גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בסוף נישאר עם חנויות נעליים

חברות גלובליות הן סחורה מבוקשת, ולכן נותנים להן הטבות מס

הכותרות בתקשורת רגשו החודש שוב בעקבות הנתונים שלפיהם בשנים 2010-2003 חל זינוק של 140% בהטבות המס הניתנות לחברות שפועלות בישראל במסגרת החוק לעידוד השקעות הון: מ-2.3 מיליארד שקל בשנה ל-5.6 מיליארד שקל בשנה. 4 החברות המובילות בישראל - אינטל, טבע, כיל וצ'ק פוינט - נהנו מ-70% של הטבות המס.

בהתייחסו לנתונים אלה אמר שר האוצר, יאיר לפיד, כי "כתוב שם שהחברות שילמו מס אפקטיבי של 3.3% - חנות נעליים משלמת יותר. זה מקומם, וגם אני זועם".

ההשוואה בין שיעור המס באחוזים שמשלמת חברה גלובלית (עד מאות מיליוני שקלים בשנה) לחנות נעליים ממוצעת (עשרות אלפי שקלים בשנה) היא מיותרת ופופוליסטית. אולם כאשר גם במשרד האוצר עושים שימוש מניפולטיבי בנתוני הטבות המס, שימוש שמביא לעיוות המציאות וגורם נזק לאינטרסים חיוניים לכלכלת ישראל - ראוי לבחון את הנושא על בסיס עובדות ולא תחושות ורגשות.

השלכות חמורות שיפגעו במשק

רובנו יודעים נגד מה אנחנו מוחים: נגד החברות הגדולות, נגד הטבות המס ונגד הטייקונים ה"עשירים", אבל איש כמעט לא עוצר לרגע לחשוב על ההשלכות החמורות שיפגעו במשק הישראלי בעקבות ביטול הטבות המס. ואציין כי איני מייצג אף לא אחת מהחברות הנ"ל וגם לא את בעלי המניות שלהן והעומדים בראשן.

ראשית חשוב להבין: הנתונים על עליית שיעור הטבות המס צריכים לשמח את כל מי שמבין עניין. זאת, משום שעל-פי מנגנון החוק, ככל שחברה תגדיל את פעילותה הכלכלית בישראל - כך יגדלו הטבות המס הניתנות לה. לכן, הנתונים הנ"ל הם חיוביים וטובים לכלכלת ישראל, ומשמעותם - יותר הכנסות, יותר צמיחה וגם יותר מס שכן שולם.

על-פי נתוני התאחדות התעשיינים, מפעלי תעשייה רבים שנהנים מהטבות המס, מקבלים החלטות השקעה בהתאם להטבות הצפויות להם. 60% מהמפעלים מדווחים על מאמצים להגדיל את היקפי היצוא, במטרה לעמוד בתנאים המזכים בהטבות מס. כ-20% מהמנהלים בתעשייה מדווחים על הסטת השקעות מחו"ל לישראל; ושיעור דומה מדווחים על הסטת השקעות מהמרכז לפריפריה.

4 החברות הנ"ל הן מהגדולות בישראל, ויש להן תרומה עצומה, חסרת תחליף, למשק, הן ברמה המקומית והן ברמה הארצית. יחד הן מעסיקות 23,000 אלף איש בישראל ב-16 מרכזים שונים, ומעורבות גם בהעסקת מאות אלפים נוספים של עובדי קבלן, עובדי ספקים ונותני שירות, רובם בפריפריה.

עובדי החברות הללו זוכים לשכר גבוה לפחות פי שניים מהשכר הממוצע במשק, וכל חברה היא בבחינת "מעביד נחשק", שעובדים רבים היו שמחים להימנות עם שורותיה.

כל מאות אלפי העובדים הנ"ל משלמים מדי חודש מס הכנסה למדינה, ובזכות השכר שהם מקבלים הם יכולים להרשות לעצמם לצרוך ולשלם על שירותים שונים, ובכך לשאת במסים נוספים - ישירים ועקיפים - לאוצר המדינה.

הטבות המס והמענקים לא נולדו במחטף או בתמרון של המדינה מצד החברות. משרד האוצר העניק כמדיניות את הטבות המס והיו לו סיבות מצוינות לכך - אינטרסים חיוניים לכלכלת ישראל כמו עידוד תעסוקה, פיתוח הפריפריה ומשיכת השקעות הון מחו"ל לישראל. על-פי נתוני התאחדות התעשיינים, 4 החברות הגדולות אחראיות לשליש (!!) מהיצוא מישראל.

חברות גלובליות הן סחורה מבוקשת בכל מדינות העולם. ישראל, אי קטן של דמוקרטיה במזרח-התיכון עם בעיות ביטחון גדולות, מתחרה ברמה גלובלית במדינות כמו אירלנד, הודו ואחרות. מדינות רבות משקיעות זמן רב ומאמצי שכנוע גדולים הכוללים הצעות מפליגות של מענקים והטבות, על מנת למשוך חברות גלובליות להקים מרכזי ענק בתחומן. ראשיהן מבינים את חשיבותן של החברות הגדולות לכלכלה המקומית.

זו הסיבה כי מאז נחקק חוק עידוד השקעות הון כל אחד משרי האוצר של ישראל ראה לנכון לפעול באופן אישי כדי למשוך חברות כאלו להשקיע בישראל, ולא תמיד בהצלחה. כך למשל, שר האוצר הקודם, יובל שטייניץ, היה מעורב בהצעה לאינטל, לפתוח מרכזים חדשים ומתקדמים בקריית גת ובבית-שאן, שהיו מייצרים עוד 4,300 מקומות עבודה. אך בסופו של דבר זכתה אירלנד להקים בתחומה מרכז חדש לאינטל.

החברות הגלובליות הנ"ל מעמידות את ישראל בשורה הראשונה בעולם בכל הקשור להיי-טק, ייצור ותעשייה. אם בישראל היו עוד כמה חברות כאלה, המשק היה נראה אחרת לגמרי.

הימצאותן ופעילותן בישראל של חברות כאלה אינה כורח המציאות, ויציאתן ממנה אינה בגדר איום שנובע מסערת רגשות. מדובר בחברות עסקיות לכל דבר, שלהן עיקרון כלכלי פשוט: מקסום רווחים. בשוק גלובלי, וגם בשוק המקומי, בעלי המניות מצפים ממנכ"ל החברה למזער עלויות (לרבות תשלומי מס) לחברה.

לכן, מנהל חברה גלובלית מקיים "תחרות" בין המדינות מי תעניק כמה שיותר הטבות ומי תדרוש כמה שפחות (מסים). כך במקרה של בחירה היכן להקים מרכז חדש שאינו קיים, וכך גם לגבי מרכזים קיימים.

ברגע שבמקום אחר יש הצעה טובה יותר, או שבישראל יבוטלו הטבות מס ומענקים, איש לא יוכל למנוע מחברה גדולה לפטר אלפי עובדים, לחסל עסקים בישראל ולהעביר פעילות לחו"ל. כך נישאר עם אחוזי מס גבוהים בחוק, אבל ללא החברה, ללא תעסוקה ישירה ועקיפה לאלפי בתי-אב וגם ללא המס הנמוך ששולם בכל זאת. אז כדאי לשקול היטב מה עדיף?

בניגוד לישקר, יש להן זיקה אמיתית לישראל

משבר כלכלי ובעיות של גירעון עמוק בקופתה המדולדלת של המדינה לא ניתנים לפתרון באמצעות עיקרון סוציאלי של "לקחת מאלה שיש להם". התשובה לבעיות כלכליות כאלה אינה כזו פשטנית. במסגרת הקיצוצים הטקטיים לשנתיים הקרובות יש להיזהר שלא להרוס את ההישגים האסטרטגיים של הפריפריה ואת אמון המשקיעים הזרים, שנבנו בישראל במשך שנים.

אז בטרם יהיה מאוחר מדי, בואו נשמור על החברות הגלובליות, שבניגוד לישקר יש להן זיקה אמיתית לישראל. נשמור שהחברות שפועלות כאן ב-16 מרכזים ברחבי הארץ בהזמנתה ובעידודה של ישראל, לא יברחו למדינות "זולות" יותר. ולא נשכח כי חברת היי-טק יכולה לעבור מישראל ולפעול גם מהודו ומאירלנד, אבל חנות נעליים מקומית - לא.

* הכותב, שותף מנהל במשרד רואי החשבון ליאון-אורליצקי, כיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה.

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הרווח הנקי של מנועי בית שמש זינק ב-240% על רקע המלחמה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● הכנסות מנועי בית שמש הסתכמו ב-63 מיליון דולר ברבעון ● בזכות מכירת מעונות הסטודנטים אלקטרה הקטינה את החוב, הרווח הנקי זינק ב-75%, אך הרווח הגולמי נשחק ● שופרסל: הרווח הנקי עלה ב-35% לכ-90 מיליון שקל ● ביטוח ישיר: הרווח זינק בזכות העלאת תעריפים בביטוח רכב והכנסות מהשקעות ● הולמס פלייס: למרות המלחמה, גידול במספר המועדונים והמנויים ● בנק ירושלים: פיקדונות הציבור זינקו ב-12% והרווח הנקי גדל ב-5% ● מדור חדש

סגן הקנצלר הגרמני, רוברט האבק, בנאום בסוף השבוע בו אמר כי ישראל עוברת על החוק הבינלאומי / צילום: Reuters, Bernd Elmenthaler

הסחף נגד ישראל באירופה מתגבר, ואפילו בגרמניה קוראים לעצור המלחמה

הפסיקה של בית הדין הבינלאומי לצדק והדרישה לצווי מעצר בהאג העניקו "חותמת רשמית" לטענות בדבר פשעי מלחמה ● בגרמניה, סגן הקנצלר שנחשב עד כה לפרו-ישראלי, אמר ש"ישראל עברה את הגבול", ובספרד שרת הביטחון אמרה: "בעזה מתרחש ג'נוסייד אמיתי"

אתר בנייה בישראל / צילום: Shutterstock

הפקק משתחרר? 2,000 פועלי בניין זרים נחתו בישראל ואלף נוספים בדרך

בשבוע שעבר הגיעה לישראל המאסה גדולה ביותר של פועלי בניין זרים מתחילת המלחמה ● המדינה בוחנת הבאת עובדים גם מתאילנד, אקוודור וממדינות באפריקה ● האם הקצב יישמר?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

אלפי שקלים לשעה ותיבת פנדורה: הכירו את השופט שנחקר בחשד לשוחד

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● הבוקר (ג') הוא נחקר בחשד לשוחד ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר-על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: Reuters, AMMAR AWAD

רפאל חשפה מיירט חדש שמתבסס על מערכת כיפת ברזל

רפאל חשפה בתערוכה בבוקרשט מיירט חדש שמתבסס על כיפת ברזל ושמו "Iron Lance" ● בקרוב צפויים להתפרסם פרטים נוספים על המיירט החדש ● במקביל, קניה שוקלת לרכוש את מערכת ספיידר של החברה

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בהתאם לתחזיות: בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי

הלחצים האינפלציוניים לצד אי-הוודאות הגאו-פוליטית הובילו את בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה בשיעור של 4.5% ● גם הכלכלנים הבכירים חזו כי לא יהיה שינוי בגובה הריבית, וממשיכים להעריך כי הסיכויים להפחתה הולכים ומתרחקים

סניף של טארגט בארה''ב. הורדת מחירים מיידית על 1,500 מוצרים / צילום: Shutterstock

בעולם חברות מורידות מחירים, בישראל הן מעלות אותם שוב ושוב

ענקית המזון טארגט הודיעה על מהלך הנחות חוצה קטגוריות במטרה למשוך קונים - אחרי שספגה ירידה במכירות ● גם המתחרות וולמארט ואלדי הגרמנית מיהרו להודיע על מהלכי מחיר ● ניסיון העבר מראה שהרשתות בארץ לא צפויות לעשות מהלך דומה, גם לא אחרי המלחמה

בית העיתונאים, תל אביב / צילום: Shutterstock

רק אחרי עשור: אושרה הקמת מגדל מאחורי בית העיתונאים בתל אביב

ההערכות הן שהמחיר לדירה בפרויקט העתידי יעמוד על כ־70־80 אלף שקל למ"ר ● קרן ריאליטי רכשה את המתחם ב־2015 ב-172 מיליון שקל, כעת הוא מוערך בפי 2 ● כחלק מהפרויקט, מאחורי בית העיתונאים ייהרס בניין בן ארבע קומות ששימש את יחידת דובר צה"ל במשך שנים רבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; הנאסד"ק ממשיך לשבור שיאים

מדד הנאסד"ק עולה ב-0.4% ● אירופה ננעלה בירידות ● מכירות האייפונים של אפל בסין זינקו ב-50% באפריל ● מחירי הנפט עולים ● מי שמכר בתחילת חודש מאי האחרון פספס כ-5.5% עליות במדד S&P 500 ● בנק לומברד אודייר: "פוטנציאל לאפסייד ברוב המדדים הגדולים בעולם, בעיקר השוק הבריטי"

עידן פלוס / צילום: יח''צ

ערוץ 14 יוצא מעידן פלוס. זו הסיבה

עפ"י מידע שהגיע לגלובס, בערוץ 14 ביקשו לרדת מעידן פלוס כדי שהחוב שלהם לרשות השנייה לא ימשיך לגדול ● ככל הנראה, אם לא יהיה שינוי במדיניות מצד משרד התקשורת, ביום חמישי הקרוב השידור של ערוץ 14 כבר לא יהיה זמין דרך השירות ● נכון לעכשיו, החוב של ערוץ 14 עומד על 6.5 מיליון שקל

התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי, כרים חאן / צילום: ap, Peter Dejong

ההשוואה המקוממת של התובע בהאג: על ישראל לנהוג כמו בצפון אירלנד

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, אמר בראיון ל"סנדיי טיימס" כי ישראל הייתה צריכה להגיב להתקפת חמאס ב־7 באוקטובר כפי שהגיבו כוחות הביטחון הבריטיים להתקפות של ה־IRA ● "הבריטים לא אמרו 'ברחוב המרכזי של בלפסט יש ללא ספק כמה חברי IRA, ולכן בואו נפיל עליו פצצות של טון'", אמר חאן

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

חשד: בכיר בוולט קיזז חשבוניות פיקטיביות בסך כ-230 מיליון שקל

מהחקירה עולה כי חברת וולט קיזזה בספריה חשבוניות מס החשודות כפיקטיביות על שם חברת תלוש לעצמאי טי.בי.או בע"מ בהיקף של מאות מיליוני שקלים - במעורבות ישירה של סמנכ"ל התפעול, אליה אוהד יוספיאן ● סכום המס שנגרע מהמדינה עפ"י החשד: כ-35 מיליון שקל

צילום מסך של אלכס טרופנוב מתוך סרטון שפרסם הג'יהאד האיסלאמי

הג'יהאד האיסלאמי פרסם תיעוד של החטוף אלכס טרופנוב

דו"צ: מסתמן - אמל"ח של חמאס גרם לשריפה במחנה העקורים ● כ-100 מחבלים חוסלו במבצע של אוגדה 99 בשכונת זייתון ● פלסטינים מתפנים ממערב רפיח: טנקים נצפו באזורים שעוד לא היו ●  במצרים משתיקים את תקרית הירי במעבר רפיח: "יש מבוכה גדולה" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק קיבלו אחריות לשיגור 3 כטב"מים לעבר אילת • בצה"ל מאשרים: מטוס קרב יירט בהצלחה 2 כטב"מים לפני שחצו לשטח ישראל ● עדכונים בולטים

איי הבתולה / צילום: Shutterstock

חשד: עורך דין העלים מיליונים באמצעות חברת קש באיי הבתולה

עו"ד אשר רבינוביץ' נחקר במשרדי פקיד שומה חקירות ת"א בחשד שהתחמק מדיווח ותשלום מס על הכנסות ממכירת ני"ע בישראל ובחו"ל בסך 2.5 מיליון דולר לפחות ● חקירה סמויה ברשות המסים העלתה לכאורה כי הכנסות אלה הוסתרו תחת חברה זרה בשם NEMETZ CORP שהתאגדה באיי הבתולה, ומניותיה מוחזקות לכאורה ע"י נאמן זר

פרופ' זיו כהן ועמית גל. המועמדים הסופיים לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון / צילום: רמי זרנגר, מארק ניימן-לע''מ

אלה שני המועמדים הסופיים לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון

ועדת האיתור לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון סיימה את עבודתה והמליצה לשר האוצר על שני מועמדים: מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, פרופ' זיו כהן

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

אפוד וקסדה ב־150 מיליון שקל: פימי במגעים לרכישת מחצית ממרעום דולפין

הקרן במו"מ לרכישת מחצית ממניות יצרנית הציוד הטקטי, שנהנית מביקוש גובר למוצריה מאז תחילת המלחמה בעזה, לפי שווי חברה של 250-300 מיליון שקל

עופר מלכה ומירי רגב / צילומים: איל יצהר, קובי גדעון-לע''מ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

"תוקע מיזמים": איש המוסד שעזב בטריקת דלת והפך ליועץ הקרוב של מירי רגב

עופר מלכה הוגדר על ידי גורמים שעבדו מולו כשהיה מנכ"ל משרד התחבורה כמי ש"התאמץ לא לקבל החלטות אלא בהנחתות שהגיעו ממירי רגב" ● בתחקיר "המקור" נחשפה זיקה עמוקה שלא דווחה בין השרה למי שעד לא מזמן היה מועמדה למנכ"לות רשות שדות התעופה

סניף שופרסל שלי בתל אביב / צילום: איל יצהר

שווי שופרסל זינק ב-50%: "האחים אמיר הופתעו מעוצמת ההתייעלות שניתן להשיג"

בדוחות הרבעון הראשון, עדיין ללא מעורבות בעלי השליטה החדשים, מציגה שופרסל שיפור ניכר ברווחיה ● האחים אמיר כבר מורווחים 150 מיליון שקל על השקעתם, ובשוק מעריכים: "בכל מקום בו הם נוגעים ניתן לחסוך מיליוני שקלים"

דאג בורגום, מושל דקוטה הצפונית, לוחץ יד לדונלד טראמפ / צילום: ap, Justin Lane

עשיר, נאמן ונאה: המועמד הלא מוכר שמיועד לתפקיד סגן הנשיא של טראמפ

דאג בורגום, מושל דקוטה הצפונית, זוכה לחיבוק חם מהנשיא לשעבר ● הערכות הן שהוא יהיה יד ימינו של טראמפ, אם זה יחזור לבית הלבן ● כך הפך למועמד המוביל לתפקיד הנחשק

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: לוחם מילואים נפצע קשה בקרב רצועת עזה

חילופי אש התפתחו היום במעבר רפיח בין צה"ל לכוחות מצריים ● המחבלים יאסין רביע וחאלד נגאר, שעסקו בהכוונת טרור ואף ביצעו פיגועים בעברם - חוסלו בתקיפה ברפיח ●  הפרקליטה הצבאית הראשית הורתה לתחקר את תקיפת צה"ל אמש ברפיח • עדכונים שוטפים