גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זה לא המנהל,זה הקרטל

התפרקות קרטל האשלג הוגיחה מה באמת עזר לכיל להפוך לפרת מזומנים

"קרטל אשלג? זה בולשיט!"

"קרטל בשוק האשלג? זה בולשיט! כיל בסך הכול שחקן קטן בשוק, היא עצמאית ומוכרת את מוצריה לפי המחירים שנקבעים בשוק הסחורות. היא אפילו הרגיזה לא פעם את פוטאש" (הנחשבת לאחת המנהיגות הבולטות של הקרטל - א.צ)", כך התבטא גורם בכיר בכיל בשיחות סגורות יממה בלבד לפני שמניות החברה צנחו כמו אבן לאחר שאחת מהחברות בקרטל בשוק האשלג, החליטה למצמץ ראשונה, לפרוש ממועדון החברים ולמכור את האשלג במחירים הרבה יותר נמוכים ממחירי "השוק", כלומר מחירי הקרטל.

ה"בולשיט" של הקרטל תואר בהרחבה בכל העיתונים הכלכליים הגדולים בעולם, אבל הבכיר התעקש שזו המצאה נחמדה של עיתונאים ובסך הכול החברות בשוק מתנהגות כמו ארגון אופ"ק, ששולט על חלק ניכר מתפוקת הנפט העולמית. ומה זה שליטה על תפוקה? מה זה שליטה על היצע? ואיך מתבטאת שליטה של הגופים הגדולים על תפוקה של חומר גלם כזה או אחר? התשובה ברורה: זה מתבטא במחיר, בתיאום מחיר, בשליטה על מחיר, בוויסות מחירים, תקראו לזה איך שתקראו, בקיצור: ק-ר-ט-ל.

זה מועדון, בדרך כלל של תאגידים חזקים מאוד, ששומר על רמה גבוהה ומנופחת של מחירי מוצרים תוך הבנות, הסכמות וקריצות בין החברים במועדון. כל עוד הקרטל מקומי ונגיש וברור, כמו קרטל הסלולר בזמנו, הרווחים אמנם אדירים אבל במוקדם או במאוחר, הזעם הציבורי עושה את שלו. אם הקרטל הוא גלובלי והמוצר הקרטליסטי הוא משהו שאינו נגיש או בכלל לא מוכר לצרכן, כמו אשלג, הרווחים הם פשוט פנומנליים והרגולציה על הקרטל הגלובלי מתקשה להכניע אותו.

זה די מדהים לגלות, בכל פעם מחדש, שמנכ"לים השותפים לקרטל מתקשים להבחין שהם פועלים בתוכו, ומתמכרים לתיזה שהם הגאונים, המוכשרים והשדים משחת שהצליחו למכור מוצרים במרווחים משוגעים, בשוק משוכלל, בתחרות משוכללת ועם ביקושים טבעיים, ולכן זכאים לכל טוב, בשכר, בבונוסים ובשפע של אופציות ומניות. ובעצם, זה די טבעי: אנשים שנמצאים בתוך בועה, מתקשים תמיד להבחין בקיומה כל עוד היא מתנפחת ומתנפחת, בין שזה בועה של מניות, בועה של נדל"ן, בועה של סחורות או בועה של קרטלים, תיאומים, ויסות וכל הדברים האלה שבאים "לסדר" מחירים מנותקים מכל היגיון או מציאות.

כך עבד הקרטל

לפני כ-4.5 חודשים כתבנו כאן טור שתיאר את הקרטל בשוק האשלג. הטור ציטט מצגת של פרדריק ג'ני, פרופ' לכלכלה מבית הספר לעסקים ESSEC, שקבע ששוק האשלג ריכוזי למדי: קנדה על תאגידיה (35%) ורוסיה (30%) הן שתי השחקניות העולמיות המרכזיות בשוק. לפוטאש יש אחזקות מיעוט בחברות אשלג בישראל, בירדן ובצ'ילה, שמחזקות את מעמדה העולמי והופכות אותה למנהיגת הסחר באשלג. הגוש הקנדי-רוסי למעשה הכתיב את התפוקות והכתיב את המחירים וכיל פשוט תפסה על הקרטל הזה טרמפ.

זה גם היה הרציונל של פוטאש לרכוש את השליטה בכיל - כדי לחזק עוד יותר את מעמדה כמנהיגת הקרטל. פרופ' ג'ני ציטט במצגת שלו את סמנכ"ל הכספים של אורלקלי, החברה הרוסית, שאמר בזמנו ש"אנחנו בדרך כלל מפחיתים הפקה כדי להגיע למחיר הוגן. אורלקלי הולכת עם האסטרטגיה של פוטאש ובמבט היסטורי, היצרניות ברוסיה לא תמיד עשו זאת. אם לרוסיה ולקנדה יש אותה אסטרטגיה, זה מייצר עסקים טובים בהרבה ממה שהיה". האבסורד הוא שאותה אורלקלי, שהלכה כברת דרך עם האסטרטגיה של פוטאש, החליטה השבוע לשבור את הקרטל, להגדיל תפוקה ולהוריד מחירים, ומחקה עשרות מיליארדי דולרים לפחות משווי חברות האשלג.

המחיר של הקרטל, באופן ישיר, התבטא כמובן במחיר האשלג: המחיר, שהיה עשרות שנים נמוך מ-200 דולר לטון, זינק עד ליותר מ-900 דולר לטון בשיאה של בועת הסחורות והתייצב על רמה של כ-400-500 דולר לטון בשנים האחרונות. המצמוץ של אורלקלי צפוי להוריד את המחירים מתחת ל-300 דולר לטון, ואילו פרופ' ג'ני צפה במצגת שלו שהמחירים ייפלו אף לסביבת ה-200 דולר לטון עד 2015 בתסריט שבו אחת השחקניות תשבור את ההסדרים עם האחרות (ג'ני צפה שדווקא פוטאש תעשה זאת).

כל עוד הרווחים האדירים זרמו, כל עוד המניות עלו, כל עוד המשקיעים היו מרוצים וכל עוד איש לא ממש הבין מה זה אשלג, חוץ מתמונות של גבעות עם חומר לבן ליד ים המלח, כ-ו-ל-ם היו מבסוטים וכולם הלעיטו אותנו בהסבר שזה בגלל "הביקושים מהמזרח" וגם בגלל ההפרטה ששיפרה את הניהול של כיל, ייעלה את החברה המנומנמת ופתחה לה שווקים חדשים. לא, לא, ממש לא. זה בסך הכול היה קרטל של רווחים קלי-קלות וכל השאר זה באמת זוטות. התגובה האלימה של השווקים לכללי המשחק החדשים רק המחישה את עוצמת הקרטל ואת העוצמה של שבירתו האפשרית.

לקרטל האשלג הזה הייתה תרומה למחירי המזון המאמירים בכל העולם, כפי שהסברנו בעבר. האשלג הוא סוג של דשן, אחרי עיבוד, שדרוש להתפתחות הצמח, משפר את עמידותו בפני מחלות, יובש וקור, מגדיל את היקפי היבולים, משפר את איכותם ומאריך את חיי המדף שלהם. בלי האשלג, היבולים בחקלאות אינם יכולים למצות את פוטנציאל הגדילה שלהם, ועל-פי הערכות בענף החקלאות, הדשן של היבולים מרכיב כ-10%-20% מהמחיר הסופי של הצרכן. כלומר, כשאתם קונים ירקות ופירות, אתם צורכים גם אשלג באופן עקיף, ולאשלג הזה יש תרומה למחיר שאתם משלמים.

הרווח של מוזס, ההפסד של לפיד

מי הרוויח ומי הפסיד מהסדרי הקרטל רבי השנים בשוק האשלג? הנה כמה מהמספרים הבולטים של הקרטל:

300 מיליון שקל - אלה עלויות השכר המצטברות של עקיבא מוזס, מנכ"ל כיל לשעבר. למוזס התמזל המזל לקבל אופציות במחירים נמוכים עוד כשהקרטל שבו שותפה כיל היה בחיתוליו והאופציות האלה הפכו למכרה זהב ולמכונת מזומנים כשהקרטל פעל במלוא עוצמתו. מוזס הוא איש צנוע, לא רברבן ולא רודף תקשורת. יצאה לו תדמית של מנהל שקט ומוכשר שהרים את כיל, אבל את ה-300 מיליון שקל שלו הוא השיג ממש לא בכישרון יוצא דופן למכור אשלג לסינים, להודים או לכל מדינה אחרת סביב הגלובוס, אלא בכישרון די בסיסי להצטרף לקרטל שהנהיג מחירים מנופחים לחקלאים במדינות מתפתחות (ראו את טבלת הרווחים קלי קלות של כיל ושיעורי הרווח החריגים מחומר גלם די בסיסי).

85 מיליון שקל - אלה עלויות השכר של ניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל ויו"ר כיל בשש השנים האחרונות. טוב, חלק מזה, קרוב למחצית מהעלויות, הוא על הנייר ויישאר זמן רב על הנייר, כיוון שכל האופציות של גלעד נמצאות מחוץ לכסף, והתרחקו מאוד מהכסף, בגלל הנפילות האחרונות. לא צריך לרחם על גלעד, אבל כל אחד וקבוצת ההתייחסות שלו, וגלעד, למרבה צערו, התרחק מאוד מעשרות מיליונים באמצעות אופציות. זה רק אומר דבר מאוד פשוט: חלק מה"כישרון" של מנהלים הוא בכלל מזל ועיתוי.

רגע, רגע, לפי ההיסטוריה השוק הונית בישראל, זו יכולה להיות גם הזדמנות פז לגלעד ולדירקטוריון כיל והחברה לישראל. המניה צנחה? האופציות הפכו לניירות חסרי ערך? אין בעיה, נארגן חבילה חדשה של אופציות במחירים הרבה יותר נוחים, במחירי השוק הנמוכים יחסית, הכול כדי "לתמרץ" את המנהלים להשביח את החברה כמובן. ומי יודע, ביום מן הימים, חברי מועדון קרטל האשלג יחליטו שדי להם בתחרות ובירידת המחירים הדרסטית והם ישובו לימי העבר המופלאים ולתיאום המחירים.

10.5 מיליארד שקל - זה החוב העצום שנושאת על גבה החברה לישראל, החברה האם של כיל, נכון לסוף 2012. זה כולל אשראי בנקאי, אשראי חוץ-בנקאי, אג"ח ותשלומי ריבית צפויים. עד עתה, ועם פרת המזומנים כיל (החברה לישראל מחזיקה 52% ממניות כיל), החוב הזה נראה בטל בשישים לעומת הנכס המניב. אבל שבירת הקרטל ערערה ושיבשה את כל המאזן.

באימפריה של עידן עופר הייתה חלוקת עבודה מאוד ברורה בעשור האחרון: כיל סיפקה את הרווחים, יותר ממיליארד דולר מדי שנה. היא פרת המזומנים, היא פרת הדיבידנדים והיא יצרנית השווי וכרית הביטחון של החברה לישראל. כמעט כל שאר ההשקעות, בעיקר בטר פלייס בזמנו, מיזם הרכב השני (קורוס) וצים מובילות בינתיים את הכסף, הרבה כסף, בדרך ההפוכה.

כיל "בלעה" עד עתה את כל ההשקעות הכושלות בחברה לישראל ועל בסיסה גם החברה לישראל התמנפה. שווי המניות ברוטו של כיל בידי החברה לישראל מסתכם היום בכ-19 מיליארד שקל, אחרי גילוח של כ-20 מיליארד שקל מהשיא. זה אמנם עדיין מכסה את החוב ויחד עם צבר המזומנים בקופתה של החברה לישראל (כ-3 מיליארד שקל), החוב הזה נראה בטוח, אבל מה שהשבוע האחרון הוכיח לנו הוא ששום דבר לא בטוח. אירוע אחד, אמירה אחת ופוף! - מיליארדים מתעופפים, במיוחד כשמדובר בשוק קרטליסטי.

אם יצרניות האשלג הבולטות ייכנסו למלחמת מחירים על החיים ועל המוות, המחיר עוד עלול לצנוח לכיוון ה-200 דולר לטון אשלג, לדרדר עוד יותר את מניית כיל, לכווץ עוד יותר את רווחיה ולסכן את יכולת שירות החוב של החברה לישראל. ואז נראה עד כמה כישרונות הניהול של ניר גלעד או סטפן בורגס, מנכ"ל כיל, שווים משהו.

8-7 מיליארד שקל לפחות - זה הסכום המוערך שהפסידה המדינה "על הנייר", גם מתמלוגים יחסית נמוכים, גם מהענקת הטבות מס מיותרות לכיל (כ-2 מיליארד שקל) לאורך חיי הקרטל וגם מהתעקשותו הפופוליסטית של שר האוצר יאיר לפיד שלא למכור את כיל לפוטאש וליהנות מחבילת מסים יפה (למען ההוגנות: המדינה קיבלה לא מעט מכיל לאורך השנים, אבל ביזנס זה ביזנס: היה אפשר לקבל הרבה-הרבה יותר, בדיוק כמו שכיל קיבלה הרבה-הרבה יותר על האשלג שהיא מוכרת).

כבר כתבנו את זה לא פעם: היה צריך לדאוג לעובדים, היה צריך לדאוג לתמלוגים, היה צריך לדאוג שהטבות המס לא יימשכו, היה צריך לדאוג לתפוקות אשלג מינימליות בישראל, אבל היה צריך לבצע את העסקה, כי אם היה פה קרטל, אז לפחות שמדינת ישראל תיהנה ממנו ולא רק עידן עופר והמשקיעים הנוספים בכיל (גם הציבור). אז הנה, המדינה לא מפספסת שום הזדמנות לפספס עוד ועוד הזדמנויות שיכלו לפתור פה לא מעט בעיות.

הרכבת הקלה: מחכים להסברים של השר כ"ץ

שר התחבורה, מר ישראל כ"ץ, לידיעתך: עד סוף השבוע הבא אמורה חברת נת"ע, החברה הממשלתית האחראית על הקמת הרכבת הקלה בתל אביב, אחד מפרויקטי התשתית הגדולים בישראל, להעביר לידי "גלובס" רשימת הוצאות די מפורטת.

על-פי דרישה של העיתון לפי חוק חופש המידע, אמורה להעביר נת"ע, שבאחריותך המלאה כשר התחבורה, פירוט פרטני של כל הוצאה שנתית העולה על 100 אלף שקל ושם כל ספק שלו בוצע התשלום האמור.

הבקשה מתייחסת לשנים 2009-2012 והמטרה של "גלובס" היא לשתף את הציבור באחת התעלומות הגדולות ביותר: איך "בזבזה" נת"ע עד שנת 2011 (כי הרי החברה עדיין לא טרחה להגיש דוחות מלאים ל-2012) סכום עצום של כ-2.5 מיליארד שקל על פרויקט שעדיין בחיתוליו. זה די מוזר לגלות בישראל שמידע שאמור להיות גלוי, "נשאב" בלית ברירה מהמדינה רק באמצעים משפטיים (בדיוק כמו הטבות המס).

ברוח הגיגיו של השר כ"ץ בפייסבוק על הכלב צ'אבי, הטיול באגם והרפורמה בנמלים (עליה ביה"ד לעבודה קבע השבוע שכ"ץ, יחד עם חבריו בממשלה, פעלו "שלא בתום לב"), אנו מציעים לכ"ץ לצאת שוב עם כלבו האהוב צ'אבי מאחוזתו בכפר אחים בדרום (שהוערכה על-ידי "גלובס" ב-6-6.5 מיליון שקל), לאגם האהוב על שניהם, להרהר במספרים של נת"ע ולהעביר את רשמיו והסבריו לציבור הצמא למידע וגם לרכבת קלה, כמובן, דרך הפייסבוק.

הקרטל בכיל

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה