גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוד 200 מטר תימכר לגורילה

מדוע סכומי האקזיטים צפויים, ואיך ווייז רשומה בדוחות של גוגל

אנחנו מתלהבים (ובצדק) מכל אקזיט ישראלי או הנפקה ישראלית בוול סטריט בשווי של מאות מיליונים, שלא לדבר על מעל מיליארד דולר. זו גאווה אמיתית, זו עליונות טכנולוגית של מדינה קטנה יחסית, שמראה לגדולים כי היא 'יכולה לעשות את זה'.

נכון, התופעה הזו מלווה בבעיות לא פשוטות - בריחת מוחות, בריחת טכנולוגיה וחוסר יכולת לפתח כאן אצלנו ענקיות בתחומן, אם כי פה ושם זה קורה: טבע היא כמובן ענקית בתחום התרופות הגנריות, צ'ק פוינט היא ענקית בתחום אבטחת המידע, וסביבה התפתחה תעשיית סייבר ענפה שבשנים האחרונות הצמיחה עוד חברות במאות ובמיליארדי דולרים, וגם אמדוקס מובילה בתחום הבילינג, ויש נוספות.

אולי היה ניתן להמיר את האקזיטים בעוד גורילות, אבל זאת המציאות, וכל מי שמבקר את המפגש של היזמים עם ערימות הכספים, שוכח שלפעמים (כנראה לרוב) עדיף לנצל הזדמנות מאשר לנסות לבנות משהו מהתחלה. הסיכון פשוט גדול מדי.

כמה סטארט-אפים באמת הפכו לגורילות? החשבון הוא פשוט - עדיף מיליארד דולר היום מאשר אולי 5 מיליארד דולר בעוד 5 שנים. רוב היזמים והמשקיעים (בעיקר קרנות ההון סיכון) בוחרים, ומבחינתם בצדק, בכסף בכיס. מי יודע מה יהיה בעתיד?

בראייה מערכתית/ארצית זה כבר עניין אחר. אולי המדינה הייתה צריכה להשאיר פה את הטכנולוגיה ולנסות ליצור גורילות, אבל זה היה עולה לה הרבה כסף. מה לעשות, ישראל מאוד תתקשה להתמודד מול ענקיות כמו גוגל, מיקרוסופט, סיסקו, אינטל ודומיהן. התחרות על חברות הטכנולוגיה היא גדולה, ובמשחק של כסף, לחברות הגלובליות יש יתרון - הן ממוקדות, יודעות מה הן צריכות, יש להן הרי מזומנים, וגם מטבע חזק מאוד - מחיר מניה שמבטא שווי חברה גבוה (הענקיות נסחרות במאות מיליארדי דולרים). ישראל, עם שורה ארוכה של סדרי עדיפויות, לא יכולה להתחרות על רכישת הסטארט-אפים (קודם שתתמוך בצעירים שרוצים לקנות דירות).

מבחינת חברות הטכנולוגיה הגדולות, כל הרכישות שנעשות כאן - כמה שזה אולי נשמע מופרך - הן כסף קטן, 'דמי כיס' שבועיים. ובמצב כזה יש רק אפסייד - או שהרכישה מצליחה והן, ובמיוחד משקיעיהן, מרוויחים (וזה מתבטא ברווח למניה שעולה ובעקבותיו גם מחירה), או שזה לא מצליח, אבל אז ההפסד לא מורגש (מחיקת החברה/הפעילות שנרכשת). מעבר לכך, גם שיטת הדיווח בוול-סטריט תומכת בהן, שכן הדיווח מתעלם ממחיקות ואירועים חד פעמיים, וכישלון של רכישה הוא אירוע חד פעמי שלא "נספר" על ידי האנליסטים והמשקיעים.

זוכרים את כרומטיס?

והנה הדגמה: גוגל רכשה לקראת סוף השנה שעברה את ווייז (WAZE) הישראלית, שמדריכה כמעט את כולנו איך להגיע מנקודה לנקודה, בתמורה ל-1 מיליארד דולר. התקשורת כאן כמובן חגגה, זה היה האקזיט הגדול ביותר של שנת 2013, אבל האקזיט הזה כמעט חסר משמעות עבור גוגל וחברות בסדר הגודל שלה.

גוגל נסחרת ביותר מ-400 מיליארד דולר (בעת העסקה היא הייתה סביב 300 מיליארד), והיא יכולה כל רגע לגייס מניות בשוק (אולי בהנחה מסוימת). כלומר, השווי שלה יכול להיות מתורגם למזומנים בקופה, וגם כך יש בקופתה 60 מיליארד דולר. אותם מיליארד דולר הם בשבילה באמת כסף קטן, כשמנגד היא זוכה לטכנולוגיה ייחודית ולקהל משתמשים מאוד גדול ברחבי העולם, וזה עוד לפני הסינרגיות האפשריות עם אפליקציית הניווט.

זו הסיבה שהגורילות של וול-סטריט לא חוששות לקנות במחירים שרק הולכים וגדלים. התחרות על טכנולוגיה ייחודית מקפיצה את הערכים, כי עדיין מדובר בכסף קטן בשביל הרוכשת. זה מזכיר את תקופת הבועה; זוכרים את כרומטיס - חברת ציוד התקשורת האופטית שנמכרה במעל 5 מיליארד דולר ללוסנט בתמורה למניות?

לוסנט שהייתה שווה אז קרוב ל-200 מיליארד דולר חיפשה את הטכנולוגיה שתיקח אותה לשמיים, וגברה על מתחרות נוספות שהתעניינו ברכישת כרומטיס. מבחינתה זה לא היה סכום בשמיים - מה הם 5 מיליארד דולר (אני מעגל) לעומת 200 מיליארד? 2.5%. זה הכול, זה הסיכון, זה האובדן במקרה שהרכישה תיכשל.

במקרה הזה, התרחיש הרע התגשם וכרומטיס למעשה נסגרה, כשבמקביל לוסנט הלכה ודעכה עד שלבסוף התמזגה כחלק מאלקטל.

רכישה לא מוחשית

במקרה של גוגל-ווייז זה אפילו פחות משמעותי - ווייז מדגדגת בקושי שליש אחוז מהשווי של גוגל. זה אולי מרמז שהיקף העסקאות רק ילך ויגדל - ככל שהתחרות בין הגורילות תגדל, והצורך שלהן לספק מוצרים, שירותים וטכנולוגיות חדשות יגדל, ככל שהן יצטרכו לספק את התיאבון ההולך וגדל של המשקיעים ולעמוד ביעדי האנליסטים, כך הדחף שלהן לרכוש חברות, ואפילו בכל מחיר, יתעצם.

פשוט, אין כבר הבדל גדול בין 1 מיליארד ל-1.5 מיליארד או אפילו 2 מיליארד דולר. כך נסק בתקופת הבועה שוויה של כרומטיס, וככה עשוי תמחור הסטארט-אפים לעלות.

עד כמה זניחה עסקת ווייז מבחינת גוגל, ניתן ללמוד מדוחותיה. ווייז מאוזכרת במקום אחד בלבד בדוחות של גוגל: "במהלך 2013 השלמנו את רכישת ווייז, המתמחה במפות למכשירים ניידים ומערכות ניווט הנתמכות על ידי מידע מנוסעים בזמן אמת.

תמורת הרכישה הסתכמה ב-969 מיליון דולר במזומן... 841 מיליון דולר יוחסו למוניטין ו-193 מיליון דולר יוחסו לנכסים לא מוחשיים, כשמנגד יוחסו להתחייבויות 65 מיליון דולר. המוניטין שיוחס בעסקה נובע מהסינרגיות שצפויות להיות אחרי הרכישה", נכתב.

מעבר לזניחות הרכישה, האזכור הבודד הזה מבטא שלווייז בעצם לא היה הון בעת העסקה, אפילו ההיפך. כאשר רוכשים חברה, הרוכשת אמורה להקצות את עודף עלות הרכישה על נכסים לא מוחשיים ומוניטין, וכאן הנכסים האלו (מוניטין ולא-מוחשיים) מסתכמים בסכום העולה על תמורת הרכישה.

משמע, גוגל לא קנתה נכסים (ההיפך, התחייבויות כן היו), אלא היא קנתה בעצם את אותם נכסים של החברה שלא ניתן לגעת בהם - בעיקר רשימת הלקוחות, כשהנכס העיקרי הוא המוניטין - הסינרגיה שתביא לרווחים עודפים בעתיד (רווחים מעבר לנורמלי).

הכותב הוא מרצה לחשבונאות, ניתוח דוחות כספיים והערכות שווי, ויועץ בתחומים אלו. בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו

עוד כתבות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

מאחורי המפגינים האנטישמיים עומדים גופים עם כיסים עמוקים

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית