גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל ארקיע הפורש: "הלואו קוסט לא מתאים לצרכן הישראלי"

מחלוקות עם הבעלים? "אני לא עוזב בריב" ■ סכסוך עם העובדים? "היו נציגים שמשכו לכיוונים קיצוניים" ■ סגירת נתב"ג בלילה? "זה יוצר אפליה מול חברות התעופה הזרות" ■ גדי טפר, מנכ"ל ארקיע הפורש, בראיון מיוחד למגזין G

גדי טפר / צילום: יונתן בלום
גדי טפר / צילום: יונתן בלום

רגע לפני שהוא עוזב את כס המנכ"ל בארקיע, גדי טפר שופך מים קרים על אחת הרפורמות הגדולות בישראל של השנים האחרונות. שמיים פתוחים זה טוב ויפה, הוא אומר בראיון ל-G, אבל בשביל להשלים את המהפכה דרוש גם שינוי מחשבתי בקרב הצרכנים והקמעונאים.

"לואו קוסט פועל בעולם כבר עשרות שנים, ובאירופה המודל הזה מאוד מוכר", הוא אומר ומפרט: "כ-35% מהטיסות בתוך אירופה הן לפי המודל הזה".

מצוין. אז מה הבעיה בישראל?

"המודל הזה מבוסס על כך שהצרכן רוכש את הטיסה מוקדם ככל שאפשר, במחיר זול ככל שאפשר, ובכך מייצרים למעשה סוג של קומודיטי שנמכר באינטרנט. הצרכן הישראלי נוהג להזמין ברגע האחרון את הטיסה או את חבילת הנופש, ולא לתכנן מראש כמו שנהוג באירופה. ומהצד השני, הקמעונאי הישראלי מוכר ברגע האחרון את הטיסות במחירים שהם יותר זולים ממחיר הלואו קוסט. אז מה עשינו בזה? בשורה התחתונה, ההתנהגות הצרכנית והקמעונאית בישראל כרגע לא מתאימות למודל הזה.

"עכשיו, זה לא לנצח: הצרכן הישראלי לומד היום יותר ויותר להזמין מראש ובזול. אבל אז נכנס חוק הגנת הצרכן שמחייב להחזיר כסף על ביטול בתוך השבועיים הראשונים להזמנה. חברות התעופה הישראליות מחויבות לחוק הזה ומכבדות אותו, בעוד שחברות התעופה הזרות לא מכבדות אותו, דבר שיקשה לאורך זמן על הפעלת המודל בארץ".

- זה מה שמפריע ללואו קוסט? הזכות לקבל החזר על ביטול?

"העניין של הביטולים זה חלק ממודל ההכנסות של לואו קוסט. במספרים עולמיים, הביטולים מהווים 14% מהמודל, כלומר זה מבוסס על כך ש-14% מבין המשלמים, הם כאלה שמבטלים. חוק הגנת הצרכן בארץ לא מותאם לזה".

- ניסיתם להילחם בזה?

"יש המלצה של רשות התעופה האזרחית, ויש ועדה של משרד התחבורה שבוחנת את הנושא".

- בכל זאת, אתם בעצמכם הפעלתם מודל כזה.

"מהסיבה הפשוטה שהחברות הישראליות לא יכולות לעמוד מהצד. מרגע שהשמיים הפתוחים מתרחבים, ויש עוד ועוד טיסות של חברות זרות, וכששוק הלואו קוסט מהווה 35% מהפעילות שלהן - החברות הישראליות צריכות להיערך מחדש".

- בגלל זה גם אל על השיקה שירות לואו קוסט?

"אני לא שופט של אל על".

- היו שמועות שהציעו לך את תפקיד מנכ"ל אל על, אחרי שאליעזר שקדי עזב.

"זו חברה עם פוטנציאל אדיר".

- אז יכול להיות שתשתלב שם?

"התפקיד הבא יהיה בכל מקום שבו תהיה לי יכולת של השפעה מהותית על העשייה בחברה".

- זאת הסיבה שעזבת את ארקיע? הרגשת שכבר אין לך יכולת השפעה מהותית?

"עזבתי כי מיציתי את התפקיד. לא שהרגשתי שאני לא יכול. הרגשתי שארקיע צריכה להחליט על כיווני התפתחות עתידיים לשנים הבאות. לחברה יש הרבה חלופות והבעלים צריכים להחליט".

מנכ"ל בעין הסערה

קשה מאוד להוציא מטפר את הסיבות לעזיבתו. במשך שמונה שנים הוא שימש כמנכ"ל ארקיע, והשמועות מדברות על כך שעזב על רקע מחלוקות עם משפחת נקש - האחים ג'ו, אבי ורפי - בעלי השליטה בחברה (70%, כאשר ב-30% הנוספים מחזיקים העובדים).

טפר, 45, רואה חשבון בהכשרתו, הולך הרבה אחורה עם הנקשים. הוא החל את דרכו כשותף צעיר במשרד רו"ח שהקים אביו, רו"ח שלמה טפר, ומשפחת נקש הייתה בין לקוחותיו. טפר ליווה את המשפחה בעסקות שביצעה בארץ ובחו"ל, וכשנקרתה על דרכם ההזדמנות לרכוש את ארקיע מידי משפחת בורוביץ' - שנדרשה לוותר על אחזקותיה בחברה בהוראת הממונה על הגבלים עסקיים, לטובת רכישת השליטה באל על - הם מימשו אותה.

ארקיע הייתה חברה מפסידה כשהחליפה בעלות אך עלתה מאז על דרך המלך. ולמרות זאת, משהו בשנים האחרונות צרם ביחסים. גורמים בענף התעופה מספרים שטפר לא אהב את ההתערבות של היו"ר אבי נקש בנעשה בחברה מצד אחד, כשמצד שני, הרעיונות שלו-עצמו לא זכו לדיון של ממש. טפר, הם אומרים, לא הסכים להישאר פסיבי ולקבל החלטות מתוך לחץ, בדקה התשעים.

טפר, שפעל במשך שנים כמנכ"ל ללא הסכם העסקה, לא מסגיר פרומיל מהקונפליקטים האלה: "אני עובד עם משפחת נקש יותר מ-15 שנה. הנאמנות שלי כלפיהם הייתה ותהיה עד היום האחרון אינסופית. אני מוקיר להם תודה על כך שהם נתנו לי לנהל את החברה ולהוכיח את עצמי - מה שלא טריוויאלי לגבי מי שלא בא מהתעשייה. גם אם היו לנו חילוקי דעות ימינה או שמאלה על דרך ניהול ועל אפשרויות עבודה, אני חושב שהם נתנו גיבוי מלא לכל הפעולות".

- על מה לא הסכמתם, שדחף אותך החוצה?

"לא הגענו לשלב של אי הסכמות. עד היום האסטרטגיה השיווקית של ארקיע הייתה מתוך הבנה שארקיע היא לא עושת שוק, אלא מגיבה. למשל, אם טעמי הלקוח היום הם טורקיה ומחר יוון, ארקיע מגיבה מהר מאוד בהתאמות הדרושות, בשונה מחברות תעופה אחרות שלוקח להן הרבה זמן. ארקיע יודעת לרכוש מהרגע להרגע חדרים במחירים אטרקטיביים ולשווק אותם לשוק הישראלי. לארקיע ולאבי נקש יש הרבה מאוד תוכניות מגירה איך מקדמים את החברה קדימה".

- טוענים כלפי הנקשים, שהתעופה לא ממש מעניינת אותם. שמבחינתם זה רק כלי להתרחבות בתחום המלונאות, לאור העובדה שלמשפחה יש מספר בתי מלון.

"למשפחה יש פורטפוליו של עסקים מצליחים. חלק מהפורטפוליו זה תעופה, וכשהיא מזהה הזדמנויות עסקיות - היא יודעת לנצל אותן".

- ג'ו נקש אמר בעצמו בראיון עבר, שהתעופה היא תחום סקסי שלא נכנסים אליו בשביל רווחים.

"זה נכון שענף התעופה הוא ענף צר רווחים עם מחזורי ענק. אפשר לראות בחברות ציבוריות בתחום שכשמרוויחים, מרוויחים אחוז או שניים על המחזור. ארקיע ידעה להרוויח יותר מזה לאורך השנים, אבל זה תוך שיתוף פעולה ויצירת פתרונות וניצול הזדמנויות. זו חברה שהרוויחה לאורך כל השנים, בעלת הון יפה, ואם היא הפסידה, זה הפסד חשבונאי כתוצאה מירידת ערך".

- אתה מדבר על שיתוף פעולה, אבל אכלת גם הרבה קש מצד העובדים: טענו שאתה מרוויח 100 אלף שקל, שאתה עושה דברם של הבעלים, שקיבלת בונוס כשהחברה הפסידה.

"קודם כול, מבנה השכר, שסוכם מראש, היה בנוי מאחוזים בהצלחה של פעילות החברה, ומה לעשות - החברה הצליחה. בעניין העובדים, היו להם נציגים (בדירקטוריון) שמשכו את הדברים לכיוונים קיצוניים, אבל כשהעובדים מינו את ירון זליכה (המשמש כיו"ר תות, החברה שבאמצעותה מחזיקים עובדי ארקיע 30% בחברה - ה' מ'), ההתנהלות בין הבעלים והעובדים חזרה לסדרה. אם קיימת מחלוקת, היא נפתרת בהידברות".

בתגובה לדברים אומר יגאל כהן, יו"ר ועד העובדים בזמנו וחבר בוועד הנוכחי: "המחלוקת בינינו לבין משפחת נקש הייתה על רקע דרישת המשפחה שנזרים כסף לחברה, בטענה שהמצב קשה. אנחנו טענו שאם זה המצב, לא ייתכן שהמנכ"ל מקבל בונוס על בסיס הצלחה, ובכלל, למה הוא ממשיך בתפקיד.

"התחילו ויכוחים בינינו, ובאמת הנציגים שלנו היו די מיליטנטיים ומשכו לכיוון מלחמה.*בשלב מסוים הבאתי את זליכה כי חשבתי שהוא יכול להביא לקירוב. ובאמת, מערכת היחסים השתקמה. לא הזרמנו כסף ולא דוללנו באחוזי הבעלות. גם תוכנית ההתייעלות, שכללה פיטורי עובדים והפחתות שכר, לא הופעלה לבסוף. בסופו של דבר, גדי כמנכ"ל ספג אש כתוצאה מהמחלוקות בינינו לבין משפחת נקש, אך הדלת שלו הייתה תמיד פתוחה ועבדנו איתו בשיתוף פעולה".

כל משבר הוא הזדמנות

תחת הנהלתו של טפר בארקיע ננקטו מספר מהלכים שאפשרו לחברה לא רק לשרוד, אלא גם לעבור מהפסד לרווח. מאחר שמדובר בחברה פרטית, לא ניתן לדבר על הרווחים במספרים, אך ההערכות נעות סביב עשרות מיליוני שקלים בשנת 2013. השנה הנוכחית, מאשר טפר, תסתיים עוד יותר טוב.

"ארקיע התייעלה משמעותית מבחינת כוח אדם, רכש וניצול של מטוסים", אומר טפר. "צוות הניהול של ארקיע הוא צוות מצומצם ויעיל, פחות מעשרה מנהלי ביניים ומנהלים בכירים. מעבר לזה, ארקיע ידעה לנצל הזדמנויות: בשפל של 2008-9 רכשנו מטוסים שעמדו על הקרקע כי הבנקים האירופיים עצרו אז מימון לחברות אירופיות ולא היה מי שיממן את הטיסות שלהם".

- ואתם, מאיפה היה לכם מימון? הרי החברה הייתה בהפסדים.

"ארקיע יצרה לאורך השנים רווחים יפים. ידענו לנצל את האירועים שקרו ולייצר הון עצמי ותזרים מזומנים חיובי לאורך השנים, ולהשקיע - בין בתעופה ובין במלונאות".

טפר מתכוון בכך, בין היתר, למהלך רכישת מלון הוד בים המלח לפני כשנתיים. לדבריו, מאז רכשה ארקיע את המלון, הוא מכפיל את רווחיו ותפוסת הזרים בו גבוהה בהשוואה לתפוסת הזרים בכל המלונות האחרים בים המלח.

- מעבר לכך, במקביל להוספת קווים ליעדים כמו זנזיבר, טנזניה וגאורגיה, החליט טפר על הורדת קווים מסוימים שלא היו רווחיים או שארקיע לא התמודדה בהם בהצלחה - כמו מזרח אירופה.

"אוקראינה, למשל", הוא מדגים. "טסנו לשם בשנה הראשונה עם מפעיל תיירות מקומי ובשנה השנייה הוסבר לו בעדינות הראויה שאו שהוא טס עם החברות המקומיות, או שהוא לא טס. גם לרוסיה טסנו בתקופות מסוימות, וכמו רוב חברות התעופה הישראליות, גם אנחנו הפסקנו. הרוסים יודעים לתת מחירי היצף ולסגור שווקים. אלה מחירים שאנחנו לא יכולים להתמודד איתם. אני תמיד אמרתי בדיונים: ארקיע לא טסה כדי לטוס; היא טסה כדי לעשות כסף, ובתקופות שאין ביקושים או אין רווחיות, עדיף לא לטוס".

אחת הבעיות שהטרידו אותו היא זכויות טיסה מעטות מדי. זכויות הטיסה - מה שמכונה "סלוטים", שהן בעצם הקצאת אישורי המראות ונחיתות - שניתנים על ידי שדות התעופה השונים בעולם. כיום, מזהיר טפר, ניתן לחברות תעופה ישראליות פחות מהדרוש כדי לשרוד, והמדיניות הזו עלולה להמיט עליהן אסון.

"חברות תעופה ישראליות שמנהלות צי מטוסים, חייבות להפעיל לפחות שתי טיסות בינלאומיות ליום על מטוס. היום, כתוצאה ממחסור בזכויות הטיסה, לא עומדים בזה: מטוס צריך לצאת בין חמש לשש בבוקר לסבב לאירופה ואחרי זה לסבב נוסף. למטוס אירופי אין בעיה. הוא נוחת פה לקראת הצהריים וממריא בצהריים, ואת הסבב השני הוא עושה כבר ממדינה אחרת".

- והעובדה שנתב"ג סגור כל הלילה להמראות לא ממש עוזרת.

"נכון מאוד. גם כאשר רש"ת כבר מקצה לנו סלוטים, זה בהתניות שהופכות אותם לבלתי אפקטיביים. למשל, היא נותנת לנו סלוטים לטרמינל 1, שמתחיל לעבוד לא לפני תשע בבוקר. אם אנחנו יוצאים לסבב ראשון בתשע בבוקר, בהינתן העובדה שנתב"ג סגור בלילה, זה לא יאפשר לנו לבצע שני סבבים ביום". (תגובת רש"ת: "הרשות נעתרה לכל בקשת הסלוטים של ארקיע, לרבות סלוטים לטיסות יוצאות מטרמינל 1 שעמדו בקריטריונים שאושרו על ידי שר התחבורה ובתשלום מופחת, כנהוג בטיסות מוזלות").

- קשה להחזיק חברת תעופה בישראל, נכון?

"ענף התעופה הוא ענף קריטי למדינת ישראל. אנחנו אי בודד, ואני חושב שהיו צריכים לתת לענף הזה מעמד של מפעל מאושר, שמקבל הטבות - בין במיסוי ובין במענקים. כמו במלונאות. אין סיבה שלא יכירו בדיילות כעבודה מועדפת, למשל".

- טוב, קצת הגזמת. דיילות זו אחת העבודות הכי מבוקשות, וזה בעיקר סטודנטים.

"תתפלאו, יש מחסור. זה לא רק דיילי אוויר, זה גם דיילי קרקע. בסך הכול החברות בתעשייה הזו מפעילות הרבה מאוד כוח אדם".

- בקיצור, אתה אומר, ארקיע זה הרבה יותר מטיסות לאילת.

"כיום הטיסות לאילת תופסות רק 30% מהפעילות, למרות שמבחינה מותגית, ארקיע זה אילת".

- עד כמה הציקה לכם הגיחה הקצרה של אל על בטיסות לאילת?

"למדנו להסתגל. זו הייתה שנה לא קלה, מאתגרת, וכתוצאה מזה ארקיע נכנסה לתחום של הפקות ואירועים סביב הפעילויות שקורות באילת. היא הפעילה אירועים בעשרות מיליוני שקלים - כנס לשכת עורכי הדין, כנס לשכת רואי חשבון, ואחרים, שידעו לתת מענה נוסף, כמו גם שילוב הידיים עם האופרה הישראלית, בהפקת פסטיבל מצדה (המתקיים בימים אלה - ה' מ', ס, פ'), מתוך הבנה שזה המופע הכי יוקרתי שיש בישראל - בין בצד התיירותי ובין בצד ההפקתי".

- עד כמה ישראייר מהווה תחרות?

"השוק בארץ נחלק באופן די ברור: אל על זה הרף העליון - נוסעי העסקים; ארקיע מתייחסת לקבוצות, ועדים, נופשונים וחבילות טיולים מאורגנים; וישראייר מתמקדת במכירות ישירות לציבור ובצרכים של דיזנהאוז ונתור, שהן חלק מהמערך שלה. מן הסתם, יש יעדים שבהם אנו מתחרים בהם, ויש יעדים שאנו קונים מהם: חברות מקבוצת ארקיע קונות מהן, ולהיפך".

- אולי הייתם צריכים להתמזג עם ישראייר?

"זה נשקל מספר פעמים בין החברות ובין הבעלים, ועד היום לא נמצא פתרון כלכלי. הנושא במשא ומתן בין הבעלים. הוא נבחן ונשקל בכל פלטפורמה אפשרית ".

- מה לגבי מיזוג עם אל על?

"גם זה נשקל".

חיבוק דב

אחד האתגרים שעימם תידרש ארקיע להתמודד בשנים הבאות, הוא סגירתו העתידית של שדה דב בתל אביב, בשנת 2016, על-פי החלטת ממשלה. טפר מגיב לזה באמצעות סיפור על עובד ארקיע בן 90, שסיפר לו שעוד כשהיה חייל אמרו לו להיערך לסגירת שדה דב. טפר דווקא כן מאמין שזה יקרה בשנים הקרובות, והוא משוכנע שזו טעות מרה.

- למה?

"אני חושב שלמדינת ישראל, לאבד תשתית של שדה תעופה עירוני וקצת בין מדינות - זה לא נכון כרגע. מדינה שאין לה שדה תעופה משני, שיש לה מחסור בזכויות המראה ונחיתה בנתב"ג, שרוצה לחזק תיירות אירופית של סופי שבוע ורוצה לקרב את אילת ואת חבל אילות למרכז הארץ - מבחינתה זו טעות קשה לוותר על התשתית שכבר קיימת".

- אז מה הפתרון?

"אני חושב שפתרון יצירתי יהיה השארת המסלול, הקמת טרמינל צמוד לרידינג, שהוא לא אזור מגורים, ופינוי כל השאר לבנייה. זה ישחרר מאות דונמים ויותר לטובת בנייה, ואפשר לקיים מעברים מתחת למסלול לחוף הים. שר התחבורה וראש הממשלה יהיו צריכים לדון בחלופה כזו שעדיין לא נדונה".

- אתה לא חושב ששדה תעופה באילת מספיק כשדה תעופה משני?

"רבים מתושבי אילת טסים למרכז הארץ - אם לקבלת טיפולים רפואיים, אם לצרכים עסקיים - ונתב"ג לא נותן להם מענה, אם לוקחים בחשבון שהכניסה מנתב"ג למרכז תל אביב לוקחת שעה עד שעה וחצי ומאריכה את הדרך שלהם.

"לא צריך להרוג את תשתיות התעופה המעטות שקיימות בישראל, והייתי שמח לראות תעופת לואו קוסט שמביאה תיירות מאירופה במטוסים כמו ה-Embraer (מטוסים מתוצרת ברזיל, שבהם ארקיע משתמשת להסעת תיירים לאירופה - ה' מ'), שיכולים להביא תיירים למרכז תל אביב בזמן הגעה אפס".

- אז למה אתם לא פועלים כדי שיהיה ניתן להמריא ולנחות בשדה דב מאירופה?

"העניין הזה עלה מזמן. כרגע רשות שדות התעופה מגבילה את שדה דב לטיסות פנים ארציות בלבד ולטיסות בינלאומיות של מטוסים פרטיים".

- יכול להיות שאתה מתעלם מהבעיה המהותית - של מחירי התיירות הגבוהים כאן?

"אין לי ספק שיש מחסור בחדרי מלונות בארץ ואני ער לזה שמשרד התיירות עושה כיום לקדם הקמה של מלונות נוספים וחדשים בארץ. אני חושב שזה מתחיל לקרום עור וגידים. יחד עם זאת, כשאני מסתכל על מלונות בטורקיה או בשארם, אין לי ספק שבחיים לא נוכל להתחרות בהם ברמת המחירים, כשרמת השכר הממוצעת שם היא 300 דולר לעובד".

- אל תשווה לטורקיה או לשארם, תשווה לאירופה.

"באירופה אנחנו יודעים להתחרות. מלונות ישראל, ברצותם, יודעים להתחרות במלונות אירופה ברמות המחירים ורמת שירות. אם אני משווה את הערים המרכזיות באירופה - המלונאים כאן מצליחים להתמודד יפה עם רמת המחירים שמוצעת היום".

איזי בורוביץ', לשעבר מבעלי ארקיע, נוהג תמיד לספר בערגה איך בכל פעם כשראה מחלון המשרד שלו מטוס של ארקיע ממריא או נוחת, לבו היה מתרומם. אתה יכול להזדהות עם הדבר הזה - האהבה לארקיע?

"יש רגש מלא למותג, לחברה. אני לא עוזב בריב. אני עוזב כי סיימתי את התפקיד. היתרון של ארקיע, זה שיש לעובדים ברק בעיניים לטובת הצלחת החברה וזה דנ"א שצריך לשמר - מאחרון הנהגים והסבלים ועד הקברניטים".

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

אנבידיה יצאה למסע רכישות של מיליארד דולר בישראל. מה בכל זאת צריך להדאיג?

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דיווח: הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק לישראל אם יתקיים מבצע "גדול" ברפיח

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"