גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האוצר: מאסר על הפרת הסכם המידע עם ארה"ב

מטיוטה של האוצר עולה כי הוא דורש גם קנסות כבדים על החברות ■ רו"ח בר-זכאי: "החוק המוצע חורג הרבה מעל ומעבר לנדרש. ישראל עלולה להיפגע קשה מצעד זה, כי אנחנו בנויים על ההון היהודי מהעולם שמושקע כאן, ושעלול לצאת"

משרד האוצר רוצה להטיל קנסות ועונש מאסר של עד 7 שנים על גופים פיננסיים ועובדיהם שלא יעמדו בכללי ה-FATCA. ל"גלובס" נודע כי באחרונה הכינו באוצר תיקון לפקודת מס הכנסה, כדי שיוכלו ליישם את ההסכם לשיתוף מידע בנושא מס עם ארה"ב.

מתזכיר החוק שהגיע לידי "גלובס" עולה כי מוצע שגופים שלא יעמדו בכללי הדיווח על לקוחותיהם ייחשבו כמי שעשו עבירה פלילית - וייענשו בהתאם. לפי ההצעה ניתן יהיה להטיל קנסות על גוף פיננסי (בנקים, חברות ביטוח ובתי השקעות) שלא יעביר כנדרש דיווחים על לקוחותיו האמריקאים והצהרות כי הנכסים שהוא מנהל דווחו לרשויות המס בארה"ב.

מלבד קנסות, מוצע כי יוטל עונש של עד שנת מאסר. נוסף על כך, במקרים שבהם יוכח כי העובד באותו גוף סייע במזיד ללקוח, ולא דרש ממנו את ההצהרות במודע, העונש יכול להגיע לעד 7 שנות מאסר.

נזכיר כי 7 שנות מאסר הוא העונש המרבי שניתן לעברייני סעיף 220 לפקודת מס הכנסה, והכוונה, לפי הטיוטה הנוכחית, היא לצרף את הפרת כללי ה-FATCA לרשימת העבירות הנכללות באותו סעיף 220.

לפני כ-3 חודשים פורסם ב"גלובס" כי ישראל נמצאת במגעים מתקדמים לקראת חתימה עם ממשלת ארה"ב על הסכם להחלפת מידע על תושבים בשתי המדינות לצורכי גביית מס.

לפי ההסכם, רשות המסים הישראלית תקבל מידע על הלקוחות האמריקאים מהגופים הפיננסיים בישראל, ובראשם הבנקים. הבנקים יעבירו לרשויות המס מידע לגבי נכסים פיננסיים המוחזקים על-ידי אזרחי ארה"ב או בעלי גרין קארד.

ההסכם הנוכחי יהיה חלופה ליישום חוק ה-FATCA האמריקאי, הדורש מהגופים הפיננסיים לחתום על הסכם ישיר מול הרשויות האמריקאיות להעברת מידע על הלקוחות האמריקאים שלהם.

לצורך יישום ההסכם, נדרשים כמה תיקוני חקיקה שעליהם עמלים באוצר. את כל נושא ההסכם עם ארה"ב ויישומו מרכזת פרידה ישראלי, המשנה לממונה על הכנסות המדינה.

עוד נציין כי בימים אלה מקודמת ב-OECD יוזמה לבצע הסכם דומה להסכם שעליו חותמת ארה"ב עם מדינות שונות. אם אכן יושג הסכם שכזה, הרי שיתבצעו חילופי מידע על תושבים בין כל מדינות ה-OECD, וישראל ביניהן.

באוצר מודעים לאפשרות הזו, ומתכוננים אליה באמצעות שינויי החקיקה הללו, שעשויים לכלול חובת דיווח לא רק על לקוחות אמריקאים - אלא על כלל תושבי חוץ המשתייכים למדינות ה-OECD.

שיניים לחוק

גורמים באוצר מדגישים כי מדובר בטיוטה שנמצאת בתהליך גיבוש, כך שיתכנו שינויים בחומרת הענישה הפלילית. "העונש המרבי, לאו דווקא יעמוד על 7 שנים", מסביר בכיר באוצר. עם זאת, אותו בכיר ציין כי "סביר שהפרת חוק תלווה בסנקציה פלילית, כדי שלחוק יהיו שיניים".

אלא שבמערכת המשפטית ישנה ביקורת על החקיקה המתגבשת. "החוק המוצע חורג הרבה מעל ומעבר לכללי ה-FATCA, ובפועל הוא למעשה מחייב את המוסדות הבנקאיים בישראל לאסוף מידע על כל תושבי החוץ שלהם חשבונות בנק בישראל", אומר ל"גלובס" רו"ח גידי בר-זכאי, לשעבר סגן מנהל רשות המסים ואחראי על החקיקה.

"מציעי החוק מבקשים להסתמך על דרישות ארגון ה-OECD לחילופי מידע, אבל מי שבוחן את דרישות הארגון עשוי להיות מופתע מההצטיינות היתרה המשתקפת מהצעת החוק, שבמסגרתה מדינת ישראל מבקשת לעשות הרבה מעל ומעבר לנדרש", אומר בר-זכאי. "האופן שבו ההצעה מנוסחת כרגע מציע למעשה לא רק מתן סמכות לבקש מידע, אלא קובע לכאורה הוראה גורפת המחייבת את איסוף המידע והעברתו כשבצדה סנקציות מחמירות".

בר-זכאי ממשיך ומתריע: "מבחינה כלכלית, ישראל עלולה להיפגע קשה מצעד זה, כי אנחנו בנויים על ההון היהודי מהעולם שמושקע כאן, ושעלול לצאת".

נזכיר כי השבוע פורסם ב"גלובס" כי ישנה מגמת עלייה בקנסות שמקבלים הבנקים בגין עבירות הלבנת הון. אם לפני עשור הקנסות עמדו על עד מאות אלפי שקלים, ופעמים רבות גם הסתיימו במכתב אזהרה בלבד, הרי שבשנים האחרונות הם קפצו למיליוני שקלים. כעת יהיו הבנקים (כמו יתר הגופים הפיננסיים) חשופים לקנסות כבדים ואף לעונשי מאסר גם אם לא יעבירו הצהרות כראוי של לקוחותיהם האמריקאים שדיווחו על הנכסים לרשויות במדינת המקור שלהם.

מה זה FATCA?

FATCA (רש"ת: Foreign Account Tax Compliance Act) הוא חוק אמריקאי שצפוי להיכנס לתוקף ביולי הקרוב, ומחייב מוסדות פיננסיים בעולם לדווח על חשבונות ונכסים שהם מנהלים בעבור אזרחים אמריקאים, כדי לגבות מהם מס. בנק שלא יעביר את המידע הנדרש יהיה כפוף לסנקציות חריפות.

החוק נוצר כחלק מהמלחמה האגרסיבית שמנהלים השלטונות בארה"ב נגד העלמות מס והלבנות הון. ממשלת ישראל, בדומה למדינות אחרות, צפויה לחתום על הסכם עם ממשלת ארה"ב, כך שתנהל את חילופי המידע בין ארה"ב למוסדות הפיננסיים בישראל.

עוד כתבות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים