גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בקרוב: ישראל תוכל לקבל מידע על נכסי ישראלים בארה"ב

ארה"ב וישראל יעבירו נתונים על חשבונות הבנק של תושביהן כדי להילחם בהעלמות מס ■ הערכות: ישראל עשויה לחתום על הסכמים דומים עם מדינות נוספות ■ עו"ד יעל גרוסמן: "קבורתה הסופית של הסודיות הבנקאית"

הממשלה צפויה לאשר בקרוב את ההסכם להחלפת מידע בין רשויות המס בישראל וארה"ב על התושבים של שתי המדינות. ל"גלובס" נודע כי הקבינט הכלכלי-חברתי, בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, צפוי להעלות בזמן הקרוב את ההסכם לדיון, ולאשרו. אישור של הקבינט הוא בעל תוקף כמו כל החלטת ממשלה.

נציין כי עדיין לא נחתם ההסכם מול הרשויות האמריקאיות, ואולם גושפנקא של הממשלה להתקדם במגעים אמורה לקדם את חתימת ההסכם.

סוגיית ההסכם הייתה אמורה לעלות כבר בדיון שיקיים הקבינט מחר (ב'), אך היא נדחתה מסיבות טכניות ותעלה לאישור בזמן הקרוב. מסמך שהכין משרד האוצר, ושאמור להוות את הבסיס לדיון, הגיע לידי "גלובס", וממנו עולים פרטי ההסכם המתגבש.

ההסכם אמור להסדיר את העברת המידע לרשויות המס בארה"ב באמצעות רשות המסים הישראלית, שתקבל את המידע מהגופים הפיננסיים בישראל, ובראשם הבנקים. הבנקים יעבירו לרשויות המס מידע לגבי נכסים פיננסיים המוחזקים על-ידי אזרחי ארה"ב או בעלי גרין קארד, וכן לגבי נכסים פיננסיים של חברות שמוחזקות באופן מהותי על-ידי תושבים אמריקאים.

עוד נציין כי לפי הערכות ישראל עשויה לחתום בעתיד על הסכמי שיתוף-פעולה דומים עם מדינות נוספות.

ההסכם הנוכחי יהיה חלופה ליישום חוק ה-FATCA האמריקאי, הדורש מהגופים הפיננסיים לחתום על הסכם ישיר מול הרשויות האמריקאיות להעברת מידע על הלקוחות האמריקאים שלהם.

כפי שפורסם בעבר ב"גלובס", ההסכם צפוי להיות הדדי: "ההסכם יכלול אופציה שלפיה בהתקיים תנאים מסוימים, תהיה העברת מידע מרשויות המס בארה"ב לרשות המסים בישראל, אודות הכנסות של תושבי ישראל בארה"ב", נכתב במסמך.

במסמך מעריכים כי חתימה על ההסכם תגדיל את הכנסות המדינה, שכן היא תקבל מידע על נכסים פיננסיים השייכים לישראלים בארה"ב. עם זאת, הם מציינים כי לא ניתן לאמוד את היקף ההכנסות.

לא מאוזן

אלא שנראה כי החלפת המידע בין ישראל לארה"ב אינה באותה עוצמה - כלומר בה בשעה שהרשויות בישראל יעבירו אוטומטית את כל המידע על האזרחים האמריקאים, האמריקאים יעבירו מידע לישראל רק בתנאים ובמקרים מיוחדים.

נציין כי ישראל אינה המדינה הראשונה שתחתום על הסכם כזה: ישנן כבר כמה מדינות שחתמו על הסכם עם ארה"ב ובהן בריטניה, דנמרק, צרפת, ספרד ויפן; עוד מדינות הביעו נכונות לעשות זאת בעתיד.

ההסכם צפוי לכלול גם הוראות בעניין שמירת המידע ואבטחתו וכן הוראות שיגבילו את השימוש שיוכלו רשויות המס בארה"ב לעשות במידע שיתקבל, וזאת בשל הצורך להגנה על הפרטיות.

קידום ההסכם לא יסתיים רק באישורו בקבינט. האוצר יצטרך גם להוביל כמה תיקוני חקיקה שיאפשרו את יישום ההסכם, כגון סעיף העברת מידע במסגרת התיקון לחוק איסור הלבנת הון. כן יהיה עליו לידע את הציבור בדבר ההסכם ובדבר העובדה שהמדינה תעביר מידע על חשבונות בנק של תושבים אמריקאים לשלטונות המס בארה"ב.

