גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"פייסבוק עלולה להפוך לזירת טרור לגופים הגדולים"

ד"ר יניב לויתן, מומחה ללוחמה פסיכולוגית, מוציא ספר חדש - "לחץ כאן" - על שיווק דיגיטלי ■ בריאיון ל"גלובס" הוא מדבר על הבעיות בתחום: "נעשות המון טעויות"; על שיווק בפייסבוק: "עדיין לא אפקטיבי"; ועל 5 הטעויות בשיווק באינטרנט

יש מן האירוניה בכך שספר, מוצר של תעשיית הפרינט שמקובל היום לייחס את עיקר תהילתה לעבר, מציע סיוע בהתמודדות עם קטגוריה חשובה, בוודאי מבחינה עסקית, בעולם הדיגיטל החדש. כזה הוא הספר "לחץ כאן" (הוצאת "עם עובד") של ד"ר יניב לויתן, מומחה לתעמולה וללוחמה פסיכולוגית, המציע מדריך לשיווק בעולם הדיגיטלי.

בראיון ל"גלובס" אומר לויתן כי "הבעיה בשיווק הדיגיטלי היא שמחיר הכניסה נמוך, אבל גם נעשות המון טעויות. הלקוחות מותקפים באלפי מסרים שיווקיים, בעוד שרוב המוצרים אינם כאלה שבאמת חייבים אותם. זוהי סביבת תחרות מאתגרת במיוחד".

- אתה טוען בספר כי בחסות הרשתות החברתיות, הכוח עבר להמונים. בפועל, למעט מספר מקרים בודדים ודי זניחים, הכוח נותר בידי אותם גורמי עוצמה, כמו הממשלות.

"לא השלטון עבר להמונים. טענתי היא שמחיר הכניסה לתקשורת ההמונים הוא אפס. עד ל-9 בינואר 2007, כשסטיב ג'ובס שלף את האייפון, זה היה משחק סגור של בעלי ההון והמדינות. החל מהופעת האייפון, הסיפור של תקשורת המונים פרוץ לגמרי. היום כדי לשדר מסר להמונים, לא צריך אולפן או זמן אוויר בטלוויזיה, אלא סמארטפון, ואפשר להעלות קליפ ביוטיוב בלחיצת כפתור.

"אם אתה יודע איך לכתוב כותרת לקליפ ואיך לפנות למובילים חברתיים בעלות אפסית - אתה משגר לספרה התקשורתית כלי לוחמה פסיכולוגית, שיכול לפגוע בבנק, במדינה או במותג היריב".

- איך באמת יוצרים כותרת טובה בסרטון ביוטיוב?

"לא מזמן הזמינה אותי חברה מאוד מפורסמת לבדוק בדיוק את זה. היא מימנה בכסף רב פרסומת עם אולפן והמון דוגמניות, ולא הבינה למה אין חשיפה רבה לסרטון. פשוט הכותרת שבחרו לקליפ לא מעניינת אף אחד. אז שיניתי אותה לשאלה שהגולשים שואלים בגוגל הכוח נמצא בידי ההמונים. רק צריך לדעת איך להפעיל אותו".

לוחמה בשטח צפוף

לויתן מדבר בספר על לוחמה פסיכולוגית. הוא מדגים השפעה על הלקוח באמצעות דוגמאות מהזירה הצבאית, אבל מייחס לה חשיבות רבה גם בתחום העסקי.

לויתן: "השימוש במושג 'לוחמה פסיכולוגית' מציין השפעה בתנאים קיצוניים, כשאין סבלנות וזמן. דוגמה טובה לכך היא להופיע היכן שלא מצפים שתופיע, כמו למשל כשאתה רושם בגוגל 'אייפון', ומצפה לאייפון, ואז מופיעה פרסומת למיקסר במטבח שגורס אייפון. מי שהפיץ אותה לא שילם כלום על שיווק - וקיבל 12 מיליון צפיות".

- אילו פרטים שנראים לנו זניחים הם למעשה משמעותיים בשיווק אינטרנטי?

"כבעל עסק, אני צריך לקבל פניות כמה שיותר מהר. אם מישהו יחפש באתר שלי במשך שתי דקות מספר טלפון, הוא יוותר וילך לאתר אחר. לפעמים יש באתר טופס הרשמה, ואני כגולש לא רוצה את זה, אלא טלפון. אלו תקלות קטנות אך משמעותיות.

"כדאי גם לשלב עדויות, ציטוטים קצרים של לקוחות. צריך להגביר את הביטחון שלי שאפשר לעשות איתך עסקים. אז אם תשלב לאורך האתר ציטוטים מתוך חוות-דעת של לקוחות, עדיף עם שמות ופרצופים, זה יסיר התנגדויות. הרי אני לא מכיר אותך, והמתחרים שלך במרחק הקלקה. אתה צריך לעשות הכול כדי שתיסגר עסקה".

לך תתבלט

הקושי הגדול, מודה לויתן, הוא להתבלט מבין אינספור הצעות לקניית מוצרים. "זו שאלת מיליון הדולר", הוא אומר. "בעידן שלנו אנו מותשים משיווק ומפרסומות. לכן, כמשווק עליי להיות מאוד יצירתי כדי לבלוט ולהיות איכותי, כדי שהמסר שלי יצליח. בנוסף, עליי לדעת איך להתאים את המסר שלי לקהל הרלוונטי. אם עשיתי זאת, הסבירות הגבוהה היא שאצליח להשפיע".

- למה השיווק בפייסבוק עדיין לא אפקטיבי?

"חלק גדול מבעלי העסקים טועים באופן קריטי לגבי הפעילות בפייסבוק. תשאל בעל עסק מה לעשות בפייסבוק, והוא יגיד שעליו לבצע שם סוג של מכירה, להציע את המוצרים. זו טעות. נכון להפוך את פייסבוק למועדון לקוחות, מפגש שביעות-רצון ובמה ללקוחות המרוצים. אנו יודעים שמאוד קשה ויקר להגיע ללקוח חדש, לכן המטרה היא למכור מוצרים נוספים ללקוחות קיימים. את זה אפשר לעשות באמצעות פייסבוק".

- לא כולם רוצים להיות חברים של עסקים.

"פייסבוק מאפשרת פלטפורמה מדהימה לפעילות של עסקים קטנים ובמקביל אתגר אדיר לגופים הגדולים. להם פייסבוק עלול להפוך לזירת טרור, שבה הלקוחות מביעים חוסר שביעות-רצון, ויש פוטנציאל מסוכן להגיע לזעם ההמונים, כמו שהיה עם הבנקים".

- מה יגרום לאפקט שלילי?

"אם תבוא היום למדיה הדיגיטלית ותאמר שאתה הכי גדול והכי טוב, תגלה שנגמר העידן הזה, שכבר לא לגיטימי לפאר את עצמך. "אם נכנסת לפייסבוק בשביל זה, אתה צפוי לסבול שם. אתה אורח של הלקוחות שלך, לא בעל הבית. אתה לא יכול להכתיב מסרים, אלא להשתלב בשיח הקיים".

- אין מקום למניפולציות?

"ברור שיש, אבל ההמונים מזהים מתי עושים עליהם מניפולציות ומענישים".

- ואיך אפשר לקדם את החברה שלי בגוגל באמצעות פסיכולוגיית המונים?

"אנשים חושבים שגוגל היא חברה של מנוע חיפוש, אבל למעשה היא חברת פרסום. היום אתה חייב לקדם את עצמך בגוגל, אחרת אתה לא קיים. 'אפקט גוגל' אומר שאם אתה לא בעמוד הראשון - אתה לא קיים. לא יראו אותך ולא יעשו אתך עסקים.

"אפשר להשפיע על גוגל בשני אופנים: באמצעות פרסום ממומן או קידום אורגני - מתוך האתר ומחוץ לאתר. כלומר, בנייה של האתר בצורה ובתוכן שיתרמו למעמדו. גוגל מעריך תוכן. אם התוכן איכותי, הוא יקדם אותך".

- אתה מציע בספר ללמוד לקחים מהקמפיין לנשיאות של ברק אובמה.

"אם לבחור דגש אחד, זו מדידה לצורך התייעלות. הסיפור של הקמפיין היה אופטימיזציה - הפעילות המודיעינית שם הייתה מדהימה. אנו בעידן שכולם אוספים מידע כל הזמן. מי שיודע לעשות זאת טוב יותר זוכה במרוץ, וזה מה שקרה עם אובמה".

- בישראל מפלגה יכולה לנקוט בדרך דומה?

"צריך להבין שבמדיה החברתית אין פעולות של 'זבנג וגמרנו'. האנשים של אובמה החלו את הפעילות הרבה מאוד לפני הבחירות. צריך לגדל את הקהילה לאורך זמן, לבנות רצף ארוך ומתמשך של אירועים חברתיים, שיגייסו את ההמונים לטובתך".

5 הטעויות הגדולות בשיווק באינטרנט לפי ד"ר יניב לויתן

1. רכישת דומיין לא נכון: שם דומיין ארוך מדי או שם שמכיל אותיות גרוניות שקשה לבטאן באנגלית.

2. בניית אתר מסורבל: אם זה האתר הראשון שאתם בונים, רוב הסיכויים שהוא לא יהיה מושלם. רוב האתרים מסורבלים, עם יותר מדי טקסט.

3. בזבוז כספים מיותר: למשל, השקעה בקניית מילות חיפוש לא נכונות בגוגל.

4. נקיטת אסטרטגיה של me too: ברשתות החברתיות שיטת "כולם שם אז גם אני חייב להיות" אינה מתאימה למי שאין לו מטרה ברורה בפעילות הזו.

5. חוסר מדידה של הפעילות: יש כלים למדידת הפעילות, כמו גוגל אנליטיקס. הייחוד של השיווק הדיגיטלי הוא שהכול מדיד, ובהתאם ניתן להתייעל לצורך צמיחה. צמיחה היא מילת מפתח לכל עסק.

עוד כתבות

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע שישוחח היום עם נתניהו, שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאיים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקניות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • רב-אלוף הרצי הלוי אמר אחרי המתקפה האיראנית כי "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מטוס קרב F-15, ''רעם'' של חיל האוויר הישראלי שיצא למתקפה מול איראן / צילום: דובר צה''ל

"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

ביום שאחרי המתקפה האיראנית נראה שהבורסה בתל אביב הגיבה במתינות, אבל לאן הולכים מכאן? ● מומחים מנתחים שלושה תרחישים אפשריים להמשך המערכה, איך יגיבו אליהם השווקים, ואילו נכסים יהפכו לאטרקטיביים?

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה שהתמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - על מנת לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"