גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניתוח פסק דין: זה כבר לא בית המשפט העליון של אשר גרוניס

נשיא בית המשפט העליון משלם כעת על השתקת שופטיו העליונים בפסק דין צבי בר ■ היועמ"ש יהודה וינשטיין מתהדר בכתרים לא לו ■ וראשי הערים הנאשמים בפלילים מיישרים קו שלא מרצונם עם פנחסי ודרעי

החל מאתמול (ג'), בית המשפט העליון מתנהל הלכה למעשה בלי נשיא. זהו מצב חסר תקדים. אך זוהי תמונת המצב נוכח שתי ההחלטות השיפוטיות הדרמטיות שפרסמה ערכאת השיפוט הבכירה ביומיים האחרונים, בזו אחר זו.

בשני פסקי הדין המטלטלים, הן בפסילת התיקון לחוק למניעת הסתננות, שניתן בהרכב מורחב של 9 שופטים, והן בהעברתם מכהונה של שני ראשי ערים מכהנים העומדים בפני אישומים פליליים בגין עבירות שחיתות, הפנו שופטי העליון את גבם לנשיאם. זהו מרד משפטי גלוי של שופטי העליון במי שאמור להיות המנהיג המקצועי שלהם. אלא שהשופטים החליטו להתנער פומבית מאשר גרוניס ומגישתו הארכי-שמרנית.

כבר לא העליון של גרוניס

בפסק הדין שניתן בעניין ראשי הערים רמת-השרון ונצרת עילית, יצחק רוכברגר ושמעון גפסו, התהום הרובצת בין גרוניס לשופטיו גלויה יותר לעין. פסק הדין ניתן ללא נימוקים, שיפורסמו בהמשך, בשל הצורך הלוחץ לתת החלטה מיידית עוד לפני הבחירות המוניציפליות שיתקיימו בעוד כחודש, וכדי לשדר מסר ציבורי הן למתמודדים והן לתושבים, כדי שיוכלו לכלכל את מעשיהם בבחירות.

דעת הרוב נכתבה על-ידי ששת שופטי הרוב במשותף, ולא באופן המקובל, שבו שופט אחד מרכזי חתום על ההחלטה והיתר מאמצים את עמדתו. רק גרוניס נותר בבדידותו, בסירובו לתת הוראה שיפוטית המעבירה את ראשי הערים הנאשמים בפלילים מכהונתם.

לעומת זאת, בפסק הדין בעניין חוק המסתננים, המחלוקת בין הנשיא ליתר השופטים כמעט סמויה מהעין. שהרי פסק הדין ניתן לכאורה פה-אחד. אלא שגרוניס טרח וכתב דעת יחיד, המספקת הנמקה משלו לתוצאה הסופית, ובחר להיתלות בהיבט אחר של שאלת המידתיות כדי לקבוע שדבר החקיקה בטל.

לגישתו, אין הצדקה לפסילת חוק המסתננים על יסוד רכיב "האמצעי שפגיעתו פחותה" במסגרת מבחני המידתיות, אלא על יסוד רכיב "המידתיות במובן הצר", שעניינו היחס בין מידת הפגיעה בזכות היסוד לעומת מידת התועלת שבחוק.

בכך, לא רק שהנשיא מסרב לקבל את ההנמקה של שמונת השופטים האחרים בהרכב, אלא שכל השופטים האחרים מסרבים לקבל את הנמקתו שלו, וכאילו אומרים לו: בתחום המשפט החוקתי, גישתך אינה מקובלת עלינו.

רוב שופטי העליון לדורותיו נהגו במצבים כאלה להגיע לפשרה עם חבריהם, לקיים משא-ומתן קצר על נוסח ההחלטה שתתקבל, לקרב אותה במעט לגישתם, ולחתום עליה במשותף עם האחרים, כדי שלא להצטייר כאופוזיציה שיפוטית או כמנותקים מהמגמות הדומיננטיות בערכאה הבכירה.

בעליון כיהנו אמנם גם שופטים שהתגאו בבדידותם המזהרת, כמו חיים כהן ואדמונד לוי, אך נשיאי העליון היו תמיד אנשי הזרם המרכזי. אלא שגרוניס בוחר להתנהל אחרת. ולכן, אין מנוס מהמסקנה שהחל מעתה, בית המשפט העליון איננו עוד "העליון של גרוניס".

לא ניתן עוד להגדיר את התקופה הנוכחית כעידן גרוניס בעליון. הביקורת על מדיניותו השיפוטית של נשיא העליון כבר איננה מגיעה רק משורות האקדמיה או הקהילה המשפטית והמקצועית, היא מגיעה משורות בית המשפט עצמו.

בחוגים משפטיים רווח בעבר הסיפור כיצד נטלה דורית ביניש את ההנהגה דה-פקטו מידיו של הנשיא אהרן ברק, שנים אחדות לפני פרישתו, כאשר גיבשה בקרב עמיתיה התנגדות למינויה של פרופ' נילי כהן לעליון, בניגוד גמור לעמדתו של ברק. מאותו רגע היה ברק נשיא בתואר בלבד, בלא כוח הנהגה ממשי.

אפשר שהמשנה לנשיא והנשיאה המיועדת, מרים נאור, עשתה כעת לגרוניס מעשה ביניש לברק, ונטלה מידיו את כוח ההנהגה, יותר משנה לפני מועד פרישתו הפורמלית, בינואר 2015. אלא שלברק נותר אז שיעור הקומה המשפטי, וההילה האינטלקטואלית הבלתי מעורערת המתלווה אליו. לגרוניס, בעיני עמיתיו, אין אפילו את זה.

שעת התגמול

לפני חודשיים ימים קיים הרכב מורחב של בג"ץ, בראשות הנשיא גרוניס, דיון בעתירה להדחתו של ראש עיריית רמת-גן, צבי בר. כבר סופר כאן כיצד לאחר כשעתיים של דיון נוקב, כאשר כל שופטי ההרכב הביעו את עמדתם החד-משמעית, שסימנה כי העתירה בדרכה להתקבל, עצר לפתע גרוניס את הדיון והכריז על הפסקה. הצדדים, בעלי הדין, עורכי הדין וכל השופטים שישבו לצידו של גרוניס נראו המומים.

כשחזרו השופטים לאולם, נדם קולם. הבמה הייתה של גרוניס לבדו, שלחץ על בר להכריז כי לא ישוב להתמודד על ראשות העיר, וכשהשיג את מבוקשו הכתיב פסק דין לקוני לפרוטוקול. כך אבדה ההזדמנות לתת את ההלכה המשפטית הנחוצה בעניין כהונת ראשי ערים המואשמים בעבירות שחיתות, כבר לפני חודשיים.

את השיחה שהתנהלה בין גרוניס למרים נאור, עדנה ארבל, אליקים רובינשטיין, סלים ג'ובראן, אסתר חיות ועוזי פוגלמן מחוץ לאולם, אפשר רק לדמיין. אך ככל שעמיתיו של גרוניס אכן זעמו על ההשתקה המקצועית שחוו, ועל בלימתם מלהביע את עמדתם השיפוטית בפסק דין כדבעי, שעת התגמול, לרבות ההתנערות הפומבית מהנשיא, הגיעה כעת.

פסק הדין בעניינם של רוכברגר וגפסו מתקן את הקלקול המשפטי של פסק דין צבי בר, וקובע את הנורמה המתבקשת בנושא זה. בפשטות, 20 שנה אחרי שהלכת דרעי ופנחסי קבעה כי ראש הממשלה חייב להעביר מכהונתו בממשלה שר שהוגש נגדו כתב אישום, הוחלה נורמה מקבילה גם על ראשי ערים. ראש עיר הנאשם בפלילים, קבע בג"ץ, לא יוכל להמשיך לכהן בתפקידו.

שעתם של הנימוקים המשפטיים עוד תגיע. השופטים פירסמו את פסק הדין בבהילות, נוכח לחצי השעה. פסיקתם אקטיביסטית למדי בעניינו של גפסו, והיפר-אקטיביסטית בעניינו של רוכברגר. בעניינו של גפסו התכנסה מועצת העיר לדון בשאלת העברתו מכהונה נוכח כתב האישום שהוגש נגדו, והחליטה ברוב קולות, בהצבעה דמוקרטית, שלא להדיחו.

השופטים קובעים כי החלטה זו בלתי סבירה באופן קיצוני, ודינה להתבטל. הם אינם טורחים אפילו להחזיר את הכדור בחזרה למועצה, כדי שזו תדון מחדש ותקבל את ההחלטה הנכונה, אלא פשוט מכתיבים כי כהונתו של גפסו נפסקת מיידית, כאילו קיבלה המועצה את ההחלטה הסבירה להדיחו.

לעומת זאת, הצעד שנקטו בעניין רוכברגר מרחיק לכת עוד יותר מבחינה משפטית. בניגוד למועצת נצרת עילית, מועצת העיר רמת-השרון כלל לא התכנסה לדון בהדחת ראש העיר. השופטים מטילים את האחריות לכך על רוכברגר עצמו, וקובעים כי על המועצה הייתה מוטלת חובה להתכנס ולדון בנושא, ומחדלה זה כמוהו כהחלטה שלא להדיח את רוכברגר, ולכן גם דינה של החלטה זו להתבטל.

השופטים רומזים

אלא שלפסק הדין שני נדבכים נוספים. השופטים קובעים מפורשות כי אין בידם סמכות משפטית למנוע את התמודדותם של רוכברגר, גפסו וכל ראש עיר אחר הנאשם בפלילים בבחירות המוניציפליות, על אף מורת-הרוח הרבה שהם מביעים מכך במישור הציבורי. גם זוהי הלכה משפטית, המסמנת את גבול ההתערבות השיפוטית.

בהתאם לעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בנושא זה, לא ניתן להטיל אחריות על רשות מינהלית, כמו הממונה על הבחירות במשרד הפנים, למנוע מראש עיר העומד למשפט מלרוץ בבחירות. מאידך, לא ניתן להוציא צו שיפוטי כנגד המועמד עצמו, שכמתמודד בזירה הפוליטית איננו מהווה רשות מינהלית, היכולה לשמש יעד לצווי בג"ץ.

עם זאת, השופטים מבהירים כי אם השניים אכן ירוצו בבחירות, וייבחרו שוב לראשות העיר, תחויב מועצת העיר החדשה להתכנס מחדש מיד לאחר הבחירות, ולדון מחדש בשאלת הדחתם. השופטים אינם מצהירים מפורשות כי אם המועצה החדשה תחליט "לקבל את דין הבוחר" ולהימנע מהעברתם מכהונה, גם החלטה זו תיפסל בבג"ץ, אך הם רומזים כי כל החלטה שתתקבל תהיה כמובן "נתונה אף היא לביקורת שיפוטית".

הדעת נותנת שבמצב כזה תתקבל שוב החלטה שיפוטית לבטל את החלטת המועצה. שהרי ההכרעה העקרונית, להעדיף במצב זה את דין המשפט על פני דין הבוחר, התקבלה כבר כעת. בין השורות, קוראים השופטים למועמדים להבין את הרמז ולפרוש כבר עכשיו, ולציבור להימנע מלבחור בהם, כדי להימנע מפיאסקו שייווצר נוכח הצורך לקיים בחירות נוספות בערים אלה, רגע אחרי פסילתם באמצעות פסק דין שיפוטי.

