גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חכמים בדיעבד

זה לא חוכמה להגיד היום "אמרנו לכם, ידענו שבטר פלייס תיכשל"

יום שבו מגיעה חברה כמו בטר פלייס לבית המשפט לבקש צו פירוק הוא יום עצוב - עצוב לעובדים, ללקוחות, לחולמים ולמשקיעים. אמנם לא כולם עצובים באותם אופן ומידה, אבל זה יום קשה לרבים. משקיעים ויזמים יודעים שלפעמים יצליחו ולפעמים לא. מותר להם לנסות, לעיתים להיכשל, ולקוות לעיתים תכופות יותר גם להצליח.

דווקא היום, אני מסיר פעמיים את הכובע בפני היזם שי אגסי. פעם אחת על החלום ועוד פעם על התעוזה. היום, אני מסיר את כובעי גם בפני החברה לישראל על לקיחת הסיכון ועל הניסיון. עם זאת, ליבי עם הלקוחות שרובם קנו את הרכב החשמלי כי זה היה דבר נכון לעשותו, וגם עם מאות העובדים שהאמינו שהם מתקנים קצת את העולם.

תעשיית הטכנולוגיה, היזמות והסטרט-אפים הישראלית לא ממש נפגעה היום. אבל היא התבגרה עוד קצת. משקיעים נבונים יודעים כי השקעה בחברות צעירות ובטכנולוגיה חדישה היא פעולה סטטיסטית ולא דטרמיניסטית, ולכן משקיעים מפזרים את ההשקעות שלהם. בדיעבד, גם אני יכול להצטרף היום לרשימת המלהגים - "ידעתי שזה ייכשל!"

אז מה? הרבה דברים שהאמנתי שייכשלו דווקא הצליחו, ולהיפך. אם מישהו היה פונה אליי לפני 10 שנים, מציג לי סטארט-אפ חדש, עם מנכ"ל צעיר בן 20, שמציע להעלות תמונות של אנשים לאינטרנט ולעשות להם לייק, הייתי כנראה משלח אותו לדרכו, בלי להשקיע בו. הייתי נותן לו גם כמה עצות טיפשיות, שחלילה לו מלהקשיב לי.

גם את אנשי הצוות עם השם המוזר, שהיו מסבירים לי שהם מנוע-חיפוש שעובד יותר מהר מאלטה-ויסטה (ענק החיפוש ששכחנו), הייתי כנראה שולח לדרכם ללא השקעה. בקיצור, החכמים שאומרים היום "ידענו שזה ייכשל" ו"אמרנו לכם", הם חכמים בדיעבד.

עם זאת, אנסה להציע הסבר מדוע בטר פלייס נכשלה. ראשית, נשים דברים בפרופורציות הנכונות. שי אגסי לא המציא את המכונית החשמלית, ואפילו לא את חזון המכונית החשמלית. מכוניות חשמליות נבנו בגרמניה כבר לפני יותר ממאה שנה. מכוניות חשמליות התחרו במכוניות מונעות בנזין כבר בתחילת דרכן. ב-1899 הגיע נהג מרוצים בלגי למהירות של יותר מ-100 קמ"ש במכונית חשמלית.

הסיבה לכך שמכוניות מונעות בנזין הוציאו בהדרגה את המכוניות החשמליות מהשוק היא פשוטה: דלק זול ונוחות המשתמש. אבל חלום המכוניות החשמליות המשיך ללוות אותנו יותר ממאה שנה, ובשנים האחרונות עקב עליית מחירי הבנזין, הבנת הנזקים האקולוגיים והחידושים הטכנולוגיים, חלום המכונית החשמלית חוזר להיות ריאלי ובר-השגה.

הבעיה העיקרית שאיתה מתמודדת המכונית החשמלית היא הסוללה והטעינה שלה. כאשר בטר פלייס התחילה לפעול היא הציעה רעיון מהפכני. במקום להשקיע בסוללה כבדה ויקרה מאוד, המתכלה במהירות ודורשת שעות רבות של טעינה - תחנות להחלפת סוללות. המכונית צריכה חשמל? היכנס לתחנת ה"תדלוק" והחלף את הסוללה הגמורה בסוללה טעונה המוכנה לנסיעה.

