גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יו"ר הרכבת היוצא: "נחבר את קריית שמונה ועיר הבה"דים"

אורי יוגב, היו"ר היוצא של רכבת ישראל, בראיון בלעדי ל"גלובס": "אנשים שעובדים בכרמיאל יעבדו בזכרון ובנתניה, ואנשים שגרים בבית-שאן יעבדו במפרץ חיפה" ■ מה השאלה שגרמה לו להתחיל לגמגם?

ב-1 ביוני תסתיים כהונתו של אורי יוגב בדירקטוריון רכבת ישראל. אחרי שלוש שנים סוערות ברכבת, מרגיש יוגב צורך לסכם את פעילותו הציבורית בחברה. את ההישגים, הכישלונות, המאבקים והלקחים. וישנה גם האידאולוגיה, הצד הפחות מוכר של מי שכונה שנים רבות "מר הפרטה" - מדוע השקעה ברכבות עדיפה על השקעה בכבישים ומדוע השקעה בפריפריה חשובה מהשקעה במרכז. פקידי האוצר, שמנסים לטרפד את הרכבות לפריפריה, פשוט אינם מבינים בכלכלה, מסביר מי שהיה הממונה על התקציבים.

בעת שנערך הריאיון לא היה ברור האם יוגב ימשיך לתפקיד ציבורי בכיר חדש. מה שברור היה שהפסיד בקרב על משרה ציבורית נחשקת שאותה רצה: מנכ"ל משרד האוצר. יוגב סומן כמועמד מוביל לתפקיד, אך שר האוצר יאיר לפיד העדיף על פניו את יעל אנדורן. יוגב דווקא מפרגן, למי שנחשבת בעיני רבים לתלמידתו וממשיכת דרכו באוצר.

"היו לי כמה שיחות עם שר האוצר ובסופו של דבר הוא בחר בה", אומר יוגב, "אני מניח שאם הייתי יושב בכיסאו הייתי בוחר בחירה דומה".

- השקפת עולמה באמת דומה לשלך?

"המינוי של יעל מצוין בגלל יכולותיה כמנהלת וניסיונה, ולא בגלל השקפת עולמה. השקפת עולם מובלת בסופו של דבר על ידי ראש הממשלה ושר האוצר".

- והשקפת עולמו של לפיד דומה לזו של נתניהו ושלך?

"דומה מאוד. שניהם מאמינים בכלכלה חופשית וליברלית ושניהם חושבים כמוני, שלממשלה יש משימה לא פחות חשובה והיא לתת רמת שירות גבוהה בתחומים הבסיסיים של שירותי הממשלה, ושהדרך הטובה לעשות את זה היא מצד אחד לעודד צמיחה ומצד שני לייעל את המנגנון הממשלתי".

- אבל לפיד החליט לקצץ מיליארדים בתחבורה.

"תחבורה יבשתית היא הכלי המרכזי לצמצום פערים חברתיים ולביטול המושג פריפריה ולכן בתור לקיצוצים הוא צריך להיות אחרי רוב הסעיפים האחרים. לתחבורה אין סקטור פוליטי חזק מאחוריה - וזו אולי חולשתה".

בשבוע שעבר נכשל האוצר בניסיון נוסף לעצור את רכבת העמק לעפולה ובית שאן ואת קו עכו-כרמיאל. מדובר בשני פרויקטים שנחשבים "לא-כלכליים" ובאוצר, לטענת השר כץ, מוכנים להשקיע כסף רב רק כדי לטרפד אותם.

- אולי תסביר לנו מה ההיגיון הכלכלי בהקמת קו רכבת לבית שאן בהשקעה של 4 מיליארד שקל. תושבי בית שאן הרי לא יתחילו לעבוד בתל אביב.

"אבל אנשים שעובדים בכרמיאל יעבדו בזכרון ובנתניה ואנשים שגרים בבית שאן יעבדו במפרץ חיפה. המודלים של האוצר אינם מביאים בחשבון משמעויות כלכליות שיש למשל להקטנת האבטלה ולחיסכון בעלויות הנובעות מכך לתקציב המדינה. המודל הכלכלי פשוט לא נכון. אפשר להגיד עלי הרבה דברים, אבל בכלכלה אני חושב שאני מבין. במקרה של רכבת העמק, המרכיב של המטענים לא פחות מרכזי. בעתיד, רכבת העמק תתחבר ישירות לתל אביב ויהיו חייבים לחבר גם את קרית שמונה וגם את צומת הנגב ואת אלפי החיילים שישרתו בעיר הבה"דים. אם לא יהיה לזה תקציב, אז בצוק העתים יכול להיות שניתן לעשות את זה באמצעות מימון וביצוע של המגזר הפרטי. אבל עדיין, אין ספק שמבחינת עדיפות לאומית צריך להעדיף את הפרויקטים האלה.

"אם צריך לקצץ מיליארדים בתחבורה - צריך לעשות את זה על חשבון תושבי המרכז ולא הפריפריה. מדינת ישראל נותנת מזה 65 שנה עדיפות מובהקת לתושבי גוש דן על חשבון תושבי הפריפריה - וצריך לשנות את זה".

- יהיו תחנות נטושות, כמו בדימונה.

"דימונה היא דוגמה לאבסורד. לקחו תחנת מטענים שלא נמצאת בכלל בדימונה אלא בחור במדבר. חוץ מהתחנה בדימונה, יש עוד 52 תחנות בישראל. לא פלא שהאוצר לא מצליח להביא אף דוגמה חוץ מדימונה. תחנת להבים, למשל, היא הצלחה מדהימה למרות שגם היא בלב שום-מקום, כי היא נותנת פתרון לאזור שלם. אנשים מגיעים אליה ברכב. מחנים וממשיכים.

בתחום העשייה מונה יוגב ברשימת הישגיו את התקציב לרכישת 151 קרונות דו-קומתיים חדשים ועשרות קטרים. "אם ב-2010 היו 340 רכבות ביום, ב-2014 יהיו כבר למעלה מ-500 רכבות ורובן יהיה בקיבולת הרבה יותר גדולה".

הישג נוסף, לדברי יוגב, הוא הגידול הניכר שנרשם ב-2012 במספר הנוסעים ברכבת - שחצה לראשונה את קו ה-40 מיליון, לאחר שבמשך שלוש שנים קפאה הרכבת על 36 מיליון נסיעות לשנה. "הרכבת הייתה אחד הגופים המוקצים בישראל והיום אנחנו רואים שהציבור נוהר אליה בחזרה. קבענו כיעד להגיע ל-44 מיליון נוסעים בתוך שנה מהיום".

- אפשר לטעון שהגידול בנוסעים הוא רק תוצאה של גידול במספר הרכבות.

"הקפיצה בשנה האחרונה היא שילוב של כמה גורמים: קפיצה בכמות ובאיכות הקטרים והציוד, רפורמה גדולה מאוד שעשינו בחטיבת הציוד הנייד של הרכבת, והשקט המוחלט ביחסי העבודה. מעבר לכך, אי אפשר להתעלם מהמהפכה ברמת השירות. רמת הדיוק של הרכבות היום היא בסביבות 95% לעומת 87% ב-2011 שהייתה רוויית עיצומים, ו-89% ב-2010. 95% זה נתון פנטסטי גם במונחים אירופיים. הבנצ'מרק הבינלאומי לרמת אמינות טובה הוא 92%. יש בקרים שבהם הרכבת מגיעה ל-100% דיוק".

לא מתגעגע לגילה אדרעי

לא קל לתפוס את יוגב מגמגם, אך למרבה ההפתעה זה מה שקורה דווקא בתשובה לשאלה שנשמעת לכאורה פשוטה.

- מי היום יושב ראש ועד העובדים ברכבת?

"שאלה טובה... האמת שאני לא יודע. אני מבין שהיו בחירות אבל למיטב ידיעתי עדיין אין החלטה".

התשובה של יוגב ממחישה כנראה את המהפך שהתחולל במעמדו של הוועד מאז הדחתה של יושבת הראש הכריזמטית, גילה אדרעי, שהפכה לסלבריטי לא מעט בזכות סגנונה הוולגארי והקולני.

יוגב דווקא החמיא בעבר לאדרעי על היותה "ישרה", אבל לא, הוא איננו חש געגועים. "זה היה ועד גרוע שלא הסכים בשום פנים ואופן לתת להנהלת הרכבת לנהל את הרכבת. שום אתיקה ושום חוק לא הפריעו לו. החל מההפגנה האלימה מול הבית שלי שבעקבותיה נעצרו ראשי הוועד והם בלי בושה סגרו את המדינה עד שהגברת שוחררה מהמעצר".

- אדרעי וחבריה השיגו תוספות שכר משמעותיות וקביעות לעובדים. אפשר לומר שהאלימות השתלמה להם.

"ברכבת יש היום הסכם עם גמישות תעסוקתית שהוא בטח הטוב ביותר בחברות ממשלתיות, בעיקר ברמת מנהלים. רצינו שחלק מהתחזוקה, גם הנוכחית וגם העתידית, תיעשה על ידי ספקי הרכבות - והצלחנו בזה באופן מלא. רצינו חברות-בת לנדל"ן ולמטענים שיכולות להפוך את הרכבת לחברה רווחית שאינה נזקקת לחסדי המדינה - וקיבלנו את זה באופן מלא, כולל הסכמה לשליטה פרטית. המטרה הרביעית הייתה לחתום על הסכם קיבוצי חדש שייתן שקט לשלוש ארבע שנים. הסכם כזה אכן נחתם ומאז ראינו התייעלות פנטסטית בתפוקות לעובד.

"תמורת כל זאת הסכמנו לשני דברים: הראשון, הפיכת הקופאיות לעובדות בהסכם הקיבוצי, שזה היה מאד חשוב להסתדרות. השני, לתוספות שכר ולמענקים בהתאם לביצוע הרפורמה. מדובר בהיקפים שעדיין משאירים את עובדי הרכבת במקום טוב באמצע בסולם השכר של החברות הממשלתיות הגדולות. הם היו במשך עשרות שנים הילד המקופח של ענף התשתיות בישראל".

עוד כתבות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה