המסחר בבורסה באחד העם ננעל היום (א') בירידות שערים במדדים המובילים, כאשר מדד המעו"ף איבד מערכו כ-0.5%, בהובלת טבע, פריגו ואופקו. זאת בעקבות המגמה השלילית באירופה ובארה"ב ביום שישי, על רקע ההחרפה במתיחות בין רוסיה לאוקראינה. מחזור המסחר הסתכם בכ-477 מיליון שקל.

מנהיגי קבוצת שבע הכלכלות המובילות הסכימו אתמול (שבת) להטיל במהירות סנקציות נוספות על גורמים רוסיים בעקבות המשבר באוקראינה, וארה"ב תוכל לחשוף את צעדי הענישה החדשים שלה כבר ביום שני, כך לדברי גורמים רשמיים. גורם ממשלתי בכיר בארה"ב אמר כי כל אחת ממדינות ה-G7 תחליט אילו סנקציות מכוונות לנקוט, ובעוד שהצעדים יהיו מתואמים, הם לא בהכרח יהיו זהים.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור ביום שישי בירידות שערים על רקע רוחות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה. הדוחות הכספיים, כמו גם סנטימנט הצרכנים של אונ' מישיגן, עמדו גם כן במוקד.

בזירת המאקרו בארה"ב פורסם אחרי פתיחת המסחר סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש אפריל. המדד עלה ל-84.1 נקודות, לעומת צפי ל-83 נקודות בלבד, ולעומת 82.6 נקודות במארס. מדובר ברמה הגבוהה ביותר מאז יולי.

כלכלני בנק לאומי ממשיכים להמליץ בסקירת סוף השבוע שלהם על חשיפה גבוהה לאפיק המנייתי, בדגש על חו"ל, תוך הערכה שרמת המחירים של שוקי המניות בעולם עדיפה ביחס לאג"ח הקונצרני. לדברי הכלכלנים, "הסיכון באפיק המנייתי עולה ככל שנמשכת העלייה במכפילי הרווח בשוקי המניות. תופעה זו מורגשת גם בשוק המקומי בו עיקר העליות במדדי המניות בשנתיים האחרונות נובעות מעלייה במכפילי הרווח, ולא מעלייה ברווחיות הפירמות".

ארז צדוק מקרנות אביב מציין הבוקר כי "פוטין הופך את העולם למערב פרוע והמשקיעים מגיבים כמו אקדוחנים שיכורים. ברור וידוע לכולם שמלחמות טובות לשוק המניות. זה לפחות מה שכל הסטטיסטיקות מראות. ועדיין, כשיש רוחות מלחמה, השוק מגיב בירידות וכשנפתחת המלחמה בפועל הוא חוזר לעלות. עם זאת, לא נראה שעצבנות המשקיעים קשורה לקונפליקט הצבאי שבין רוסיה לאוקראינה, אלא יותר לציפיות לתיקון הגדול שמסרב בינתיים להגיע, בעיקר בגלל משקיעים לא מעטים שרואים בכל ירידה קטנה הזדמנות קניה".

"הדוחות מעורבים, חלק מהחברות מפתיעות לטובה וחלק לרעה, מה שמגביר את החשיבות בסלקטיביות בבחירת המניות בתקופה זו. גם אנחנו רואים בירידות הזדמנויות קניה עבור משקיעים לטווח ארוך וממליצים על חשיפה גבוהה לשוק המניות עם משקל יתר לשווקים המתעוררים, והימנעות מאג"ח סולידי עד לעליית תשואות באפיק זה. הבעיה העיקרית בשוק המניות היא שניסיון לתזמן את השוק ולקנות ולמכור מניות לטווחים קצרים, דומה לכניסה למסבאה מלאה באותם אקדוחנים שיכורים. הסיכוי להיפגע הוא גדול. הדרך להימנע מכך היא השקעה לטווח ארוך ללא ניסיונות לתזמון שוק בטווחים קצרים וניצול ירידות לכניסה לשוק, למי שרוצה להגדיל חשיפה".

מאגר גז גדול מול חופי ת"א?

מניות טבע , פריגו , נייס ואופקו סיימו באדום על רקע פערים שליליים מול ניו-יורק.

מנגד, כיל סיימה בעליות לאחר שבמניות הדשנים נרשמו עליות ביום שישי בניו-יורק.

השותפים ברישיון "עוז" פרסמו הבוקר את דו"ח המשאבים של הרישיון ולפיו בשטח הרישיון קיים פוטנציאל למציאת גז ונפט בהיקפים גדולים. על פי דו"ח המשאבים שנערך ע"י חברת NSAI, שהכינה בין היתר את דו"חות משאבים של "לוויתן" ו"תמר", כמות הגז ברישיון נאמדת בכ-2.5 TCF (טריליון רגל מעוקב) גז טבעי וכ-255 מיליון חביות נפט. נציין את לפידות ושותפות הזדמנות ישראלית .

המדען הראשי אישר תוכניות פיתוח לחברת קולפלנט בהיקף של 9.2 מיליון שקל. מענק המדען לשנת 2014 מסתכם ב-4.4 מיליון שקל, לעומת 3.5 מיליון שקל בשנה קודמת - עלייה של 25% בהיקף התמיכה בקולפלנט.