נשמע פשוט. הבעיה היא, שהסוללה של לפני 10 שנים אינה הסוללה של היום. הקידמה הטכנולוגית ייצרה לנו סוללות קלות וזולות יותר, שמחזיקות הרבה יותר אנרגיה. בעוד מספר שנים הן יהיו יעילות עוד יותר. כבר היום יצרנית המכונית החשמלית האמריקאית טסלה מציעה מכונית עם סוללה שתחזיק יותר מ-300 קילומטר. טסלה מתכננת להציע בתוך מספר שנים סוללה ל-700 קילומטר. כך ניתן יהיה לנסוע מתל-אביב לאילת, לתדלק בלילה את המכונית, ולחזור לתל-אביב בלי צורך להחליף סוללה כל 200 קילומטר.

טכנולוגיה מהירה הורגת עסקים מהר

כחכם בדיעבד, אני יכול להציע שתי סיבות עיקריות לכישלון של בטר פלייס. הראשונה, הפתרון הטכנולוגי שלה היה נכון ונדרש לפני שבע שנים. ההתפתחות המהירה של טכנולוגיית הסוללה שינתה את כללי המשחק.

הסיבה השנייה היא הניסיון של בטר פלייס להיות שני דברים בו-זמנית. יצרן וספק של מכוניות חשמליות יחד עם ספק של שירותי "תדלוק" חשמלי. בעולם הטכנולוגי המשתנה היום במהירות, ההימור הזה לא עבד טוב ביחד. בטסלה, כך אומרות השמועות, מדברים היום על "סוללות ניתנות להחלפה" במודל של בטר פלייס. אני מאמין שאלה - מכירת מכוניות ותדלוק - צריכים להיות שני מודלים עסקיים נפרדים.

המסקנות - טכנולוגיה מהירה הורגת עסקים מהר יותר מאי פעם. יזם ששוקל להיכנס לעסקי המכוניות החשמליות, מוטב שיתכונן כבר עתה למכוניות אוטונומיות הנוהגות את נוסעיהן. תוך שני עשורים נראה רובוטים מסיעים את לקוחותיהם (אנחנו) ממקום למקום. הרובוטים לא יוטרדו מטעינת הסוללות שלהם בזמן שהם מחכים לנו. אנחנו נאכל צהריים בנחת בשעה שהרובוטים יוזנו בטעינה.

הכותב, מייסד אלאדין, הוא יזם חברתי

עוד כתבות

שוק באנקרה. / צילום: ap, Burhan Ozbilici

בניגוד לכל הכללים: טורקיה הורידה ריבית בפעם הרביעית, למרות אינפלציה של 31%

נגיד הבנק המרכזי בטורקיה, פתיך קרהאן, הודיע לאחרונה על הורדת ריבית בפעם הרביעית בתוך שנה, וכעת היא עומדת על 38% ● זאת, על אף קצב האינפלציה השנתי שנותר גבוה ● בשנים האחרונות, הכלכלה הטורקית מתמודדת עם שורת אתגרים, בהם מחסור באנרגיה

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

השקל נושק לרמות שיא, ובשוק תוהים: מה השלב שבו בנק ישראל ינקוט צעדים?

בשנה האחרונה רשם השקל התחזקות משמעותית את מול הדולר, והוא נסחר בשיא של קרוב ל־4 שנים ● בעבר התערב בנק ישראל ישירות רק בתקופות חירום כמו קורונה ומלחמה ● כלכלנים בכירים מסמנים את הרף שבו כנראה שהגישה תשתנה

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

מקום שני אחרי ארה"ב: האם ישראל הופכת למעצמת דיפ טק?

הם מפתחים שבבים, מחשוב קוונטי ותרופות מצילות חיים, ולא מחפשים אקזיט מהיר ● מנכ"לית לאומיטק, מיה אייזן צפריר, מסבירה מדוע הטכנולוגיה העמוקה מצליחה לצמוח דווקא כשהשוק מהסס, ואיך קורה שחברות בתחום שורדות פי שניים יותר מסטארט-אפים רגילים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסחר תנודתי בבורסת ת"א; מניות הגז מזנקות, מניות השבבים נופלות

ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל נחלש הבוקר מול הדולר ב-0.4% ● מניות השבבים הדואליות יורדות ומעיבות על השוק ● מנגד אישור עסקת הגז תומכת בשוק ● היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב, האינפלציה צפוייה להישאר דביקה ● בתוך יומיים יתפרסמו חמש החלטות ריבית ברחבי העולם ● בנק אוף אמריקה סימן את מניות השבבים המומלצות שלו לשנת 2026

איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי / צילום: Shutterstock

טייסות בגן ילדים וערוצי יוטיוב: כך איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי

חברות רבות החלו להשקיע בהליכי גיוס לא קונבנציונלים ויצירתיים, שהופכים את דורשי העבודה לשותפים לסיפור המיתוג ● עובדים קיימים משמשים "שגרירי תוכן אותנטי" ומהדהדים את תכני החברה ברשת ● כך הארגונים חוסכים בתקציבי פרסום ומגיעים למועמדים באופן ממוקד

קורסרה רוכשת את המתחרה אודמי / צילום: Shutterstock

פלטפורמת הלימודים שהקימה הישראלית רוכשת את המתחרה בעסקת מיליארדים

קורסרה, שהוקמה ע"י דפנה קולר, תרכוש את אודמי בעסקת מניות בשווי כ־2.5 מיליארד דולר

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של סלייס / צילום: טל שחר

"הונאה חסרת תקדים": המנהל המורשה בסלייס תובע כמיליארד שקל מבעל השליטה והמנהלים

במרכז התביעה שהגיש רו"ח אפי סנדרוב מצוי אסף גולדברג, המתואר בה כ"מנכ"ל הכל-יכול" של סלייס ● לצדו נתבעים אביו שמעון, בעל השליטה, ואחיו שי, ששימשו כדירקטורים ● לפי התביעה, המערכת נחלה "כישלון חרוץ", המנכ"ל נהג בכספי העמיתים "ככל העולה על רוחו", והדירקטורים התעלמו מנורות האזהרה שהובילו לאובדן של 850 מיליון שקל

יו''ר דירקטוריון צים יאיר סרוסי והמנכ''ל אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, don-monteaux

"להביא ערך לבעלי המניות": ההישג האקטיביסטי בצים

המאבק בין בעלי המניות לדירקטוריון חברת הספנות הגיע לסיומו, וכעת מתכוונים הצדדים לפעול יחד "להביא ערך לבעלי המניות"

וואטסאפ / צילום: Shutterstock

האם הסכמה בוואטסאפ על מחיר הדירה נחשבת להסכם מחייב?

לאחר שהסכימו על מחיר בהודעת וואטסאפ, נסוג המוכר מהעסקה, מתוך תקווה לקבל תמורה גבוהה יותר ● ביהמ"ש קבע כי ההסכם לא היה מחייב, אך פסק פיצוי לרוכש

שיגור טיל חץ 3 / צילום: משרד הביטחון

גרמניה מרחיבה את עסקת הרכישה של מערכות חץ ב-3.1 מיליארד דולר נוספים

משרד הביטחון הודיע כי הבונדסטאג הגרמני אישר את הרחבת העסקה למכירת מערכת "חץ 3" הישראלית לגרמניה, כפי שנחשף בגלובס ● עסקת החץ צפויה להסתכם בלמעלה מ-6.7 מיליארד דולר ולהיות הגבוהה ביותר בתולדות מדינת ישראל

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה אדומה בוול סטריט; אנבידיה נפלה בכ-4%, קמטק ונובה במעל 6%

נאסד"ק ירד ב-1.8% ● OpenAI מנהלת שיחות עם אמזון בנוגע להשקעה אפשרית ● וורנר ברדרס דיסקברי ממליצה לדחות את הצעת פרמאונט לרכישתה, מעדיפה את זו של נטפליקס ● אחר שצנחו אתמול - מחירי הנפט קופצים לאחר שהנשיא טראמפ הטיל מצור ימי על ונצואלה ● הביטקוין נסחר ביציבות סביב 86 אלף דולר ● נעילה מעורבת באירופה, לונדון עלתה ב-1%

ירון קיקוז, בעלים ומנכ''ל פריים אנרג'י / צילום: שחר גל

הגורמים שעלולים לסבך את מכירת השליטה באלומיי לעופר ינאי

מגעים שניהלו בעלי השליטה באלומיי עם מספר רוכשות אפשריות הובילו אחת מהן, פריים אנרג'י, לדווח כי "תפעל לשמירת זכויותיה" ● גם מחזיקי האג"ח של אלומיי בוחנים את צעדיהם לנוכח העסקה עם נופר של עופר ינאי

