רגע לפני שצוות הפרקליטים בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), האמון על בחינת תיק הרצת המניות לכאורה של מניות אי.די.בי אחזקות בידי נוחי דנקנר, התכוון להמליץ לדרגים הבכירים בפרקליטות להגיש כתב אישום נגד דנקנר - ביקשו סנגוריו של דנקנר, עורכי הדין גיורא אדרת ויפעת מנור-נהרי, לערוך פגישה נוספת עם אנשי הפרקליטות בניסיון לשנות את רוע הגזירה - כך נודע ל"גלובס".

‏לפי המידע שהגיע ל"גלובס", בפגישה נכחו מטעם הפרקליטות עוה"ד אורלי דורון ועמית בכר ופרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד ליאת בן-ארי.

עוד נודע ל"גלובס" כי הפגישה נערכה לאחר שצוות הפרקליטים הבוחן את התיק, עוה"ד עמית בכר וחנה קורין (הנמצאת בימים אלה בחו"ל), כבר גיבש את עמדתו כי יש להגיש כתב אישום נגד דנקנר.

‏לדברי גורמים המקורבים לעבודת הפרקליטות, צוות הפרקליטים הבוחן את תיק דנקנר החליט לדחות את טענות ההגנה שהעלה דנקנר בשימוע שנערך לו באפריל. לאור דחיית הטענות, הפרקליטות גם לא תבצע השלמות חקירה בתיק.

בנוסף, לפי המידע שהגיע ל"גלובס", המומחה בתיק סיים זה מכבר את עבודתו והגיש את עיקרי חוות-דעתו, שמחזקת לכאורה את החשדות נגד דנקנר.

‏‏‏יודגש כי בכל מקרה החלטה סופית בתיק דנקנר, שחשוד מרכזי נוסף בו הוא איתי שטרום, עדיין לא התקבלה, וייתכן כי יארכו עוד שבועות עד שהיא תתקבל. זאת, משום שעמדתם של חברי הצוות, עוה"ד חנה קורין ועמית בכר ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, בעניינו של דנקנר טעונה, כאמור, עדיין את אישור הדרגים שמעליהם.

את ההחלטה הסופית אם להעמיד את דנקנר לדין יקבל פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן.

מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) נמסר בתגובה: "טרם התקבלו החלטות ביחס לטענות שהועלו בשימוע שנערך לנוחי דנקנר".

‏‏‎‎‏‎‏"עד המדינה לא מספק הסחורה"

‏עמדת עוה"ד בכר וקורין היא, מן הסתם, בשורה רעה עבור דנקנר, אך לפי המידע שהגיע ל"גלובס", דנקנר יכול בכל זאת לשמור על מידה מסוימת של אופטימיות, כיוון שעד המדינה בתיק, עדי שלג, שגויס כדי לסייע לפרקליטות להוכיח את החשדות נגד דנקנר ושטרום, "לא מספק את הסחורה", ככל שמדובר בדנקנר.

לדברי הגורמים המקורבים לעבודת הפרקליטות, ניתוח עדותו של שלג מעלה כי לאורך הרצת המניות לכאורה הוא ניהל קשר ישיר עם שטרום, אך לא היה במגע ישיר עם דנקנר, כפי שטען דנקנר מאז שהתפוצצה הפרשה.

כמו כן תולה דנקנר תקוות כי בפגישה שנערכה היום (ד') הצליחו סנגוריו לשנות את עמדת הפרקליטים המטפלים - דבר אותו לא הצליחו לעשות בשימוע שנערך לדנקנר לפני כחודש וחצי.

‏‏‏יצוין כי בשונה מדנקנר, שטרום החליט שלא לגשת להליך השימוע בפני הפרקליטות, ומשום כך וגם מכיוון שהראיות נגדו נחשבות חזקות, ועדותו של שלג מסייעת לכאורה בהפללתו - רבים מאוד הסיכויים שהוא יועמד לדין בתיק.

‎‎השפעה על שער המניה

‏פרשת הרצת המניות לכאורה באי.די.בי אחזקות התפוצצה בקול גדול בינואר 2014. יממה אחרי שאיבד את השליטה בקונצרן אי.די.בי, זימנה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) את נוחי דנקנר לשימוע לפני העמדה לדין בפרשת הרצת המניות, במסגרתה הוא חשוד כי פעל עם שטרום, באופן תרמיתי, בכוונה להשפיע על שער מניית אי.די.בי אחזקות. זאת, במטרה לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה שערכה החברה‏‎.‎‏

גם שטרום, המחזיק בחברת השקעות המנהלת תיקי לקוחות עבור האלפיון העליון, וחברת אי.די.בי קיבלו הודעה, לפיה הפרקליטות תגיש בעניינם כתב אישום בפרשה, בכפוף לשימוע‎.‎‏

החשוד השלישי בפרשה, עדי שלג, חתם כאמור עם הפרקליטות על הסכם עד מדינה, במסגרתו הסכים להעיד נגד שטרום ודנקנר‎.‎‏

‏החשדות המיוחסים לדנקנר הם תרמית בקשר לניירות ערך, עבירה של פרט מטעה בתשקיף, עבירה של הפרת חובת דיווח ועבירה של איסור עשיית פעולה ברכוש אסור‎.‎‏

לשטרום מיוחסות עבירות של תרמית בקשר לניירות ערך, עבירה של פרט מטעה בתשקיף, עבירה של הפרת חובת דיווח, עבירה של איסור עשיית פעולה ברכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון ועבירה של הדחה בחקירה‎.‎‏

החשדות המיוחסים לאי.די.בי הם עבירות של תרמית בקשר לניירות ערך, עבירה של פרט מטעה בתשקיף, עבירה של הפרת חובת דיווח ועבירה של איסור עשיית פעולה ברכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון‎.‎‏

‎‎שיפור סיכויי ההנפקה

‏החשדות בגינם נשקלת העמדתם לדין של החשודים מתייחסים לפעילותם בפברואר 2012, בהקשר להנפקת מניות שביצעה אי.די.בי‏‎.‎

במרכז החקירה עמדה הנפקת אי.די.בי אחזקות, שבה גייסה החברה 321 מיליון שקל ב-23 בפברואר 2012. מהחקירה עלה חשד כי בעל השליטה בחברה דאז, דנקנר, הפעיל את שטרום, שבתורו הפעיל את שלג, כדי שיפעלו להשפיע בדרכי תרמית על שערי מניית אי.די.בי. זאת, במטרה לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה והמחיר שיתקבל בה‏‏‎.‎‏

‏לפי החשד, שטרום, באמצעות חברת‎ ISP ‎שבבעלותו, ותוך הפעלת שלג, פעל כך שהם רכשו את מניות אי.די.בי במהלך המסחר, ולאחר מכן מכרו אותן לגורמים שונים, המקורבים לדנקנר, במחירים נמוכים ממחירי הרכישה; במקביל, הם המשיכו לרכוש את המניות במסחר בשערים גבוהים יותר‎.‎‏

‏מהחקירה עלה עוד כי דנקנר פעל להשגת מימון עבור ‏ISP‏. לפי הממצאים, דנקנר דאג שמקורביו ירכשו מ-‏ISP‏ את מניות אי.די.בי, וכן העביר לשטרום סכומי כסף מכיסו לכסות את הפסדיו ממכירת המניות.

‏הפרשה החלה בחקירה סמויה שהתבצעה על-ידי מחלקת מודיעין, חקירות ובקרת מסחר ברשות לניירות ערך. בנובמבר 2012 הפכה החקירה לגלויה, כאשר דנקנר עוכב לחקירה. ביולי 2013 העבירה רשות ניירות ערך לפרקליטות את תיק החקירה נגד דנקנר, שטרום ושלג עם המלצה להעמידם לדין‎.