גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

15% מהישראלים מוצאים טעות בחשבונות כמעט בכל פעם

בסופרמרקט, בחשבון הסלולר, בבית הקפה - 15% מהישראלים שבודקים את החשבוניות מוצאים טעויות ■ סקר TRI עבור "גלובס" מגלה כי בראש מצעד הטועים נמצאות רשתות המזון וחברות התקשורת ■ איך מתמודדים עם טעויות בחשבון?

צרכן נואש עומד בקופה של רשת סופרמרקטים גדולה ומתווכח עם מנהל הקופה. "המחיר שגבו ממני גבוה ב-5 שקלים", הוא אומר, "על המדף כתוב מחיר אחר". "המבצע לא מעודכן", עונה לו המנהל. "אבל החוק אומר שאם כתוב - אתם מחויבים", מגלה הצרכן בקיאות בסיסית. "אוהה", טופח על שכמו המנהל בידענות-סחבקית-לכאורה, "אתה צודק, אבל החוק גם מגדיר טווח של טעות אפשרית, והוא הרבה מעל 5 שקלים".

כך, בהמתנה ארוכה בתור, נגלית סיטואציה טיפוסית שצופנת בחובה את הדבש ואת העוקץ: הערנות הצרכנית הגוברת - והנכונות המוגבלת עדיין לתיקון טעויות.

טווח הסיטואציות, כידוע, הוא אינסופי: ב' מגלה השבוע באיחור אלגנטי כי חברת האינטרנט גובה ממנו משך תקופה סכום עלום על שירות שמעולם לא הזמין; בני הזוג ה', שסיפורם פורסם כאן לאחרונה, גילו רק אחרי חודשים שחשבונות החשמל שלהם חושבו בכלל על בסיס הערכה והגיעו לכפול מגובה הצריכה בפועל; ו-ש', שהיה ערני עוד פחות, חתם בהיסח הדעת על חשבונית בבית-הקפה שהכפילה את סכום הרכישה במחי טעות הקלדה מ-75 שקל ל-750 - ולא יקבל החזר.

אחד לכל 7 לקוחות שעוקבים אחר החשבונות והקבלות שלהם באופן שוטף מוצאים טעות כמעט בכל פעם, על-פי סקר שערך עבור "גלובס" מכון המחקר רותם TRI בהנהלת ד"ר אריה רותם. מבין כל אלה שבודקים, מעידים 51% כי רשתות המזון "מככבות" בנושא, וחברות התקשורת - אלה שכבר טעמנו לא מעט מנחת זרוען והתרגלנו לצפות מהן לעבודה בשיטת "מצליח" - הן אלופות הטעויות על-פי 34% מהצרכנים הערניים.

על-פי קמפיין מודעות נרחב שערכה במועצה לצרכנות בעבר הלא רחוק, בקריאה לצרכנים לבדוק את הקבלות והחשבונות באופן שוטף, כמיליארד שקל בשנה עוברים מכיסם של הצרכנים לחברות "בטעות" - ולא בהכרח חוזרים. את ההבדל מבחינתו של הצרכן הקטן יכולים לעשות זוג עיניים פקוחות ומרפק או שניים, כשנדרש.

עד כמה פקוחה עינם של הצרכנים? רק 6% הודו כי אינם מקפידים לבדוק חשבוניות או קבלות - ואילו 94% עושים זאת בתחומי הרכישה השונים. בחלוקה לתחומים, בולטים תחום התקשורת רב-התעלולים כמי שמקפידים בו יותר (82%), לצד קניות מזון (81%) בהן עלויות להתגלות כאמור טעויות בתדירות גבוהה.

צמוד אליהן, ציינו גם 80% את תדפיסי הבנק ככאלו שנבחנים היטב, וכך גם חשבונות שוטפים כמו מים וחשמל (77%). מעט מאחור נותרו קניות כלליות, כמו אופנה ומוצרים לבית - אבל גם 73% שמקפידים לעשות זאת לטענתם הם שיעור גבוה במיוחד. אגב, עם הגיל עולה גם הנטייה לבדוק חשבונות, ובקרב הורים לילדים - גוברת הנטייה למעקב.

אלא שההצהרות על רמת ערנות גבוהה שכזו, סבור ד"ר רותם, עשויות להיות מוגזמות. אף אחד אינו רוצה להיתפס כ"פראייר", ומעבר לזה - לא תמיד אנחנו גם פנויים בזמן אמת. הגלידה בסל הקניות נמסה (וכבר שעה חיכינו בתור ממילא), חשבון החשמל נזרק בערמת הניירת עד שנתפנה, הדוח הפנסיוני נראה לנו כמו סינית מדוברת - ואנחנו עדיין יודעים שכל העולם ואחותו יכול לעבוד עלינו, אבל בזה הרגע החמצנו את שעת השי"ן.

טעויות בלי סוף

80% מהנשאלים המקפידים על בדיקת חשבוניות מעידים על טעויות שנמצאות בחשבונות שהם בודקים, גם אם לא בתדירות גבוהה. 6% טרם נתקלו בתופעה, ו-14% מעידים כי כמעט ולא קורה שהם לא נתקלים בטעות בעת בדיקת חשבונית או קבלה. השיאניות, מהבחינה הזו, הן חנויות המזון - בהן מוצאים 52% את עיקר הטעויות.

רמי לוי, בעל רשת המזון הידועה, לא מכחיש שטעויות קורות למכביר. "כל הטעויות הן טעויות אנוש", הוא אומר. "לאף אחד אין אינטרס לרמות, ובטח לא לבזבז זמן מול לקוחות. ההנחיות לעובדים דורשות הקפדה על התאמה מלאה - לא לשנות מחיר על מדף לפני שמעבירים אותו בקופה למשל, אבל בפועל תוך כדי עבודה אינטנסיבית דברים מתפספסים בטעות או שעובדים 'מעגלים פינות'. מדובר באנשים, ולא תמיד יש שליטה על כל דבר.

"דבר אחד פשוט יפתור את הבעיה: לחבר את הקופות עם המדפים בצורה ממוחשבת עם השילוט. זה לא קיים היום, כי לא הסכימו לאפשר בחוק שהשילוט יחליף מחיר על המוצר. אנחנו, בכל אופן, מפרסמים שילוט הקורא ללקוחות לבדוק את החשבון ליתר ביטחון, והרבה לדעתי גם עושים את זה".

בסלולר ובתקשורת לא מכזיבים, והם סומנו כ"טראבל מייקריות" העיקריות על-ידי 34%. בעת קניות כלליות, במקרה הזה, מאתרים יותר צרכנים טעויות יותר מאשר בתדפיסי הבנקים והחשבונות (7% לעומת מחצית בתחומים האחרונים). אחת הסיבות לכך יכולה להיות מורכבותם של החשבונות שנותנים לנו נותני השירות: פעמים רבות, הם סובלים מפירוט לוקה בחסר או בעודף פירוט של סעיפים שאינם מובנים לנו - או סתם ממונחים שאינם ברורים דיים.

בהקשר הזה ראוי לציין כי באתר המועצה לצרכנות מוצע מדריך מפורט לקריאת חשבוניות ספציפיות בתחומים שונים, תוך הצגה ויזואלית של החשבוניות שמנפיקה כל חברה.

81% מהצרכנים יידרשו את תיקון הטעות. אחוז זניח לעולם אינו טורח להתעמת. 19% הנותרים מודים כי לא בכל מקרה יבקשו תיקון או פיצוי.

כאן נכנסים פרמטרים שונים המשפיעים על רמת האמביציה של לוחמי הצדק: מהיקף הטעות - אולי המרכיב המרכזי במידת האמביציה ("נריב עכשיו על שני שקלים?"), התזמון ("לא נעים לבוא אחרי שבועיים"), המיקום הגיאוגרפי שלא תמיד מאפשר חזרה לזירת הפשע או סגנון שירות מאיים שאינו מעודד פניות, ועוד לא אמרנו מילה על עצלנות או דחייה מהיום למחר. בגדול, אפשר לאשר: הישראלי לרוב אינו יוצא פראייר - או לפחות לא מודה בזה.

לקוחת פלאפון: גיליתי שאני משלמת על עוד מספר

אף אדם או חברה אינם חפים מכל טעות. אך טעויות מסוימות מעוררות תמיהה מיוחדת - ולא מעט כעס, כשלא מודים בקיומן: איך, למשל, יכול להיוולד יש מאין קו טלפון נוסף על שמך, מבלי שידעת כלל שאתה משלם על קו נוסף?

לפני כשנה וחצי עברה ג' לפלאפון מחברה מתחרה. ג' מעידה על עצמה כי אינה עוקבת בדבקות אחר החשבונות, אולם בחודש שעבר הבחינה בחשבון גבוה במיוחד - מעל 500 שקל.

"התקשרתי לחברה לברר במה מדובר", היא מספרת ל"גלובס", "והפקידה אומרת לי שאני מחויבת על מספר נוסף מעבר למספר שלי. אמרתי לה שאין לי עוד מספר, מעולם לא היה לי, ושאני לא משלמת על מישהו נוסף. כעבור 5 ימים אני מקבלת למייל מכתב מפלאפון - ובו הם מודים לי בחום על כך שהייתי לקוחה שלהם ומנתקים אותי מהמספר שמעולם לא הכרתי".

ג' שבה ופנתה לשירות הלקוחות, שבה והעידה כי מעולם לא החזיקה בקו נוסף, ושבה ושמעה גיבובי מילים שלא הועילו לה בהשבת הכסף. "לאחר שקיבלתי מייל נוסף בנושא הסבירה לי הפקידה שאם לא אמלא טופס תלונה על זיוף ואגיש תלונה במשטרה לא יוכלו לזכות אותי - בלי שפעם אחת הראו לי שאכן מישהו זייף משהו שלי".

ג' סברה כי מדובר בטעות פנימית בפלאפון, ולא בגורם חיצוני, ובייאושה פנתה כאמור ל"גלובס". רק בתגובה לפניית העיתון הודתה החברה בטעות, שנעשתה כחלק מהליך הניוד, כבר לפני שנה וחצי: "מבדיקה שערכנו עולה כי בעת הניוד לחברתנו הועלה ללקוחה מספר זמני שלא נותק בעת השלמת הניוד. בעקבות פנייתה בתחילת יולי הקו נותק, והיא תזוכה במלוא הסכום".

5 טיפים להתמודדות עם טעויות בחשבון

1. בזמן אמת:

טריוויאלי, אבל עובד: ככל שתקדימו לעקוב אחר החשבון, כן ייטב. בחשבונות - עם הגעתם, ובחנות - עדיף בזמן הקנייה ממש, ועדיף במיוחד כשהמוכרים מעבירים את המוצרים בקופה. כך יימנעו הצורך לחזור לקופה, המתנה נוספת ודרישת ההחזר. שימו לב שקיים פירוט מספק בחשבונית - אחרת, כמו ש' במסעדה, תתקשו לבוא בטענות בדיעבד.

2. דין פרוטה:

נראה לכם שלריב על 10 שקלים זה קטנוני? חשבו שוב: נכון, לעתים הרווח לא מתגמל ביחס למאמץ, אבל גם העיקרון הלוחם בשיטת מצליח לפעמים שווה את הטרחה (10 שקלים כפול מיליון אנשים זה די הרבה). במקרים מסוימים גם עבור המעט הזה תוכלו לתבוע פיצויים לדוגמה בגובה 10,000 שקל אם נעשה לכם עוול צרכני - כמו פערים בין פרסום המחיר על המדף למחירו האמיתי בקופה.

3. תיעוד:

משוכנעים בצדקתכם, אבל אין מי שמקשיב? קודם כל לתעד: צלמו את המחיר על המדף לצד החשבונית, הקליטו את נציג השירות שדוחה את טענותיכם בתירוצים מקוממים ואפילו הודיעו לו שהוא מוקלט - אולי זה ישפר את מצבכם מיידית.

4. ארטילריה כבדה:

מדיה חברתית, ארגוני צרכנים, אמצעי תקשורת - ואפילו בית המשפט. לא מעט כלים עומדים לרשותכם אם אתם זקוקים לעזרה ולא קיבלתם מענה הוגן.

5. קצת קרדיט:

אל תשכחו שטעויות קורות, לאנשים קטנים ולחברת גדולות. לפני שאתם מכלים את זעמכם במי שלא יהיה, עברו במסלול המתבקש - פנייה עניינית ונינוחה לשירות הלקוחות על דרגיו השונים (מהמוכר בחנות ועד מוקד הפניות); לא מעט פעמים תופתעו, אולי, מהאדיבות והיעילות שבה פועלים הדברים בין כל הקיטורים.

חשבוניות

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד