גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יו"ר הרכבת היוצא: "נחבר את קריית שמונה ועיר הבה"דים"

אורי יוגב, היו"ר היוצא של רכבת ישראל, בראיון בלעדי ל"גלובס": "אנשים שעובדים בכרמיאל יעבדו בזכרון ובנתניה, ואנשים שגרים בבית-שאן יעבדו במפרץ חיפה" ■ מה השאלה שגרמה לו להתחיל לגמגם?

ב-1 ביוני תסתיים כהונתו של אורי יוגב בדירקטוריון רכבת ישראל. אחרי שלוש שנים סוערות ברכבת, מרגיש יוגב צורך לסכם את פעילותו הציבורית בחברה. את ההישגים, הכישלונות, המאבקים והלקחים. וישנה גם האידאולוגיה, הצד הפחות מוכר של מי שכונה שנים רבות "מר הפרטה" - מדוע השקעה ברכבות עדיפה על השקעה בכבישים ומדוע השקעה בפריפריה חשובה מהשקעה במרכז. פקידי האוצר, שמנסים לטרפד את הרכבות לפריפריה, פשוט אינם מבינים בכלכלה, מסביר מי שהיה הממונה על התקציבים.

בעת שנערך הריאיון לא היה ברור האם יוגב ימשיך לתפקיד ציבורי בכיר חדש. מה שברור היה שהפסיד בקרב על משרה ציבורית נחשקת שאותה רצה: מנכ"ל משרד האוצר. יוגב סומן כמועמד מוביל לתפקיד, אך שר האוצר יאיר לפיד העדיף על פניו את יעל אנדורן. יוגב דווקא מפרגן, למי שנחשבת בעיני רבים לתלמידתו וממשיכת דרכו באוצר.

"היו לי כמה שיחות עם שר האוצר ובסופו של דבר הוא בחר בה", אומר יוגב, "אני מניח שאם הייתי יושב בכיסאו הייתי בוחר בחירה דומה".

- השקפת עולמה באמת דומה לשלך?

"המינוי של יעל מצוין בגלל יכולותיה כמנהלת וניסיונה, ולא בגלל השקפת עולמה. השקפת עולם מובלת בסופו של דבר על ידי ראש הממשלה ושר האוצר".

- והשקפת עולמו של לפיד דומה לזו של נתניהו ושלך?

"דומה מאוד. שניהם מאמינים בכלכלה חופשית וליברלית ושניהם חושבים כמוני, שלממשלה יש משימה לא פחות חשובה והיא לתת רמת שירות גבוהה בתחומים הבסיסיים של שירותי הממשלה, ושהדרך הטובה לעשות את זה היא מצד אחד לעודד צמיחה ומצד שני לייעל את המנגנון הממשלתי".

- אבל לפיד החליט לקצץ מיליארדים בתחבורה.

"תחבורה יבשתית היא הכלי המרכזי לצמצום פערים חברתיים ולביטול המושג פריפריה ולכן בתור לקיצוצים הוא צריך להיות אחרי רוב הסעיפים האחרים. לתחבורה אין סקטור פוליטי חזק מאחוריה - וזו אולי חולשתה".

בשבוע שעבר נכשל האוצר בניסיון נוסף לעצור את רכבת העמק לעפולה ובית שאן ואת קו עכו-כרמיאל. מדובר בשני פרויקטים שנחשבים "לא-כלכליים" ובאוצר, לטענת השר כץ, מוכנים להשקיע כסף רב רק כדי לטרפד אותם.

- אולי תסביר לנו מה ההיגיון הכלכלי בהקמת קו רכבת לבית שאן בהשקעה של 4 מיליארד שקל. תושבי בית שאן הרי לא יתחילו לעבוד בתל אביב.

"אבל אנשים שעובדים בכרמיאל יעבדו בזכרון ובנתניה ואנשים שגרים בבית שאן יעבדו במפרץ חיפה. המודלים של האוצר אינם מביאים בחשבון משמעויות כלכליות שיש למשל להקטנת האבטלה ולחיסכון בעלויות הנובעות מכך לתקציב המדינה. המודל הכלכלי פשוט לא נכון. אפשר להגיד עלי הרבה דברים, אבל בכלכלה אני חושב שאני מבין. במקרה של רכבת העמק, המרכיב של המטענים לא פחות מרכזי. בעתיד, רכבת העמק תתחבר ישירות לתל אביב ויהיו חייבים לחבר גם את קרית שמונה וגם את צומת הנגב ואת אלפי החיילים שישרתו בעיר הבה"דים. אם לא יהיה לזה תקציב, אז בצוק העתים יכול להיות שניתן לעשות את זה באמצעות מימון וביצוע של המגזר הפרטי. אבל עדיין, אין ספק שמבחינת עדיפות לאומית צריך להעדיף את הפרויקטים האלה.

"אם צריך לקצץ מיליארדים בתחבורה - צריך לעשות את זה על חשבון תושבי המרכז ולא הפריפריה. מדינת ישראל נותנת מזה 65 שנה עדיפות מובהקת לתושבי גוש דן על חשבון תושבי הפריפריה - וצריך לשנות את זה".

- יהיו תחנות נטושות, כמו בדימונה.

"דימונה היא דוגמה לאבסורד. לקחו תחנת מטענים שלא נמצאת בכלל בדימונה אלא בחור במדבר. חוץ מהתחנה בדימונה, יש עוד 52 תחנות בישראל. לא פלא שהאוצר לא מצליח להביא אף דוגמה חוץ מדימונה. תחנת להבים, למשל, היא הצלחה מדהימה למרות שגם היא בלב שום-מקום, כי היא נותנת פתרון לאזור שלם. אנשים מגיעים אליה ברכב. מחנים וממשיכים.

בתחום העשייה מונה יוגב ברשימת הישגיו את התקציב לרכישת 151 קרונות דו-קומתיים חדשים ועשרות קטרים. "אם ב-2010 היו 340 רכבות ביום, ב-2014 יהיו כבר למעלה מ-500 רכבות ורובן יהיה בקיבולת הרבה יותר גדולה".

הישג נוסף, לדברי יוגב, הוא הגידול הניכר שנרשם ב-2012 במספר הנוסעים ברכבת - שחצה לראשונה את קו ה-40 מיליון, לאחר שבמשך שלוש שנים קפאה הרכבת על 36 מיליון נסיעות לשנה. "הרכבת הייתה אחד הגופים המוקצים בישראל והיום אנחנו רואים שהציבור נוהר אליה בחזרה. קבענו כיעד להגיע ל-44 מיליון נוסעים בתוך שנה מהיום".

- אפשר לטעון שהגידול בנוסעים הוא רק תוצאה של גידול במספר הרכבות.

"הקפיצה בשנה האחרונה היא שילוב של כמה גורמים: קפיצה בכמות ובאיכות הקטרים והציוד, רפורמה גדולה מאוד שעשינו בחטיבת הציוד הנייד של הרכבת, והשקט המוחלט ביחסי העבודה. מעבר לכך, אי אפשר להתעלם מהמהפכה ברמת השירות. רמת הדיוק של הרכבות היום היא בסביבות 95% לעומת 87% ב-2011 שהייתה רוויית עיצומים, ו-89% ב-2010. 95% זה נתון פנטסטי גם במונחים אירופיים. הבנצ'מרק הבינלאומי לרמת אמינות טובה הוא 92%. יש בקרים שבהם הרכבת מגיעה ל-100% דיוק".

לא מתגעגע לגילה אדרעי

לא קל לתפוס את יוגב מגמגם, אך למרבה ההפתעה זה מה שקורה דווקא בתשובה לשאלה שנשמעת לכאורה פשוטה.

- מי היום יושב ראש ועד העובדים ברכבת?

"שאלה טובה... האמת שאני לא יודע. אני מבין שהיו בחירות אבל למיטב ידיעתי עדיין אין החלטה".

התשובה של יוגב ממחישה כנראה את המהפך שהתחולל במעמדו של הוועד מאז הדחתה של יושבת הראש הכריזמטית, גילה אדרעי, שהפכה לסלבריטי לא מעט בזכות סגנונה הוולגארי והקולני.

יוגב דווקא החמיא בעבר לאדרעי על היותה "ישרה", אבל לא, הוא איננו חש געגועים. "זה היה ועד גרוע שלא הסכים בשום פנים ואופן לתת להנהלת הרכבת לנהל את הרכבת. שום אתיקה ושום חוק לא הפריעו לו. החל מההפגנה האלימה מול הבית שלי שבעקבותיה נעצרו ראשי הוועד והם בלי בושה סגרו את המדינה עד שהגברת שוחררה מהמעצר".

- אדרעי וחבריה השיגו תוספות שכר משמעותיות וקביעות לעובדים. אפשר לומר שהאלימות השתלמה להם.

"ברכבת יש היום הסכם עם גמישות תעסוקתית שהוא בטח הטוב ביותר בחברות ממשלתיות, בעיקר ברמת מנהלים. רצינו שחלק מהתחזוקה, גם הנוכחית וגם העתידית, תיעשה על ידי ספקי הרכבות - והצלחנו בזה באופן מלא. רצינו חברות-בת לנדל"ן ולמטענים שיכולות להפוך את הרכבת לחברה רווחית שאינה נזקקת לחסדי המדינה - וקיבלנו את זה באופן מלא, כולל הסכמה לשליטה פרטית. המטרה הרביעית הייתה לחתום על הסכם קיבוצי חדש שייתן שקט לשלוש ארבע שנים. הסכם כזה אכן נחתם ומאז ראינו התייעלות פנטסטית בתפוקות לעובד.

"תמורת כל זאת הסכמנו לשני דברים: הראשון, הפיכת הקופאיות לעובדות בהסכם הקיבוצי, שזה היה מאד חשוב להסתדרות. השני, לתוספות שכר ולמענקים בהתאם לביצוע הרפורמה. מדובר בהיקפים שעדיין משאירים את עובדי הרכבת במקום טוב באמצע בסולם השכר של החברות הממשלתיות הגדולות. הם היו במשך עשרות שנים הילד המקופח של ענף התשתיות בישראל".

עוד כתבות

לן בלווטניק / צלם: יחצ

לן בלווטניק נפרד מההשקעה ב"תעבורה" תמורת 700 מיליון שקל; משפחת לבנת מבססת שליטה בחברה

לאחר הפחתה משמעותית במחיר המניה שביקש לפני שנה, מוכר בעלי קבוצת כלל תעשיות 50% ממניות חברת תעבורה - מתוכן 40% ללאומי פרטנרס והפניקס, שישלמו כל אחת 250.5 מיליון שקל תמורת 20% מהמניות לכל אחת ● משפחת לבנת תרכוש 10% מהמניות, בתוספת פרמיית שליטה של 100 מיליון שקל

דוד אבן צור, ראש עיריית קריית ים / צילום: פאול אורלייב

עיריית קריית ים נגד רפאל: דורשת לפנות אמל"ח ש"מסכן את הציבור"

חברת רפאל מפעילה בסמוך לעיר קריית ים את אחד מאתריה המרכזיים, ומצויה בסכסוך ארוך עם העירייה ● רפאל: "פועלים בהתאם לתקנות ולחוקים"

עמוס 8 חלל תקשורת/ צילום: יחצ

חלל תקשורת לא תמשיך בתוכנית לרכישת לוויין עמוס 8 גם אם יימצא המימון לכך

מדווחת כי כל עוד תישאר על כנה החלטת yes על מעבר הדרגתי לשידור באמצעות רשת האינטרנט, "לא תוכל חלל תקשורת לממש את תוכנית עמוס 8 במתכונתה הנוכחית ותבחן אלטרנטיבות אחרות"

ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר

החגיגה נגמרה? המשנה ליועמ"ש: "לא נאפשר יותר הנחות של מיליון שקל במחיר למשתכן"

לדברי המשנה ליועמ"ש, עו"ד ארז קמיניץ, משרד המשפטים פועל לביטול הפערים בהנחות שכוללת התוכנית באזורים שונים בארץ ● ראש עיריית דימונה: "הבן שלי זכה במחיר למשתכן במודיעין, ואומרים לי שהוא זכה בפיס, והבת שלי זכתה במחיר למשתכן בדימונה וביטלה את הזכייה"

איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי

המסחר המקוצר בת"א ננעל בעליות: טבע זינקה, איידיאיי נפלה ב-8.3%

מדד ת"א 90 עלה ב-0.7%, מדד הבנקים טיפס ב-1.1% ● מהדרין הודיעה על מינויו של ישראל סנדלר כמנכ"ל ●  מניית מלם תים הגיבה לפרסום תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של השנה בעליות

מארגני האקתון והצוות הזוכה CeliAct / צילום: יוזמה לאומית

אראל מרגלית וטבע ערכו האקתון למציאת פתרונות למחלת הצליאק

באירוע השתתפו 180 יזמים ויזמיות מתחומי הבריאות הדיגטלית ● קופת החולים מכבי שיתפה לראשונה תיקיים רפואיים אמיתיים עם היוזמות הצעירות

ג'יימי אוליבר / צילום: Phil Lewis/WENN.com

השף העירום איבד את המכנסיים: רשת המסעדות של ג'יימי אוליבר קרסה

החברה, שכוללת 25 מסעדות, מינתה את משרד רואי החשבון KPMG בתור מנהל מיוחד ● אימפריית המסעדות של אוליבר סיימה את השנה שעברה עם הפסד של 20 מיליון ליש"ט

איתי בן זאב  / צילום: Gettyimages ישראל

די לסחטנות: עובדי הבורסה הם לא אלה שזקוקים לגיבוי ההסתדרות

מנכ"ל הבורסה בתל אביב נתקל בשיטה הישראלית, שבתמציתה היא בריונות: מה שלא הולך בכוח, יילך יותר בכוח ● ועד עשוק לא מייצג עובדים שעלות שכרם מגיעה ל-50 אלף שקל בחודש ● סכסוך העבודה בבורסה נמשך כבר תשעה חודשים, בלי שאיש בהסתדרות מסוגל לקום ולאמר לעובדים: עד כאן, הגזמתם ● דעה

אביתר מירון, אלכס רפפורט ושי סולומון /צילום : פילדביט

מהאסון הגדול במקסיקו למציאות רבודה: הכירו את הטכנולוגיה הישראלית שתמנע דליפות נפט

דליפת הנפט הגדולה במקסיקו לפני כעשור הובילה את חברת בריטיש פטרוליום לחפש טכנולוגיות שיסייעו לה למנוע אסון נוסף ● כך הגיעה החברה לפילדביט הישראלית, שפיתחה טכנולוגיית מציאות רבודה שמיועדת לשמש את הטכנאים בשטח בעזרת משקפיים חכמים

ניצב גדי סיסו / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המוזר של גנץ, המימד החמישי והבכיר במשטרה שנזכר בניגוד עניינים

גדי סיסו, ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, הצהיר ב־2017 על ניגוד עניינים עם חברת המימד החמישי שבראשה עמד אז יו"ר כחול לבן • אלא שטופס ניגוד העניינים שלו נחתם שנה לאחר הפגישה הבעייתית בין ראשי החברה למשטרה, שעמדה במרכז דוח חמור של מבקר המדינה

שער האירו / צילום: shutterstock

השקל נחלש לאחר הריבית; הדולר זינק ב-0.7%

לדברי אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, "השקל נחלש לאחר ההחלטה של בנק ישראל אתמול, שהבהירה כי הבנק רואה בהתחזקות השקל כגורם העיקרי שמעכב את המשך עליית האינפלציה לכיוון מרכז היעד"

גילעד אלטשולר - בעלים ומנכ"ל משותף באלטשולר שחם / צילום: איל יצהר

ההנפקה של אלטשולר שחם גמל ופנסיה מתקרבת לבורסת ת"א

על פי הערכות בשוק בכוונת חברת הגמל והפנסיה להפוך לציבורית כבר בסוף יוני עד תחילת יולי ● בשוק מעריכים שהשווי המוערך שלפיו תצא החברה להנפקה ינוע בין 700-850 מיליון שקל, אך לא מן הנמנע שבאלטשולר שחם גמל ופנסיה יסכימו לכל הפחות לתג מחיר גבוה יותר, של מיליארד שקל

גולן יוכפז / צילום: אביב חופי

סאגת ההדחה של גולן יוכפז: הרשות השנייה מבקשת הבהרות מחדשות 13

יו"רית מועצת הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', ויו"רית דירקטוריון חדשות 13 ונציגת הציבור, זהר קדמון, צפויות להיפגש כדי לדון בנושא ● קדמון עצמה מתנגדת לכוונתם של בעלי רשת 13 לפטר את יוכפז ואף הבהירה זאת בתקשורת ● אם שמאלוב-ברקוביץ' תשתכנע שלא מדובר בתהליך שנעשה משיקולים לא ראויים, הסבירות שתתערב נמוכה

הבורסה בסין

מגמה מעורבת באסיה ברקע למלחמת הסחר בין ארה"ב וסין

טראמפ הודיע אתמול כי הוא מקל באופן זמני את המגבלות על חברת וואווי הסינית ● נשיא סין שי ג'ינפינג ציין אתמול כי לא יהיה סוף למלחמת הסחר בעתיד הקרוב ● המסחר בוול סטריט ננעל בעליות ● מניית טבע עלתה על רקע דיווח כי באפט עשוי לנסות להוביל מיזוג בינה לבין מיילן

צביקה ביידא / צילום: יונתן בלום

שופרסל משקיעה 30 מיליון שקל בשנה בשירות ומשיקה שירות לקוחות בוואטסאפ

לפי נתונים שהגיעו לידי "גלובס", היקף ההשקעה השנתי של שופרסל בכוח אדם בתחום השירות עומד על כ-30 מיליון שקל

יואב דופלט / צילום: סיון פרג'

כיל מעדכנת: דופלט, היו"ר הנכנס, לא יקבל מענק שנתי של מיליון שקל

היו"ר הנכנס של יצרנית הדשנים כיל נאלץ לוותר על מענק שנתי במזומן אותו אמור היה לקבל בתפקידו החדש ● בכיל ציינו בעדכון שפרסמו בנושא כי תנאי התגמול של דופלט "יורכבו ממענק הוני בלבד, אשר תנאיו יוותרו ללא שינוי"

פרופ' תמר פרץ / צילום: תמר מצפי

פרופ' תמר פרץ מצטרפת לוועדה המדעית המייעצת של קנאשור

פרופ' פרץ מתמחה בחקר הסרטן בכלל וסרטן השד בפרט, והחברה ציינה כי מדובר בצעד הקשור להודעתה הקודמת על כך שבכוונתה למקד פעילותה במוצרים הקשורים לבריאות האישה

ל"ג בעומר בירושלים / צילום: איל יצהר

ל"ג בעומר לוהט: צפוי זיהום אוויר גבוה ויש חשש משריפות

במשרד להגנת הסביבה ממליצים לקיים חגיגות אלטרנטיביות למדורות, ואם חייבים: לערוך מדורות קטנות למספר אנשים רב ● רשות הכבאות אסרה על הדלקת מדורות בכל השטח מדרום לכביש 25, כולל השטחים מדרום לבאר שבע ועוטף עזה

כספומט לאומי דיגיטל / צילום: בר-אל

כללית תשלם החזרים לחברי השב"ן באמצעות אפליקציית PAY של לאומי

מדובר במהלך שמאפשר לחברי הקופה שמחזיקים בשב"ן - הביטוח המשלים כללית מושלם וכללית פלטינום, לקבל החזרים באמצעות אפליקציית תשלומים ● "התשלומים יועברו ישירות למכשיר הנייד", מסבירים בלאומי

נתניהו בפתיחת מושב החורף בכנסת / צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי

הדרמה הלילית, בית הכנסת בפקיעין והתגובה המדהימה של מועמד הקואליציה למבקר המדינה

מדוע בוטלה המועמדת של ליצמן, עו"ד מיכל רוזנבוים, כשעה לפני הדד–ליין • האם השפיע יאיר נתניהו על ההליך • ואיך רואה מתניהו אנגלמן את תפקיד המבקר ("זה לא גרזן, אלא כלי לביקורת בונה") • כך הפכה הכנסת את 24 השעות האחרונות למרוץ למציאת מועמד לתפקיד מבקר המדינה