במסמך מציינים באוצר כי למשרד המשפטים אין התנגדות להסכם ולתיקוני החקיקה הכרוכים בקידומו. עוד מציינים במסמך של האוצר כי בכדי ליישם את ההסכם נדרשת תוספת תקציב של מיליוני שקלים וכן תוספת של כוח-אדם.

למסמך מצורפת גם חוות-דעת של היועצת המשפטית של מינהל הכנסות המדינה, טליה דושן-גדיש, האומר כי למצב שבו לא ייחתם הסכם של בנק עם הרשויות האמריקאיות, תהיה השלכה חמורה ביותר על הבנקים (ארה"ב צפויה להחרים בנקים שלא ישתפו פעולה עמה). כמו כן, חתימה על הסכם בין המדינות עדיפה על החלופה האחרת, שבה כל בנק יחתום בנפרד על הסכם עם הרשויות בארה"ב.

עו"ד יעל גרוסמן, הבעלים של משרד עו"ד יעל גרוסמן, המתמחה בין היתר בהלבנת הון, מציינת כי הסכם שכזה פוגע בצורה משמעותית בסודיות הבנקאית: "ההחלטה סוללת את הדרך לפגיעה נוספת בחיץ שבין ניהול כספים בבנק לבין התפשטות בפני מס הכנסה. אמנם כרגע נועד הצעד להקל על הבנקים, ולחסוך מהם את הצורך להתנהל ישירות מול רשויות המס בארה"ב. אבל הניסיון מוכיח שבהמשך הוא יוביל לחשיפה של כלל הפעילות הבנקאית של הציבור בפני רשויות המס בישראל".

עוד מזהירה עו"ד גרוסמן: "זו תהיה קבורתה הסופית של הסודיות הבנקאית מצד אחד, ואות הזינוק לשגשוג ופריחה של גופים מחתרתיים מצד שני, שימהרו להציע לציבור ערוצים חלופיים".

לא מתעסקים עם האמריקאים

המגעים לגיבוש הסכם פעולה בנושא מס נולדו בעקבות חוק ה-FATCA (רש"ת: Foreign account tax compliance act). לפני 4 שנים נחקק בקונגרס האמריקאי חוק זה, שמטרתו מניעת התחמקות מתשלום מס על-ידי אמריקאים המנהלים את כספם מחוץ למדינה. החקיקה נוצרה על רקע החלטת הממשל האמריקאי להעמיק באגרסיביות את המאבק בתושביו מעלימי המס.

לפי החוק, הנחשב דרקוני, כל גוף פיננסי בעולם צריך להתקשר בהסכם עם רשות המסים בארה"ב, ולפיו למעשה יתחייב לבצע בדיקת נאותות ללקוחותיו האמריקאים, גם אם אינם מתגוררים בארה"ב, ולהעביר אחת לשנה מידע על חשבונותיהם. לצורך כך נאלצו הבנקים ברחבי העולם למפות את הלקוחות האמריקאים, להחתים אותם על טפסים מתאימים, ובמידת הצורך אף לעשות להם ניכוי מס במקור של 30%.

בנקים שלא ישתפו פעולה ולא יחתמו על הסכם שכזה, יוחרמו על-ידי ארה"ב ולא יוכלו לעבוד עם המערכת הפיננסית האמריקאית - תנאי בלתי אפשרי לבנק; לכן כולם נאלצו ליישר קו עם הכללים האגרסיביים האלה.

יישום כללי ה-FATCA גרם ללא מעט לחץ במערכת הפיננסית בישראל, שכן החשש המרכזי בבנקים הוא מהמתמודדות ישירה עם הרשויות האמריקאיות הידועות כאגרסיביות בסנקציות שלהן, וכן מכיוון שהדרישות האמריקאיות סותרות נהלים קיימים בנושא סודיות בנקאית לדוגמה.

אפשרות נוספת היא שהמדינה תחתום על הסכם לשיתוף-פעולה עם הרשויות האמריקאיות, כך שהבנקים בישראל יהיו כפופים רק לרשויות הישראליות שירכזו את הדיווח מול האמריקאים.

לפני שנה וחצי הוקם באוצר צוות שבחן אפשרות לגיבוש הסכם לשיתוף-פעולה שכזה, והחליט לקדם מהלך להסכם שכזה מול ארה"ב. המגעים הואצו בחודשים האחרונים, וכאמור בזמן הקרוב צפוי ההסכם לעלות לאישור הממשלה.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

דיווחים על הסכמות במו"מ בין ישראל לחמאס, גורם מדיני: "ניכנס לרפיח, עם הפוגה או בלי"

מקור בכיר בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה • גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות • במקביל לדיווחים, המלחמה בעזה נמשכת - מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף • בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה • עדכונים בולטים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"