גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קניתם סמארטפון מהיבואן הרשמי והמכשיר התקלקל? צפו לבעיות

צרכנים רבים מעדיפים לרכוש סמארטפון אצל היבואנים הרשמיים ■ אלא ששם - כך עולה מבדיקת "גלובס" - נדרשים לקוחות שנתקלו במוצר מקולקל להמתין שבועות לתיקון מוצר, להתמודד עם היעדר שירות ולהיתקע ללא מכשיר חלופי

זה עתה קניתם את הסמארטפון שחלמתם עליו. החלטתם להשקיע עוד כמה מאות שקלים במכשיר עם אחריות של היבואן הרשמי - רונלייט, סאני וכו', ובתמורה להרוויח שקט נפשי במקרה של תקלה.

אחרי שפתחתם את האריזה והשתמשתם בו מספר דקות או מספר ימים, גיליתם שהמוצר מקולקל. פניתם אל היבואן הרשמי, זה שבחרתם לקנות אצלו בשל הבטחותיו לאחריות מקיפה, ושם, במקום לקבל שירות מהיר, אדיב ויעיל, גיליתם שהפכתם ללקוחות שבויים - הכסף אצלם, המכשיר המקולקל אצלכם, או לחילופין במעבדה.

למעשה, עד לפני כשנתיים, הלקוחות הישראלים לא ידעו מיהם היבואנים הרשמיים של מכשירי הסלולר והטאבלט שהם קונים. את מכשירי הסלולר קנו רוב-רובם בחברות הסלולר.

אלא שאחת התוצאות של מהפכת הסלולר הייתה ניתוק התלות בין קניית מכשיר הסלולר לבין קניית הקו, ובחודשים האחרונים יותר ויותר ישראלים מפצלים את הקנייה.

יבואני המכשירים האלה הפכו לחנויות בפני עצמן, כאשר מדובר, למשל, בסאני תקשורת - יבואנית סמסונג; רונליייט - יבואנית מכשירי הסלולר של LG; וטאץ' גרופ - יבואנית HTC.

למעשה, הן מתחרות גם בחברות הסלולר הגדולות וגם ביבואנים מקבילים ובחנויות קטנות, אך מחיריהן גבוהים מאלה של היבואנים המקבילים. לכן, כדי לבדל את עצמן ולהצדיק את המחיר הגבוה, הן שמות דגש על נושא האחריות.

אלא שבדיקת "גלובס" מגלה כי למרבה הצער, במקום להעלות על נס את נושא השירות ולייצר לעצמן קהל לקוחות מרוצה ונאמן, הן מתנערות מאחריות, אפילו במקרה של מכשיר חדש שרק נשלף מהאריזה לא תקין.

הורסים את התחרות

המסקנה שעולה מן התלונות היא שחלק מהיבואנים הרשמיים מספקים חוויית לקוח בעייתית. נראה כי היבואנים, שבשנה האחרונה הגדילו מאוד את המכירות ללקוחות באופן ישיר (גם דרך אתרי האינטרנט שלהם), לא מצליחים להתמודד עם העומס ולא השכילו להרחיב את מערך שירות הלקוחות מבעוד מועד.

מעבר לכך, מן הראוי שלקוח שקיבל מוצר מקולקל כבר במעמד הקנייה לא יצטרך בכלל להתמודד עם זמן המתנה לבדיקה או תיקון, אלא יקבל באותו רגע מוצר חדש.

אם היבואנים הרשמיים לא ישכילו לשפר את השירות, נראה כי הלקוחות יעדיפו לשלם פחות ולקנות סמארטפון מיבואן לא רשמי, שיציע כנראה רמת שירות זהה לזו של היבואן הרשמי.

סאני, יבואנית סמסונג סלולר: לא מחליפים מכשיר חדש מקולקל

בעיית קישוריות במכשיר לא נפתרה

סאני, היבואנית הרשמית של סמארטפוני סמסונג, עלתה בימים האחרונים עם קמפיין שיווקי באינטרנט, המציג את מקצועיות אנשי המעבדה שלה. סריקה מהירה של עמוד הפייסבוק שלה מעלה תלונות על שירות לקוי, שלא עונה בקנה אחד עם ההבטחה למקצועיות.

ע', שרכש בינואר 2013 סמסונג גלקסי פוקט, מספר שמיד לאחר קבלת המכשיר היו ניתוקים בחיבור לאינטרנט. במוקד השירות של סאני נאמר לו שהבעיה היא ברשת הסלולר בה הוא מנוי - אורנג', ושעליו לעבור לרשת אחרת. ע' עבר לגולן טלקום וגם שם הבעיה חזרה. הוא עבר לסלקום, והבעיה לא נפתרה: "בסניף סמסונג מובייל בקניון עיר ימים נאמר לי שהדגם הזה לא מומלץ ושיש איתו תקלות רבות. חיפוש באינטרנט העלה כי הוא אכן סובל מבעיות ניתוק אינטרנט", אומר ע'. הסאגה נמשכה כשביולי, עדיין עם מכשיר מקולקל, הביא את הסמארטפון לתיקון בחברה. לאחר 10 ימי המתנה ללא מכשיר חלופי, קיבל את המכשיר חזרה, כאשר פקיד הקבלה אומר לו שהוחלף הרכיב במכשיר. התקלה חזרה שוב. בסוף ספטמבר שוב הביא ע' את המכשיר לתיקון, והוא שוב חזר עם אותה תקלה לאחר 10 ימי עסקים.

"רכשתי את הסמארטפון מהיבואן הרשמי כי אני רוצה שקט נפשי, אך נוכחתי לדעת שלא כך הדבר. היבואן מתנער מכל אחריות". בשורה התחתונה, ע' מחזיק בסמארטפון מקולקל מאז היום הראשון שרכש אותו, במקום שהחברה תחליף אותו מיידית בחדש.

תגובת סאני: "המכשיר לא מקולקל, אלא אינו תומך בכל תדרי התקשורת, ולכן, במקומות מסוימים לא מתחבר לרשת. כך גם מצוין במפרט המכשיר. למרות זאת, התנצלנו בפני הלקוח על אי-ההבנה והבהרנו כי מקור הבעיה בתמיכת תדרים. בנוסף, הצענו לו מכשיר חלופי באותה רמת המחיר".

יצוין כי ההצעה לסמארטפון חלופי הגיעה רק לאחר פניית "גלובס", ולאחר שהלקוח כבר נדד בין 3 מפעילות סלולר.


השעון החכם החדש נתקע

גם ב' קנה מוצר מקורי מסאני וקיבל אותו תקול. ב' רכש לפני כשבוע את הפאבלט (הכלאה של סמארטפון וטאבלט) גלקסי נוט 3 ואת השעון החכם גלקסי גיר בעלות מצטברת של יותר מ-5,000 שקל. "יומיים אחרי שהכול היה כשורה השעון נתקע לחצי שעה", אומר ב'. "מנהל הסניף בגרנד קניון בחיפה לא הצליח לפתור את הבעיה, וביקשתי את כספי חזרה. נאמר לי שמכיוון שכבר השתמשתי בשעון, לא אוכל לקבל כסף חזרה, אלא רק שעון חדש בתנאי שאשלח את המכשיר לבדיקה, כדי למצוא אם הוא סובל מקורוזיה". כך נאמר לו גם בשירות הלקוחות.

תגובת סאני: "הוצע ללקוח לשלוח את המכשיר לתיקון ולהחזירו לביתו חינם, ואף ביטול העסקה במקרה הצורך. הלקוח סירב ועזב את החנות כשהמכשיר עובד ותקין. סאני מציעה שירות ואחריות מלאים על מכשירים שנרכשו דרכה".

טאץ' גרופ, יבואני HTC: התיקון נמשך נצח

מכשיר One X חזר מקולקל מהתיקון

גם לקוחות טאץ' גרופ, היבואנית הרשמית של HTC, סובלים מבעיות שירות, בעיקר בגלל הזמן הרב שלוקח לחברה לתקן את מוצריה. ר' רכש את ה-One X מהיבואנית, ולאחר מספר חודשים התגלתה תקלה. המכשיר נשלח לתיקון ולאחר 3 שבועות הודיעו לו שהוא תקין, אבל זה גילה כתם מוזר על המסך. גם חודש לאחר שר' פרסם על כך פנייה בפייסבוק של טאץ' גרופ, עדיין לא קיבל את המכשיר חזרה.

תגובת טאץ' גרופ: "HTC העולמית חוותה ועדיין חווה מחסור של חלקי חילוף ל-One X, דבר הפוגע ביכולת לתקן את המכשירים. אנו מציעים חלופות ללקוח - מכשירים חליפיים או שדרוג המכשיר המקולקל. לאחר שהלקוח נאלץ לחכות מעל 14 ימי עסקים, הצענו ללקוח לשדרג את מכשירו לדגם החדש של HTC, וכך אכן נעשה".

תיקון דגם One נמשך חודש וחצי

א' רכש את דגם One, מכשיר הדגל של HTC. לאחר תקופה של שימוש התגלתה בעיה. "הכנסתי את הסמארטפון לתיקון, בהתחלה אמרו לי מספר ימים, אחר-כך לא ענו בשירות לקוחות וכשענו אמרו שיחזרו אליי ושלא יודעים כמה זמן זה ייקח, ואז שוב לא ענו. כל העסק נמשך חודש וחצי", טוען א'.

תגובת טאץ' גרופ: "כמו במקרה הראשון, מפאת מחסור בחלקי חילוף התיקון התעכב. הוצע ללקוח שדרוג אולם הוא סירב, הוצע גם מכשיר חליפי עד שיסתיים התיקון וגם כאן הלקוח סירב. לאחר שתוקן המכשיר והושב ללקוח, חברתנו האריכה לו את האחריות, העניקה במתנה מספר אביזרים למכשיר ואף נתנה זיכוי בשווי 500 שקל בקנייה של מכשיר חדש בעתיד. אנו מצטערים על עוגמת-הנפש שנגרמה ללקוחות הנ"ל ופועלים שמקרים כאלה לא יישנו".

רונלייט, יבואנית סמארטפוני LG

ה-G2 אבד

השבחים שגרף ה-G2 של LG גרמו ל-א' לקנות אותו בהתלהבות באוקטובר האחרון ישירות מהיבואן, חברת רונלייט. "ברגע שהכנסתי את הסים, המסך התכסה בשלג", הוא מספר. "פניתי לחנות בקניון שבעת הכוכבים וביקשתי מכשיר חדש. הם לא הסכימו ושלחו את המכשיר לתיקון". לאחר כ-3 שבועות פנה שוב לרונלייט, אך נציג השירות לא מצא את המכשיר, והבטיח להתייעץ עם מנהל ולעדכן את הלקוח. אלא שחלפה יממה, והנציג לא טרח לחזור ללקוח. א' יצר איתו שוב קשר, והתבשר שהמכשיר טרם נמצא. חלפו כמה ימים נוספים, ובחברה עדיין לא מצאו את המכשיר והבטיחו לחזור ללקוח.

תגובת רונלייט: "היה עיכוב ובלבול בחברת המשלוחים. בגלל אי הנעימות, הוחלפה ערכה חדשה ללקוח. המכשיר ישלח ללקוח ולהערכתנו יסופק לו ביום רביעי".

אסוס ישראל: מחשבי אסוס: אין שירות לקוחות טלפוני, אין חלקים במלאי

עמוד הפייסבוק של אסוס ישראל בולט לרעה במספר התלונות הרב שבו. במקרה הזה חשוב לציין כי על שירות הלקוחות אחראית אסוס ישראל ולא היבואנים הרשמיים.

מחכים לכונן מחו"ל

י' רכש מחשב של אסוס אולם לאחר כחצי שנה הוא התקלקל. מרכז השירות שלח שליח לאיסוף תוך התחייבות להשיבו תוך 10 ימי עבודה, אך המוצר לא תוקן גם לאחר 13 ימי עבודה. "ניסיונות בירור בטלפון ובמייל נתקלו בקשיים", הוא אומר. "בהתחלה נאמר שלא ידוע באיזו משתי המעבדות נמצא המחשב, ולאחר מכן ניתן לי מספר טלפון בו לא היה מענה אנושי. בסוף שלחתי מייל לכתובת שלא זכתה לתשובה". י' נאלץ להגיע פיזית למעבדה, שם התבשר שהכונן הקשיח לא תקין ושלא ידוע מתי יישלח מחו"ל.

המחשב חזר לא תקין

י' קנה לפני 3 חודשים לפטופ של אסוס, אולם גם הוא התקלקל. "התקשרתי למעבדה ולאחר הפניה למספר אחר השיחה נותקה". י' לא התייאש, התקשר שוב וקיבל ניתוק. הוא בילה זמן רב בניסיונות להשיג את המעבדה, אבל ללא מענה. "בחברת אסוס לא עונים. אין להם אפילו שירות לקוחות בארץ. החלטתי לנסוע למעבדה בחולון, ושם ראיתי עוד כמה לקוחות זועמים במצב דומה מקרה. לאחר כמה ימים הלכתי לקחת את המחשב, וגיליתי שהוא עושה רעש שלא היה קיים לפני התיקון, עובד לאט ונתקע".

המחשב החלופי תקול

ע' קנה לפני כחודשיים את הלפטופ מסדרת הדגל של אסוס זנבוק, אולם המחשב הגיע עם כרטיס רשת וכונן קשיח מקולקלים. "לאחר שהפעלתי את האחריות, נאמר לי כי אין כרגע חלפים למחשב במלאי ולכן מאפשרים לי אחת משתי אפשרויות: לקבל מחשב חדש במקום או לקבל את הכסף חזרה. לקחתי את הכסף וחזרתי להתלבט על בחירת מחשב אחר, כשלבסוף בחרתי בדגם vivobook. להפתעתי הגדולה הוא הגיע עם כרטיס מסך תקול", אומר ע' שהביא את המוצר לתיקון לפני כשבועיים. ביום שלישי האחרון התקשר למרכז השירות והנציג לא ידע מה מצב התיקון ואפילו לא ידע לאתר אותו. יממה לאחר מכן הודיעה חברת שליחויות שהלפטופ בדרך אליו.

תגובת החברה: ASUS ישראל מכירה בתלונות ומתייחסת אליהן ברצינות, כל אחת לגופה. הנהלת החברה מייחסת חשיבות רבה לשוק הישראלי, וכבר ביצעה שינויים מבניים ברבעון האחרון של שנת 2013. בקרוב יוקם מרכז תיקון מורשה - השלישי בישראל, שיבטיח זמינות גבוהה של חלקי החילוף הקיימים בארץ. כבר בימים אלה 90% מחלקי החילוף זמינים. בנוסף, מקימה החברה מוקד טלפוני, שיספק מענה בכל ערוצי התקשורת הקיימים: בטלפון ובמדיה החברתית".

עוד כתבות

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?