גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוזן השאיר לנו תקווה לצדק חברתי; ודן מרגלית הוא גיבור

גזר הדין לאולמרט בתיק הולילנד: כבוד השופט רוזן פשוט מחזיר אותנו ממחוזות הפלפול המשפטי ההזוי אל השפיות והצדק השיפוטי ■ ואל תשכחו את דן מרגלית, ה-גיבור הלא-מוכתר בסיפור הזה ■ דעה / אורית-קלייר ארזי

אבן הפינה לגיבוש מצפן ערכי חדש, בדרך למיגור הפשיעה השלטונית-כלכלית. זה מה שזה. על ההתקרנפות של המלעיזים, על כבוד השופט דוד רוזן, על האופן שבו אנחנו אלה שיקבעו אם הישג ציבורי זה יהיה אירוע חד-פעמי או קו פרשת המים בדרך לצדק חברתי, ועל מודל החיקוי האתי האמיתי של הפרשה - הכול בניתוח שלפניכם.

1. לא, זה לא עונש קשה

נמאס לי משמות התואר "קשה", "חמור", "חריג", בצירוף העוצמה המוצמדת להם - "מאוד", "הכי", "במיוחד". אנשי אולמרט מנסים ליצר הלך-רוח ציבורי ותקשורתי לקראת הערעור בתקווה שיחלחל אל השופטים בבית המשפט העליון, ואנשי התקשורת, כתמיד, נדרשים לסופרלטיבים כדי לייצר רייטינג. דווקא הפעם נפקדה לה המילה "היסטורי" על הטיותיה, בעוד שהיא שם התואר היחיד המתאים כאן.

הערך ההיסטורי נובע מהחזרה לשפיות שיפוטית ומתוכה גם ל... כן: צדק חברתי! לא פחות. יותר מכפי שהעונש בפרשת הולילנד מעיד על החמרה בפסיקה, הוא מעיד על עיוות הקולא הנפוץ במקומותינו, הבא לידי ביטוי קבוע בפערים בלתי מתקבלים על הדעת בין חומרת אמירות פסקי הדין לבין מגוחכות גזרי הדין הנגזרים מהם.

דיסוננס זה הוא התורם המרכזי לערעור האמון הציבורי במערכת המשפט. כבוד השופט רוזן פשוט מחזיר אותנו ממחוזות הפלפול המשפטי ההזוי אל השפיות והצדק השיפוטי.

המשפטים הגדולים של העשור-שניים האחרונים - בין אם של ראשי משפחות הפשע או של אנסים כדוגמת משה קצב - התאפיינו במוטיב כפול: אולטרה-טכנוקרטיה נוהלית ומינהלית, השוקעת בפרטים באופן לא-אפקטיבי, קרי, המאבד את מראה התמונה כולה, בצירוף "יצירתיות" הזויה במיוחד של בכירי הסניגורים הפליליים שלקחה את מערכת המשפט אל מחוזות המדע הבדיוני, ולא רוסנה על-ידי השופטים.

קל למשפטנים לבטל עובדה זו בזלזול כלפי הדיוטות כמוני וכמוכם, וזו בדיוק הטעות שלהם. דווקא אנחנו, ההדיוטות, רואים ברור את היער כולו, היער שהם זה מכבר איבדו, מרוב עיסוק בנימי הנימים של עלה אחד כלשהו בעץ אחד כלשהו, אי-שם בפאתי אותו יער, או בכלל ביער אחר.

הדבר נכון לא רק להם, ולא רק לשופטים מולם הם טוענים, אלא גם לפרקליטות. ייתכן שיותר מכפי שהפרקליטות ניהלה היטב את המשפט, כבוד השופט היה ערכי במיוחד. יהא משפט זה נקודת ההיפוך גם לה.

הפרקליטות הרי אמורה לייצג את האינטרס הציבורי, אך בפועל הפכה לערכאה שיפוטית לא פורמלית בקבלה אינספור החלטות נגד הגשת כתבי אישום לגביהם ראוי היה, אתית וציבורית, שייבחנו בבית המשפט, רק בשל הקושי להוכיחם. ואם כך, למה בכלל צריך בתי משפט? שהפרקליטות תקבע וזהו.

בנוסף, היו כל הסדרי טיעון ההזויים במיוחד שניכר היה בהם שלא רק חרגו ממידת הצדק, אלא אף עוולו לה וסתרו אותו באופן מקומם במיוחד. הכול יחד חבר למצב בלתי נסבל של "רשע וטוב לו, צדיק ורע לו", והיווה נדבך קריטי בהפיכתנו לחברה מסוכנת בה הפשע פושה בכל עבר, ללא כל הגנה לאזרח שומר החוק.

ומהו אותו "יער" שנשכח? יער הצדק. הבה ונזכור שחוק, הגם שלעולם לא יוכל לחפוף לגמרי את מידת הצדק, פותח כדי לשרתו! למה צריך לפחד לומר זאת?

נדמה כי הערך "צדק" נמוג זה מכבר מן המערכת המשפטית. רק כמות הכסף שביכולתך לגייס לשכירת פליליסטים-כוכבים קובעת. היות שממילא למרבית הציבור אין גישה לסכומי כסף כאלה, הרי שהעיוות מושלם: כסף פלילי מציל עבריינים מן הדין הפלילי בעוד שהעדרו, למשל אצל אזרח מן השורה, דווקא עלול להפילו באותו דין ממש!

כבוד השופט רוזן החליט לשים לכך קץ ולהביא תיקון של ממש לחברה המתפוררת שלנו. הוא אומר חד וברור: אם - בנוסף על ראיות, לעיתים נסיבתיות ככל שיהיו - זה נראה כמו שחיתות ונשמע כמו שחיתות ומריח כמו שחיתות - זו שחיתות! גם אם קיים פלפול יצירתי או ספין הגנתי הזוי לפיו יש סיכוי של אחד לטריליון טריליונים, ביקום מקביל ועם חוקי שונים של הטבע האנושי, שזו לא שחיתות.

לצדק יש חשיבות. להיגיון הפשוט יש חשיבות. לא במקום ראיות משפטיות, אלא כתמיכה בהן. זהו ה"דבר מה הנוסף" שנלקח מאיתנו שלא בצדק, וכעת מוחזר אלינו. כמה פשוט. כמה נכון. כמה צודק.

2. לא, השופט לא "קשוח"

למה צריך להראות חסד ורחמים כלפי מי שלא הפגין תכונות אלה כלפינו, ציבור שומרי החוק? הרי לגבי כל המורשעים, לא מדובר במעידה חד-פעמית. וגם אם הייתה, הרי שחומרת העבירות מצדיקה את הענישה שניתנה. קל וחומר במה שנחשף בבית המשפט: מערכת שיטתית סבוכה אפלה ורבת-שנים, ממש דרך חיים של שחיתות אישית ושלטונית של כל המעורבים; וגם של אלה שחמקו, בינתיים.

כבוד השופט רוזן הגדיר את גבולות הגזרה של הפשע המאורגן הצווארון-לבני! בדיוק כמו בפשע המאורגן בסמים, בזנות, בפרוטקשן ובהימורים, גם כאן יש שיטה סדורה, מבנה היררכי, מוציאים ומביאים, והכי חשוב: ה"קודקוד" לא מתלכלך. יש לו "חיילים" שעושים את העבודה השחורה. הוא לא יודע, לא שומע, לא ראה, לא אמר.

כך משתחררים בזה אחר זה ראשי משפחות פשע - וכך גם בפשע המאורגן השלטוני-כלכלי. המרכיב היחידי שהשתנה במשוואה הוא שופט עם מצפן ערכי מגובש ו... ביצים. עוד כמה שופטים כאלה ונוכל לעשות ניקוי אורוות מקיף ועמוק במדינה.

כל פעם כשאיש משטרה, או תובע מפרקליטות המדינה, או שופט, נלחמים בכנות ובעוז בפשע ובשחיתות הנגלית לפניהם בתיק שהתגלגל לפתחם - הם זוכים ל"עליהום" מצד בעלי עניין.

יש לזכור שני דברים בהקשר זה:

א. להט אישי, ערכי ומקצועי אינו מגרעת - הוא מעלה!

ב. הם אינם בוחרים את התיקים - הם ממונים להם, כך שממילא לא ניתן לטעון כנגדם על אינטרס אישי או הטייה מוקדמת בחיפוש אותם תיקים. אבל גם אם כן, כלומר גם אם מונו לעסוק בתיק על-פי המוטיבציה שלהם לעשייה, הרי שהדבר מבורך.

זהו בדיוק סוג האנשים שאנו רוצים בתפקידים אלה: לא מי שיתבוננו בעוולות בריחוק אקדמי ויתפלפלו תאורטית, אלא מקצוענים חדורי להט עשייה, חוש צדק מפותח לעילא, מצפן ערכי מגובש ועוז סגולי וצרוף לעשות את הדבר הנכון, ללא מורא, ללא פחד וללא כניעה לבון טון או ללחצים סביבתיים. כן ירבו.

3. לא, המילים לא חריפות "מדי"

כן, אולמרט הוא בוגד. מה הבעיה? הוא בגד באמון הציבור, בחוק, בצדק. זה בבירור ההקשר בו השתמש במונח השופט רוזן, ולא בהקשר של בגידה במולדת במובנה הצבאי או המודיעיני. אבל כשאין "בשר" בקייס שלך, יש להמציאו. לפיכך, ניכר שהספינולוג התורן בדמות יועץ התקשורת של אולמרט עובד שעות נוספות בהצדקת משרתו. הוא מביע "זעזוע" מהכינוי ה"נורא" וכך גם שאר ה"חברים" שנשלחו לערבל אוויר חם בתקשורת.

זהו מהלך הלקוח היישר מקורס המבוא לספינולוגיה: קח מסר פשוט וקצר, גם אם שקרי לחלוטין, הוצא אותו מהקשרו וחזור עליו כתקליט שבור - בסוף הוא יתפוס.

4. לא, זה לא יום עצוב

זו התחסדות צבועה של אישי ציבור למיניהם ושל כל מלחכי הפינכה שגבינתם הוזזה ממנה. זו הסיבה האמיתית לכך שהם מרכינים ראש בדרמטיות טרגית. כן, זה יום עצוב ע-ב-ו-ר-כ-ם, משום שפרת המזומנים שלכם נחלבה עד תום. לשאר הציבור, לרוב שומר החוק, זהו יום שמח, בדיוק כמו במקרה האנס משה קצב.

בתיק הולילנד יש לשמוח בריש גלי ובראש חוצות ומבלי להתנצל: שלטון הצדק והחוק ניצח הפעם, יש דין ויש דיין! יש שחיתות ותמיד תהיה, אבל היא נענשת בסוף! לפחות הפעם.

5. דן מרגלית

דן מרגלית הוא ה-גיבור הלא-מוכתר בסיפור הזה. האיש צריך להשיא משואה ביום העצמאות הבא, ואני ממש לא צוחקת. מה שנדמה כעניין אישי ופיקנטי, הוא בעצם מוסר השכל עמוק ורחב-יריעה, שהבנתו היא בבסיס ההבחנה בין מדינת חוק לבין רפובליקת בננות.

הרי מרגלית, חברו הקרוב והאינטימי של אהוד אולמרט במשך יותר מ-30 שנה, לא יכול היה להדוף יותר את העובדות ממצפונו, התפכח, הוקיע והקיא את חברו מסביבתו האישית. התנהלותו זו היא החיץ בין האדם הישר לבין העלמת העין המהווה צלחת פטרי לשחיתות - מקטנה ומקומית, ועד גדולה וגורפת.

מרגלית עמד משך שנים במסע הכפשות ולחצים גלויים וסמויים מביש של ה"חברים" של הפושע המורשע אולמרט. הוא דבק בערכיו האנושיים והמקצועיים כאחד למול כל אלה באופן המעיד על גדלות-נפש, שצריכה להוות מודל חיקוי לכולנו.

תמיד טענתי - ואף זכיתי על כך להרמת גבות - שחברות (ואגב, גם משפחה) אינה מעל למוסר, לאתיקה. שאתוס ה"חברות מעל לכל", שרבים במקומותינו אוהבים להתהדר בו, הוא מסוכן חברתית, אם כאשר הוא פוגש בסטייה מהותית מערכי יסוד אנושיים וציבוריים, הוא מנצח את האזרחות הטובה.

ואכן, שוב ושוב ראינו את ה"רֵעות" המפורסמת מוסטת לכיוון המסוכן-חברתית זה. אותה רעות שנצרבה בדם הקרבות (ובמקורה, היא נעלה באמת) או הברנז'ה או הדילים הפוליטיים, ובעטיה יתנו ה"חברים" עדויות אופי מפליגות לזְכות אנסים (ע"ע מוקירי זכרם של איציק מרדכי, חנן גולדבלט ומשה קצב, בהתאמה) וסתם מושחתים פלילית (אריה דרעי, שלמה בניזרי, אברהם הירשזון - לא חסר).

יש לקוות שלא רק השופט רוזן יצר סטנדרט ערכי חדש ברשות השופטת, אלא גם שדן מרגלית יצר סטנדרט ערכי חדש ברשות הפרט: מצפן ל"אקטיביזם חברי" של בחירה בפיכחות הצדק על פני העיוורון החברי.

היכולת להוקיע אדם קרוב, מן הקהילה, מן המעגל האישי והמשפחתי, על בסיס סטייה ערכית חמורה, היא מן היסודות של חברה מתוקנת. מדוע? משום שציות לחוק אינו מתחיל בבית המשפט, עם כיפה שחורה על הראש, כמו אצלנו, אלא הוא מתחיל בבית. הוא תהליך סוציאליזציה ארוך בו הילד והמבוגר כאחד לומדים את גבולות המותר/אסור. לכן, כל-כך חמור שזו אינה הנורמה שלנו, ושמרגלית הוא חריג.

קהילות מסוגרות, מתבדלות או אליטיסטיות מתקשות בכך במיוחד. מהקיבוצים בזמנו (ע"ע האונס בשומרת) דרך רבנים שהם עברייני מין (ע"ע מוטי אלון, כדוגמה אחת מיני רבות); דרך אנסים/מטרידים בתקשורת, שאינם מוקעים החוצה למרות שכולם יודעים עליהם; וכלה במה שאני מכנה "קהילת הג'ובים", הכוללת עסקנים, פוליטיקאים ושוכני מונופולים וחברות ממשלתיות, כולל מועדון ההון-שלטון-עיתון בה השחיתות פושה בכל עבר.

לפיכך, קל וחומר אסור שגם כלל החברה תיכשל באותו המקום. הרי אז לא יהיה מפלט מן הפשע והשחיתות. בעצם, זה כבר קורה. אם איחרנו את הרכבת או שעוד נספיק לקפוץ עליה - התשובה לשאלה זו תלויה לא רק במערכת המשפט, אלא גם בבחירות האישיות שלנו, איש-איש בחייו: האם יבחר לעשות מעשה דן מרגלית ולהרחיק את הראוי-הרחקה - או ייתמם, יתעלם, יטמון ראשו בחול ויתקרנף.

כן, כן. האישי הוא פוליטי - והפוליטי הוא אישי.

■ הכותבת היא מנכ"ל BossProblem, הפורטל להצלחה בעבודה,
יועצת ארגונית בכירה ופסיכולוגית חברתית.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מבהירים כי בכוונתם ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים