גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משכילים את עצמם לדעת

זהירות, לפעמים תואר אקדמי יכול להיות מכשול קריירה

יש אנשים שמאמינים שככל שיהיו יותר משכילים יגדל היתרון שלהם בעולם העבודה. הם טועים.

יתרון בעולם העבודה קונים בעזרת תואר ראשון משובח, במוסד אקדמי משובח (אוניברסיטה), שבעקבותיו חודרים לשוק בנקודה גבוהה יחסית לאחרים. דהיינו, מתקבלים לחברות הגדולות והממותגות, שהן המקפצה האמיתית בקריירה, מקצועית ותדמיתית.

מרגע שמסתיים התואר הראשון, שבהלכו רצוי מאד להתחיל עבודה בתחום (תפקיד סטודנטיאלי), המוקד עובר צריך לעבור באחת מהלימודים לעבודה. זהו, החיים הסטודנטיאליים נגמרו! רכשתם את כרטיס הכניסה לעולם העבודה, ומפה והלאה התפקיד של האקדמיה הופך להיות שולי בלבד, לשדרג אתכם קלות, ועל הדרך.

למה קלות? כי למעט מקצועות בהם תואר שני או שלישי הם חובה (פסיכולוגיה, רפואה וכו'), בכל המקצועות האחרים ניסיון תעסוקתי שווה הרבה יותר מיותר השכלה ולכן מספיק להשקיע בה בהתאם. המגזר העסקי מעדיף קטגורית בעלי מקצוע עם ניסיון עשיר יותר בתחום עיסוקם (מגובה בהצלחות מוכחות), על פני אנשים עם עוד תואר שלכבודו הם הכניסו את הקריירה שלהם להקפאה, בדמות תפקידים חלקיים ו/או "קטנים" בחברות זניחות. תוסיפו לזה שבמקרים רבים הקריירה הוקפאה לטובת תארים במוסדות אקדמיים נחשבים פחות (מכללות) ושכרם יצא בהפסדם ביג טיים!

אספני התארים

המקרים הקשים באמת הם אותם אנשים שאוספים תארים במקום לעבוד ולבנות קריירה שתבטיח להם פרנסה בכבוד. חלק עושים זאת משום שהם טועים לחשוב שיותר השכלה = יותר הצלחה בקריירה, אחרים משום שהם מסרבים להתבגר ומושכים כמה שיותר את ימי בית-הספר. בשני המקרים המחיר גבוה.

הקבוצה הזו נחלקת 3 תת קבוצות עיקריות: קבוצה הראשונה, אוספי תארים "פרקטיים" (תואר ראשון ושני בכלכלה ומנהל עסקים + תואר ראשון ושני במשפטים) שרכישתם נמשכת שנים רבות ולכן מקצרת מאד את הקריירה (תפקיד ראשון משמעותי בגיל מאוחר), על כל המשתמע מכך מקצועית וכלכלית. הקבוצה השנייה, אנשים שלומדים לדוקטורט כשבמהלך השנים (לעיתים עד גיל 35 פלוס מינוס) הם עובדים בעבודות מזדמנות, ורק עם קבלת הדוקטורט מגלים שהקריירה ברחה להם, ואיתה כושר הפרנסה.

הקבוצה השלישית היא הקשה במיוחד, אנשים שלימודים עבורם זו מטרה בפני עצמה, סטודנטים נצחיים שיכולים להרשות לעצמם את הלוקסוס הזה (אוסף תארים לא בהכרח קשורים אחד לשני - פילוסופיה, מדע המדינה, תקשורת, ייעוץ ארגוני, לימודי מזרח אסיה), עד שהם כבר לא יכולים. בשלב זה כבר מאוחר מידי והם מוצאים עצמם בתפקידים סטודנטיאליים כל החיים.

תואר שני יתרון

אז מה, לא ללמוד תואר שני? ללמוד אבל בשכל, כמו שעשו את זה פעם. למדו תואר שני תובעני (מכללות לא היו), ובמקביל קרעו את ה - - ת בעבודה. תאמינו לי שאם רוצים אפשר. רק לאחרונה פגשתי שני אנשי הייטק בכירים בעלי תואר דוקטור שלא קשור לתחום עיסוקם, מה שלא הפריע להם לבנות קריירה מפוארת ומגמלת.

נכון זה קשה, אפילו קשה מאד, אבל אין ברירה, אין קיצורי דרך. אם אתם רוצים שהתואר השני יועיל לקריירה שלכם, תעשו את זה כמו שצריך. קודם כל תנו עדיפות לקריירה, תרכשו כמה שיותר ניסיון מקצועי או ניהולי בחברות רציניות שעובדות בסטנדרטים גבוהים / בינלאומיים, חברות שישביחו את ערך השוק שלכם הרבה יותר מעוד תואר, במיוחד כשהוא לא הכרחי (תואר שני יתרון).

במקביל תלמדו במוסד לא פחות איכותי מזה בו רכשתם את התואר הראשון, מקסימום ייקח לכם עוד שנה. תזכרו, לא מספיק שיהיה כתוב MBA בקורות חיים שלכם, התואר גם צריך להיות בעל ערך בעיני השוק.

ואם אתם לא בטוחים בדברים, יש לי הצעה פרקטית. לפני שאתם נרשמים לעוד תואר (כי בקמפיין הבטיחו להם שזה מה שיקפיץ את הקריירה שלכם לשמים) תכתבו בקורות החיים שכבר סיימתם ללמוד את התואר הזה בהצטיינות. אחרי הצעת העבודה השנייה שתקבלו בזכותו, סרבו להצעות בנימוס, ורוצו להירשם.

הכותבת היא יועצת לניהול קריירה. לתגובות: orna@rudi-cm.com

עוד כתבות

הנפקת איטורו בוול סטריט מוקדם יותר השנה / צילום: Reuters, Brendan McDermid

"זה לא כי היזם רוצה יאכטה": למה חברות הייטק רצות להימכר במקום לקדם הנפקה

לצד עסקאות ענק שייצר השנה ההייטק הישראלי, ובראשן מכירת וויז וסייברארק, רק 3 הנפקות הגיעו מכאן לוול סטריט ● בשוק מעריכים כי הקושי הגובר להנפיק, ידחוף עוד ועוד חברות טכנולוגיה למסלול של מכירה ● ברקליס: "הבנצ'מרק ליציאה לשוק הציבורי עלה משמעותית"

מהפכת ה-AI בפירמות עורכי דין / צילום: Shutterstock

תפקיד חדש נולד: פירמות עוה"ד כבר מרגישות את השפעות מהפכת ה־AI

למרות אזהרות של בתי המשפט משימוש לא מפוקח בבינה מלאכותית, פירמות עורכי הדין בישראל לא חוששות להטמיע כלי AI ● עוה"ד מסבירים כיצד משתמשים בכלים, מה הם מחפשים בעובדים בעידן החדש, ולמה עדיין מוקדם להספיד את התחום

מחיר ביטוח הרכב / צילום: Shutterstock

לפני הדיון בוועדת הכלכלה: רשות שוק ההון קנסה שתי חברות ביטוח על מחירי ביטוחי הרכב

רשות שוק ההון הטילה קנס של 125 אלף שקל לביטוח ישיר והפניקס בעקבות חוסר בפרטים שביקשה מחברות הביטוח כדי להבין האם הן העלו את פרמיות ביטוחי הרכב יותר מדי ● הרשות ספגה ביקורת על כך שפעלה לאט מדי, כאשר בזמן שפעלה מחירי הביטוח כבר ירדו בשנה האחרונה בכ-10%

פערי שכר / אילוסטרציה: Shutterstock, Ink Drop

ישראל במקום הרביעי מהסוף: פערי השכר בין נשים לגברים לא הצטמצמו בשני העשורים האחרונים

הדוח, שנערך על ידי ד"ר אלינה רוזנפלד, מראה כי בקרב שכירים ושכירות בעלי תואר ראשון בגילאי 64-25 המועסקים במשרה מלאה, הפערים בשכר מגיעים ל-36% ● בעוד מדינות ה-OECD הצליחו לצמצם פערים והגיעו לממוצע של 11.4% בין השכר החציוני לגברים ונשים, ישראל דרכה במקום ונותרה עם פער של 20.8% לפי חישוב הארגון, לנתוני 2022

רו''ח חן שרייבר, נשיא לשכת רואי החשבון / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

השינוי בתקנון לשכת רואי החשבון שמעורר סערה בקרב החברים

נשיא לשכת רואי החשבון, חן שרייבר, מבקש לבטל את ההגבלה הקיימת על מספר הקדנציות בהן מכהן נשיא לשכת רואי החשבון ● נכון להיום, על פי תקנון הלשכה, כהונת נשיא לשכת רואי החשבון מוגבלת לשתי קדנציות בלבד ● המתנגדים למהלך: "מה שנשיא לא עשה בשתי קדנציות הוא כבר לא יעשה. השלטון משחית"

ניתוח חברה | אל על / צילום: יח''צ

אל תתנו לאחוזים לבלבל אתכם - השווי של אל על משקף תמחור נמוך מאי פעם

המשקיעים חוששים שסיום המלחמה יוביל לתחרות שתפגע בתוצאות של חברת התעופה, אך ספק אם זו תגיע בקרוב ● השווי בבורסה אמנם גבוה היסטורית, אלא שבשקלול קופת המזומנים הגדולה ושווי הנכסים, מדובר בתמחור הפעילות הנמוך בתולדות אל על ● האם הוא מוצדק? ● מדור חדש

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; ברודקום קפצה, לצד מניות שבבים נוספות

הנאסד"ק ירד בכ-0.1% ● IBM רוכשת חברת דאטה ב-11 מיליארד דולר ● תשואות האג"ח בארה"ב רשמו עליות לקראת החלטת הריבית ביום רביעי ● מנהל ההשקעות של ברקשייר האת'וויי עובר לג'יי.פי.מורגן ● מגנום, שפוצלה מיוניליבר החלה להיסחר הבוקר באירופה • טראמפ על עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס: "זה בעייתי" • בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

משטרת ישראל מפתחת מערכת אכיפה מתקדמת / צילום: Shutterstock, trekandshoot

המדינה מקצה עשרות מיליונים למערכות למדידת מהירות. איך זה יעבוד?

המשטרה יצאה במכרז למצלמות חדשות שמודדות מהירות לאורך מקטעי כביש שלמים, כך שלא יתאפשר להאט לפני שמגיעים אליהן ● כ–80% מהאכיפה בכבישי ישראל היא ידנית ורק כ־20% דיגיטלית, ההפך משאר מדינות ה–OECD ● עלות הפרויקט: 14.4 מיליון שקל

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנון מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם

השכר במגזר העסקי מטפס במהירות / צילום: Shutterstock

השכר במגזר העסקי מטפס במהירות: "מי שיכול, דורש מהמעסיק שיפור"

עליית השכר במגזר העסקי האיצה בחודשים האחרונים, והגיעה לקצב שנתי של 5%, לאחר שבמחצית הראשונה של 2025 נרשמה התמתנות ● בין הסיבות: מחסור בעובדים, היקף המילואים, יוקר המחיה ושינויים בהייטק ● המגזר הציבורי נותר מאחור, אך שם צפוי שיפור כבר בינואר ● המשך המגמה עלול להשפיע לרעה על האינפלציה

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

ביה''ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן / צילום: רמי סיני

החברה הקטנה שרוצה לממן למנכ"ל לימודים במעל 100 אלף שקל לשנה

אולמד סולושנס מעוניינת לממן למנכ"ל החברה, פרופסור עוז שפירא, לימודי תואר שני באוניברסיטה רייכמן ● עלות שכרו השנתית צפויה להגיע לכ-1.5 מיליון שקל

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

עם ניסיון בארגון ידידי צה"ל: המנכ"לית המפתיעה בחברה החדשה של כצמן

חברת אוריון השלימה את הפיצול מג'י סיטי והחלה להיסחר בבורסה ● מנכ"לית החברה היא עו"ד ששימשה עד כה כמנהלת בארגון ידידי צה"ל בארה"ב והיו"ר הוא ערן יעקב, מנהל רשות המיסים לשעבר

מקרון לצד נשיא סין שי ג'ינפינג, בביקור בבייג'ינג השבוע / צילום: ap, Adek Berry

"ההלם הסיני": אירופה מתמודדת עם חזית חדשה

המכסים של טראמפ דחפו את סין להסיט סחורה מאמריקה לאירופה, שהפכה לאחד מיעדי היצוא העיקריים שלה ● התוצאה: לחץ הולך ומעמיק על התעשייה האירופית ● בזמן שפריז דורשת מכסים וברלין חוששת מפגיעה ביצוא, סין רושמת לראשונה עודף סחר של יותר מטריליון דולר

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

שעון החול לחתימה על הסיוע האמריקאי התהפך. היעד: בחירות האמצע לקונגרס

הקונגרס עומד לבחור מחדש את חבריו, וההחלטות על הסיוע עלולות להשתנות בהתאם ● במקביל, סעיף ההמרות, המאפשר להמיר חלק מהכסף לשקלים ולתמוך בתעשייה המקומית, מצטמצם במהירות ● בישראל מציעים פתרונות: לראות את ההסכם כ"שיתוף פעולה" ולא כ"סיוע"

גיא ברנשטיין, מנכ''ל מג'יק ופורמולה; ומוטי גוטמן, מנכ''ל מטריקס / צילום: יח''צ, עידן גרוסמן

מאז הודעת המיזוג: מניות מטריקס ומג'יק השאירו אבק למדד ת"א 125

בעלי המניות יצביעו השבוע על המיזוג שייצר חברת ענק בשווי 3.5 מיליארד דולר ● לידר: "השווי המצרפי ממקם את השתיים במקום השמיני בין חברות ה־IT הציבוריות בארה"ב, ובמקום השלישי באירופה"