזה היה מאד חשוב להסתדרות. השני, לתוספות שכר ולמענקים בהתאם לביצוע הרפורמה. מדובר בהיקפים שעדיין משאירים את עובדי הרכבת במקום טוב באמצע בסולם השכר של החברות הממשלתיות הגדולות. הם היו במשך עשרות שנים הילד המקופח של ענף התשתיות בישראל".

עוד כתבות

נכס של הרץ בניו אורלינס / צילום: מצגת החברה

סלקטיביות באמריקאיות: קשיים בהנפקת המניות המתוכננת של חברת הרץ בת"א

במסגרת ההנפקה תכננה הרץ גרופ לשנות את סיווגה לקרן השקעות בנדל"ן בארה"ב (קרן ריט), כחלק ממהלך הנפקה הנחשב ארוך ומורכב יחסית, והינו ראשוני מבין חברות הנדל"ן האמריקאיות שעד היום גייסו אג"ח בבורסה המקומית

כבשים / צילום: שאטרסטוק

החברה הזו מייצרת מוצר אחד בלבד שמתאים לארון של כל אחד - ועל הדרך רוצה להפיץ מסר של קיימות

מסר של קיימות סביבתית: חברת Sheep הבריטית מוכרת מהשבוע מוצר אחד בלבד - סוודר יוניסקס מצמר מרינו, אליו יוצמד תג NFC הניתן לסריקה, דרכו יכול לובש הסוודר ללמוד על הכבשה "שלו" ולקבל עדכונים על מצבה ● והמחיר? לא זול בכלל: 234 דולר

ג'סטין טרודו ואישתו סופי / צילום: Carlo Allegri, רויטרס

ממשיך לכהונה שנייה, אך ללא ממשלת רוב: טרודו זכה בבחירות בקנדה

המפלגה הליברלית בקנדה בראשות רה"מ המכהן זכתה במרבית הקולות וניצחה שוב בבחירות ● עם זאת, עדיין חסרים לה 170 מושבים בפרלמנט בשביל ממשלת רוב, ולכן טרודו יצטרך להסתמך על מפלגות קטנות יותר כדי להעביר חוקים מרכזיים

מתחם אלביט באזור התעשייה החדש של נתניה / צילום: בר אל

מגדילה את פורטפוליו הנדל"ן: מגדל רכשה את מתחם אלביט בנתניה ב-223 מיליון שקל

המתחם, שנרכש מקבוצת בית שומר ומהקבלן ראובן דמרי, כולל כמה מבנים ברחוב המחשב, הסמוך לבניין עיריית נתניה ● השטח הבנוי כולל 32 אלף מ"ר וכ-500 מקומות חניה

חיים כצמן, מבעלי גזית גלוב ועמוס לוזון, בעלי קבוצת א.דורי  / צילומים: תמר מצפי

כבר לא עסקת חייו: השיעור שקיבל עמוס לוזון מההשקעה בדורי בנייה

מי שהייתה אחת מחברות הבנייה הבולטות בארץ עשתה בשבוע שעבר עוד צעד לקראת סופה עם הגשת בקשה להקפאת הליכים ● מה שנראה כעסקת חייו של עמוס לוזון, לנוכח זינוק 1,000% במניה לאחר שהשתלט על קבוצת א.דורי, נראה כעת פחות זוהר: המניה צנחה ב-70% מהשיא, ותשואות האג"ח קפצו

לווייני תקשורת של סאטקום באפריקה  / צילום: אתר החברה

מניית סאטקום קופצת: חידוש חוזה בקונגו בכ-28 מיליון דולר לשלוש שנים

גילת טלקום, חברה-בת בבעלות מלאה של סאטקום, חידשה חוזה לאספקת שירותי תקשורת לוויינית עם חברת התקשורת וודאקום ● בסאטקום מציינים, כי הרווחיות התפעולית הממוצעת מהחוזה בקונגו בשנים הקודמות הייתה בשיעור של כ-30%

דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי דוברות הכנסת

אמסלם הבהיר: אבקש אישור ממנדלבליט לחתום על עסקת בזק

ביקום הודיעה כי היא צופה שעסקת בזק תיחתם עד 7 בנובמבר ● בסביבת שר התקשורת טוענים כי אין בכוונתו לעכב חתימה על העברת היתר השליטה בבזק, אך הוא רוצה לוודא שהיועמ"ש, בנוסף למחלקה המשפטית במשרד התקשורת, מאשרים לו לחתום

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

היתר מיותר? איך הפך מדד יתר 60 לכבשה השחורה של מדדי המניות בת"א

אין זו השנה הראשונה שבה מדד מניות היתר מאכזב קשות את המשקיעים בו ומציג ביצועי חסר ניכרים ביחס למדדי מניות השורה הראשונה ● הפיזור הסקטוריאלי של יתר 60 הוא עקב האכילס של מדד זה, ונדרשת מחשבה מחודשת בעניין

מפעל פרוטליקס  / צילום: פאול אורלייב

פרוטליקס זינקה 31% על רקע תוצאות חדשות מניסוי במוצר המוביל שלה למחלת פברי

מניית פרוטליקס, המפתחת תרופות המבוססות על חלבונים אנושיים בתוך תאי צמח מהונדסים גנטית, משקפת שווי חברה של 108 מיליון שקל ● תוצאות ראשונות של הניסוי פורסמו בספטמבר 2018, אחרי 6 חודשי טיפול ב-16 חולי פברי, וכעת מתפרסמות תוצאות מטיפול באותם חולים במשך שנה

הפגנת נגד הברקזיט בלונדון / צילום: Simon Dawson, רויטרס

הקרב על הברקזיט: הממשלה תנסה לאשר במהירות את הפרישה מהאיחוד

ממשלת בריטניה הציגה אמש בפרלמנט חוק שכולל פסקה המייתרת את הצורך בהצבעה על הפרישה ● הממשלה תנסה לקדם את החוק בקריאות שנייה ושלישית כדי לאשר אותו עד יום חמישי הקרוב, בשאיפה להוציא את בריטניה מהאיחוד עד 31 באוקטובר

אדם נוימן, מייסד ומנכ"ל WeWork / צילום: רויטרס

העסקה נסגרה: סופטבנק מקבלת את השליטה ב-WeWork, אדם נוימן יקבל 1.7 מיליארד דולר

העסקה משקפת ל-WeWork שווי של כ-8 מיליארד דולר ● המייסד והמנכ"ל אדם נוימן יקטע את מרבית קשריו עם החברה ● סופטבנק תשקיע כ-3 מיליארד דולר ברכישת מניות החברה, ותקדים השקעה של 1.5 מיליארד דולר שהייתה מתוכננת לשנה הבאה

הנשיא ריבלין ונתניהו / צילום: רונן זבולון, רויטרס

נתניהו מחזיר את המנדט לנשיא. ריבלין: בני גנץ יקבל הזדמנות להקים את הממשלה

מבית הנשיא נמסר כי "נשיא המדינה קיבל את הודעתו של ראש הממשלה, ח"כ בנימין נתניהו, כי הוא משיב אליו את המנדט משום שלא עלה בידו להרכיב ממשלה" ● נתניהו מסר הצהרה בווידאו

הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

עליות בבורסה: ת"א 35 עולה ב-0.7%, פרוטליקס מזנקת ביותר מ-30%

טבע מזנקת ב-17% לאחר שאישרה רשמית את הדיווח על פשרה במסגרת פרשת האופיואידים בארה"ב, ומנייתה זינקה בוול סטריט ● אנרג'יקס דיווחה על הסכמים לרכישת צבר של עד 5 פרויקטים פוטו-וולטאים בארה"ב בסכום של כ-7.6 מיליון דולר ● גבעות צונחת עקב הארכת הפסקת קידוח מגד

גלילות קפיטל / צילום: יחצ

קרן גלילות משיקה קהילה של מנהלי אבטחת מידע

המטרה של גלילות היא להגדיל חשיפה לסטארט-אפים ישראלים וכן למסד קשרים עם מנהלי אבטחת המידע שיסייעו לה בתהליך ההשקעה

ראש ממשלת לבנון סעאד חרירי / צילום: Aziz Taher, רויטרס

יום מכריע בלבנון: אושרה תכניתו הכלכלית של חרירי

(עדכונים): ממשלת לבנון התכנסה הבוקר לדון ברפורמות שהציג אמש ראש הממשלה לראשי המפלגות השותפות בקואליציה ● לא מעט מהאש מופנית לחיזבאללה, הנתפש כגורם המפלג ביותר בלבנון, ומהווה איום על קיומה בשל הכוח הצבאי שצבר

אורי רוזן, מנכ"ל מאקו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"העולם הוא לא רק דיווחים על פוליטיקה והפצצות בסוריה"

הסירוב לתפקיד מנכ"ל חדשות 13 ● ההתחממות על הקווים במגרש מול ynet ● החשש מפני ענקיות האינטרנט הבינ"ל ● ולמה לא תמיד צריך אג'נדה גאה ● מנכ"ל מאקו אורי רוזן סוגר למעלה מ-6 שנים באתר, ומבחינתו – שרק יהיו עוד כאלה ● "אוף דה רקורד"

בני גנץ בבאר שבע, יום ג׳ 3 בספטמבר / צילום: אבישי פינקלשטיין, יח"צ

הזדמנות וחשש בצידה: המנדט עבר לבני גנץ. מה צפוי לו בימים הקרובים?

אחרי שלא הצליח להרכיב ממשלה, בנימין נתניהו החזיר אתמול את המנדט לנשיא המדינה בצעד נדיר ● האם יו"ר כחול לבן בני גנץ יכול להצליח?

אדם נוימן, מייסד ומנכ"ל WeWork ומסיושי סאן, מייסד ומנכ"ל סופטבנק / צילומים: Noam Galai, flicker, shutterstock

דיווח: סופטבנק תשתלט על WeWork

דיווחים ב"וול סטריט ג'ורנל" וב-CNBC מעלים כי סופטבנק עומדת להזרים לחברה 4-6 מיליארד דולר לפי שווי של 8 מיליארד דולר, אך קיימות סתירות לגבי מבנה העסקה - האם רוב הסכום ישמש לרכישת מניות או כהלוואה ● ב-WeWork יכריעו מחר בנושא, כשקיימות עוד אופציות מימון על השולחן

יצירות אומנות חדשות בכנסת / צילום: איל יצהר

אמנות בכנסת: בוחרים בצילומים ישראליים

אמנם ממשלה חדשה עדיין לא נראית באופק, אבל בכנסת התחדשו בחמש יצירות אמנות חדשות ● אוצרת המשכן, שרון סופר: "חיפשתי עבודות צילום שהן פעולה התערבותית של האמן בנוף"

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס Leah Millis

צוקרברג: סיכלנו ניסיון רוסי ואיראני להתערב בבחירות 2020

בראיון ל-NBC אמר צוקרברג כי הקמפיינים שאותרו היו מתוחכמים, וכי נבלמו גם ניסיונות התערבות סיניים ● פייסבוק הודיעה כי הסירה מעל 50 רשתות ברחבי העולם לקראת הבחירות המקדימות לנשיאות ארה"ב במפלגה הדמוקרטית