גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"קופ"ח כללית מוותרת לחברות הביטוח על מאות מיליוני שקלים בשנה"

בבקשה לתביעה נגזרת בהיקף של מיליארד שקל, נטען כי קופת-חולים כללית מסרבת לגבות מחברות הביטוח חובות בגין הוצאותיה, במסגרת תוכניות השב"ן של מבוטחיה שלהם ביטוחים פרטיים חופפים בחברות הביטוח

‎‎קופת-חולים כללית מסרבת לגבות את החובות המגיעים לה מחברות הביטוח הגדולות בארץ - הראל, הפניקס, מגדל, מנורה מבטחים וכלל - בגין הוצאות שהוציאה במסגרת תוכניות שירותי הבריאות המורחבים של מבוטחיה, שלהם ביטוחים פרטיים מקבילים בחברות הביטוח, ובכך למעשה "מוותרת" לחברות הביטוח על מאות מיליוני שקלים בשנה - כך נטען בבקשה לאישור הגשת תביעה נגזרת בהיקף של כמיליארד שקל כנגד חמשת חברות הביטוח, שהוגשה הבוקר (ד') למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

‏את הבקשה הגיש נבו כוהני, חבר בקופת-חולים כללית, באמצעות עו"ד שלומי מושקוביץ ממשרד מושקוביץ, סטיס, חיימוביץ ושות' ועו"ד נתי פולינר ממשרד פולינגר, ויקמן כהן.

בבקשה נטען כי הכללית מסרבת למצות ולממש את זכות ההשתתפות העומדת לה מכוח הדין כלפי חברות הביטוח בגין הוצאות שהוציאה במסגרת תוכניות שירותי הבריאות הנוספים (שב"ן), כאשר ישנה חפיפה בינם לבין השירותים שאמורות חברות הביטוח לספק.

‏בחירת מנתח וייעוץ רפואי

‏‎‎מהבקשה עולה כי זכות ההשתתפות של הכללית כלפי חברות הביטוח קמה לה בשל חפיפת החבויות שבין השב"ן לבין פוליסות ביטוחי הבריאות המסחריים שנמכרות על-ידי חברות הביטוח.

קופות-החולים, ובראשן הכללית, שהינה הקופה הגדולה במדינה, משווקת לחבריה תוכניות לשירותי בריאות נוספים ("ביטוחים משלימים"), שאינם כלולים בסל הבריאות הבסיסי. תוכניות אלה נקראות שירותי בריאות נוספים", או בקיצור שב"ן.

לכללית יש למעלה מ-4 מיליון חברים, כאשר כמעט 3 מיליון חברים מתוכם מבוטחים גם בתוכניות השב"ן. הרכיבים המרכזיים המבוטחים בתוכניות השב"ן הם ניתוחים (בחירת מנתח וכל העלויות הנלוות לכך) וכן ייעוץ רפואי (הנקרא גם "חוות-דעת שנייה").

‏במקביל לתוכניות השב"ן, מוכרות ומשווקות חברות הביטוח לציבור ביטוחי בריאות מסחריים, שאף הם כוללים כיסוי עבור רכיבים שאינם כלולים בסל הבריאות הבסיסי, ואשר בדומה לשב"ן, נכללים בהם רכיבי כיסוי בגין ניתוחים וייעוץ רפואי.

‏בבקשה נטען כי חלקים גדולים מהציבור רוכשים גם ביטוחי בריאות מסחריים וגם מבוטחים במסגרת השב"ן. "כך", נכתב בבקשה, "נכון לשנת 2012 כ-70% מהחברים בכללית מבוטחים גם במסגרת השב"ן, כאשר למחצית מהם קיים במקביל גם ביטוח בריאות מסחרי. נכון לאותה שנה לכ-42% מהאוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל יש פוליסות ביטוחי בריאות מסחריים". ‏

לפיכך, קיימת חפיפה משמעותית ביותר בין תוכניות השב"ן של הכללית לבין ביטוחי הבריאות המסחריים. עיקר החפיפה היא בגין ביצוע ניתוחים ובחירת מנתח בישראל וכן בגין ייעוץ רפואי (היוועצות במומחה). מהבקשה עולה כי רכיבים אלה לבדם מהווים כמחצית מכלל ההוצאות של תוכניות השב"ן.

‏עוד מציון בבקשה כי המפקח על הביטוח חייב את חברות הביטוח לפרט במסגרת פוליסות ביטוחי הבריאות שהן מוכרות (במסגרת טופס גילוי נאות) את כל הרכיבים בהם קיימת חפיפה בין החבויות, ולכן גם חברות הביטוח מודות ומודעות לחפיפת החבויות.

‏‎‎‏"'גלגול' הסיכון לקופות-החולים"

‏‎‎בבקשה צוין כי "באופן פסול ומקומם", חברות הביטוח מעודדות את מבוטחיהן, שפונים להפעיל את פוליסות ביטוח הבריאות המסחרית שלהם במקרה הצורך, להפעיל דווקא את תוכניות השב"ן בקופות-החולים, ו"אף הגדילו לעשות והן משלמות גמול כספי למבוטחים, על-מנת שימנעו מלהפעיל את פוליסת הביטוח המסחרי".

‏לטענת כוהני, מטרתה של התנהלות פסולה זו היא ברורה: "חברות הביטוח פועלות להימנע מלספוג בעצמן את התממשות הסיכון בגין אירוע הביטוח, ו'מגלגלות' סיכון זה לעברן של קופות-החולים, כך שקופות-החולים, ובראשן הכללית, יישאו במלוא העלויות של החבויות החופפות".

‏לטענתו, ברור כי כאשר הכללית משלמת את מלוא העלות של ניתוח, ואילו חברת הביטוח "פטורה" מכך ביחס למבוטח - למרות שקיימת לה חבות מקבילה - הרי שהתוצאה היא התעשרות של חברת הביטוח על חשבון הכללית. זאת, כל עוד הכללית לא מימשה את זכות ההשתתפות הקיימת לה מכוח הדין כלפי חברת הביטוח להשתתף עימה בעלות הניתוח.

בשל ה"גלגול" החבות לפתחה של קופת-החולים, נטען, חברות הביטוח אינן נושאות בהתממשות הסיכון (למרות שהן ביטחו אותו בדיוק כמו השב"ן), והן גורפות לכיסן מאות מיליוני שקלים בשנה כתוצאה מכך.

‏‏"המשמעות היא יצירת עיוות חמור - קופות-החולים, ובעקיפין החברים בתוכניות השב"ן של קופות-החולים, מסבסדים את רווחי-העתק של חברות הביטוח, אשר מנפיקות פוליסות שכמעט ואינן ממומשות על-ידי המבוטחים", נכתב, וצוין כי עיוות חמור זה כלל לא היה צריך לבוא אל העולם, כיוון שלפי חוק לכללית יש זכות פשוטה וברורה להתמודד עם מצב זה - "זכות ההשתתפות", ביחס לכל אותם מקרים שבהם קיימת חפיפה בחבויות בין הכללית לחברות הביטוח, אך הכללית היא זו שנשאה לבדה בסופו של יום בעלויות שלהן. ‏‎‎‏

‎הכללית דוחה את הטענות

מקופת-חולים כללית נמסר בתגובה: "הבקשה לאישור התביעה כתביעה נגזרת טרם התקבלה בידי הכללית. הכללית תגיש לבית המשפט את תגובתה המפורטת לבקשה, לאחר שתתקבל אצלה. יצוין כי נושא הביטוחים המשלימים והביטוחים הפרטיים ואפשרויות הכפל ביניהם נמצא בדיונים מתמשכים אצל הגורמים הרגולטורים הרלוונטיים, והכללית פועלת ותפעל על-פי הנחיותיהם. כמו כן יצוין כי מגיש הבקשה פנה לכללית לפני הגשת הבקשה לבית המשפט, וכי הכללית השיבה לו במכתב מפורט ומנומק, אשר דחה מכל וכל את טענותיו".

עוד כתבות

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה חיובית בוול סטריט; מניות השבבים מטפסות

הנאסד"ק עולה ב-0.6% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר