גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": מה מכסים ביטוחי המטען בטיסות לחו"ל?

בדיקת "גלובס" לעונת הנסיעות: מה כוללים ביטוחי הכבודה - ובעיקר מה הם אינם כוללים? כדאי לברר ולהיערך מראש ■ וגם: 7 כללי זהב לפוליסת נסיעות לחו"ל

אתם עומדים לצאת לטיול לחו"ל, ומשתפים את החברים בתכנון. מיד נשלפים מכל כיוון, בנחמדות אין קץ, סיפורי האימים התורנים של אותם חברים: הטיסה שהתעכבה יומיים, הארנק שנגנב והמזוודות הנעלמות - שלא נודע גורלן.

גניבה או אובדן של חפצים אישיים הן אחת הסיטואציות המתסכלות יותר שעלולות לצוץ במהלך טיול בחו"ל. גם אם דאגנו מבעוד מועד לביטוח נסיעות - גדלים הסיכויים שהוא כלל אינו כולל את כל מה שלקחנו איתנו: לא בהתחשב בכמות אביזרי הטכנולוגיה, למשל, איתם מתנייע היום אדם ממוצע (במקום להתנתק קצת מהכול). מה כולל ביטוח הנסיעות בכל הנוגע לכבודה - ובעיקר מה אינו כולל - כדאי לברר מראש, כדי למנוע הפתעות לא נעימות ולהחליט מראש למה כדאי להיערך, ובאיזה מחיר.

מרבית התביעות הנוגעות לביטוח נסיעות, מספר עו"ד ניר אסף ממשרד עו"ד יעקובוביץ ושות', העוסק בדיני ביטוח, נוגעות במקרי גניבה: "כמעט תמיד התביעות הן על כבודת הבגדים ועל פריטים אלקטרוניים, כגון לפטופים ומכשירי סלולר. כיסויי הביטוחים כוללים אמנם מקרי גניבה - לרבות גניבה מתא מטען של רכב - אולם נדרשת לכך הוכחה, כמו אישור על הגשת תלונה במשטרה".

"המועצה לצרכנות ממליצה מאוד לבטח חפצים לפני נסיעות לחו"ל", אומרת עו"ד סלעית קולר, יועצת משפטית במועצה המתמודדת עם פניות של צרכנים, בעיקר סביב אובדן מזוודות. "אנשים מסתובבים היום עם ציוד יקר ערך, ולא חושבים לרגע שלא הכול חייבים לשלם להם במקרה שהמזוודה הולכת לאיבוד. יש היום לפי החוק תנאים מסוימים לקבל פיצוי - בחברות התעופה קיימת תקרה שנקבעת באמנות בינלאומיות, והיא לחלוטין לא מכסה הכול, כשפוליסת ביטוח יכולה להשלים לך את הסכום אחרי שקיבלת מה שמגיע לך מחברת הביטוח.

מה ההבדל בין פוליסות הביטוח?

בכל חברת ביטוח מוצעות כמה פוליסות ביטוח נסיעות, וההבדלים ביניהן נעים בין היקף הכיסוי הביטוחי והדרישות השונות. מרבית הפוליסות אינן שונות מהותית ברכיבי ביטוח הכבודה, לכן על-פי עו"ד אסף עדיף להסתפק בביטוח נסיעות בסיסי - לעתים אפילו חינמי - ההולם את צורכיכם (בהתאם לאופי הנסיעה והיעד), ופשוט להרחיב את סעיפי הכבודה בהתאם לצרכים. כך למשל, ניתן להגדיל את סכומי הביטוח עבור שווי הכבודה המרבי וניתן להוסיף כיסוי עבור מחשב אישי ומצלמת וידאו, אשר לא נמצא ברובד הבסיסי של הפוליסות.

ככל שעולים בדרגת הפוליסה עולה גם הפרמיה המשולמת וכך גם הכיסויים המוצעים: הזולה ביותר מציעה גבול כיסוי כבודה הנע סביב 2,000 דולר ואילו זו היקרה מעניקה כיסוי כבודה סביב 3,500 דולר. לעתים ניתנות הטבות לאלה הרוכשים את הפוליסות היקרות יותר, כדוגמת כיסוי למחשבים נישאים.

גם סכום התקרה הכולל מחולק לקטגוריות, המגבילות את ההחזר בנפרד לכל תחום או סוג של חפצים. חברת הביטוח תדרוש מן המבוטח רשימת ציוד מפורטת שהייתה במזוודה, ובהתאם לכך, ובתוספת ערך המזוודה עצמה כמפורט בפוליסה, יחושב ההחזר - כמובן עד גבול האחריות העליון ובניכוי השתתפות עצמית.

עו"ד אסף מוסיף ועונה, לבקשת "גלובס", על שאלות נוספות, על סמך נתונים של מאות תביעות שנדחו על-ידי חברות הביטוח או ששולם עבורן סכום מופחת.

אלקטרוניקה: עד שני מכשירים

הרובד הבסיסי איננו מאפשר כיסוי אוטומטי של מכשירי אלקטרוניקה, אך חברות הביטוח מאפשרות להרחיב את הכיסוי הביטוחי בתמורה לכמה דולרים נוספים ביום, אולם ההרחבה היא בדרך כלל עד שני מכשירים בלבד, עליהם יש להצהיר מראש (בטופס כתוב) בפני חברת הביטוח - לרבות פירוט של הדגם ולעתים אף מתן מספר סידורי של אותם פריטים אלקטרוניים. כלומר, נניח שלנסיעה מסויימת רצינו לקחת עימנו אייפון, אייפד ומצלמת רפלקס דיגיטלית, מרבית הפעמים נהיה צריכים לבחור מתוך פריטים אלה את השניים הכי חשובים אותם נרצה לבטח, ולספק לגביהם את מלוא הפרטים טרם היצאה מן הארץ.

מכיוון שהכיסוי מוגדר לכל נוסע בנפרד, ניתן לבטח את כלל החפצים על-ידי "פיזורם" בין בני המשפחה, אם הם אינם מחזיקים במכשירים נוספים ממילא.

מסמכים: לא הכול מכוסה

בכל הנוגע לשחזור מסמכים, אכן קיים בפוליסות הביטוח השונות כיסוי ל"שחזור מסמכים", אולם לרוב מדובר על סכום זניח, סביב 200 דולר, הכולל שחזור של דרכון, רישיון נהיגה וכרטיס נסיעה בלבד (שכיום, לרוב ניתן לשחזר באמצעות המייל עד להנפקה בפועל סמוך לטיסה). חשוב להדגיש כי כסף מזומן, המחאות נוסעים, כרטיסים למוזאון או לרכבת וכד' - אינם ניתנים לכיסוי באמצעות הביטוח.

אובדן מזוודה: להתלונן בזמן אמת

מעטים המקרים שאובדן מזוודות וכבודה מגיע להליכים משפטיים: בדרך כלל, פועל הנוסע ישירות מול חברת התעופה - ואם זו לא משלמת את כל הנזק, יכסה ביטוח הנסיעות את ההפרש הנותר.

במסגרת פוליסת הנסיעות הסטנדרטית, מוסיף אסף, קיים גם כיסוי מינימלי לאיחור בהגעת מזוודות בסך 150 דולר. חשוב להדגיש כי אם הנוסע מאבד את המזוודה כתוצאה מרשלנות חברת התעופה, יש חשיבות גדולה להגשת תלונה על טופס ייעודי כבר בשדה התעופה בדלפק של חברת התעופה. כמו כן, יש לדרוש העתק של טופס התלונה לצורך הגשתו לחברות הביטוח, אשר לעיתים "מתחשבנות" עם חברות התעופה על הנזק שנגרם בגלל רשלנותן.

איפה לרכוש פוליסה?

את הפוליסות בטרם נסיעה ניתן לרכוש במספר דרכים שונות: דרך חברות האשראי, דרך קופות החולים, דרך סוכן הביטוח, דרך סוכן נסיעות ודרך חברת הביטוח עצמה. דרך קופות החולים וחברות האשראי, מוצע לרוב ביטוח נסיעות חינם, ללא תשלום דמי ביטוח, המוקצב לרוב ל-30 יום בשנה, אולם מדובר ברובד הבסיסי ביותר, אשר בו מרבית הכיסויים נמוכים וחלקיים בלבד. כיום, בניגוד לעבר, יש צורך בביצוע "אקטיבציה" לפוליסה הביטוח וליידע את חברת הביטוח על התאריכים בהם הנוסע מעוניין להיות מבוטח.

חשוב לציין כי בכל אחת מהאופציות, מי שעמד מאחורי הפוליסה היא בסופו של דבר חברת הביטוח. עו"ד אסף סבור שכדאי לרכוש את הפוליסה דרך סוכן ביטוח, האמור להיות בקיא בפרטיה ולספק תשובות בכל הנוגע לחריגים ולסייגים.

7 כללי זהב לפוליסת נסיעות לחו"ל

1. אל תיזכרו ברגע האחרון:

הסדירו את הביטוח מבעוד מועד, כך ניתן יהיה גם לעיין בחוברת הפוליסה ולראות האם יש צורך בהבהרות, תיקונים או תוספות כלשהן, שכן מרגע שהמבוטח נמצא מחוץ לגבולות המדינה לא תסכים חברת הביטוח לבצע כל שינוי בפוליסה.

2. משך התקופה:

כדאי תמיד לערוך את הביטוח יום אחד לפני ויום אחד אחרי מועדי הטיסות, למקרה בו קיימים שינויים / עיכובים או הקדמות של הטיסות - כך שלא יווצר מצב בו הנוסע נמצא בלא ביטוח בגלל תקלה של חברות התעופה.

3. פוליסה שנתית:

מי שנסיעה לחו"ל היא עניין תדיר במיוחד עבורו, יוכל לרכוש במרבית החברות פוליסה שנתית שאינה מצריכה דיווח מבעוד מועד לחברת הביטוח. הכסוי מוגבל לשהייה רצופה שאינה עולה על שישים יום והיא לרוב עתירה בכיסויים והרחבות.

4. לחופשות ארוכות:

מרבית הפוליסות הסטנדרטיות מתאימות לאלה הנוסעים לתקופה קצובה לחו"ל. לאלה המתכננים שהייה בת יותר מ-180 יום, מוטב שייוועצו עם סוכן הביטוח - שכן קיימת בעיה למצוא מענה ביטוחי הולם.

5. דיווח מיידי:

אם קרה משהו, דווחו מיידית למוקד חברת הביטוח על הפגיעה. מומלץ לצאת מהארץ עם פוליסת הביטוח עצמה או לכל הפחות עם מספר המוקד המצוין בכל פוליסה והפעיל 24 שעות ביממה.

6. תיעוד:

רצוי לשמור תיעוד על עצם קרות האירוע - דו"ח משטרה, תיעוד מזמן אמת. תיעוד זה נדרש במיוחד כאשר מדובר בפגיעות מינוריות, בהן המגע הראשוני עם חברת הביטוח מתבצע לאחר החזרה ארצה.

7. הקלטות מפורטות: מאחר ששיחות המוקד מוקלטות, יש חשיבות לשיחות מפורטות ככל שניתן ומתן פרטים מדויקים ככל הניתן על האירוע ואופיו. יש לנסות ולהבין כבר במעמד השיחה האם יש כיסוי ביטוחי לאירוע, ואם לא - מדוע. זכרו: ההקלטות יעמדו לזכותכם, או לחלופין לחובתכם.

עוד כתבות

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צולל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה מעורבת בוול סטריט; דיסני צוללת בכ-10% לאחר הדוחות

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● מדד פוטסי הבריטי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

לפי שווי של 12 מיליארד דולר: הגיוס הענק של חברת הסייבר Wiz

חברת הסייבר הישראלית Wiz הודיעה היום על גיוס של מיליארד דולר, בהובלת קרן ההשקעות האמריקאית אנדריסן הורוביץ והקרנות Lightspeed Ventures Partners ו־Thrive Capital ● מאז הקמתה ב־2020, וויז מחזיקה בשיאי צמיחה בתעשייה