הקמפוס שצפוי לקום בקריית טבעון / הדמיה: אנבידיה

"ישראל הפכה לבית השני שלנו": מנכ"ל אנבידיה מאשר כי יוקם קמפוס ענק בקריית טבעון

בהמשך לחשיפת גלובס, אנבידיה מאשרת כי תקים בקריית טבעון קמפוס על 90 דונם שתרכוש מרמ"י, אשר יהפוך אותה למעסיק הפרטי הגדול במדינה ● הענקית מבקשת להקיף אותו באזורי מסחר ומסעדות ולהשקיע בטיפוח שטחים ירוקים, וכמו כן נוכחותה צפויה לחייב חיזוק של תשתיות האנרגיה והתחבורה באזור ● האכלוס הראשוני: רק בעוד כשש שנים

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

נתניהו העניק את האישור: עסקת הגז הגדולה עם מצרים יוצאת לדרך

האישור של נתניהו מגיע לאחר הסדרת התנאים בין משרד האנרגיה לחברות הגז, לקראת הרחבת ההפקה ממאגר לוויתן והיצוא למצרים ● התמורה בעסקה: 35 מיליארד דולר

משרדי סלקום / צילום: עוזי פורת

תקלה נרחבת ללקוחות סלקום באינטרנט: "מטפלים בכל האמצעים"

לקוחות חברת סלקום מדווחים על תקלות בשימוש באינטרנט ● בסלקום מאשרים: "ישנה תקלה הפוגעת בחיבור לאינטרנט ומשפיעה על חלק מלקוחותינו"

שכונת הדר יוסף / צילום: ויקיפדיה

אחרי עשור בצנרת: אושרה תוכנית ל־740 דירות בשכונת הדר יוסף בצפון תל אביב

התחדשות עירונית רחבת־היקף מתקדמת בתל אביב וברמת גן עם מאות דירות חדשות, בהן דיור בהישג יד להשכרה וללא חניה בחלק מהמתחמים ● קטה גרופ נכנסת לשוק ההון עם גיוס אג"ח ראשון ● ורובי קפיטל והפניקס סגרו עסקת מימון בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל לפרויקט מגורים בירושלים ● חדשות השבוע בנדל"ן 

מדד מיתוג מעסיק

חוויית עבודה משמעותית ותרבות ארגונית: מי החברות שכבשו את צמרת הדירוג החדש של גלובס?

גלובס מפרסם לראשונה בשיתוף פלייטיקה את מדד מיתוג המעסיק, שבוחן אילו חברות במשק מובילות ביצירת חוויית עבודה משמעותית, תרבות ארגונית וערכים שמושכים עובדים ● מי הצטיינה בחיבור העובדים למשימה, ומי יצרה שפה אחת לכל סניפיה בעולם? ● הדירוג המלא

חתימה על צוואה / אילוסטרציה: Shutterstock

ההורה לא מימש את זכויותיו ונפטר. האם יורש רשאי להגיש תביעה בשמו?

בת הגישה בשם אמה המנוחה תביעה נגד אחיה, בדרישה לבטל עסקת מתנה של מקרקעין שביצע אביהם המנוח ● הבת טענה כי מחצית מהזכויות במקרקעין שייכות לאם מכוח נישואי הוריהם, ולכן האב לא היה רשאי להעניק במתנה זכויות שאינן בבעלותו ● מה קבע ביהמ"ש?

התוואי התת קרקעי ברפיח / צילום: דובר צה''ל

עדויות שורדי השבי בשב"כ חושפות: כך פועל חמאס מבפנים

בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו" ● חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● שר החוץ סער: "הרשות הפלסטינית מסווה תשלומים למחבלים כתשלומים לגמלאים של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים" ● נתניהו הודיע לאמריקאים: אמנה נציג למו"מ עם סוריה שיחליף את דרמר ● עדכונים שוטפים

שדה מל''ט של חברת אירונאוטיקס / צילום: יח''צ

שיתוף־הפעולה שיזניק את חברת המל"טים הישראלית באירופה

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות