גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניתוח מיוחד: מה השתבש באסטרטגיה של P&G בישראל?

מתחילת השנה P&G הורידה מהמדפים 4 מותגים (הרבל אסנס, נטורלה, קרסט ו-Swiffer), עתיד המותגים לנור ואולד ספייס לא ברור, וגם ההשקות של משחת שיניים אורל B וטבליות Fairy לא עוברות חלק ■ מה קורה בענקית מוצרי הצריכה?

שימו לב לנתון הבא: לפני 7 שנים החזיק מותג הגילוח ג'ילט ב-95.2% ממכירות סכיני ומכשירי הגילוח בישראל. נתח שוק שאין שני לו בעולם. ג'ילט הוא עדיין מלך שוק הגילוח בישראל אבל הביצועים הנוכחיים שלו מוכיחים כי לא לעולם חוסן. מאז עבר בשנת 2007 לידי חברת פרוקטר אנד גמבל (P&G), בעקבות רכישתו על-ידי החברה הבינלאומית, המותג איבד בהדרגה מכוחו, מגמה שנמשכה גם השנה. מתחילת 2013 ירדו מכירות המותג ב-6.4% ונתח השוק שלו ירד ל-79%, בזמן שמכירות המתחרה שיק צמחו ב-30% ונתח השוק עלה ל-16.9%.

רצו לשחזר את הצלחת Fairy

המותג ג'ילט הוא רק דוגמה למה שחווה חברת P&G בישראל. ענקית הצריכה חוותה כמה הצלחות בשוק המקומי אבל גם כישלונות שיווקיים שאילצו אותה להוריד מוצרים מהמדף. בשנה החולפת הורידה פרוקטר מהמדף את מותג השמפו הרבל אסנס, את משחת השיניים קרסט, את מותג התחבושות ההיגייניות נטורלה ואת מותג המטליות Swiffer. גם עתידו של מרכך הכביסה לנור, שהושק ברעש גדול, לא לגמרי ברור.

מה קורה ב-P&G וכיצד משפיע מבנה החברה, השיווק האגרסיבי שלה והתמחור הגבוה על הביצועים?

P&G היא אחת מחברות מוצרי הצריכה הגדולות בישראל ומחזור מכירותיה לשוק המקומי נאמד ב-1.1 מיליארד שקל בשנה. במחירים לצרכן מדובר בסכום גבוה הרבה יותר. לבד מג'ילט, החברה מחזיקה במגוון רחב של מותגים ובהם מותג ההיגיינה Always, מותג הכלים Fairy, מותג הכביסה אריאל ואחרים.

מאז הקימה החברה את השלוחה שלה בישראל בשנת 2001, היא פועלת להרחבת הפעילות. השנה, השיקה P&G את משחת השיניים ORAL B ובכך פתחה חזית מול קולגייט השולטת בשוק. למרות שקולגייט משווקת בישראל על-ידי חברת שסטוביץ, השקת ORAL B סימנה חזית גם מול החברה הבינלאומית - קולגייט-פלמוליב - שלא מוכנה לוותר על ההישג שלה, והחליטה לתמוך תקציבית בשסטוביץ לשם ביצוע מהלכי חסימה.

נראה, כי גם העובדה שקולגייט-פלמוליב הפסידה ל- P&G בקרב שנפתח עשור קודם לכן, תרמה להירתמות החברה לקרב הנוכחי. הקרב הקודם, נזכיר, היה על קטגוריית נוזלי הכלים המגלגלת 138 מיליון שקל בשנה. פרוקטר השיקה בשנת 2002 את נוזל הכלים Fairy, בזמן שפלמוליב שלט בשוק (כ-40%) ונהנה מתדמית טובה במיוחד.

למרות שפרוקטר ידועה בהשקות האגרסיביות שלה, הכוללות התנסות רחבה במוצרים, רכישת תצוגות ברשתות, קמפיין פרסומי ועוד - קולגייט-פלמוליב עמדה מנגד וסללה את הדרך לחדירה מואצת של Fairy לשוק.

יוני שסטוביץ, בעל חברת שסטוביץ המשווקת את מותגי קולגייט-פלמוליב, אומר כי הקטגוריה לא עמדה בסדר העדיפות של החברה הבינלאומית. התוצאה לא איחרה לבוא. Fairy הלך וביסס את מעמדו, עד ש-7 שנים אחרי ההשקה דחק את פלמוליב מההובלה.

ההידרדרות במעמדו של פלמוליב נמשכת עד היום. מתחילת השנה ירדו מכירות המותג ב-1.9% והנתח הכספי שלו צנח ל-18%. ממש במקביל נסקו מכירות Fairy ב-19.9% והנתח הכספי הגיע לשיא של 47.2%.

פרוקטר ביקשה לשחזר את ההצלחה של Fairy השנה בשני מהלכים: האחד, כאמור, השקת משחת השיניים ORAL B מול קולגייט. השני, מתיחת המותג Fairy לקטגוריית הטבליות למדיח מול המותג פיניש של רקיט בנקיזר השולט בקטגוריה - מהלך שבוצע בתחילת יולי השנה. בשתי ההשקות מדובר במותגים מוכרים מאוד לצרכן הישראלי.

השקת ORAL B נעשתה בזמן שכישלון ההשקה של משחת השיניים קרסט עוד הדהד. פרוקטר החליטה להוריד את קרסט מהמדף לאחר שאשתקד הוא לא הגיע אפילו ל-1% מהמכירות. בפרוקטר סברו שהשקת ORAL B תיראה אחרת, במיוחד בשל מעמדו את המותג בקטגוריית משחת השיניים.

אך הפעם, בניגוד להשקת נוזל הכלים, המתחרים הבינלאומיים לא עמדו מנגד ופתחו במהלכי חסימה רוחביים. המהלכים נגד ORAL B נתמכו ותוקצבו על-ידי קולגייט הבינלאומית והמהלכים נגד Fairy הונעו ישירות על-ידי רקיט בנקיזר באמצעות הזרוע שלה בארץ.

מהלכי החסימה של קולגייט ופיניש היו דומים וכללו, בין היתר, מבצעי מכירה אגרסיביים ביותר ברשתות השיווק ומכירה של מארזים ואריזות מוגדלות כדי להציף את השוק טרם ההשקה. המטרה: לגרום לצרכן לאגור בבית כמויות ולמנוע את ההתנסות במוצרים החדשים. וזה עבד. מתחילת השנה כבש המותג ORAL B 2.3% בלבד מהמכירות, במה שמסתמן כבר עתה ככישלון שיווקי של החברה. בתקופה זו, אגב, הנתח של קולגייט עלה ל-58.6%.

במקביל, פרוקטר רשמה היחלשות עם המותג גם בקטגוריית מברשות השיניים. מכירות המותג צנחו ב-22.4% והמותג המשיך לאבד נתח שוק לטובת קולגייט שהתחזק והגיע ל-56% מהמכירות.

גם השקת Fairy לא פגעה במותג פיניש, שבחודשים יולי-ספטמבר השנה אף התחזק מעט והגיע ל-71.2% מהמכירות. Fairy כבש 8.3% מהמכירות אך אלה באו על חשבון השחקנים הקטנים יותר.

לצד אלה, פרוקטר רשמה שורה נוספת של כישלונות. מכירות מותג מרכך הכביסה לנור צנחו מתחילת השנה ב-46.5% והמותג החזיק בנתח כספי של 2% בלבד.

מכירות מותג הדיאודורנט לגברים אולד ספייס קרסו גם הם (27.9%-) והמותג מחזיק בנתח כספי מזערי של 1.5%, זאת במקביל להיחלשות שרשם גם ג'ילט בקטגוריה.

עובד לשעבר בחברה אומר כי בהיקף מכירות שכזה, פרוקטר לא תוכל להמשיך להחזיק במותגים וקרוב לוודאי שגם הם ירדו מהמדף.

מותג מטליות הרצפה Swiffer הצליח אשתקד לכבוש רק 2.2% מהקטגוריה וירד מהמדף. גם מכירות מותג ההיגיינה נטורלה לא התרוממו והוא מצא את עצמו מחוץ למדף יחד עם שמפו הרבל אסנס שלא התרומם גם בשל מחירו הגבוה.

הפסיקו לתמוך שיווקית

אסטרטגיית ההשקות של פרוקטר ברורה ועקבית. לדברי עובד לשעבר בחברה, "הם יודעים ליצור התנסות במוצר. זו הגדולה שלהם. זה כרוך בהשקעה כספית גדולה. אחר-כך הם מעלים את המחיר של המוצר לפרמיה שהיא מעל לשוק. הם גם קונים שטחי מדף מהקמעונאים והרבה פעמים המכירות בכלל לא מגיעות למה שהם שילמו לקמעונאים. זו התנהלות אגרסיבית וזה המודל שלהם. בהשקה של לנור הם מכרו מרכך מרוכז לנור ב-10 שקלים ליחידה כשכל המוצרים בקטגוריה נמכרו ב-17-18 שקל. כל זה לווה בתמיכה שיווקית מאסיבית ומבצעי התנסות כמו קופונים וחלוקת דוגמיות חינם. הם גורמים לצרכן להרגיש 'הנה התנסיתי באחלה מוצר, עכשיו אלך לחנות לקנות' אבל כשהוא חוזר לחנות, הוא הרבה פעמים ימצא שהמוצר הוא במחיר פרימיום. אז אם המוצר לא מצדיק לשלם פרימיום אחרי שהוא קנה אותו בזול, הוא לא בהכרח יחזור לקנות אותו".

לפחות אחד מהמתחרים של פרוקטר סבור שהאסטרטגיה שלה פועלת בסופו של דבר לרעתה. "המדיניות הכוחנית של פרוקטר של 'בוא נשטוף את הצרכן במוצרים שלנו מבחינת מחירים ופרסום ואחרי שיתרגל למוצר נגבה ממנו פרמיה, לא עובדת", אומר אחד מהם.

לדברי מתחרה אחר, "בכל העולם פרוקטר משיקים עם מחירים מאוד נמוכים וכשהם תופסים נתח שוק, הם הופכים להכי יקרים. כשהם נכנסו בשנות ה-90 חשבנו שכל מה שפרוקטר יביאו יהיה הצלחה פנומנלית. אחר-כך ראינו שהשד לא נורא כל-כך. ברור שהייתה להם קפיצה פנומנאלית כשהם קנו את ג'ילט אבל אפילו במברשות שיניים הם היו חזקים הרבה יותר. לא כל דבר שמצליח בחו"ל, מצליח כאן".

ל-P&G שלוחה בישראל יש שבראשותה עומדת מנכ"לית מקומית, הלנה קודרישובה, אך את המכירות וההפצה מבצעת חברת דיפלומט שרוכשת את המוצרים ישירות מהחברה הבינלאומית בשוויץ. באופן זה וכפי שנחשף ב"גלובס", ל-P&G ישראל אין הכנסות לכאורה, ולכן היא פטורה מתשלום מס בישראל.

המבנה הזה שנולד משיקולי מס, מכביד על הפעילות של החברה בארץ.

לדברי עובד לשעבר בחברה, "יכולת הניהול של פרוקטר בישראל מוגבלת. בגלל מבנה המיסוי, הם נזהרים וכפופים להחלטות המטה בז'נבה. למשל ההחלטה אם להשיק מותג חדש או לא, היא החלטה שמתקבלת במטה. לכן, לא תמיד ההחלטות נובעות ממה שנכון לעשות בשוק המקומי. נניח מחליטים להשיק מותג באזור, אז משיקים אותו גם בישראל".

- איך קורה שפרוקטר מפסיקה לתמוך במותג אחרי שהשקיעה בו מיליונים?

"המודל הפיננסי שלהם אומר תפסיד שנה ראשונה אבל אחרי שנתיים תגיע לנתח שוק משמעותי ומחיר יותר גבוה, כדי להתחיל להרוויח. ברגע שזה לא קורה הם מתייאשים. בשלב הראשון הם מפסיקים להשקיע בשיווק. כתוצאה מכך המכירות מדרדרות עוד יותר ואז הם מוציאים את המותג מהמדף. בלנור הם נלחמו ונלחמו ולמרות זאת הצליחו בשיא להגיע לנתח שוק של 7%. במדינה קטנה כמו ישראל, נתח של 7% לא מצדיק לתמוך שיווקית במותג. רשתות השיווק כבר הוציאו את המותג מחלק גדול מהחנויות בגלל שהוא דל מכר. אותו הדבר קרה עם הרבל אסנס. הם הפסיקו לתמוך בו ואז הוא עוד יותר דעך. מותג שמפסיקים לתמוך בו שיווקית, הולך ודועך עד שהרשתות מעיפות אותו או שהיצרן מעיף אותו בעצמו. זו מדינה קטנה. אם אתה לא מצליח להגיע לנתח משמעותי, אתה הולך ונעלם".

מהחברה נמסר בתגובה: "פרוקטר אנד גמבל הציעה בשנים האחרונות בשוק הישראלי מספר מכובד של מוצרים חדשניים בעלי ערך מוסף במגוון קטגוריות ובמגוון רמות מחיר, כדי להביא לצרכן הישראלי ממיטב החדשנות הבינלאומית - וכך נמשיך לעשות".

השקות פרוקטר

מוצרי פרוקטר

הקרבות השיווקיים פרוקטר

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים