גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכורים למחירים מנופחים

המדינה אחראית לא פחות מקוקה-קולה ליוקר המחיה, אבל לאזרח קשה להעניש את המדינה

1. "אתה נוטש את תפקידך כממונה על התחרות והולך להגן על הצרכנים. הרי אם אתה תוריד את המחיר עבור הצרכן לא צריך תחרות בין החברות"

(רוני קוברובסקי, נשיא החברה המרכזית למשקאות קלים, זכיינית קוקה-קולה ישראל, בקריאת ביניים לדיויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, בכנס של התאחדות התעשיינים, נובמבר 2013. הקריאה הייתה בעקבות כוונתו של גילה להוריד מחירים של מוצרים מונופוליסטיים עם רווחיות מוגזמת)

ייתכן שיש משהו בדברי קוברובסקי, לפחות לפי התיאוריות הרווחות של הכלכלה החופשית. הרי תפקיד המדינה, על-פי אותן תיאוריות, הוא לא להתערב בקביעת מחירים, אלא ליצור מגרש משחקים תחרותי שיביא להורדת מחירים.

לא פעם ולא פעמיים, ולא בשוק אחד ולא בשניים, לא רק במשקאות אלא גם בפנסיה, ראינו שהתיאוריות הללו לא עובדות. לפעמים המגרש הוא לא עד כדי כך תחרותי, הוא די עקום, לפעמים אין מספיק שחקנים, ובפעמים אחרות השחקנים מנצלים את כוחם או מתאמים מחירים. גילה לא נותר חייב לקוברובסקי וענה לו יפה: לפעמים, הוא אמר, התחרות לא ממש עובדת.

דווקא קוברובסקי, דווקא הוא, היה צריך להימנע מקריאת הביניים הזאת. כמי שמייצג מונופול ששולט ללא עוררין בתחום שלו, תחום המשקאות המוגזים, הוא מבין יותר מכל אחד אחר את כוחו של המונופול, את כוח התמחור הגבוה שלו, את כוחו של מותג כה פופולרי ומנצח ואת היכולת שלו לגבות עליו פרמיה, לעתים גם מופרזת, בהשוואה לתמחור אותם מוצרים בעולם.

2. מאז כתבנו על כוח התמחור של קוקה-קולה בישראל ("הבריון הכי גדול בשכונה"), ואחרי שנפתחה החקירה נגד החברה על-ידי רשות ההגבלים העסקיים, זרמו למערכת העיתון אין-ספור עדויות של צרכנים שרכשו את מוצרי קוקה-קולה במחירים נמוכים בהרבה מאלה בישראל. אזרחים עם חוש צרכני מפותח שלחו קבלות ותמונות של מוצרי קוקה-קולה מרחבי אירופה ומרחבי ארה"ב, ששיקפו פערי מחיר משמעותיים.

קוקה-קולה ישראל ניסתה להדוף את העדויות בטענה כי מדובר במדגמים לא מייצגים, אקראיים, שאינם מציגים את התמונה המלאה. הטענה הזאת מוזרה מאוד, משום שקוקה-קולה טוענת למעשה כי מחיר מוצריה באמזון או בוול-מארט, למשל, אינו מייצג. סליחה? אמזון אינה מייצגת? וול-מארט אינה מייצגת? הן מאוד מייצגות.

בכל מקרה, החלטנו להשיג ראיות מייצגות שהן הרבה יותר נגישות, במרחק נסיעה קצר ממרכז הארץ. מתברר שאין צורך בטיסות או במחקרים עמוקים של חברת נילסן כדי לעשות השוואות רציניות. מספיק לקפוץ מעבר לקו הירוק כדי לרכוש בקבוק של קוקה-קולה, 2 ליטרים, במחירים הנעים בין 5 ל-6 שקלים. במקומות מסוימים אפילו פחות.

תבינו, מחיר בקבוק סטנדרטי של קוקה-קולה בישראל, של 1.5 ליטר בלבד, נע בין 6 שקלים לפחות ל-7-8 שקלים ואף יותר בקיוסקים. כלומר, אם משקללים את הפרשי הכמויות, מתקבלים הפרשי מחיר של עשרות אחוזים, לעתים פי שניים.

החברה שמשווקת את קוקה-קולה בשטחים היא NBC מרמאללה, הזכיין הפלסטיני של קוקה-קולה העולמית, בבעלות זאהי חורי. חורי ו-NBC מרמאללה הם החברה המרכזית למשקאות קלים והמוזי ורטהיים של קוקה-קולה מבני-ברק בישראל.

עשרות קילומטרים בלבד בקו אווירי מפרידים בין בני-ברק לרמאללה, והפרש של עד 100% במחירים. למה? התשובה לכאורה פשוטה: מעבר לקו הירוק הכול יותר זול. עלויות התפעול נמוכות יותר, שכר העבודה נמוך יותר, הארנונה נמוכה יותר, המסים פחותים יותר (כי לא תמיד משלמים אותם), ויש עניין הכשרות. בקיצור, זה מאפשר למכור בזיל הזול. נכון? נכון, אבל גם לא נכון. גם עלויות תפעול נמוכות באופן משמעותי אינן מסבירות את כל הפער.

כדאי לחזור על המספרים שחשפה לפני כשבועיים אילנית חיות, כתבת השיווק והקמעונאות ב"גלובס". קוקה-קולה ישראל מוכרת לרשתות בקבוק 1.5 ליטר בקצת פחות מ-6 שקלים, כולל מע"מ ואחרי הנחות, שמשתנות לפי סוג הרשת והיקף המכירות שלה. הרווחיות הגולמית נאמדת בכ-60%-70%, כך שקוקה-קולה מרוויחה על כל בקבוק משהו בסביבות 4 שקלים - זו רווחיות אדירה, שאופיינית אולי לענפים כמו היי-טק.

המשמעות היא שהרשתות הקמעונאיות כמעט שאינן מרוויחות על מוצרי קוקה-קולה; שהחברה משתמשת עד תום בכוח המותג שלה, את כוח התמחור שלו, את העדיפות העצומה על המתחרה הבולטת שלה בעולם (למה פפסי לא הצליחה לחדור בישראל? שאלה טובה) ודורשת מהרשתות מחירים גבוהים יחסית, גם כי אף רשת אינה יכולה להרשות לעצמה להעיף מהמדפים שלה את מוצרי קוקה-קולה. המצב שונה בבקבוקים הקטנים יותר, שם מתח הרווחים של המסעדות ובתי-הקפה די שמן.

כדאי גם להבין את מערכת היחסים בין קוקה-קולה העולמית לזכייניות שלה ברחבי העולם. בדוחות הכספיים של קוקה-קולה העולמית היא מכנה את מפיציה bottling partners, כלומר, "שותפי בקבוק", או bottlers, "מבקבקים". בישראל אפשר לקרוא להם גם ה"מבקבקים" שזכו בפיס, בגלל הדומיננטיות שלהם בשוק.

כך מתארת קוקה-קולה העולמית בדוחותיה את מערכת היחסים בינה לבין ממלאי הבקבוקים: "יש לנו הסכמים נפרדים עם כל שותף מילוי בקבוקים לייצור ומכירת מוצרי החברה. בכפוף לתנאים ספציפיים ולשינויים מסוימים, הסכמי מילוי הבקבוקים מסמיכים את הממלאים להכין משקאות ספציפיים בסמל המסחרי של החברה, לארוז אותם באריזות מורשות ולהפיץ ולמכור אותם (בכפוף לחוק המקומי) בטריטוריה מזוהה (כלומר, זאהי חורי לא יכול למכור את התוצרת שלו בישראל - א"צ). ממלא הבקבוקים חייב לרכוש את כל התרכיזים או הסירופים למשקאות החברה מן החברה או מספקים מורשים שלה".

קוקה-קולה מדגישה בהמשך שהיא מסכימה להימנע מהפצת מוצריה ישירות או באמצעות גורמים שלישיים בטריטוריה של הזכיין, אך שומרת לה את הזכות למכור את המשקאות בשטח הזכיין "בכל דרך או צורה אחרת" או לטפל בלקוחות מפתח בשטח הזכיין (הכוונה כנראה היא בצורה ישירה או באמצעות יבוא מקביל, אבל כל זה לא רלוונטי לישראל בגלל השוק הפצפון שלה).

ואיך בדיוק מתמחרת קוקה-קולה את התמלוגים שהיא גובה מהזכיינים? שימו לב מה קוקה-קולה העולמית כותבת בדוחותיה: "בעוד שלפי רוב הסכמי מילוי הבקבוקים שלנו יש לנו בדרך-כלל גמישות מוחלטת לקבוע את המחיר ואת התנאים האחרים של מכירת התרכיזים והסירופים לממלאים שלנו, היכולת שלנו לממש את הגמישות החוזית בקביעת המחיר ותנאי המכירה של התרכיזים והמשקאות המוגמרים כפופה, גם מחוץ לארה"ב וגם בארה"ב, לתנאי שוק תחרותיים".

קוקה-קולה מפרטת מצבים שבהם היא חוברת לזכיין ומגבשת איתו תוכנית תמריצים כדי "לצמוח יחד דרך ערך משותף", ובכמה מקרים היא מספקת תמיכה שיווקית לזכיינים (השתתפות בהוצאות פרסום ושיווק).

לסיכום, קובעת קוקה-קולה כי "מחיר התרכיזים שאנחנו גובים מושפע מכמה גורמים, כולל, אך לא רק, התמחור של הממלא, הערוצים שבהם נמכרים המוצרים הסופיים ותמהיל האריזות".

זה אומר דבר פשוט: כל זכיין וההסכם שלו, התמלוגים שלו. בשוק תחרותי, שבו נניח פפסי נוגסת הרבה יותר, קוקה-קולה יכולה להיות גמישה יותר בעזרה לזכיין. בשוק הרבה פחות תחרותי, כמו ישראל, נראה שקוקה-קולה יכולה להיות הרבה פחות גמישה וכנראה גובה תמלוגים בהתאם. כמה בדיוק? איש אינו יודע, וכנראה לא יידע עד שיתפרסמו הדוחות של הזכיין הישראלי במלואם.

כדאי לשים לב לעניין מהותי נוסף: קוקה-קולה לא כותבת מילה על המחיר לצרכן הסופי. היא "מפילה" את התמחור לצרכן באופן מלא על הזכיין.

3. איך מאלצים את רוני קוברובסקי ומוזי ורטהיים להוריד את המחירים המנופחים של בקבוקי קוקה-קולה המשפחתיים? ליצור תחרות יש מאין הרי אי אפשר, במיוחד למותג כה חזק. אפשר לחכות להשפעה של חוק המזון שעבר השבוע לשלבי חקיקה סופיים (אין באמת צורך לחכות; הוא לא ישפיע במאום על יוקר המחיה). אפשר לקבוע מחירי מקסימום כמו לשמנת מתוקה או גבינה לבנה, כפי שגילה רמז, אבל זה לא משהו שרגולטורים ששים לעשות.

לכן הצרכנים צריכים וחייבים לשנות גישה: במקום לסמוך על המדינה או לקוות שהיא תפעל, במקום לקטר על יצרני המזון או על רשתות המזון, הם צריכים לסמוך רק על עצמם. וזה מאוד פשוט: הכוח הוא בידיים שלנו, של הצרכנים. אם לא נקנה, הביקושים יירדו ואיתם המחירים. זה תמיד עובד: הענישו את אלה שמנפחים מחירים בכך שלא תקנו מהם.

לכל דבר כמעט יש אלטרנטיבה, גם אם לא מושלמת או לא באותו טעם בדיוק, והאלטרנטיבות הללו זולות יותר. מחירי סכיני הגילוח של ג'ילט מנופחים? אין בעיה, כפי שהדגשנו ב"גלובס", יש אתרי אינטרנט בחו"ל שבאמצעותם אפשר להזמין בזיל הזול.

רשתות המזון בתוך העיר מנפחות מחירים? אל תקטרו ברשתות החברתיות - סעו לשולי העיר; כמעט בכל עיר יש רשת עם סל מחירים זול יותר. לא רוצים לבזבז דלק או להתניע את המכונית? שוב, אין בעיה, אפשר להזמין בחלק מרשתות המזון הזולות יותר באמצעות האינטרנט. התמכרתם למוצרי קוקה-קולה?

או.קיי, כל התמכרות היא קשה, אבל נסו תחליפים או הימנעו, או השתדלו להימנע משתיית ממותקים. תבינו, כל עוד הביקוש קשיח, רוני קוברובסקי ומוזי ורטהיים יכולים להמשיך לצפצף עליכם. אין להם סיבה שלא לעשות זאת, ושום דיבורים נשגבים על תחרות, מונופולים וכדומה לא יצליחו לשנות את המצב.

4. יוקר מחיה הוא מושג רחב מאוד, ואנשים מזהים אותו בדרך-כלל עם קניות מזון בסופר, אבל זו טעות קשה מאוד. אכן, יש יוקר מחיה שנוצר על-ידי הסקטור הפרטי, שמתבטא במחירים גבוהים בלי פרופורציה, כמו קוקה-קולה בבקבוקים המשפחתיים, או דמי ניהול בפנסיה (הרבה יותר משמעותי מקוקה-קולה). אבל יש יוקר מחיה שיוצרת הממשלה, שהוא הרבה יותר משמעותי אבל ממעטים יחסית לדבר עליו. הממשלה משפיעה על יוקר המחיה הזה הן באופן ישיר והן באופן עקיף, הן באמצעות עלויות שהיא משיתה על עסקים והן באמצעות עלויות שהיא משיתה על צרכנים.

עשו תרגיל פשוט: קחו את השכר של משק הבית, ברוטו, ותראו לאן הולך רוב הכסף: הוא הולך למדינה או לשלטון המקומי - מסים ישירים (מס הכנסה ומס בריאות), מסים עקיפים (מע"מ ודלק, כשאתם קונים בקבוק קוקה-קולה משפחתי אתם מעבירים מיד שקל אחד לפחות למדינה), ארנונה, מים, חשמל וכדומה. כמובן, המסים הללו הכרחיים כדי לקיים את השירותים שמספקת המדינה, אבל למה ממעטים לדבר על יוקר המחיה שגורמים המסים הללו או על סדר העדיפויות בשימוש בהם?

הידעתם שמחיר הארנונה עולה מדי שנה לפי נוסחה המשקללת חצי מעליית המדד וחצי ממדד השכר בסקטור הציבורי? צירפנו את שיעורי עליית הארנונה כפי שהופיעו באתר משרד הפנים, אותו משרד שהפך לחותמת גומי להעלאות ארנונה אוטומטיות כחלק ממערכת היחסים המעוותת בינו לבין השלטון המקומי. האם השכר שלכם עולה כך באופן "אוטומטי"? מובן שלא.

והכי גרוע: מס הדיור הקטלני. המדינה דוחפת את מחירי הקרקעות במכרזים למעלה, העיריות חוגגות עם היטלים מנופחים מכל המינים ומכל הסוגים: היטלי השבחה, היטלי פיתוח, היטלי ביוב והיטלים אחרים, וכולם התמכרו למסים הללו ולהיטלים הללו, בדיוק כפי שכל צרכן התמכר לשתיית קוקה-קולה. בהבדל אחד: החיסכון מריסון יוקר המחיה הנובע מהמדינה יהיה הרבה יותר גדול מחיסכון יוקר המחיה הנובע מהמחירים בסופר, ואנחנו לא מזלזלים חלילה בכל חיסכון, מכל סוג.

בסוף השבוע הזה כולנו נחגוג את ביטולה הצפוי, כפי שהבטיח שר התקשורת גלעד ארדן, של אגרת הטלוויזיה המה-זה מעצבנת. הללויה! אולי נחסוך 345 שקל בשנה, 28.75 שקל בחודש! שוב, אנחנו לא מזלזלים באף שקל, אבל כולנו נמשיך לשלם אלפי שקלים על ארנונה מנופחת מדי שנה, מאות שקלים על תעריפי מים מנופחים מדי חודשיים, שיעורי מע"מ גבוהים על מוצרי יסוד ועוד ועוד.

נמשיך לשלם ולשתוק, כי אחת הבעיות עם המדינה והשלטון והמקומי היא שכל אי-תשלום הופך להפרת חוק. מערכת החוקים נבנתה כך שאנחנו שבויים בידי שרירות הלב של הרשויות, בין אם השלטון המרכזי ובין אם השלטון המקומי.

את קוקה-קולה, רק אם תרצו, אתם יכולים להעניש בכך שלא תקנו את מוצריה. איך תענישו את העירייה? את המדינה? תחליפו פתק בקלפי מדי בחירות? לא נראה שזה עוזר במיוחד.

אולי הגיעה העת ל... (כל אחד ואחת מוזמנים להשלים, ולא - אנחנו עוד עלולים להישמע כמי שממליצים על הפרת חוקים).

מחירים מנופחים

ארנונה

eli@globes.co.il

עוד כתבות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין נמכרה לאחרונה ● לדירה זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר אינו משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו "בוסט" בשלושת החודשים האחרונים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג׳ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● על פי ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב והלחימה תיארך כשישה שבועות

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה