גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענף שילוט החוצות: טענות למכרזים בעייתיים בת"א ובר"ג

5 שנים אחרי הדרמה שעורר מכרז שילוט החוצות בת"א, הענף שוב סוער בעקבות מכרז דומה ברמת-גן ■ על הפרק: טענות כלפי JC Decaux שזכתה במכרזים, ביקורת על עיריית ת"א ופנייה לשר הפנים שלא לאשר את המכרז החדש

לפני כמעט 5 שנים געש תחום שילוט החוצות, כשהזיכיון לפרסום על גבי ריהוט הרחוב בעיר תל-אביב נמסר לחברה אחת, לפרק זמן חסר תקדים בשוק הישראלי - 15 שנה עם אופציה ל-10 שנים נוספות. הסערה שהתחוללה נבעה בין היתר בשל זהותה של הזוכה: חברה לא ישראלית - JC Decaux הצרפתית, שהייתה למעשה המתמודדת היחידה במכרז.

לכולם היה ברור כי ענקית שילוט החוצות הבינלאומית לא הגיעה לארץ רק כדי לפעול בתל-אביב, וכי הזכייה הזאת הייתה רק יריית הפתיחה בדרך להתמודדות על ערים נוספות.

המכרז בתל-אביב הציג רף תנאים שהמתמודדות המקומיות לא יכלו לעמוד בו, והחשש היה שאם מהלך זהה ייעשה גם בערים נוספות, יהיה ברור מי החברה שתזכה בכל המכרזים.

ואכן, עד מהרה התברר כי כך קורה: מיד בתום המכרז בתל-אביב יצאה עיריית ירושלים במכרז דומה, אך בשונה מעיריית תל-אביב היא כללה בו את כל מתקני פרסום החוצות בעיר. גם כאן, תוקף הזיכיון אמור היה להיות ל-15 שנה עם אופציה להארכה של 10 שנים נוספות, וגם כאן תנאי הסף אמורים היו להותיר בסופו של דבר אפשרות רק לחברות הבינלאומיות להתמודד.

גורמים בשוק העריכו כי גם בעיריית חיפה מתעתדים לצאת למכרז דומה, ויצאו למלחמת חורמה בתהליך.

מי שנלחם לצד חברות השילוט המקומיות היה איגוד לשכות המסחר, שהפעיל לחץ על הממונה על ההגבלים העסקיים דאז, רונית קן, להתערב בנושא. החשש שלהם היה שאם המהלך לא ייגדע בעודו באיבו, שוק פרסום החוצות בישראל יינעל ויהפוך לנחלתן הבלעדית של חברות בינלאומיות.

הלחץ עבד, המכרז בירושלים לא יצא לפועל, ובמשך מספר שנים לא עלה מחדש נושא המכרזים ארוכי-הטווח. אך כפי שנחשף ב"גלובס", באחרונה ניהלה עיריית רמת-גן מכרז דומה, שהניב תוצאות דומות לזה של המכרז בתל-אביב: זוכה אחת - JC Decaux, שהייתה גם במקרה הזה המתמודדת היחידה במכרז.

היות שמדובר בחוזה התקשרות חריג באורכו, נדרש שר הפנים גדעון סער לאשרור הזכייה, ובנקודה זו עומדים כיום הדברים.

בעיות טכניות בתחנות

על פניו נראה רעיון המכרזים ארוכי-הטווח כשיטה מוצלחת העובדת היטב בערים גדולות רבות בעולם, והיא אמורה ליצור מצב של WIN-WIN לכל הצדדים: העיריות מקבלות כסף תמורת זכויות הפרסום (בתל-אביב מדובר על כ-22 מיליון שקל בשנה), וזכיין שמתחייב לייצר תחנות אוטובוסים וריהוט רחוב ברמה גבוהה, תוך דאגה לתחזוקתם.

מבחינת הזכיין מדובר בהשקעה משתלמת, שאת פירותיה הוא יכול לגבות באמצעות שיווק המתקנים, לרבות פרמיה שהוא גובה הן בעבור הבלעדיות והן בעבור רמת המתקנים.

התושב עצמו אמור לקבל תחנות אוטובוסים נוחות ואסתטיות, שמאפשרות לו להמתין בנוחות לאוטובוסים. כמו כן הוא אמור לקבל מידע קל ונגיש לגבי המסלולים שלהם וזמני הגעתם.

אלא שמי שבוחן את מה שאירע בתל-אביב מגלה שזאת לא בהכרח המציאות. JC Decaux אמנם החליפה חלק ניכר מתחנות האוטובוסים - לפי המפרט שנקבע בהנחיית העירייה ולפי דרישותיה - אך יש נוסעים שטוענים כי התחנות קטנות מדי עם פחות מושבים להמתנה משהיו בתחנות הקודמות.

התחנות עצמן בנויות מזכוכית שקופה שאמורה לאפשר לראות את הפרסום מכל הצדדים, אך הזכוכית קולטת שמש, מה שהופך את התחנה לחמה במיוחד בקיץ. נוסעים טוענים כי גם בחורף המצב אינו טוב יותר, שכן הגג הקצר של התחנה לא מגן מספיק מפני הגשם הנכנס ומרטיב את הממתינים בתחנה.

גם המקום שמוקצה למידע מצומצם למדי ומעורר ביקורת בקרב הנוסעים. הליקויים הקיימים בתחנות כיום הצליחו לעצבן מספיק אנשים, עד שבאחרונה אף הוקמה קבוצת פייסבוק בנושא: "עוצרים את שערוריית תחנות האוטובוס בתל-אביב".

הקלות כלכליות לחברה הבינלאומית

ארגון "15 דקות" - איגוד צרכני תחבורה, מגובה בקליניקה לצדק חברתי של אוניברסיטת תל-אביב וחברי מועצה מסוימים בעיריית תל-אביב, החלו לצאת בתוקף נגד ההתקשרות של העירייה עם JC Decaux, ואף פנו לעיריית רמת-גן כדי להתריע בפניה מראש לגבי ההשלכות שהיו לתוצאות המכרז בתל-אביב.

הגדילה לעשות חברת המועצה שרון מלכי, שפנתה למבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, במכתב שכותרתו "חשד לאי-סדרים בהסכם בין הרשות לפיתוח כלכלי תל-אביב (הזרוע של העירייה שמבצעת את ההתקשרות והמכרז, עב"ל) לחברת JC Decaux".

במכתבה של מלכי עולות טענות שונות לגבי ההתנהלות הכלכלית מול JC Decaux ב-4 השנים האחרונות. במכתב נטען כי שנתיים לאחר קבלת הזיכיון ויתרה העירייה ל-JC Decaux על מיליוני שקלים בגין הזיכיון.

בשוק מסבירים כי באותה תקופה לעירייה לא היו קריטריונים ברורים לגבי שילוט שאיננו בזיכיון, שחלקו אמנם היה מותר, אך גם לגבי פרסום שהיה אסור, העירייה נמנעה מלאכוף את סמכותה עליהם.

על-פי הערכות, כדי להימנע מהליך משפטי העיריה ויתרה ל-JC Decaux על כ-7%-10% מדמי הזיכיון לכל שנה למשך כ-15 שנה, שמסתכמים ב-50 מיליון שקל במצטבר.

בנוסף נטען במכתב כי נעשו שינויים באופן חישוב הפרשי ההצמדה למדד שהופיעו בהסכם המקורי, ניתנו הקלות בקשר להתחייבות החברה לתוספת מתקנים, ניתנה אפשרות להגדיל את שטח הפרסום החורג על גבי התחנות, ונבחנה אופציה לתוספת של 10 שנים נוספות לחוזה.

"העירייה", טוענת מלכי במכתב, "במקום לעגן את חובת הצגת המידע לנוסע בתחנות, לדרוש שינויים בעיצוב התחנות כך שיתאימו לאקלים המקומי ושהתחנות יגנו מגשם ושמש, ולערוך מנגנון מתוקן בנוגע להפרות חוזרות ונשנות של החברה בנוגע לפרסום בתחנות - דנה בהארכת החוזה עם JC Decaux".

במכתב טוענת מלכי כי החליטה לפנות למבקר "בעקבות סדרת אירועים והחלטות שהתקבלו ברשות לפיתוח כלכלי, שמעלים חשדות. המכתב מבוסס על 3 נושאים: האחד - ניהול מכרז של הרשות באופן בלתי תקין ובניגוד לדין; השני - התנהלות תמוהה של יועץ לרשות בקשר למכרז; והשלישי - התוספת המאוחרת שבמסגרתה ויתרה הרשות ל-JC Decaux על כספים ודנה על הארכת הזיכיון".

פגישה בפריז

מלכי מצטטת מפרוטוקולים של תצהירים שהוגשו לבית המשפט במסגרת תביעה שהגישה חברת מרקעי תקשורת נגד הרשות הכלכלית, שחושפים לכאורה כי "JC Decaux ידעה על זכייתה עוד בטרם המכרז", וכי אייל כהן, שהציג את עצמו על-פי התצהירים כאחראי מטעם העירייה בנושא השילוט, ניסה לקדם שיתוף-פעולה של מרקעים עם JC Decaux עוד בטרם המכרז, תוך שהוא אומר להם כי הרשות לפיתוח מתעתדת לצאת למכרז בהיקף כספי משמעותי, וכי JC Decaux תיבחר לדעתו כזכיין.

מרקעי תקשורת טוענת בתצהיר כי כהן לא רק שהציג את עצמו כמי שמוסמך מטעמה של הרשות על תחום הפרסום והשילוט - סמכות שהוכחשה על-ידי הרשות, הוא אף התרברב בקשריו הענפים ברשות וביכולתו להוציא לפועל כמעט כל עסקה, וטען כי הוא מקבל מהרשות אחוזים מתוך הכנסותיה לגבי שילוט החוצות.

עוד הוצהר כי כהן נסע עם מנכ"ל מרקעי תקשורת למטה JC Decaux בפריז כדי לסייע ביצירת שיתוף-פעולה, כשבתום הפגישה הוא נשאר עם אחד הבעלים של JC Decaux לפגישה נפרדת, שבסופה הועמד להם רכב ונהג שיערוך עבורם סיור בעיר. עם חזרתם ארצה, כהן סייע לכאורה למנכ"ל מרקעי תקשורת בניסוח הצעה כתובה שנשלחה ל-JC Decaux, אך ביקש להקפיד כי שמו לא יוזכר במסמך.

ההצעה שנוסחה הביאה לתחילת ההתקשרות בין מרקעי תקשורת ל-JC Decaux, נחתם חתימת הסכם סודיות, והחל להתבצע הליך בדיקת נאותות של החברה הצרפתית לגבי מרקעי תקשורת.

סעיף מכרז האופניים הבעייתי

מלכי איננה הראשונה שמעלה שאלות לגבי אופן ניהול המכרז. עוד בעיצומו של ההליך הוא עורר תגובות קשות בקרב חברות ישראליות בגלל תנאי הסף שלו. אחד התנאים שעוררו את הכעס הוא תנאי שקבע כי על החברה להציג מחזור מכירות של 30 מיליון שקל לשנה, מבלי לאפשר לשתי חברות לחבור זו לזאת לצורך ההתמודדות. מחזורים כאלה היו באותה תקופה חלום בלתי מושג עבור חברות ישראליות.

אך התנאי שגרר את רוב הביקורת, כולל טענות על כך שמדובר במכרז "תפור", היה הבקשה להגיש כחלק מהמכרז תוכנית כוללת למערך אופניים בעיר, שכן החברה היחידה בעולם שיש לה את הניסיון והידע בנושא היא JC Decaux.

בהמשך נערך מקצה שיפורים במכרז, ובחברה הכלכלית הודיעו לחברות המשתתפות במכרז על ניתוק מכרז האופניים מהנושא.

עתה, כאמור, מתעתדת עיריית רמת-גן להתקשר בחוזה ארוך טווח עם JC Decaux. העירייה שכרה את חברת SMART CITY PROJECT לליווי העירייה בנושא שדרוג מתקני הפרסום. במסגרת מכרז זה יוצבו סככות המתנה חדשות לאוטובוסים הכוללות פרסום. החברה נמצאת בבעלות שרון קרן - לשעבר מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי של תל-אביב-יפו, שבתקופתו פורסם המכרז בתל-אביב.

ההכרעה בפרשה תעבור כעת למשרד הפנים, וההחלטה הקרובה של השר גדעון סער היא זאת שתכריע כיצד ייראה ענף שילוט החוצות בישראל בשנים הקרובות.

מעיריית רמת-גן נמסר בתגובה: "המכרז נעשה על-פי דין. במכרז הקודם שפורסם לגבי תחנות אוטובוס בלבד לא הוגשה אף לא הצעה אחת, לפיכך הוחלט לצאת למכרז כולל שישדרג את ריהוט הרחוב ברמת-גן. השיקול היחיד שעומד לנגד עינינו הוא רווחת תושבי העיר. עיריית רמת-גן תמשיך להקפיד במהלך המכרז על הוראות החוק".

מעיריית תל-אביב נמסר: "התקשרות העירייה עם JC Decaux שיפרה לאין שיעור את רמת השירות הניתן לציבור, הן באיכות התחנות והתאמתן למרחב הציבורי והן ברמת התחזוקה. בנוסף, ההתקשרות הגדילה משמעותית את ההכנסה לקופה הציבורית.

"תחנות האוטובוס של JC Decaux נבחרו לאחר שאופיינו על-ידי צוות של עיריית תל-אביב-יפו שהורכב מאדריכל עירוני, ראש רשות התחבורה העירונית, מעצבי מוצר, יועצי בטיחות, חשמל ונגישות ולאחר שעמדו בכל התנאים שקבעו הגורמים הנ"ל. תחנות בעלי מאפיינים דומים קיימות בכל העולם ובכל תנאי מזג-האוויר.

"לעניין הארכת תקופת ההתקשרות, מדובר בהסכם פשרה שבמסגרתו הסכימה JC Decaux לוותר על טענות שהעלתה החברה נגד העירייה. מדובר בהסכם אשר עבר את כל האישורים הנדרשים, כולל ועדת פשרות עירונית מקצועית".

אייל כהן מסר בתגובה כי "טענות של חברות שאינן זוכות כנגד ההליך עצמו וכנגד החברה הזוכה הם לחם חוק במכרזים מסוג זה - כך גם הפעם".

JC Decaux סירבה להגיב.

"התחנות פוגעות בנוסעי התחבורה הציבורית"

גיל יעקב, מנכ"ל ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות", מבין שעל מנת להקטין את נטל ההוצאות העירוניות על האזרחים, יש לשקול מסחור של המרחב הציבורי. השאלה, הוא אומר, היא עד כמה ועל חשבון מה.

לדבריו, "במקרה שלפנינו הייתה לעירייה כוונה טובה, אבל כרגיל כשמדובר בכסף גדול - הזכיין, חברת JC Decaux במקרה זה, זנח את המטרה המקורית של העירייה, שהיא לתת שירות לאזרח, ופגע באזרחים בגדול - ועוד על חשבונם".

"15 דקות" נאבק בכוונה לאפשר את ההתקשרות עם JC Decaux ברמת-גן, ובינתיים ממשיך להילחם בתל-אביב על הכנסת שינויים בהתקשרות הקיימת.

לדברי יעקב, "התחנות הקיימות פוגעות בנוסעי התחבורה הציבורית ובהוראות החוק. אנו קוראים לעיריית רמת-גן לבחון מחדש את ההחלטה לבחור בחברת JC Decaux כמציע יחיד להקמת התחנות, ולקיים תהליך מכרזי המבוסס על צרכי המשתמשים בתחבורה הציבורית".

הזיכיון של JC

עוד כתבות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

טנקים בקריית שמונה / צילום: Reuters, Mostafa Alkharouf

חשד לחדירת כטב"ם בקריית שמונה והסביבה

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?