וינשטיין מתהדר בכתרים לא לו

בניגוד לששת עמיתיו, הפוסקים הלכה שיפוטית בשאלת טוהר המידות הראוי לנבחרי ציבור בשלטון המקומי, בלי קשר לשאלת סמיכות הזמנים בין ההדחה המתבקשת לבחירות המוניציפליות, גרוניס טורח ומקשר בין הדברים.

לגישתו של נשיא העליון, יש להפריד הפרד היטב בין העמדה הציבורית היוצאת מבית המשפט - בהקשר זה דעתו כדעת חבריו, שלא ראוי שרוכברגר וגפסו יישבו יום אחד נוסף על כס ראש העיר - לבין העמדה המשפטית, שם לגישתו קצרה ידו של בית המשפט מלהושיע. ומדוע? "מאחר שהבחירות בפתח, וייערכו תוך זמן קצר".

במילים אחרות, לשיטתו של גרוניס על ציבור הבוחרים להכריע אם הוא מאמץ ראש עיר הנאשם בפלילים, או מתנער ממנו. יבחר כפי שיבחר.

מי שהגיע פחות או יותר לתוצאה דומה בהיבט האופרטיבי, הוא היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. אף שהעמדה העקרונית שהגישה הפרקליטות לבג"ץ, בשם היועמ"ש, מדגישה את הבכורה שצריכה להיות נתונה בסיטואציה כזו לעיקרון שלטון החוק, על פני זכות היסוד הדמוקרטית לבחור ולהיבחר, העמדה האופרטיבית שהציג וינשטיין משקפת קוצר-יד משפטי הן בשאלת הדחתם של רוכברגר וגפסו מכהונתם, והן בשאלת מניעתם מלהתמודד פעם נוספת.

אמש ניסו "גורמים משפטיים בכירים" לקשור כתרים ליועמ"ש, כאילו עמדתו פורצת הדרך היא זו שהובילה לפסק הדין החדשני של בג"ץ. אלא שוינשטיין מתהדר בכתרים לא לו. פסק דינם של שופטי הרוב הוא אקטיביסטי יותר מהעמדה שהציגה הפרקליטות לבית המשפט. שופטי הרוב הבינו שאין די בהסתמכות על עמדת המדינה, והלכו - מבחינת החדשנות המשפטית - צעד וחצי רחוק יותר.

המשימה השיפוטית טרם הושלמה

נותרה כעת שאלת השלכות הרוחב של פסק הדין. רוכברגר וגפסו אינם ראשי הערים היחידים הנאשמים בפלילים, אך רק בעניינם הוצא צו-הרחקה שיפוטי. אפילו צבי בר, המואשם בעבירות חמורות בהרבה, יזכה - באשמת גרוניס - לסיים את כהונתו בנחת.

ומה באשר לאחרים? על-פי ההערכות, כתב האישום נגד ראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני יוגש לאחר החג. אין בדעתו של לחיאני להתפטר, ואין בדעתו גם לסגת מהתמודדות בבחירות. בין אם מועצת העיר תכונס ותחליט שלא להדיחו, או שלא תתכנס כלל, אין אפשרות מעשית לעתור לבג"ץ ולאלצו בצו שיפוטי לנהוג כך, עד מועד הבחירות.

כך שהמשימה השיפוטית טרם הושלמה. אולי לכשיפורסמו הנימוקים לפסק הדין. היעד השיפוטי צריך להיות, שהן לרוחב שדרת השלטון המוניציפלי, והן בקרב ציבור התושבים תחלחל אותה הבנה השוררת בזירה הפוליטית הלאומית מאז הלכת דרעי-פנחסי: כאשר מוגש כתב אישום נגד נבחר ציבור, אין צורך להמתין להוראה שיפוטית. עליו להתפטר מיוזמתו - או שעל המערכת הציבורית-פוליטית להורות לו לרדת מהבמה.

עוד כתבות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים