גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקבלן המקורב לפואד חשוד בפרשת הקבלנים מראשל"צ

הותר לפרסום: איציק אמסלם, הבעלים של חברת "אלמוג כ.ד.א.י" שמכרה לבן-אליעזר את הדירה ביפו שעמדה במרכז הפרשה שהובילה לפרישתו מהמרוץ לנשיאות, חשוד במעורבות בפרשת הקבלנים בראשל"צ

איציק אמסלם / צלם: תמר מצפי
איציק אמסלם / צלם: תמר מצפי

הותר לפרסום: הקבלן יצחק (איציק) אמסלם - מקורבו של בנימין (פואד) בן-אליעזר והבעלים של חברת "אלמוג כ.ד.א.י" שמכרה לבן-אליעזר את הדירה ביפו שעמדה במרכז הפרשה שהובילה לפרישתו מהמרוץ לנשיאות - חשוד במעורבות בפרשת הקבלנים מראשון-לציון (פרשת מנור גינדי ועו"ד רועי בר).

כ-3 חודשים אחרי שחשפה המשטרה כי היא חוקרת חשד שיזמי נדל"ן, בהם מנור גינדי, חשודים במתן שוחד וטובות הנאה לעו"ד רועי בר, שהיה יועץ משפטי חיצוני של ועדות התכנון והבנייה בעיריות ראשון-לציון ורחובות, החליט היום (ב') אמסלם בצוותא עם סנגורו, עו"ד נתי שמחוני, לחזור בו מהבקשה להאריך את צו איסור הפרסום על דבר מעורבותו בפרשה.

לפיכך מותר כעת לפרסם כי אמסלם חשוד כי היה שותף למתן טובות ההנאה האסורות לעו"ד בר.

חקירת המשטרה את הפרשה עודנה מצויה בעיצומה, החשודים שוללים את הטענות נגדם, והמשטרה שעדיין לא החליטה האם להמליץ לפרקליטות על הגשת כתבי אישום נגדם, אם לאו.

פרשת הקבלנים מראשון-לציון נחשפה ב-5 בפברואר 2014. המשטרה פרסמה כי היא חוקרת חשד שגינדי, הבעלים של חברת גינדי השקעות, ורוני יצחקי, חשודים במתן שוחד וטובות הנאה לעו"ד רועי בר, ששימש במשך שנים כיועץ משפטי חיצוני של ועדות התכנון והבנייה בעיריות ראשון-לציון ורחובות. זאת, תמורת סיועו לכאורה של בר בקידום האינטרסים שלהם בבניית מיזמי נדל"ן ברשויות.

גם שמותיהם של מישאל יצחקי ואורי לוי עלו כמעורבים בפרשה. עוד פורסם אז כי קבלן גדול נוסף, שיוצג אז בידי עו"ד ציון אמיר, נחקר וחשוד בפרשה. היום הותר לפרסם, כאמור, כי מדובר באמסלם.

במוקד החשדות עומדים 3 פרויקטים: "בוני התיכון" ו"וואייט" (white) בראשון-לציון ו"חצרות המושבה" ברחובות, שלפי החשד בר סייע ליזמים לקדמם.

לפי המשטרה, בר, אחד מעורכי הדין הבכירים והבולטים בישראל בתחום התכנון והבנייה, השלטון המקומי והנדל"ן, חשוד בביצוע עבירות של שוחד, מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה.

החשודים נעצרו לפני 3 חודשים בתום חקירה סמויה וממושכת של המשטרה, שלוותה על-ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. כמו כן, נערכו חיפושים בבתי החשודים ובמשרדיהם, בבניין עיריית ראשון-לציון, במשרדי הוועדה לתכנון ובנייה בראשון-לציון ובמשרדי החברה הכלכלית ראשון-לציון. החוקרים תפסו מסמכים ומחשבים וכן נכסים וחשבונות לצורכי חילוט.

החשדות נגד עו"ד בר מתקיימים בשני היבטים מרכזיים: ראשית, הוא חשוד כי בעת שהיה מעורב בהליכי תכנון ובנייה הקשורים בשלושת הפרויקטים בשם העיריות, הוא ניהל קשרים עסקיים עם היזמים של אותם פרויקטים. המשטרה סבורה כי די בכך כדי להעמידו לדין בגין ניגוד העניינים שבו היה מצוי, שהוא לכאורה עבירה של הפרת אמונים.

הרובד השני של החשדות נגד בר הוא חמור יותר ועוסק, כאמור, בטובות הנאה ושוחד שלכאורה קיבל מהיזמים תמורת סיועו להם. בין היתר מדובר בפרויקטים ובשכר-טרחה שקיבל בר מהלקוחות של אותם יזמים, לפי החשד, בתיווך היזמים.

סנגורו של בר, שר המשפטים לשעבר עו"ד דוד ליבאי, כפר בשמו בחשדות. לטענת ליבאי, שכר-הטרחה שקיבל בר התקבל בעקבות מעורבותו בפרויקטים לא מהווה שוחד או טובות הנאה אסורות.

החשד נגד מנור גינדי נוגע לפרויקט White בראשון-לציון. לפי החשד, גינדי העביר טובות הנאה לבר תמורת קידום הפרויקט. גינדי, המיוצג בידי עורכי הדין אלי זהר, רועי בלכר, אילן סופר ומשה מזור ממשרד גולדפרב-זליגמן, כופר בחשדות נגדו.

לגרסתו, גינדי השקעות שבבעלותו נכנסה לעסקה המדוברת ב-2006, חודשים רבים אחרי ששותפתה לפרויקט, אלמוג כ.ד.א.י של אמסלם הבטיחה לכאורה לעו"ד בר לקבל שכר-טרחה של 1.5% מהעסקאות של הדיירים בפרויקט.

במילים אחרות, לטענת גינדי, לוחות הזמנים בנוגע לפרויקט ולמעורבותו בו פשוט אינם מסתדרים עובדתית עם הטענה כי הוא היה מעורב בהחלטה להעביר כספים או טובות הנאה לבר.

עו"ד נתי שמחוני ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, המייצג את אמסלם, מסר כי "אמסלם נחקר, שיתף פעולה עם חוקריו וכפר מכל וכל בחשד שיוחס לו. מר אמסלם - אשר היושרה היא דרך החיים עבורו ונר לרגליו - סמוך ובטוח כי חפותו תוברר בקרוב. בשל מגבלות החקירה לא ניתן להתייחס לפרטי הדברים".

אמסלם - האיש שמכר לפואד את הפנטהאוז שהוביל לפרישתו מהמירוץ לנשיאות

שמו של יצחק (איציק) אמסלם, יזם נדל"ן מוכר שמשמש כסגן נשיא התאחדות בוני הארץ, עלה בתקשורת בימים האחרונים ללא קשר לפרשת הקבלנים מראשון-לציון. אמסלם,הוא מקורבו של בנימין (פואד) בן-אליעזר, והחברה שבבעלותו מכרה לבן-אליעזר את הדירה ברחוב מרגוע בדרום שכונת עג'מי ביפו, סמוך לחוף הים ולמרכז פרס לשלום.

הפרויקט כולל 18 דירות יוקרה בנות 4-6 חדרים בעיצוב האדריכל אילן פיבקו. פואד רכש בפרויקט דירת פנטהאוז בת 5 חדרים תמורת 9 מיליון שקל, והיא נחשבת לאחת הדירות היקרות בפרויקט. הפרויקט נבנה, כאמור, על-ידי חברת אלמוג כ.ד.א.י שבבעלות יצחק אמסלם, ובניהול בנו, יקי אמסלם.

בן-אליעזר חשוד כי לצורך רכישת הדירה הוא קיבל כ-400 אלף דולר שלא כדין מאיש העסקים אברהם נניקשוילי, והוא נחקר על כך במשטרה 4 ימים בלבד לפני מועד הבחירות לנשיאות. בשל החקירה והלחץ הציבורי שהתפתח בעקבותיה, החליט בן-אליעזר להסיר את שמו מרשימת המתמודדים.

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמודה: ישראל לא לחצה מספיק על חמאס ולכן אין עסקת חטופים

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות