משרד הפנים אישר את התקשרות בין עיריית ת"א לחברת השילוט ג'י סי דקו

לאחר מכרז שעורר מירמור בקרב חברות השילוט הישראליות, תקבל ג'י סי דקו הצרפתית את הזכויות לרהט את רחובות ת"א ב-15 השנים הבאות ; נציגות החברה בישראל תגייס כ-65 עובדים

מנכ"ל משרד הפנים, אריה בר, חתם בימים האחרונים על האישור להתקשרות בין עריית תל-אביב לחברת ה-Out Door הצרפתית ג'י סי דקו, והעניק בכך את החותמת הרשמית לקבלת הזיכיון לשילוט חוצות בתל-אביב לג'י סי דקו למשך 15 שנה. הזיכיון החדש ייכנס לתוקף בראשון לאוגוסט - כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע כי בימים אלה מגייסת גי' סי דקו כוח-אדם שאמור להוות את המטה שלה בארץ. כבר לפני כ-4 חודשים הגיע לישראל מדקו העולמית פיליפ רו, שאמור לנהל את הסניף בישראל. מצבת כוח-האדם אמורה להגיע לכ-65 עובדים. בתוך פרק זמן קצוב אמורה החברה להחליף כ-3,000 מתקני פרסום בתל-אביב, ביניהם תחנות אוטובוס, מכוונים, עמודורים וכדומה. את תחנות האוטובוס יעצב האדריכל נורמן פוסטר.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", לפני מספר חודשים פנתה עיריית תל-אביב במכתב ל-4 מחברות פרסום החוצות הגדולות בעולם ודיווחה בו כי היא עשויה לקיים מכרז בתחום החוצות והיא "תשמח ללמוד מהחברות המכותבות כיצד לקיים מכרז מעין זה". בישראל אמנם פועלת מזה כשנה כבר קבוצה בינלאומית אחת - ניוז אאוטדור (News Outdoo) מקבוצת ניוז קופריישן, אך כתוצאה מהמכתב הגיעו לפרזנטציות גם נציגים משתי חברות ענק אחרות: קליר צאנלס ( clear channel) ו-JCDecaux. נציגי החברות לא הסתפקו בפגישות עם נציגי עיריית תל-אביב, וקיימו סבב שיחות עם עיריות גדולות אחרות כמו חיפה ירושלים ורמת-גן, כדי להציג להם גם מה הן מסוגלות להציע לאותם ערים, אך גם להבהיר לאיזה סוג תנאי התקשרות הם זקוקים כדי "לעשות עליה" ולהתחיל לפעול גם בארץ.

בהמשך, החליטה עיריית תל-אביב לצאת למכרז חדש בכל הנוגע לריהוט הרחוב בתל-אביב, ולאמץ לצורך זה פורמט חדש השאוב מערים גדולות אחרות בעולם. על-פי פורמט זה, החברה הזוכה אמורה להשקיע סכומים משמעותיים בבניית אביזרי הפרסום, אך בתמורה ניתן לה זיכיון לתקופה ארוכה. קדמה לכתיבת המשרד פנייה ל-4 חברות בינלאומיות גדולות בבקשה לקבל מהם הסבר כיצד לבצע מכרז מעין זה.

עם פרסום המכרז הוא עורר תגובות קשות בקרב חברות ישראליות, בגלל תנאי הסף שלו. בין התנאים שעוררו את הכעס נמנה תנאי הקובע כי על החברה להציג מחזור מכירות של 30 מיליון שקל בכל אחת מ-3 השנים האחרונות, מבלי לאפשר לשתי חברות לחבור זו לזאת לצורך ההתמודדות. תנאי נוסף שעורר את חמתם של החברות המקומיות, היה סכום מינימום של 4,500 שקל לפוסטר לשנה - סכום הגבוה משמעותית מהסכומים שמשלמים בענף החוצות בעידן שלאחר קריסת חברת השילוט פוסטר מדיה.

אך התנאי שגרר את מירב הביקורת, כולל רמזים על כך שמדובר במכרז "תפור", היה הבקשה להגיש כחלק מהמכרז תוכנית כוללת למערך אופניים בעיר, שכן החברה היחידה בעולם שיש לה את הניסיון והידע בנושא היא ג'י.סי. דקו. בהמשך נערך "מקצה שיפורים" במכרז, ובחברה הכלכלית הודיעו לחברות המשתתפות במכרז על ניתוק מכרז האופניים (שנכלל במקור במכרז השילוט) מהמכרז הנוכחי והכוונה לפרסם מאוחר יותר מכרז למפעיל אופניים. בנוסף, נעשו שינויים מינוריים נוספים - שלא סיפקו כנראה את החברות המקומיות, וחברת מקסימדיה פנתה לבית המשפט בבקשה לבטל את המכרז. בסופו של דבר הוחלט שלא להיענות לבקשה, והמכרז נותר על כנו כשג'י סי דקו היא בפועל המועמדת היחידה.

אך קבלת הזיכיון מהעירייה היה מותנה באישור משרד הפנים. בשבועות האחרונים נפוצו שמועות בענף החוצות, לפיהן היועץ המשפטי של משרד הפנים לא מאשר את המהלך. עתה מסתבר נחתם האישור, והמפעיל החדש יכול לצאת לדרך ולהתחיל ולרהט את רחובות תל-אביב.