גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתעצבנים שהרכבת מאחרת בבוקר? יש דברים גרועים מזה

איחורים בהגעת הרכבת? מה זה לעומת איחור בשנה, שנתיים ושלוש בסיום פרויקטים, ולעומת ליקויים בתכנון שבגללם שליש מהנוסעים יבלו בשעות הלחץ את הנסיעה בעמידה

לפני שלוש שנים קיבל מנכ"ל הרכבת דאז יצחק (חקי) הראל החלטה היסטורית: חברת רכבת ישראל לא תבנה עוד מסילות רכבת ולא תרחיב קווים קיימים. הסיבה לכך הייתה הכישלון המתמשך של הרכבת בפרויקט הקמת הקו המהיר לירושלים. הראל הגיע למסקנה שהרכבת אינה בנויה להקים קווים. במקום לעסוק בתכנון ובנייה וניהול פרויקטים החליט הראל כי מעתה ואילך תתמקד הרכבת בתחומי הליבה שלה: שירותי תחזוקה ותפעול לקרונות ולקטרים.

התבוננות על מצב הפרויקטים של הרכבת משקפת שהראל חזה את הנולד. פרויקט הקו המהיר שובר בזה אחר זה שיאים שליליים: אחרי שכבר חרג ב-3 מיליארד שקל מהתקציב המקורי שלו, הוא צפוי לחרוג בשנתיים וחצי מלוח הזמנים, כך עולה מדו"ח הבקרה השנתי ל-2012 שהגישה לאוצר ולמשרד התחבורה חברת הבקרה שמונתה על ידם. את הדו"ח, שממצאיו הגיעו לידי "גלובס", הכין המהנדס בנציון כרמל וקבוצת פארטו יחד עם חברת הייעוץ ההולנדית HTM.

ירושלים מחכה לקבלנים

הממצאים החמורים ביותר בדו"ח מתייחסים לעיכובים בפרויקט הקמת קו הרכבת המהיר לירושלים. הפרויקט, שכבר חרג מתקציבו המקורי במיליארדי שקלים, תוכנן להסתיים ביוני 2016. לפני שנה הודתה הרכבת כי הפעלת הקו תידחה ל-2017 וזה היה גם המועד שעליו הכריז שר התחבורה ישראל כץ בסיור שעשה לאורך הקו באחרונה. עיכוב בשנה אינו בשורה משמחת, אבל הוא הרע במיעוטו: חברת הבקרה שביצעה בדיקה מדוקדקת לקצב התקדמות העבודות הגיעה למסקנה חד-משמעית שהערכות הרכבת אופטימיות ואינן נכונות.

"היום ברור שרק בסוף 2015 יסתיימו עבודות התשתית והמבנה התחתון בקו", נכתב בדו"ח "ויידרשו בין שנתיים וחצי לשלוש ויותר לעבודות במבנה העליון: מערכות, חשמול, אינטגרציה והרצה עד להפעלת הקו, דהיינו לפחות יולי 2018". אלא שגם למועד החדש, המאוחר בשנתיים מהמועד המקורי, תוכל הרכבת להגיע "רק אם יינקטו צעדים מידיים לשיפור הניהול וקצב העבודות יוגבר משמעותית".

מה גרם לחריגה כה מהותית מלוח הזמנים בפרויקט? חברת הבקרה מדגישה במיוחד את קצב העבודות האטי של חברת חופרי השרון במקטע ד' של הפרויקט. מדובר בקטע האחרון של המסילה שכולל את התחנה הסופית התת-קרקעית הנבנית בכניסה לירושלים ואת המנהרה (מנהרה 4) והגשר (גשר מספר 10) המובילים אליה. בקטעים אלה, קובעת, חברת הבקרה יש "פיגור כבד ובלתי נמנע" שכל שניתן לעשות הוא לפעול לצמצומו.

חברת הבקרה מציינת כי לקבלנים בקטע זה אושרו כבר פעמיים דחיות במועד סיום העבודות אך גם לאחר שני האישורים צפוי עיכוב נוסף של שנה בקירוב. העבודות בתחנת האומה בכניסה לירושלים, צופה החברה, יסתיימו באיחור של 16 חודשים והעבודות להקמת בגשר מספר 10 העצום, שאמור להיבנות מעל עמק הארזים בבירה על-ידי חברת טר ארמה.

החברה מציינת כי כבר היום מסתמנת דחייה במועד סיום העבודות בגשר, אוגוסט 2015. בנוסף מצביעה חברת הבקרה על פיגור שהולך ומתארך בעבודות הכרייה של מנהרה 3 בקטע שמתחת ליישוב מבשרת ציון. מדובר בעבודות שמעוררות התנגדות רבה אצל תושבי מבשרת ציון המתלוננים על מפגעי הרעש שיוצרות עבודות החפירה.

את הפתרון לעיכובים אמורות לספק מכונות הכרייה הענקיות (TBM) שהוכנסו לעבודה בקטעים ג' ו-ב' על-ידי החברות המבצעות שפיר ומנרב. המכונות, שאורכה של כל אחת מהן 150 מטרים, החלו לעבוד בעיכוב של חודשיים בערך לעומת התכנון המקורי, אך העבודה בקטע של מנרב מתקדמת כמתוכנן בעוד המכונות של שפיר מתקדמות בקצב אטי מדי. "חברת הבקרה חוזרת ודורשת מחברת רכבת ישראל הכנת תוכנית כוללת, מלאה, מפורטת ומקושרת כהלכה באמצעותה תפעל לביצוע המגוון העצום של נושאי העבודה כמתואם ובזמן", כותבים עורכי הדו"ח.

אי סדרים בעדכונים

הכשלים שעליהם מתריעה חברת הבקרה אינם נוגעים רק לעבודות ההקמה של הקו המהיר אלא גם לתכנון הרכבות. כך למשל היא מזהירה כי ברכבות המתוכננות לפעול במסגרת קו הרכבת לירושלים אמורים להיות 929 מקומות ישיבה בלבד לעומת 1,250 מקומות בתכנון המקורי. "משמעות תכנון זה" כותבים עורכי דו"ח הבקרה "היא שבשעות העומס ל-35% מהנוסעים (ברכבת ע"ב) לא יהיה מקום ישיבה".

פרויקט מרכזי לא פחות שנבדק על-ידי חברת הבקרה הוא חשמול הרכבות, שעליו דיווחנו בהרחבה במוסף הנדל"ן הקודם (5.5) בהקשר זה מציינת חברת הבקרה את ההתנגדויות הרבות שהוגשו נגד תוכנית המתאר לחשמול, על רקע טענות לרמת קרינה גבוהה מדי בפרויקט, התנגדויות שעדיין נדונות בוועדות התכנון. חברת הבקרה רומזת כי הפתרונות הנבחנים יקרים מאוד ועשויים "להכפיל את עלות הפרויקט".

חריגות חמורות נוספות נמצאו בפרויקט מתחם התחזוקה בבאר שבע, שהיקפו למעלה ממיליארד שקל. בפרויקט זה מתריעה חברת הבקרה על עיכובים משמעותיים שעשויים להיגרם כתוצאה מהצורך להזיז קו מתח עליון וקו מים של מקורות שעוברים בשטח המתחם ואינם מאפשרים את השלמת המסילות. חברת הבקרה מתריעה על אי סדרים בהעברת עדכונים שוטפים ודורשת מהנהלת הרכבת לבחון מחדש בדחיפות את תוכניות העבודה. חברת הבקרה מתריעה כי הפרויקט נמצא בפיגור של שנה ויותר, שמחייב עדכון של לוחות הזמנים ומחייב להביא בחשבון את ההשלכות שתהיינה על תחזוקת הציוד הנייד.

עיכובים בעבודות וחריגות בלוחות הזמנים נמצאו בכל יתר הפרויקטים של פיתוח מסילות רכבת שבונה רכבת ישראל (ראה טבלה). יצוין כי מדובר בפרויקטים שהועברו לניהול הרכבת עוד לפני ההחלטה להוציא את המנדט להקמת קווים חדשים מידיה.

הקרון השביעי

האחריות להקמת מסילת עכו-כרמיאל, ופרויקט רכבת העמק להקמת מסילה מבית שאן לחיפה דרך עפולה נמצאת כיום בידי חברת נתיבי ישראל. גם פרויקט הקו העתידי לאילת הוא בטיפול נתיבי ישראל בעוד שהמסילה המזרחית שתעבור לאורך כביש 6 תהיה באחריות חברת חוצה ישראל.

הפרויקטים שהרכבת מנהלת, בנוסף לקו המהיר, הם הקמת קו הרכבת אשקלון באר-שבע, דרך נתיבות; הנחת מסילת רכבת מראשל"צ-מערב לצומת בני דרום דרך יבנה מערב, שתקצר משמעותית את זמן הנסיעה מאשדוד ומאשקלון לגוש דן, והכפלת המסילה בקו מוצקין -נהריה. העיכוב המרכזי שמצאה חברת הבקרה בפרויקט קו אשקלון באר-שבע הוא בהוצאת היתר בנייה להקמת תחנת הרכבת בנתיבות.

בעבודות להכפלת מסילת הרכבת מוצקין-נהריה התגלע סכסוך קשה עם הקבלן רחמני, שהפסיק את העבודה ויצא מהשטח ובקטע אחר (מפגש 53) אין פתרון לבעיית הניקוז. בפרויקט קו אשקלון באר-שבע צופה חברת הבקרה חריגה קלה יחסית של כחצי שנה בלוחות הזמנים. בפרויקט הכפלת קו נהריה-מוצקין, שהחל ב-2004(!), צפויה חריגה של כמעט שנה תמימה, אך האיחור המשמעותי צפוי דווקא בפרויקט ה"פשוט" ביותר לכאורה של ראשל"צ מערב-בני דרום - שנתיים וחצי.

נושא אחר שנבדק על ידי חברת הבקרה הוא הסכמי הרכש של הרכבת. ב-17 לאוקטובר סיכמה הרכבת על רכש של 72 קרונות רכבת דו-קומתיים כפולים 12 המורכבים מ-12 סטים של 6 קרונות שיתאימו לקווים החדשים עכו-כרמיאל ולירושלים. עד שנת 2006 הפעילה הרכבת רכבות באורך עד 4 קרונות, אך מאז גדל מספר הקרונות בהדרגה. הסכם הרכש האחרון שנחתם באוקטובר 2012 כולל הזמנת 72 קרונות שיסופקו בין מארס 2014 לפברואר 2015, לפי חישוב של 6 קרונות לרכבת. חברת הבקרה מציינת כי ההזמנה אינה תואמת את מערך ההפעלה החדש של הרכבת המופעל מאז תחילת 2013 ומבוסס על 7 קרונות לרכבת. כתוצאה מאי ההתאמה הזו צפויה להיווצר לרכבת בעיה תפעולית, בצורך לחבר קרון שביעי לכל רכבת.

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה