גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המבחן של עמרי פדן: האם זכיין מקדונלד'ס יישאר נאמן לערכיו?

התארגנות עובדי מקדונלד'ס עשויה להשליך על התדמית של זכיין הרשת עמרי פדן, אחד מנסיכי המשק הישראלי, שהוא גם ממקימי "שלום עכשיו" ובעל דימוי של "אמא תרזה" ■ בימים הקרובים התדמית המצוחצחת הזו תעמוד למבחן

ד"ר עמרי פדן, מזכירים לנו השבוע בסביבתו, הוא לא רק הזכיין המצליח של רשת מקדונלד'ס בישראל, הוא גם ממקימי "שלום עכשיו". עובדה זו מוזכרת בימים האחרונים יותר מפרטים נוספים וחשובים בביוגרפיה שלו, כמו היותו בוגר סיירת מטכ"ל ודוקטור לכלכלה.

ייתכן שזה לא מקרי: התדמית של איש שמאל רודף שלום, אחד מיוזמי "מכתב הקצינים" שקרא להסדר מדיני עם מצרים, אמורה לסתור לכאורה את הטענות של עובדי מקדונלד'ס ופעילי הסתדרות הצעירים בדבר התנגדות של ההנהלה למהלך ההתאגדות של העובדים. הרי אדם ערכי, לפי אותו רציונל, לא יעז לפגוע בערך חשוב כמו חופש ההתאגדות.

מנגד, ותיקים בשוק העבודה, שראו כבר מנהלים עם דימוי של "אמא תרזה" שוברים בכוח את רצון העובדים שלהם להתאגד, אמרו היום: "מי לא מכיר הומניסט אחד או שניים שמפסיק להיות הומניסט כשערבי עובר לגור אצלו בשכונה".

פדן ערך שיחות לא רשמיות עם עיתונאים, אך סירב להשמיע דברים לציטוט זולת המסר הבא: "לא תיפגע שערה אחת משערות ראשו של אף עובד במקדונלד'ס אם יתארגן".

פדן ומנהליו טוענים כי ברגע שיוגשו להם הטפסים של העובדים, הם יוכלו לקבוע אם אכן מדובר בהתארגנות אותנטית לפי דין, אבל באותה נשימה מציפים בפני "גלובס" בעיה חדשה: לא רק בני-הנוער שמועסקים ברשת צריכים לחתום על הטפסים, הם טוענים, אלא גם הוריהם.

במקדונלד'ס טענו כי מדובר בדרישות החוק, לפי "חוק הכשרות המשפטית והאופוטרופסות". בחוק זה נאמר במפורש כי פעולה משפטית שמבצע נער מחויבת באישור הוריו.

עו"ד דפנה שמואלביץ, שמייצגת מעסיקים גדולים במשק ונמצאת בחזית מול ההסתדרות, מסכימה עקרונית עם הטענה אבל מצביעה על סייג גדול בחוק - סעיף שקובע כי אם מדובר בפעולה שבני-נוער רגילים לעשותה, אין צורך באישור כזה.

לדבריה, ייתכן כי הצטרפות לארגון עובדים שקיים 90 שנה היא אכן בבחינת פעולה רגילה. הרי הארגון הזה חתם על עשרות הסכמים קיבוציים עבור בני-נוער ללא אישור הורים.

בנוסף, שמואלביץ טוענת כי אם מקדונלד'ס לא ביקשה אישור הורים לעצם ההעסקה של ילדיהם, הרי שמדובר ב"מוסר כפול של ההנהלה ופגיעה בחופש ההתארגנות". במקדונלד'ס הודו: אין צורך באישור הורים להעסקת נער מתחת לגיל 18.

פדן שלח עד עתה אל החזית את טלילה יוספת, סמנכ"לית בכירה למשאבי אנוש והדרכה. לאחר שיודפת שלחה דואר אלקטרוני למנהלים ברשת בו הבהירה כי אין לשתף פעולה עם מי שכינתה "מתחזים" שמגיעים לסניפים כדי להחתים את העובדים על הצטרפות להסתדרות הצעירים, היא התראיינה בתוכנית הרדיו של קרן נויבך ברשת ב' וירתה להנהלה ברגליים.

"יש לנו בעיה עם ההסתדרות הזו", הודתה יודפת בשידור עתיר רייטינג. לאחר שנויבך הביעה פליאה מההתבטאות, יודפת המשיכה בהסבר: "הארגון הזה ספציפית הוא הארגון שעומד כנגדנו בכל מה שניסינו במאבקנו להעסיק נוער יהודי בשבת".

צריך להבין: העסקת בני-נוער בשבת אסורה בחוק, וייתכן מאוד שמדובר בחוק ארכאי, שכן רבים מבני-הנוער מעוניינים לעבוד בשבת ואפילו רק בשבת.

דווקא ההתארגנות של העובדים יכולה לתרום למאבק בעניין אם אכן זה רצון הצעירים, אבל לא זו הבעיה בהתבטאות של יודפת: על-פי פסק הדין הגורף והמחייב של בית הדין הארצי לעבודה מחודש ינואר האחרון, חל איסור מוחלט על כלל המעסיקים בישראל להשמיע כל עמדה או ביטוי ביחס להתאגדות עובדיהם.

האיסור הזה כולל לא רק מסרים שמועברים לעובדים באופן ישיר, אלא גם באופן עקיף ובאמצעים שיש בהם מידה של השפעה. ראיון בתוכנית הרדיו הפופולרית של נויבך, יש ודאי מי שיטען, עשוי לענות על ההגדרה הזו.

כמו אחרון המעסיקים

במקדונלד'ס מקפידים לציין בכל הזדמנות כי הם מכבדים את זכות ההתארגנות של עובדיהם. אלא שכל מעסיק שהוקם בחצרו ועד עובדים השתמש עד היום באותן מילים ממש, כולל הנהלת פלאפון שחצתה כל קו אדום אפשרי ו"זכתה" בכך שאותה פסיקה מפורסמת של בית הדין נרשמה על שמה.

מקדונלד'ס, כמו הרבה מעסיקים אחרים, מנסה מאחורי הקלעים ובדרכים שונות לייצר דה-לגיטימציה לארגון העובדים ואף לעובדים עצמם שמובילים את ההתארגנות. הדה-לגיטימציה נעשית באמצעות מסרים פנים-ארגוניים ("מתחזים", "גורמים חיצוניים") ובאמצעות שיחות עם עיתונאים.

אתמול (ג') הבהירה ההנהלה כי היא מוכנה לקיים פגישה שבה יוצגו טפסי החתימות של העובדים, אולם בארגון העובדים מתעקשים כי נוכח האירועים האחרונים קודם צריך לקיים פגישה ראשונית לביסוס יחסי אמון בין הצדדים.

בהנהלה, כמו בסכסוך הישראלי-פלסטיני, אומרים מנגד: "לא ננהל משא-ומתן עם תנאים מוקדמים".

בסרטונים שפרסם שלשום (ב') העיתונאי חיים ריבלין בערוץ 2, נראו מנהלי משמרת במקדונלד'ס אוסרים על עובדיהם לשוחח עם נציגי הסתדרות הצעירים, וזאת לדבריהם בהוראת מנהל בכיר יותר ("סופרווייזר").

בהנהלת הרשת טענו כי מדובר בסרטונים שצולמו ביום הראשון של ההתארגנות ולכן האנדלמוסיה, ובכל מקרה מדובר היה במנהלות שבחרו מרצונן החופשי שלא להצטרף להתארגנות.

עמרי פדן יעמוד בימים הקרובים למבחן. אם הוא ימשיך לעסוק בפרשנויות משפטיות מתפתלות כמו בסוגיית "אישור ההורים", לא תעמוד לו חזקת תום-הלב. גם לא הרקורד המרשים כלוחם נועז ורודף שלום. הוא ייזכר כעוד מעסיק שדיבר כלפי חוץ על חופש ההתאגדות, אבל בחצרו שלו עשה את ההפך.

ממקדונלד'ס נמסר בתגובה כי "המסרון ששלחנו ל-5,000 איש נועד להסביר שאין לנו שום כוונה למנוע את ההתאגדות. הזמנו את נציגי הנוער לבוא ולפגוש אותנו ולהציג את החתימות שהם אספו, על מנת שנוכל להכיר בהם כנוער מייצג. אנו מבטיחים ששום נער או נערה לא ייפגעו מהעובדה שהם חתמו על ההתארגנות".

עוד כתבות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחותם של הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● על פי דיווח הוול סטריט ג'ורנל, ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי