גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך נשרפו מיליארדים בבטר פלייס ומה יקרה ללקוחות?

החזון של שי אגסי, שהוביל להקמת החברה, נכון כיום כפי שהיה נכון לפני 5 שנים; אז למה בטר פלייס לא התרוממה?

כבר כמה חודשים היה ברור שבטר פלייס הגיעה לסוף דרכה במתכונת הנוכחית של חברה עצמאית. למצב העגום הזה היא הגיעה בשל מכלול סיבות מקומיות וגלובליות, אבל אם היינו צריכים לסכם את ה"פוסט-מורטם" במשפט אחד, קרוב לוודאי שהוא יהיה "הרעיון הנכון בזמן הלא נכון ובמקום הלא נכון".

1. החזון עדיין נכון

החזון של שי אגסי, שהוביל להקמת החברה, נכון כיום כפי שהיה נכון לפני 5 שנים: קיים צורך ממשי למצוא תחליף למנועי הבעירה הפנימית של כלי הרכב בעולם. המכונית המודרנית, למרות כל ההתקדמות הטכנולוגיות ב-100 השנים האחרונות, היא עדיין אנטי-סביבתית, שורפת דלק שמקורו במאגרים לא מתחדשים, מזהמת את האטמוספירה ופוגעת בבריאות.

לאף אחד אין ספק שבמוקדם או במאוחר מאגרי הדלק הללו יתכלו. אמנם כיום המיתון הגלובלי שומר על מחירי הדלק ברמה סבירה אבל אם העלייה המואצת ברמת החיים של מיליארדי תושבים בעולם השלישי תמשיך בקצב שאותו הפגינה בעשור הקודם, הביקוש לדלק יזנק אל על והמחירים יזנקו במקביל. אנחנו לא שוכחים שלפני שנים בודדות נשקו מחירי הנפט ל-150 דולר לחבית והתרחיש של 200 דולר לחבית נראה בלתי נמנע.

גם זיהום האוויר וההתחממות הגלובלית ממשיכים להיות בעיה רצינית, למרות הניסיונות הכבירים של הלוביסטים של תעשיית האנרגיה להוריד את העניין מסדר היום.

עובדה היא שיצרניות רכב גדולות ומכובדות, כולל כאלה שהעניקו קבלת פנים צוננת לבטר פלייס בתחילת הדרך, משקיעות כיום הון בתוכניות ארוכות-טווח לפיתוח רכב חשמלי. לא מדובר רק ברנו-ניסאן, שותפתה של בטר פלייס. אפילו ב.מ.וו הגרמנית, למשל, שנחשבת למובילה טכנולוגית שמרנית, תשיק בחודשים הקרובים פרויקט רחב-ממדים של רכב חשמלי מתקדם במקביל לפתרונות טעינה בקנה מידה ארצי. מרצדס, ג'י.אם, טויוטה ואחרות עובדות כיום במקביל על פרויקטים ארוכי טווח לרכב חשמלי.

2. למה החשמליות לא כבשו את השוק?

בגלל שהטכנולוגיה עדיין לא בשלה. אם היו קיימות כיום בשוק סוללות קומפקטיות וקלות במחיר סביר, שיכולות להעניק לרכב נוסעים טווח נסיעה רצוף של 400 קילומטר, המכוניות החשמליות היו הופכות ללהיט גלובלי. בפועל הסוללות הנוכחיות לכלי רכב חשמליים "נטו" הן יחידות ענקיות, ששוקלות כמו שני נוסעים, דורשות פתרונות קירור מתקדמים למניעת פיצוץ, מצריכות חומרי גלם נדירים (ליתיום) וטכנולוגיות ייצור אקזוטיות, מתאפיינות באורך חיים מוגבל ועולות כמו חצי מכונית.

יתר על כן, טעינה מלאה שלהן ברשת הביתית אורכת שעות ארוכות ואילו טעינה "מהירה" (שאורכת לרוב כחצי שעה) דורשת התקנת מטען תעשייתי, שיוצר עומס על רשת החשמל הארצית ומפעיל על הסוללה כוחות הרסניים.

הסוללות והמנועים החשמליים הקיימים מגבילים מאוד את השימושיות של רכבי נוסעים בהשוואה לרכב בנזין ומספקים טווח של 150-200 קילומטר אפילו בתנאי נהיגה אופטימליים. בעליות ועם מזגן, הטווח המעשי בין טעינות יכול להתכווץ ב-30%. זה סביר לנהגים עירוניים ו/או למי שנוסע במסלולים קבועים וידועים, אבל עבור בעל רכב רגיל, שרוצה שימוש גמיש ורב-תכליתי ברכב, המגבלות רבות מדי. בטר פלייס, שטכנולוגיה תמיד הייתה הצד החזק שלה, מצאה פתרון למגבלות הטווח והוכיחה שניתן לייצר טכנולוגית מערכת להחלפה מהירה של סוללות ברכב ולהתקין אותה בכלי רכב סדרתיים מפס הייצור. היא גם הוכיחה שניתן לנהל מרחוק תשתית לרשת של מכוניות כאלה בהיקף גלובלי ואפילו לשלב אותה בצורה חכמה ברשת החשמל הארצית.

אבל למרות הישימות הטכנולוגית, לפתרון של בטר פלייס הייתה ועדיין יש בעיה מרכזית עיקרית: הוא יקר להחריד. הקמת רשת תחנות החלפה וניהולה מרחוק דורשת השקעות ענק בתשתית שהולכות וגדולות ככל שהאזור הגיאוגרפי גדול יותר. זה ישים אולי כפרויקט ממשלתי, אבל מחברה פרטית פתרון כזה דורש כיסים עמוקים מאוד ומשקיעים עם הרבה אורך רוח ואמונה שההכנסות יכסו יום אחד את הוצאות ההקמה. שי אגסי מצא משקיעים כאלה בתחילת הדרך אך גם אורך הרוח שלהם נגמר.

מנקודת המבט של תעשיית הרכב, פיתוח מכונית עם סוללה נשלפת הוא פיתוח יקר מהיסוד. פתרון הרבה יותר יקר מהסבת מכונית קיימת לפעולה על חשמל עם סוללה קבועה. כיום יצרני הרכב חוסכים אפילו "בלחם ובחמאה" כדי להישאר רווחיים ולפיכך לא מצאה בטר פלייס אהדה לפתרון שלה.

3. למה ישראל לא הייתה המקום הנכון

מצד אחד, קל להבין מדוע בחר אגסי את ישראל בתור אתר ניסוי ל"הוכחת ההיתכנות" הגלובלית של בטר פלייס. ישראל היא מדינה קטנה, עם ריכוזי אוכלוסייה צפופים, מהירויות נסיעה נמוכות, מאגר רציני של אנשי היי-טק מיומנים ורגולטור אוהד עם גמישות הון-שלטון מכובדת.

מצד שני, קרוב לוודאי שישראל היא המדינה הכי פחות מתאימה במערב לפרויקט כמו זה של בטר פלייס וחוסר היכולת להבין זאת היה הכשל הקונספטואלי המרכזי של אגסי ובטר פלייס. נעזוב רגע זוטות כמו אקלים אכזרי, שדורש הפעלת מזגן רוב ימות השנה, פקקי תנועה אינסופיים וסגנון נהיגה אלים ובזבזני. הבעיה העיקרית היא ששוק הרכב החדש בישראל מתאפיין בשיעור הגבוה ביותר של רכבי ציים בעולם: כמעט רכב אחד מכל שני כלי רכב חדשים שנמכרו כאן בעשור האחרון, נרכש על ידי צי רכב.

הקונספט של בטר פלייס קבע ששוק מוטה ציים כמו ישראל הוא דווקא יתרון שיאפשר להגיע בצורה מרוכזת ומהירה למסות גדולות של לקוחות שנוסעים הרבה ולפיכך מייצרים לחברה הרבה הכנסות ממכירת קילומטרים חשמליים. כולם זוכרים את ההצהרות של החברה מלפני שנתיים כי חתמה על "הסכמים עקרוניים" לרכישת מכוניות חשמליות עם עשרות ציי רכב שמחזיקים מעל 70 אלף כלי רכב ביחד.

אלא שמבחינת לקוחות הקצה של הציים בישראל, תמצית "הרכב הצמוד מהעבודה" היא אדישות מוחלטת למחירי הדלק במקביל לשימוש מוגבר ברכב. מבחינתם, רכב חשמלי עם טווח מוגבל ושימושיות בעייתית, שחוסך כסף לבוס אבל עולה לעובד סכום זהה, שווה כקליפת השום. לכך יש להוסיף את האדישות הישראלית לסוגיית הפליטה והזיהום, ואת קבלת ההחלטות בשוק הליסינג שמתבצעת על ידי שישה-שבעה מנהלי חברות ליסינג גדולות שיש להם קשרים עסקיים עבותים (ולעתים קשרי בעלות) עם יבואני הרכב ושעבורם "ערך הגרט" - שוויו של הרכב בתום תקופת הליסינג - הוא התנ"ך.

4. הטעויות השיווקיות

לבטר פלייס לקח הרבה יותר מדי זמן לפענח את כללי המשחק של שוק הליסינג הישראלי והיא עשתה זאת בשיטת "נסה וטעה". בתחילת הדרך, כעוד הייתה שבויה בתחושת הביטחון העצמי ששידר אגסי, ההנחה הייתה ש"הציים יעמדו בתור כדי לקבל מכוניות". לפיכך השיקה החברה תוכניות יומרניות עם תמחור גבוה מדי של הרכב ושל עלויות הטעינה, ופיצוי נמוך מדי ללקוח על הסיכון הכרוך בירידת הערך.

בסופו של דבר, אחרי כמה שינויים, מצאה החברה נוסחת תמחור נדיבה מאוד, שהצליחה ליצור בחודשים האחרונים מומנטום כלשהו של מכירות לליסינג (כ-100 מכוניות בחודש פלוס-מינוס) ולפרטיים. אבל השיטה יצרה לחברה הפסד מהותי על כל רכב שנמכר, והיא באה מאוחר מדי. פרישתו של אגסי, הטלטלות הבלתי פוסקות בצמרת הניהולית של החברה והספקות לגבי המשך קיומה הגדילו משמעותית את תחושת הסיכון של הלקוחות ויצרו נזק כמעט בלתי הפיך לפעילות השיווק של החברה - מה שתרם להאצת ההפסדים וחוזר חלילה.

5. מה הלאה

הכרזותיו של השר פרץ לגבי "הצלת בטר פלייס" עשויות ליצור את הרושם שתיתכן מעין "תוכנית חילוץ ממשלתית" שתאפשר לחברה לשרוד עצמאית. אבל בעיתוי הנוכחי, שבו מקוצצים אפילו אינטרסים כלכליים וחברתיים חיוניים למדינה, קלושים הסיכויים שהאוצר יפתח את הקופה המצומקת ויספוג אש ציבורית עבור חברה פרטית לשיווק רכב פרטי, שעתידה לוט בערפל.

בטר פלייס מחזיקה כיום בפטנטים על "חוליות מפתח טכנולוגיות בתחומים כמו ניהול רשתות חשמל חכמות (SMART-GRID) וטלמטיקה, וסביר להניח שלאלה יימצאו דורשים בצורה זו אחרת, אולי אפילו בסין. לחברה לישראל יש כיום רק כ-30% מבטר פלייס, כך שפשיטת רגל שלה עשויה להיות פתרון מהיר לדילול ההשקעות של המשקיעים החיצוניים והשתלטות על הגרעין הטכנולוגי הקשה שלה.

6. ומה יהיה על הלקוחות הקיימים?

כ-1,000 מכוניות פלואנס חשמליות נמכרו מאז תחילת השיווק של בטר פלייס בישראל, והלקוחות שרכשו אותן נמצאים בשתי קטגוריות: ליסינג ופרטיים. לקוחות הליסינג מוגנים על ידי חברות הליסינג שלהם ובמקרה של הפסקת השירות של בטר פלייס סביר להניח שרכבם פשוט יוחלף לרכב תקני על ידי החברה. שתיים-שלוש חברות הליסינג הגדולות, שרכשו את כלי הרכב מבטר פלייס, עשויות לספוג הפסד של כמה מיליוני שקלים במקרה כזה. אמנם רוב המכוניות נרכשו במסגרת התחייבות לרכישה חוזרת וכנגד ערבויות, אך במקרה של פירוק בטר פלייס ספק אם הערבויות יכסו את הנזק.

ומה לגבי אותם "מסגלים מוקדמים" פרטיים נלהבים, שרכשו את המכוניות החשמליות מכיסם הפרטי במחיר מלא משיקולים של אידיאולוגיה סביבתית? תיאורטית, במקרה של הפסקת השירות של החברה הם עשויים להישאר עם גושי ברזל חסרי ערך וחסרי יכולת. נזכיר שהסוללות אינן רכושם הפרטי של הרוכשים אלא שייכים, משפטית, לבטר פלייס או לנושיה ובשווי של כ-10,000 דולר לסוללה זה לא יהיה רכוש נטוש. אבל זה הסיכון שלוקח כל לקוח שמנסה להקדים את העקומה הטכנולוגית. לאידיאלים יש מחיר.

עוד כתבות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד