גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השוק הראשוני רותח: אנזימוטק בהצעת מכר של 100 מ' ד'

מפתחת תוספי המזון בטכנולוגיית ביומד הונפקה לראשונה בנאסד"ק רק בספטמבר האחרון, ומאז מנייתה הוסיפה 83% לשווי חברה של 553 מיליון דולר ■ המרוויח הגדול: קיבוץ מענית, בעל השליטה בחברה

השוק הראשוני בארה"ב ממשיך לרתוח, והטמפרטורות הגבוהות שלו נופלות בחלקן של החברות הישראליות, ותיקות וחדשות כאחת. אחרי ההנפקות הראשוניות של וויקס, מזור רובוטיקה ואבוג'ן, מגיע תורן של ההנפקות המשניות, ובמקרה הנוכחי - של אנזימוטק שהונפקה לראשונה בנאסד"ק רק בספטמבר האחרון.

Enzymotec, המפתחת תוספי מזון בטכנולוגיית ביומד, הגישה הבוקר (שעון ארה"ב) לרשות ניירות ערך האמריקאית טיוטת תשקיף לקראת הנפקה משנית, וזאת בקושי חצי שנה לאחר שהונפקה לראשונה. נכון לרגע זה, ההנפקה תכלול אך ורק הצעת מכר של חלק מבעלי המניות בחברה, דהיינו החברה לא תנפיק מניות חדשות ותגייס הון לקופתה שלה. אלא, אם אנזימוטק תשנה את דעתה וכן תנצל את ההנפקה לגיוס הון לקופתה.

לפי הטיוטה, בעלי המניות באנזימוטק ימכרו 4 מיליון מניות, ומכיוון שמחיר המניה האחרון היה 25.6 דולר, היקף הצעת מכר צפוי לנוע סביב 100 מיליון דולר. כחתמי ההנפקה ישמשו בנקי ההשקעות בנק אוף אמריקה-מריל לינץ', ג'פריס, וולס פארגו, קנקורד ו-וודבוש, שהובילו את ההנפקה הראשונית של החברה. אלו יקבלו אופציה לרכוש מהמוכרים עד 600 אלף מניות נוספות, דהיינו עד 15.4 מיליון דולר.

העיתוי בו בוחרת אנזימוטק - שהולכת ומתבררת כאחת מהחברות הישראליות המצליחות שהונפקו בשוק ההון האמריקאי - לצאת להנפקה משנית, אינו מקרי. מאז הנפקתה הראשונית בספטמבר האחרון, שבוצעה לפי מחיר מניה של 14 דולר, הוסיפה המניה לערכה 83% והחברה נסחרת כרגע לפי שווי של 553 מיליון דולר. במסגרת אותה הנפקה גייסה החברה 71.2 מיליון דולר.

הכלאה בין חברת ביומד לחברת מזון

אנזימוטק, שהוקמה במהלך 1998 אך השיקה את המוצר הראשון שלה רק במהלך 2003, היא מעין יצור כלאיים של חברת ביומד עם חברת מזון תעשייתית. החברה, שנולדה בתוך החממה הטכנולוגית "ניות" שבנצרת עילית, מפתחת ומייצרת תוספי מזון ומרכיבים תזונתיים מבוססי ליפידים (מולקולה טבעית המסיסה בשמן, שתפקידה העיקרי הוא לשמש מרכיב מבני).

מוצרי החברה מיועדים לענפי התזונה - עבורו היא מפתחת ומייצרת מרכיבים לתחליף חלב אם ולתוספי מזון, והפארמה, בו מפתחת ומייצרת תחת המותג Vaya שלושה תוספי מזון קליניים לטיפול בבעיות רפואיות ספציפיות: Vayarin לטיפול בהפרעות קשב אצל ילדים; Vayacog עבור הפרעות זיכרון קוגניטיביות מוקדמות אצל מבוגרים; ו-Vayarol נגד עודף טריגליצרידים. החברה מעסיקה 158 עובדים, 126 מתוכם בארץ, 30 בארה"ב ושניים בסין.

בטיוטת התשקיף לא מפרטת אנזימוטק כמה מניות ימכור כל אחד מבעלי המניות, אך אין ספק שהמרוויח הגדול מהצעת המכר המתוכננת יהיה בעל המניות הגדול בה, מפעל גלעם (Galam) של קיבוץ מענית, קיבוץ יחסית קטן ואלמוני ליד פרדס חנה-כרכור. למפעל יש החזקה של 30.2% בחברה ששווה כרגע 167 מיליון דולר (585 מיליון שקל). גלעם, נזכיר, הוא אחד מהיצרנים המובילים בארץ של עמילן, גלוקוזה ופרוקטוזה (סוכר פירות), וחומרי הגלם שיוצאים ממפעליו משמשים בסיס לחלק ניכר מתוצרי תעשיית המזון המקומית והעולמית. בקיבוץ עצמו חברים 180 איש, וזה אומר שבשקלול שווי המפעל ושווי החזקתו באנזימוטק, כל חבר קיבוץ שווה "על הנייר" לפחות 3 מיליון שקל.

בעל המניות השני בגודלו בחברה הוא קרן XT Hi Tech של אודי אנג'ל, לו החזקה של 14.2% (שווי של 79 מיליון דולר), ואחריו ברשימה קרן ההון סיכון Millennium Materials Technologies עם החזקה של 7.7% (שווי של 43 מיליון דולר). לאריאל כץ, מנכ"ל אנזימוטק, יש בדילול מלא 3% מההון (כולל אופציות), החזקה השווה 17 מיליון דולר ברוטו.

תוצאות שמסבירות את עליית המניה

במסגרת ההודעה על ההנפקה המשנית, דיווחה אנזימוטק על תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של 2013 ולשנה כולה. ההכנסות אשתקד עמדו על 65 מיליון דולר, גידול שנתי של 72%, בעוד הרווח הנקי הסתכם ב-11.4 מיליון דולר, גידול שנתי של 138%.

התוצאות מצביעות על צמיחה מרשימה אפילו ברמה הרבעונית: ההכנסות צמחו ב-59% ברבעון הרביעי, ל-18.5 מיליון דולר, והרווח צמח ב-57% ל-3.4 מיליון דולר. המנכ"ל כץ ציין כי "מאז 1995 קמו בישראל רק חברות תעשייה ספורות שהגיעו להכנסות של מעל 100 מיליון דולר. אנחנו שואפים להגיע לרמה זו בקרוב, ומאוד מקווים שחברות חדשות נוספות יצטרפו אלינו".

שיעור הרווח הגולמי ברבעון היה 58.4%, לעומת 53% ברבעון המקביל אשתקד, סממן נוסף לתוצאות הטובות. הצמיחה ניכרה בכל מוצרי החברה ובכל הטריטוריות הגיאוגרפיות, אך היא בלטה במיוחד במוצרים הממותגים, קו ה-Vaya, שההכנסות ממנו צמחו ב-142%; ההכנסות מרכיבי מזון המשולבים במוצרים של חברות אחרות צמח ב-71.6%. עם זאת, ה-Vaya עדיין מהווה חלק קטן מפעילות החברה - הכנסות של 4.4 מיליון דולר בלבד ב-2013.

בשורה התחתונה, הרווח למניה עמד ברבעון על 15 סנט לעומת תחזית אנליסטים לרווח של 11 סנט. לפי החברה, בנטרול הוצאות ההנפקה הראשונית, הרווח למניה עמד על 24 סנט. בקיצור, החברה הכתה את תחזיות השוק, אך בשורה העליונה רשמה פחות הכנסות מהתחזית - 18.8 מיליון דולר. ועדיין, כשלוקחים בחשבון את הכנסות החברה ממיזמים משותפים (דהיינו מכירים בתרומתם לשורה העליונה ולא רק לשורה תחתונה), סך ההכנסות הרבעוניות מגיע ל-24.1 מיליון דולר.

מתחזית החברה לשנה הנוכחית עולה כי הכנסותיה יהיו בטווח של 88-95 מיליון דולר, גידול שנתי של 35%-46%, או רמה של 110-120 מיליון דולר אם לוקחים בחשבון את ההכנסות ממיזמים משותפים. הרווח הנקי Non GAAP צפוי לנוע בין 18-22 מיליון דולר, גידול של 31%-60%. לפי הערכות, עיקר הצמיחה תבוא לידי ביטוי במחצית השנייה של השנה, כשהחברה תתחיל לייצר במתקן הייצור החדש שלה במגדל העמק.

חלק מאבני הדרך העיקריות שהושגו אשתקד היו קבלת הפטנטים האמריקאים לשימושים שונים של רכיבים לתרכובות מזון לתינוקות, וכן לחלק מטכנולוגיית עיבוד מולקולות השומן של החברה; השלמת בניית מפעל הייצור במגדל העמק; אישור שיווק למוצר ה-Krill oil של החברה בסין; ומיזם משותף לייצור סוג חדש של אומגה 3.

אנזימוטק מעדכנת עוד כי חלה התקדמות בהסכם פשרה בתביעת פטנטים של מתחרות בארה"ב. "לא נחתום על הסכם שלא יתאים לנו", אומר כץ. "תקדימים באירופה וגם חלק מההחלטות שכבר התקבלו בארה"ב, הם לטובתנו, כך שאם יוצעו לנו תנאים שלא מתאימים לנו - אנחנו לא מרגישים חייבים לחתום".

המספרים של אנזימוטק

תוספי המזון שתפסו

עוד כתבות

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע לתושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית שאושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

למה הצבאות של מדינות ערב כל כך לא יעילים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר לב-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות